handdator

Visa fullständig version : Fisk som äter vass?

Ralf
2007-05-28, 11:18
Sista helgerna jag varit ute på Hjälmaren har det flutit omkring avbitna vass-strån. Det är ca 30-40cm toppar och det är många. Brottytan ser ut som någon fisk bitit av den men det måste krävas ganska kraftiga käkar/tänder då materialet är segt och trådigt. Vilken fisk kan ha orsakat detta?

Kan inte minnas att jag sett så mycket tidigare år. Kan detta vara orsaken till att vasskanten backat ordentligt sista tre åren? Ett avbrutet strå under ytan dödar plantan har jag för mig.

Linålen
2007-05-28, 11:27
Har med egna ögon sett sarvar smackande ge sig på den mörkgröna sävvassen. De fick loss ljusa märgbitar av vassen som de satte i sig.

theoneandonly
2007-05-28, 11:48
Vattensork! Det var mycket sånt där jag fiskade för en del år sen. "Tuggatuggatuggatugga" Kan man höra ibland.
Vilket konstigt mystiskt djur. jag hade glömt att de existerade innan du skrev dethär.

kalleh
2007-05-28, 12:39
Kräftor käkar vass med god aptit också.

Ralf
2007-05-28, 12:54
Vattensork låter troligt men de äter nog vassen närmare land (för att undvika gäddorna) så deras strån skulle aldrig flyta ut. Men jag kom nu på att bävern äter vass och andra vattenväxter på sommaren. Det finns minst två bäverhyddor strax intill. Där är nog lösningen..

walleyebuster
2007-05-28, 16:12
Kanske en get?

VectoR
2007-05-28, 16:19
Kanske en get?

Eller en sjöhäst?:rolleyes:

Old Firehand
2007-05-28, 17:12
Sista helgerna jag varit ute på Hjälmaren har det flutit omkring avbitna vass-strån. Det är ca 30-40cm toppar och det är många. Brottytan ser ut som någon fisk bitit av den men det måste krävas ganska kraftiga käkar/tänder då materialet är segt och trådigt. Vilken fisk kan ha orsakat detta?

Kan inte minnas att jag sett så mycket tidigare år. Kan detta vara orsaken till att vasskanten backat ordentligt sista tre åren? Ett avbrutet strå under ytan dödar plantan har jag för mig.

Ralf; Antagligen är det Liefisken eller så är det KG som försöker spela oss vanliga mörtmetare ett spratt-;)
One day spent fishing adds another day to your life!
Old Firehand