handdator

Visa fullständig version : Regel mot felkrokade fiskar i fotoalbumet ?

Bergman
2007-07-20, 00:05
Halloj på er,

lite då och då kommer det upp bilder på felkrokade fiskar i fotoalbumet. Även jag har lagt upp nån bild på någon felkrokad braxen för några år sedan men jag inser ju nu att det kanske inte är så passande på en sportfiskesida.

Därför funderar jag nu på att införa en regel mot felkrokade fiskar i fotoalbumet men vill kolla vad ni tycker innan jag spikar regeln.

Så, rösta i omröstningen och var med och bestäm här på Fiskesnack.com

KG?
2007-07-20, 00:07
Det är jättebra om inte felkrokade fiskar är med i fotoalbumet. Det finns även fler typer av bilder man kanske kan rösta om de verkligen är befogade...

Bergman
2007-07-20, 00:10
Vilken omröstning? Men det är jättebra om inte felkrokade fiskar är med i fotoalbumet. Det finns även fler typer av bilder man kan rösta om de verkligen är befogade...

Ge gärna exempel via PM eller i denna tråd. Alla förbättringar är bra förändringar. :)

Flodebanan
2007-07-20, 00:30
Typ bilder på ASP tagna under fredningtid. Jag skulle i ditt säte Bergman, inte gilla att det förekom "tjuvfiske"bilder efter fredade arter på min sportfiskesida.

Ang. felkrokat kan väl en sådan fisk också bli en bra bild helt klart. Bara man slipper se alla felkrokade gäddbraxnar framåt vårkanten så.

Rospigg
2007-07-20, 00:38
Det vore ett klart lyft om vi slipper såna bilder i albumet för sånt hör inte hemma på en sån här seriös fiskesite.

Håller med KG i att det finns även andra bilder som inte hör hemma här men det kan bli lite knökigt att ha omröstning om alla sorters bilder så kanske lite mera kritisk granskning/rensning av dem som modererar albumet så slipper vi oönskade bilder framöver.

Sånt som iaf inte jag vill se i albumet är bilder på döda storfiskar eller fiskar som ska släppas men behandlas på ett dåligt sätt och därför har sämre överlevnadschanser, skulle faktiskt gärna se enbart C&R fiskar i albumet men det är jag det :fiska2:
Självklart ska man få ta upp sin matfisk oavsett storlek med gott samvete, och även fota den om man vill det har jag inget emot och gör så själv med.

Bergman
2007-07-20, 01:38
Typ bilder på ASP tagna under fredningtid. Jag skulle i ditt säte Bergman, inte gilla att det förekom "tjuvfiske"bilder efter fredade arter på min sportfiskesida.

Ang. felkrokat kan väl en sådan fisk också bli en bra bild helt klart. Bara man slipper se alla felkrokade gäddbraxnar framåt vårkanten så.

Jag vore mycket tacksam om ni kunde tipsa mig när ni ser fiskar som är tagna på otillåtna ställen eller vid otillåtna tidpunkter. Skicka ett PM med en bildlänk och förklaring så rensar jag direkt.

Det vore ett klart lyft om vi slipper såna bilder i albumet för sånt hör inte hemma på en sån här seriös fiskesite.

Håller med KG i att det finns även andra bilder som inte hör hemma här men det kan bli lite knökigt att ha omröstning om alla sorters bilder så kanske lite mera kritisk granskning/rensning av dem som modererar albumet så slipper vi oönskade bilder framöver.

Sånt som iaf inte jag vill se i albumet är bilder på döda storfiskar eller fiskar som ska släppas men behandlas på ett dåligt sätt och därför har sämre överlevnadschanser, skulle faktiskt gärna se enbart C&R fiskar i albumet men det är jag det :fiska2:
Självklart ska man få ta upp sin matfisk oavsett storlek med gott samvete, och även fota den om man vill det har jag inget emot och gör så själv med.

Att enbart ha C&R-fiskar i albumet är inte aktuellt just nu. Jag lade till "C&R" fältet just för att slippa C&R-diskussioner. Jag är helt klart för C&R i största möjliga mån men ser inget som helst fel att ta hem matfisk lite då och då. Personligen tar jag hellre några borrar ur sjön än torsk från affären.

Om fisken behandlas illa med flit så vill jag gärna ha reda på det också ... skicka ett PM så rensar jag.

peter
2007-07-20, 13:24
Jag röstade mot felkrokningsbilderna, men kom på att det kan ju i vissa fall kanske vara befogat med sådana också, i någon form av utbildningssyfte, eller om fångstmannen inte vet vad det är för fisk, och vill ha hjälp med att artbestämma den. Jag är klart kluven i frågan, men vill ju lika lite se bilder på felkrokad fisk, som läggs ut i någon form av skryt-syfte eller "kolla vilken äcklig slemmig bralle, fan vad den blöder", som jag vill se slaktbilder eller de klassiska torra döda gäddorna osv framför garageporten. // Peter

CX
2007-07-20, 13:30
Show the world as it is please.

mangeboy79
2007-07-20, 14:00
nä tycker jag inte ! varför ? alla felkrokar fisk och att förbjuda bilder på felkrokad fisk känns bara som ett försök att försköna detta forum eller sportfiskare i allmänhet...

Jimmiee
2007-07-20, 14:14
Bort med bilderna helt klart !
Fiskarna har ju inte frivilligt nappat på bete,iallafall inte dom flest så då känns de som att man inte riktigt fått den att nappa.
Där med har man ju bara råkat ryckt fast den och borde släppast snabbast möjliga tillbaks.

Vissa verkar ju vara stolta över att ha fått en brax felkrokad ?hmm hajar inte de riktigt.

mangeboy79
2007-07-20, 14:40
Bort med bilderna helt klart !
Fiskarna har ju inte frivilligt nappat på bete,iallafall inte dom flest så då känns de som att man inte riktigt fått den att nappa.
Där med har man ju bara råkat ryckt fast den och borde släppast snabbast möjliga tillbaks.

Vissa verkar ju vara stolta över att ha fått en brax felkrokad ?hmm hajar inte de riktigt.

tycker du det var fel att mastapike la upp bilden på hans jätte ruda?

Jimmiee
2007-07-20, 14:43
Till vissdel Ja.
Men de var över svenskarekordet så kanske borde ha dokumenterats i de fallet.

CX
2007-07-20, 15:05
Soon you’ll have German standards where you’re not allowed fishing with live bait or like in Poland where fishing with baitfish, dead or alive, is banned. And after that fishing will be considered cruelty towards animals.
Doomsday theory – I know ;)
But if we don’t show fishing for what it is – a means to get food, primarily – we can’t really argue, that it is our right to hurt animals in that way.

Sure, there is no point in showing a lot of damaged fish with hooks in their backs and bellies, while making lame jokes about it. But it does happen, and there is an obligation to let inexperienced fishermen know what can be the result and how to deal with it.

npaulsson
2007-07-23, 14:14
Jag har svårt att se vad det skulle vara för anledning till att förbjuda bilder på felkrokade fiskar. Vad förväntar du dig för resultat av det? Vad är problemet?

Felkrokade fiskar förekommer vare sig man vill det eller inte. Att inte tillåta sådana bilder i galleriet uppfattar jag nästan som ett försök att försköna det faktum att sportfiske handlar om att sätta krokar i andra djur för sitt eget höga nöjes skull.

/Nils

KimKebab
2007-07-23, 15:23
Jag har svårt att se vad det skulle vara för anledning till att förbjuda bilder på felkrokade fiskar. Vad förväntar du dig för resultat av det? Vad är problemet?

Felkrokade fiskar förekommer vare sig man vill det eller inte. Att inte tillåta sådana bilder i galleriet uppfattar jag nästan som ett försök att försköna det faktum att sportfiske handlar om att sätta krokar i andra djur för sitt eget höga nöjes skull.

/Nils

Jo men själva grejen handlar om att fisken ska bli krokad i munnen, eller är jag heeelt ute och cyklar? ;)

jögge
2007-07-23, 17:24
Varje svensk mal som fotas i famnen på fiskaren/fångstmannen är en märklig företeelse då man enligt vad jag förstår ska återutsätta dem så snabbt och skonsamt som möjligt, vilket bör betyda att de ska krokasloss i vattnet och genast få simma iväg om man lite "oturligt" råkar kroka en, och inte gå den långa vägen upp på land/avkrokningsmatta/famn(för flera foton)/förhoppningsvis åter vattnet samt till allmänt beskådande på FS. Finns säkert fler än en fiskare på FS som fiskar riktat efter mal och det kan inte du göra något åt, men man kan fråga sig om din fiskesida ska stå bakom detta tjuvfiske, vilket den(sidan) och du i min värld gör när sådana bilder tillåts, gäller även tex asp. Nu gillar jag iofs bilder på mal, men frågan är om du och din sida ska stå för olagligheter och fiske efter fridlysta arter riktat eller ej?!

När det gäller tjuvfiskade aspar så är fotoalbumet fullt. 1 april till sista maj är fiske efter asp förbjudet i mälarmynnande/hjälmarmynnande och vänermynande åar/vattendrag.

Kolla när bilderna är tagna genom att spara bilden och föra muspekaren över den, så ser du datumet! Om någon hävdar att aspen är från ett vattendrag där man faktiskt får fiska efter dem under den utsatta förbudstiden så är det bara att kräva att vattnet anges under bilden och därigenom kommer de flesta som tjuvfiskar asp på våren inte veta något sådant vatten och du går fri från sådana bilder på din sida. Du kan ju också gå steget längre än myndigheterna och förbjuda aspar fångade under 1april-31maj var de än är fångade för att undvika problem.

MVH
Jörgen

Sg
2007-07-23, 17:28
olämpligt att lägga upp normala felkrokningar, ex jerk braxen, felkrokade småsej osv.

Men om det handlar om speciella fångster som kan vara kul att se, tycker jag att det är ok. Exempelvis Faren. Finns en faren om jag inte har helt fel. I hela albummet. Om någon felkrokar en faren hoppas jag att denne tar kort och lägger upp.

Flodebanan
2007-07-23, 17:28
Varje svensk mal som fotas i famnen på fiskaren/fångstmannen är en märklig företeelse då man enligt vad jag förstår ska återutsätta dem så snabbt och skonsamt som möjligt, vilket bör betyda att de ska krokasloss i vattnet och genast få simma iväg om man lite "oturligt" råkar kroka en, och inte gå den långa vägen upp på land/avkrokningsmatta/famn(för flera foton)/förhoppningsvis åter vattnet samt till allmänt beskådande på FS. Finns säkert fler än en fiskare på FS som fiskar riktat efter mal och det kan inte du göra något åt, men man kan fråga sig om din fiskesida ska stå bakom detta tjuvfiske, vilket den(sidan) och du i min värld gör när sådana bilder tillåts, gäller även tex asp. Nu gillar jag iofs bilder på mal, men frågan är om du och din sida ska stå för olagligheter och fiske efter fridlysta arter riktat eller ej?!

När det gäller tjuvfiskade aspar så är fotoalbumet fullt. 1 april till sista maj är fiske efter asp förbjudet i mälarmynnande/hjälmarmynnande och vänermynande åar/vattendrag.

Kolla när bilderna är tagna genom att spara bilden och föra muspekaren över den, så ser du datumet! Om någon hävdar att aspen är från ett vattendrag där man faktiskt får fiska efter dem under den utsatta förbudstiden så är det bara att kräva att vattnet anges under bilden och därigenom kommer de flesta som tjuvfiskar asp på våren inte vetta något sådant vatten och du går fri från sådana bilder på din sida. Du kan ju också gå steget längre än myndigheterna och förbjuda aspar fångade under 1april-31maj var de än är fångade för att undvika problem.

MVH
Jörgen

Kan bara instämma, rent och skärt tjuvfiske, som dessutom riktas mot fridlysta/skyddade "arter" som verkligen behöver skyddet.

Förvånansvärt många sommaraspar där man kan skåda fjolårsvassen i bakgrunden också, skumt det där.

Jorgazz
2007-07-23, 17:35
Om nu en gädda lr lax nu skulle råka bli krokad i ryggen tex, varför ska den ha förtur att få gå ner i vattnet som en gädda/lax som har tagit bete? tror knappast att en fisk som har blivigt krokad i ryggen har större chans att dö för att den inte tog betet?

Kan ej säga att jag har åkt ut å ryckfiskat, men det är väldigt ofta tex gäddor blir krokade när dom tex missar betet i hugget..

Har jag helt fel?

Rudan
2007-07-23, 17:37
Kan bara instämma, rent och skärt tjuvfiske, som dessutom riktas mot fridlysta/skyddade "arter" som verkligen behöver skyddet.

Förvånansvärt många sommaraspar där man kan skåda fjolårsvassen i bakgrunden också, skumt det där.

Det finns ju till och med medlemmar som mer eller mindre skryter om sitt tjuvfiske efter asp. Och dessutom har de mage att försvara detsamma.
Lätt sak att kolla i fotoalbumet, det är säkert 50% av bilderna som man kan misstänka vara på fisk under fredningstid.

//Stefan

Sg
2007-07-23, 17:43
Om nu en gädda lr lax nu skulle råka bli krokad i ryggen tex, varför ska den ha förtur att få gå ner i vattnet som en gädda/lax som har tagit bete? tror knappast att en fisk som har blivigt krokad i ryggen har större chans att dö för att den inte tog betet?

Kan ej säga att jag har åkt ut å ryckfiskat, men det är väldigt ofta tex gäddor blir krokade när dom tex missar betet i hugget..

Har jag helt fel?

Beror väl på var du krokar dom. Krokar du dom i stjärten så kan jag väl inte säga att det är OK på nått sätt.

Jorgazz
2007-07-23, 17:44
Varför är det så mycket värre att kroka en gädda i stjärten än i ryggen? Lr TOM munnen..?

Sg
2007-07-23, 17:51
Varför är det så mycket värre att kroka en gädda i stjärten än i ryggen? Lr TOM munnen..?
krokar du den i stjärten har den ju knappast höggt efter ditt bete eller hur.

Flodebanan
2007-07-23, 18:17
Om nu en gädda lr lax nu skulle råka bli krokad i ryggen tex, varför ska den ha förtur att få gå ner i vattnet som en gädda/lax som har tagit bete?

Just för att den är felkrokad?

Jorgazz
2007-07-23, 18:18
Just för att den är felkrokad?

Men har inte alla fiskar samma rätt att återfå friheten lika fort?

Rospigg
2007-07-23, 18:33
Men har inte alla fiskar samma rätt att återfå friheten lika fort?

Absolut har dem det och tiden som fisken är ovan vatten ska på alla sätt hållas så kort som möjligt och alla åtgärder vidtagas för att minimera fiskens lidande, för vi kan inte förneka att vi (sportfiskare) orsakar ett visst mått av lidande på ett levande djur när vi fiskar oavsett fiskesätt och vi gör det för vårat höga nöjes skull och då ställs det höga krav på oss utövare att hålla lidandet på en minimal nivå.

Självklart kan man ju vilja ha en fisk med hem till middagsbordet men då ska även den behandlas så skonsamt som möjligt och avlivas snbbt och så smärtfritt som möjligt.

Visst råkar vi alla ut för felkrokningar ibland men för mig känns det iaf inte som en riktig fångst då det bara var ren tur att den fastnade och hade inget med min skicklighet eller teknik att göra, utan bara att fisken passerade samtidigt som kroken och hade oturen att fastna och det tycker inte jag kan räknas som fångst, lite som att håva fisk i en odlingskasse och säga att man varit och fiskat.

My 2 Cent

keldor
2007-07-23, 18:51
Felkrokade har en laglig rätt att gå tillbaka, det är en stor skillnad. :sol:

Sg
2007-07-23, 19:32
Felkrokade har en laglig rätt att gå tillbaka, det är en stor skillnad. :sol:

Spot on...

Jorgazz
2007-07-23, 19:37
Okey, det låter jävligt konstigt i mina öron att bara för att det är olagligt att ta upp felkrokad fisk så har den större rätt att återfå friheten och slipper mycket mer lidande än va en fisk som har bitigt på betet har.

Sg
2007-07-23, 19:46
Okey, det låter jävligt konstigt i mina öron att bara för att det är olagligt att ta upp felkrokad fisk så har den större rätt att återfå friheten och slipper mycket mer lidande än va en fisk som har bitigt på betet har.

Vad är det du inte fattar?

Anledningen till att det är olagligt att ta upp fisk som är felkrokad är för att folk inte ska få annledning till att kroka fisk felaktigt!

Ola
2007-08-01, 18:47
Var och varannan karpfiskare tjuvfiskar ju så det skulle ju inte bli mycket bilder på sånt.

Och hur många gösar är inte tagna på olaglig trolling?

Dessutom så är det knappast olagligt att felkroka så varför skulle man inte kunna lägga upp bilder då?

Om vi på FS är så känsliga så vi inte klarar vissa bilder så ska man nog överväga internet över huvudtaget.

keldor
2007-08-01, 19:40
Det är olagligt att felkroka med flit. Presis som det är olagligt att fiska riktat mot skyddade arter. Olyckor kommer alltid att ske, men dom har en laglig rätt att gå tillbaka, så snappt som möjligt.

När ska man då fota?

Kan erkänna att hade jag fått en mal så nog hade den blivit fotad. En felkrokad den räknas inte, den är helt ointresant som fångs och foto objekt.

Jag tycker att felkrokade inte har i albumen att göra.

Mina fem cent :cool1:

Jorgazz
2007-08-01, 19:42
Det är olagligt att felkroka med flit. Presis som det är olagligt att fiska riktat mot skyddade arter. Olyckor kommer alltid att ske, men dom har en laglig rätt att gå tillbaka, så snappt som möjligt.

När ska man då fota?

Kan erkänna att hade jag fått en mal så nog hade den blivit fotad. En felkrokad den räknas inte, den är helt ointresant som fångs och foto objekt.

Jag tycker att felkrokade inte har i albumen att göra.

Mina fem cent :cool1:

Du skulle inte väga lr fota en mal som du tror väger över 25 kilo? bara för att det inte är lagligt?

keldor
2007-08-01, 19:44
Läs igen.

Jag skulle antagligen fota den om den så bara hade vägt 0,5 kg.

:cheers:

Jorgazz
2007-08-01, 19:46
Läs igen.

Jag skulle antagligen fota den om den så bara hade vägt 0,5 kg.

Okey, men jag fick för mig att det inte gälde felkrokad fisk....

Sry Mate!

keldor
2007-08-01, 19:50
Okej vi har misförstått varann, om den är felkrokad räknar jag den inte.

Så är det bara. :cheers:

npaulsson
2007-08-02, 13:50
Jo men själva grejen handlar om att fisken ska bli krokad i munnen, eller är jag heeelt ute och cyklar? ;)

Ja, jo, visst gör det det men den sportfiskare som kan garantera att så alltid sker är inte född och kommer med stor sannolikhet heller aldrig att bli det. De som exv fiskat Horngädda vet hur svårt det är att få fisken att hugga i stället för att smälla till draget med kroppen.

Sedan finns givetvis tvivelaktiga karaktärer som bedriver ryckfiske men jag uppfattade inte att omröstningen handlade om dessa.

oddcurve
2007-08-07, 17:43
Om man nu råkar felkroka en t.ex gädda på 15 kg så skyller inte jag någon för att dom fortfarande är stolta över att ha fått en av deras största fiskar i deras liv. Om man vill släppa tillbaks den eller inte är ens eget val.
Dock ang. forumet så håller jag fullt med att såna fiskar inte ska visas på fotoalbumet, dem kan man spara på sin dator för sig själv.

Snacket om lidandet osv tycker jag är BS, vi är martyrer, vi jagar ju djur för nöjesskull, frågan är om det inte är värre än någon som fiskar för matens skull? Vi är ju trotsallt köttätare..

Isaksson
2007-08-21, 09:41
Om ni är så beskyddande över alla fiskar, att ni inte vill skada dem osv. så varför alls fiska då? då borde ni väl bara fiska efter matfisk o inte vara ute o fiska för nöjets skull, skadar ju fisken fast man kör med C&R. Ganska onödigt att säga då att såna bilder inte skall få förekomma här.

PisC
2007-08-21, 10:53
Felkrokad fisk är alltid ryckfiskad just för att ingen ska kunna säja att fisken är felkrokad av misstag...fisken ska släppas tillbaka oavsett vilket skick den befinner sej i och någon c&r-debatt behövs inte i ämnet.

Gös Jonas
2007-08-21, 12:02
Men va fan kom in i matchen, hur ofta felkrokas inte en gädda under munnen eller vid sidan om.
Den har huggit lika mycket för det, ibland sitter krokarna längre bak då gäddan missat bytet.
Blir så trött på att vi sportfiskare vill själva förbjuda det ena och det andra, spela roll om man tar en bild på tex något ovanligt mm.
Om någon råkar felkroka en vithaj i Östersjön så vore det roligt med en bild:)
Om några missköter sig är det väl bättre påpeka det för just de personerna är förbjuda saker och ting.

KG?
2007-08-21, 12:34
Men va fan kom in i matchen, hur ofta felkrokas inte en gädda under munnen eller vid sidan om.
Den har huggit lika mycket för det, ibland sitter krokarna längre bak då gäddan missat bytet.
Blir så trött på att vi sportfiskare vill själva förbjuda det ena och det andra, spela roll om man tar en bild på tex något ovanligt mm.
Om någon råkar felkroka en vithaj i Östersjön så vore det roligt med en bild:)
Om några missköter sig är det väl bättre påpeka det för just de personerna är förbjuda saker och ting.

G-J; Gör dig inte dummare än vad du är. Du vet mycket väl varför felkrokad fisk ovillkorligen ska sättas tillbaka. Det finns tyvärr fortfarande muppar som pysslar med medvetet ryckfiske, dom ska inte få minsta möjlighet att finna kryphål som gör deras beteende accepterat.
F.ö har jag svårt att tro att alla ryggkrokade braxar på forumet verkligen försökt hugga? Visst, såna saker händer ibland, men måste man fotografera det och lägga ut fotot på internet?

BeBest
2007-08-21, 13:15
Om jag har oturen att fånga en stor fisk men det visar sig att kroken inte sitter i munnen och jag trots det fotar fisken innan den sätts tillbaka så är mitt beteende klandervärt om jag uppfattat saken rätt. Samma sak om jag med flit driver in kroken i fisken utanför dess mun. Är det rätt uppfattat?

Om svaret är ja, vad är det om jag sätter en eller flera tafsförsedda krokar i fisken och fotar agnet innan jag kastar ut det för att det ska få simma livet ur sig?

KG?
2007-08-21, 13:30
Om jag har oturen att fånga en stor fisk men det visar sig att kroken inte sitter i munnen och jag trots det fotar fisken innan den sätts tillbaka så är mitt beteende klandervärt om jag uppfattat saken rätt. Samma sak om jag med flit driver in kroken i fisken utanför dess mun. Är det rätt uppfattat?

Om svaret är ja, vad är det om jag sätter en eller flera tafsförsedda krokar i fisken och fotar agnet innan jag kastar ut det för att det ska få simma livet ur sig?

Det är i varjefall inte ryckfiske, en metod som skadar fler fiskar än vad den fångar. Man kan tycka vad man vill om mete med levande betesfisk, men man vet i varjefall vad man sätter kroken i. Den diskussionen kan vara intressant men bör kanske avhandlas som enskild företeelse. Varken den eller C&R-debatten har vidare mycket med felkrokade fiskar att göra.

Gös Jonas
2007-08-21, 13:37
BeBest ja håller med dig. KG ryckfiske är något annat än felkrokade fiskar, inte många på FS som håller på med det. Om jag skall ta upp en gädda vad spelar det för roll om den kroken sitter i innaför käken eller utanför käken. Eller ännu värre gäddan har missat fått krokarna i ryggen och börjar rulla så linan skär in och lämnar blödande sår, då klubbar jag den hellre och skonar den lidande. Det är ju metoden ryckfiske vi alla tycker är förkastlig inte felkrokande i sig. I det stora hela är ryckfiske inget problem förutom i en del strömmande vatten. Vi fiskar och gör det för vårat nöjes skull ibland felkrokas fisken, sånt är livet. Men jag kan uppskatta en bild om det skulle vara på något ovanligt mm.

Flodebanan
2007-08-21, 13:41
Om ni är så beskyddande över alla fiskar, att ni inte vill skada dem osv. så varför alls fiska då? då borde ni väl bara fiska efter matfisk o inte vara ute o fiska för nöjets skull, skadar ju fisken fast man kör med C&R. Ganska onödigt att säga då att såna bilder inte skall få förekomma här.

Vakna, allt är inte längre svart eller vitt som du säkerligen är van vid sedan 60talet...

PisC
2007-08-22, 09:31
BeBest ja håller med dig. KG ryckfiske är något annat än felkrokade fiskar, inte många på FS som håller på med det. Om jag skall ta upp en gädda vad spelar det för roll om den kroken sitter i innaför käken eller utanför käken. Eller ännu värre gäddan har missat fått krokarna i ryggen och börjar rulla så linan skär in och lämnar blödande sår, då klubbar jag den hellre och skonar den lidande. Det är ju metoden ryckfiske vi alla tycker är förkastlig inte felkrokande i sig. I det stora hela är ryckfiske inget problem förutom i en del strömmande vatten. Vi fiskar och gör det för vårat nöjes skull ibland felkrokas fisken, sånt är livet. Men jag kan uppskatta en bild om det skulle vara på något ovanligt mm.
Sitter inte kroken i käften ska fisken tillbaka, om den så dör under drillningen...vad är svårt att förstå?
Du får inte ta upp den med motiveringen att fisken blev felkrokad av misstag.

Gös Jonas
2007-08-22, 10:54
Sitter inte kroken i käften ska fisken tillbaka, om den så dör under drillningen...vad är svårt att förstå?

Om mina krokar har slitit ut ögon eller skadat fisken på något annat sätt kommer jag inte göra det. Hur fan rimmar det med en modern och sund inställning till vårat fiske. Ta gärna upp och klubba en frisk fisk, men är den dömd till undergång på grund av skador så skall man släppa tillbaka den. Skiter fullständigt i vad någon regel säger i det fallet, detta står över det av etiska skäl. Att ens överväga att släppa tillbaka fisk som är riktigt svårt skadad finns inte i min världsbild. Din inställning är för mig helt sjuk!

kingfisher
2007-08-22, 11:30

Var i fiskelagstiftningen står det att man måste släppa tillbaks fisk som är felkrokad?

Förbud mot viss fiskemetod
7 § Det är förbjudet att i de vattenområden som omfattas av bestämmelserna i
2 - 4 kap. fiska med krokredskap i avsikt att hugga eller rycka fast kroken eller
krokarna utvändigt på fisken. Vid fiske i dessa vattenområden får inte heller
användas krokredskap, som särskilt anpassats för nämnda ryckfiske.
Bestämmelsen utgör inte hinder mot ryckfiske från is efter lake eller mot
användning av huggkrok för att bärga fisk som har fångats med andra redskap.

Sg
2007-08-22, 11:39
Var i fiskelagstiftningen står det att man måste släppa tillbaks fisk som är felkrokad?

7 § Det är förbjudet att i de vattenområden som omfattas av bestämmelserna i
2 - 4 kap. fiska med krokredskap i avsikt att hugga eller rycka fast kroken eller
krokarna utvändigt på fisken. Vid fiske i dessa vattenområden får inte heller
användas krokredskap, som särskilt anpassats för nämnda ryckfiske.

Ja, du får ju inte lov att ta upp fisk som inte fiskats på ett lagligt vis? Med andra ord får du inte lov att ta upp felkrokad fisk.

Gös Jonas
2007-08-22, 11:48
Ja, du får ju inte lov att ta upp fisk som inte fiskats på ett lagligt vis? Med andra ord får du inte lov att ta upp felkrokad fisk.

Men fiskemetoden som sådan är ju laglig!
Din inställning är ju helt sjuk enligt mig.
Men egentligen varför bry sig om vad du tycker, att däremot vara mot ryckfiske är en annan sak. Att notorisk nitisk brukar sällan ge framgång i livet.

BeBest
2007-08-22, 12:26
Sg!Läs §7 en gång till så ser du att där står inget om oavsiktligt felkrokade fiskar.

7 § Det är förbjudet att i de vattenområden som omfattas av bestämmelserna i2 - 4 kap. fiska med krokredskap i avsikt att hugga eller rycka fast kroken eller krokarna utvändigt på fisken.
Vid fiske i dessa vattenområden får inte heller användas krokredskap, som särskilt anpassats för nämnda ryckfiske.

Din tolkning av 7 § är dessvärre helt fel! Du missar att § 7 kräver en avsikt att rycka fast fisken utvändigt för att gälla. Finns inte den avsikten så kan inte den paragrafen tillämpas.

Du får heller inte enligt §7 använda för ändamålet ryckfiske anpassade redskap. Detta för att att ingen ska komma undan ansvar för sina gärningar med att säga: "Visserligen är krokarna ovanligt stora och sänket stort och tungt men jag rycker absolut inte med dem. Fiskarna fastnar så bra ändå."

Oavsiktligt felkrokade fiskar är enligt min tolkning sådana där kroken, under vanligt fiske med vanliga normal dimensionerade fiskredskap för mete, spinnfiske, trolling eller flugfiske råkat av oturliga omständigheter utanför fiskarens kontroll (utan avsikt), fästa på annan plats än i fiskens mun.

Sg
2007-08-22, 12:47
Sg!Läs §7 en gång till så ser du att där står inget om oavsiktligt felkrokade fiskar.

7 § Det är förbjudet att i de vattenområden som omfattas av bestämmelserna i2 - 4 kap. fiska med krokredskap i avsikt att hugga eller rycka fast kroken eller krokarna utvändigt på fisken.
Vid fiske i dessa vattenområden får inte heller användas krokredskap, som särskilt anpassats för nämnda ryckfiske.

Din tolkning av 7 § är dessvärre helt fel! Du missar att § 7 kräver en avsikt att rycka fast fisken utvändigt för att gälla. Finns inte den avsikten så kan inte den paragrafen tillämpas.

Du får heller inte enligt §7 använda för ändamålet ryckfiske anpassade redskap. Detta för att att ingen ska komma undan ansvar för sina gärningar med att säga: "Visserligen är krokarna ovanligt stora och sänket stort och tungt men jag rycker absolut inte med dem. Fiskarna fastnar så bra ändå."

Oavsiktligt felkrokade fiskar är enligt min tolkning sådana där kroken, under vanligt fiske med vanliga normal dimensionerade fiskredskap för mete, spinnfiske, trolling eller flugfiske råkat av oturliga omständigheter utanför fiskarens kontroll (utan avsikt), fästa på annan plats än i fiskens mun.

Jo men vem ska kontrollera att du inte avsiktligt felkrokat den? Ofta har ju fiskevårsonmrådena som regler dessutom att all felkrokad fisk ska släppas tillbaka. Släpper man då inte tillbaka den bedriver man olovligt fiske.

Sg
2007-08-22, 12:50
Men fiskemetoden som sådan är ju laglig!
Din inställning är ju helt sjuk enligt mig.
Men egentligen varför bry sig om vad du tycker, att däremot vara mot ryckfiske är en annan sak. Att notorisk nitisk brukar sällan ge framgång i livet.

Jag förstår mkt väl hur du tänker, och jag är inte nitisk själv vad gäller detta. (dock tar jag mkt sällan upp fisk överhuvudtaget)

Jag diskuterar bara vad som är tillåtet och inte. På platser som tex de stora älvarna i norr där spinnfiske och till stor del ryckfiske bedrivs med mkt folk, ser jag ingen som helst anledning till att man ska ta upp fisken om den är felkrokad. Det är ett typiskt ställe där man bör vara benhård på rättkrokning för att få bort alla som ryckfiskar. Tro mig, där uppe gäller maffiametoder till de som försöker få bort dom.

Dobbermann
2007-08-22, 12:54
Felkrokning är väl oftast inte meningen? Inte av mig iaf..
man kan väl inte skita i å lägga upp en tok-bra bild för det..

Om man nu e så känslig, så blunda då, illa nog att man tar upp fisken å bollar me den..

Enda lösningen till att gå till botten me denna banlysning är att fråga fisken..

Jag röstar därför "N.E.J", men man kan väl iaf FÖRSÖKA försköna bilden lite..

Gös Jonas
2007-08-22, 13:23
Jag förstår mkt väl hur du tänker, och jag är inte nitisk själv vad gäller detta. (dock tar jag mkt sällan upp fisk överhuvudtaget)

Jag diskuterar bara vad som är tillåtet och inte. På platser som tex de stora älvarna i norr där spinnfiske och till stor del ryckfiske bedrivs med mkt folk, ser jag ingen som helst anledning till att man ska ta upp fisken om den är felkrokad. Det är ett typiskt ställe där man bör vara benhård på rättkrokning för att få bort alla som ryckfiskar. Tro mig, där uppe gäller maffiametoder till de som försöker få bort dom.

Ok så du är inte nitisk, men du säger ändå till mig att fisk som inte sitter i munnen skall tillbaka. Hade du läst mina inlägg hade du sett att jag tx gav exempel på gädda. Att det finns ryckfiskare vet jag, men det är på det stora hela ett litet fåtal. Att en del förstör i älvarna vet jag också men jag själv skulle aldrig ryckfiska. Så vad är det du inte förstått??:)

kingfisher
2007-08-22, 13:32
Jag tror nog att dom flesta fiskevårsonmrådena inta har förbud mot att ta upp felkrokad fisk.
På tex SM så får man inte räkna fisk som är krokad bakom gälen.

Sg
2007-08-22, 13:48
Ok så du är inte nitisk, men du säger ändå till mig att fisk som inte sitter i munnen skall tillbaka. Hade du läst mina inlägg hade du sett att jag tx gav exempel på gädda. Att det finns ryckfiskare vet jag, men det är på det stora hela ett litet fåtal. Att en del förstör i älvarna vet jag också men jag själv skulle aldrig ryckfiska. Så vad är det du inte förstått??:)

Ja men tråden handlar ju om man ska få lägga upp fiskarna i albummet eller inte. Och vad jag menar är att lägger man upp en massa bilder på felkrokade fiskar (som dessutom är uppenbart felkrokade typ braxnar som hänger i en jerk bait osv) så sänder man ju ett budskap utåt.

Vill man få bort ryckfisket så är det ju ingen direkt smart lösning eftersom detta forumet är en av sveriges förmodligen mest besökta fiskeforum.

Edit: I norrland är ryckfisket mkt vanligt!

Gös Jonas
2007-08-22, 13:57
Jo visst men om du tittar på ditt första inlägg så har inte det heller något med foto att göra. Men jag tycker man skall förbjuda så lite som möjligt. Jo det är säkerligen vanligt i Norrland på sina håll men det skinnväst också!!!!Men ditt första argument om det måste tillbaka rimmar ju illa med det du sen skrev att du tar upp väldigt lite i huvud taget. Men du släpper en döende fisk och bonkar en frisk, det är lite motstridigt. Gör som du vill men jag kommer fortsätta att döda den fisk som är allvarligt skadad.

BeBest
2007-08-22, 14:04
Jo men vem ska kontrollera att du inte avsiktligt felkrokat den? Ofta har ju fiskevårsonmrådena som regler dessutom att all felkrokad fisk ska släppas tillbaka. Släpper man då inte tillbaka den bedriver man olovligt fiske.
”Jo men vem ska kontrollera att du inte avsiktligt felkrokat den?”
Har du alla gäddor hemma nu? Om mitt utö-drag har kroken sittande utanpå kinden på gäddan vilket hänt några gånger eller som den gången då jag trodde att jag hade ett nytt PB på gång men det visade sig vara en på 4kg som krokat sig själv i stjärtspolen när den missade första attacken så är det alldeles äkta felkrokade fiskar vi talar om. Men kom inte och påstå att att det skett med avsikt från min sida eller från andra vilka varit med om liknande upplevelser! Gör du det har du oerhört mycket kvar att lära beträffande fiske! Oerhört mycket!

Om fiskevårdsområdena vill skärpa lagen med egna regler förutsätter jag att regelverket godkänts av länsstyrelsen. Utan länstyrelsens godkännande kan fiskevårdsområdet inte skärpa lagens påbud. Gör de det ändå har deras snävare regler ingen juridisk verkan inom lagens vidare gräns. De kan då endast ha dem som välvilliga rekommendationer till den som fiskar där.

Vidare förutsätter jag att fiskevårdsområdet har personal som kan vara åsyna vittne på de platser man har behov av att tillämpa lagen och eventuella tillägsregler.

I alla andra fall blir det enbart fiskarens egna moral som blir gällande.

Sg
2007-08-22, 14:10
Har du alla gäddor hemma nu? Om mitt utö-drag har kroken sittande utanpå kinden på gäddan vilket hänt några gånger eller som den gången då jag trodde att jag hade ett nytt PB på gång men det visade sig vara en på 4kg som krokat sig själv i stjärtspolen när den missade första attacken så är det alldeles äkta felkrokade fiskar vi talar om. Men kom inte och påstå att att det skett med avsikt från min sida eller från andra vilka varit med om liknande upplevelser! Gör du det har du oerhört mycket kvar att lära beträffande fiske! Oerhört mycket!

Om fiskevårdsområdena vill skärpa lagen med egna regler förutsätter jag att regelverket godkänts av länsstyrelsen. Utan länstyrelsens godkännande kan fiskevårdsområdet inte skärpa lagens påbud. Gör de det ändå har deras snävare regler ingen juridisk verkan inom lagens vidare gräns. De kan då endast ha dem som välvilliga rekommendationer till den som fiskar där.

Vidare förutsätter jag att fiskevårdsområdet har personal som kan vara åsyna vittne på de platser man har behov av att tillämpa lagen och eventuella tillägsregler.

Jag har väl aldrig påstått att du felkrokar fisk med avsikt?? Jag ifrågasatte lagastadgarna, hur ska en eventuell rättegång (den skulle jag vilja se) bedömma att man ryckfiskar med mening eller inte.

Jag vet väl inte hur du fiskar och säger verkligen inte att du ryckfiskar.

"I alla andra fall blir det enbart fiskarens egna moral som blir gällande"
Exakt!

BeBest
2007-08-22, 14:32
En tillräckligt paranoid person som vill skugga mig i båten när jag fiskar eller trampar mig på hälarna när jag smyger efter bäckarna och metar öring med cirkelkrok. Hittar du ingen sådan kan du få chansen att vara med. Vi kommer att ha kul! :D

Du behöver inte vara rädd att se på mina bilder. Där finns endast en fiskbild. Öringen ifråga tog en droppenspinnare med silversked helt klockrent i Laevasjohka midsommaren 1975. Jag åt upp den fisken.

DrMussla
2007-08-22, 16:19

Ja tydligen är vi norrläningar ena riktiga bovar, kanske bäst jag tar på mig skinnvästen och stoppar in den största snusen, tjuvskjuter en ren och beger mig ut på ryckfiske. Visst fan glömde att starta brännaren och mata isbjörn.

Gös Jonas
2007-08-22, 16:26
Musslan det är ok med Jeansväst också men då måste du ha en massa hårdrockmärken på dem av äldre modell, typ Saxon, kiss, Rainbow, Accept mm. Har du en Epa är det bonus samt att du ryckfiskar allt annat är fjolligt!! Fast jag undrar fortfarande hur man tänker om man släpper i en svårt skadad fisk som felkrokats för att sedan ta upp en fin fisk, ta bort krokrn och slå ihjäl den. själva dödandet i sig är ok men ibland måste saker ställas mot varandra Sg.

DrMussla
2007-08-22, 16:35
Musslan det är ok med Jeansväst också men då måste du ha en massa hårdrockmärken på dem av äldre modell, typ Saxon, kiss, Rainbow, Accept mm. Har du en Epa är det bonus samt att du ryckfiskar allt annat är fjolligt!! Fast jag undrar fortfarande hur man tänker om man släpper i en svårt skadad fisk som felkrokats för att sedan ta upp en fin fisk, ta bort krokrn och slå ihjäl den. själva dödandet i sig är ok men ibland måste saker ställas mot varandra Sg.

Går det bra med Eilert Pilarm märken och skinnkeps? Plus att jag inte tvättat håret på nån vecka och skägget är tovigt?

Håller med dig en svårt skadad fisk måste ju vara bättre att avliva än att den plågas ihäl.

Dobbermann
2007-08-22, 16:38

Instämmer...
There is only one rule... There are no rules!!!
Borde även gälla fiskesnack.com
Tror ej sidan läggs ner av högre instanser!!
Använt sunt förnuft när ni väljer bilder att lägga upp!

Musslan: Varför e de ingen som jobbar där uppe...?:sol:

DrMussla
2007-08-22, 16:45
[QUOTE=Dobbermann;291234]Instämmer...
There is only one rule... There are no rules!!!
Borde även gälla fiskesnack.com
Tror ej sidan läggs ner av högre instanser!!
Använt sunt förnuft när ni väljer bilder att lägga upp!

Musslan: Varför e de ingen som jobbar där uppe...?:sol:[/QUOTE

För vi har fullt upp att passa brännarn och hålla isbjörn i schack, plus att det inte är tvärlätt att tillverka egen snus och sy fast coola hårdrocksmärken på skinnvästen. Skinnvästen kan ju tilläggas är av gäddskinn + renskinn kombinerat för att få bra kamoflage i skogen när man ska ut o ryckfiska ren och annat fjolligt kanske bäst o ta bössan med osså.

Dobbermann
2007-08-22, 17:00
HAHAHA!!!

Ja visste de....

PisC
2007-08-23, 08:42

Det är alltså helt ok att rycka fast krokarna bara man inte åker dit?

BeBest
2007-08-23, 11:51

Nu drar du väl väl långt gående slutsatser av mitt resonemang. Jag har inte för ett ögonblick påstått att ryckfiske är OK!

Ryckfiske är en fångstmetod där man med avsikt driver in en eller flera krokar i en fisks utsida och den metoden och dess utövare kan jag inte nog förbanna! Den som kallar oavsiktligt felkrokade fiskar för ryckfiske vet inget om praktiskt fiske.

Jag vet att det finns folk som inte bryr sig ett smack om annat än de regler de själva uppfinner för stunden. Dessa pajsare måste övervakas och anmälas till rättsväsendet, regler på papper biter inte på dem och deras moral. Gör man inte det fortsätter de fiska, där de vill, hur de vill och när de vill. (Fast här börjar vi gå väl långt från den här trådens kärna.)

Jag har fått oavsiktligt felkrokade fiskar när jag metat med mask, spinnfiskat med vanliga spinnare, drag och wobbler och när jag pimlat abborre. Flugfiskare får ibland felkrokade fiskar. Var och en som utövat fiske seriöst kan vittna om liknande upplevelser men ingen av dem har ryckfiskat!

Erik Walmann
2007-08-23, 12:15
Å vega/veie eller ta kort av feilkrokad fisk skulle inte forekomma.
Det er bare å slippe ut igjen så fort som mulig.
Det er i hverfall hvordan vi fleste sportfiskere praktiserer det i Norge.

~FB~Pike
2007-08-23, 12:21
Jag tycker abslout att man kan ha en bild i fotoalbumet på en fisk som varit felkrokad. Fisken kan ju vara vacker eller på något annat sätt intressant ändå.

Gaddkraelarn
2007-08-23, 12:31
Dä ä spörs!

NinjaLinus
2007-08-23, 12:34
Ja tydligen är vi norrläningar ena riktiga bovar, kanske bäst jag tar på mig skinnvästen och stoppar in den största snusen, tjuvskjuter en ren och beger mig ut på ryckfiske. Visst fan glömde att starta brännaren och mata isbjörn.

Så jävla coolt inlägg!!! High Five!

Erik Walmann
2007-08-23, 12:45
Jag tycker abslout att man kan ha en bild i fotoalbumet på en fisk som varit felkrokad. Fisken kan ju vara vacker eller på något annat sätt intressant ändå.

problemet er signalarna/signalet med skickar til f.eks andre yngre fiskare.
De kan fort få et intrykk av at der er OK.
Nei en fisk tatt på "olaglit" vis bør settas tilbaks i stillhet.

Dobbermann
2007-08-23, 13:04

I MIN PERSONLIGA mening är det illa nog att fota en fisk, hur den än är krokad. Den ska vara i vattnet... Om den är felkrokad och man tar sig 7 sekunder att fota, så är ju inte problemet själva fotot, utan felkrokningen, vilket man kan be om ursäkt om ang. fotot

Sg
2007-08-23, 13:15

Verkligen inte. Jag har flera norrländska kompisar som är JÄVLIGT trött på allt ryckfiskande. Om du själv inte är ryckfiskare så är du antagligen medveten om problemet?

Dobbermann
2007-08-23, 13:27
Kan vi inte bara starta en omröstning om norrlänningar ist...

kan t ex se ut som följer:

A) Har alla norr om sundsvall D.O.W.N.S? Ja/Nej
B) Bor DR MUSSLA norr om sundsvall? Vet ej/om så, varför?
C) Varför kom vi off topic tro? allt snack/jag har downs
D) Vart finner man en stor häst? norrland/Irlands kust
E) Hur ser du ut karl? Vet ej/downs
F) Downs, downs elr downs?? Downs/Downs

Topic igen månne?

:fingers:

Erik Walmann
2007-08-23, 13:32
I MIN PERSONLIGA mening är det illa nog att fota en fisk, hur den än är krokad. Den ska vara i vattnet... Om den är felkrokad och man tar sig 7 sekunder att fota, så är ju inte problemet själva fotot, utan felkrokningen, vilket man kan be om ursäkt om ang. fotot

Det jag mener ær at så lenge man har flekrokat en fisk, så har man aldri fått fisken og hvorfor skal skal den da veies eller tas kort på då ? Så enkelt er det vel egentlig..............Og hvis man måste gjøra det, så legg det i hverfall inte ut på nettet.............. Men felkrokad fisk bør sleppes ut ved båtripan/land.
Den er null verdi............ Og så lenge du slipper de ut igjen uten å veie/måla og ta kort så vil du aldri bli frestat til å ta det som en godkjent fisk.

Dobbermann
2007-08-23, 13:38
Det jag mener ær at så lenge man har flekrokat en fisk, så har man aldri fått fisken og hvorfor skal skal den da veies eller tas kort på då ? Så enkelt er det vel egentlig..............Og hvis man måste gjøra det, så legg det i hverfall inte ut på nettet.............. Men felkrokad fisk bør sleppes ut ved båtripan/land.
Den er null verdi............ Og så lenge du slipper de ut igjen uten å veie/måla og ta kort så vil du aldri bli frestat til å ta det som en godkjent fisk.

Hmmm...Väl skrivet broder...
ser dock ingen anledning till att FÖRBJUDA foto!

Sunt förnuft: SKRIV FÖR H-VETE att den e felkrokad!! Men då får vi en ny hop av problem... vilka är felkrokade? Måste SAMTLIGA ha betet i munnen vid foto? får det vara blod på fisken? Märken?

Får man fiska???

Förstår va du menar, överdrev aningen...
men jag ser helst inga LAGAR på fiske, utan sunt förnuft...

. slut

Dobbermann
2007-08-23, 13:39
bara till å rapportera vid missnöje, problem solved...

grindpalm
2007-08-23, 13:54
bara till å rapportera vid missnöje, problem solved...

Tänk så enkelt det skulle kunna vara! :appl:

Erik Walmann
2007-08-23, 13:58
Hmmm...Väl skrivet broder...
ser dock ingen anledning till att FÖRBJUDA foto!

Sunt förnuft: SKRIV FÖR H-VETE att den e felkrokad!! Men då får vi en ny hop av problem... vilka är felkrokade? Måste SAMTLIGA ha betet i munnen vid foto? får det vara blod på fisken? Märken?

Får man fiska???

Förstår va du menar, överdrev aningen...
men jag ser helst inga LAGAR på fiske, utan sunt förnuft...

. slut

problemet er at inta alle ser ut til å bruke sunt fornuft og derfor vil da alltid vare reglar og det kommer man inte unndan. Jag har sett laksfiskere som har stått på en bro for å prøve å kroke laksen som står under, jag har sett fiskare som har prøvd å sette kroken i lekeande gjeddor...........
Så lenge vi sportfiskare inte klarer å bruke sunt fornuft vil det alltid være lagar. Og for sportfiskare som brukar sunt fornuft vil aldri oppleve disse lagarna som noe problem.

Dobbermann
2007-08-23, 14:21
hehe...

känner mig aningen pikad..=)

som sagt, men som mina inlägg ovan står jag fast!

Uppläggaren : Sunt förnuft
Bergman : vara/icke vara
Gloaren : Ok/rapportera

Där finner vi lösninget i MITT tycke*

*(Observera "Cap lock" vid utförandet av ordet"mitt", med det menar observatören som skriver att alla har vi olika uppfattningar, men samtliga har rätt till sin mening, förutom i kina, ryssland bl a...) Översättares anm.

Dobbermann
2007-08-23, 14:22
Caps lock torde vara rätt ändå...=D

PisC
2007-08-24, 16:01
Verkligen inte. Jag har flera norrländska kompisar som är JÄVLIGT trött på allt ryckfiskande. Om du själv inte är ryckfiskare så är du antagligen medveten om problemet?
Vi har bekymmer med många personer som med nöje bonkar "oavsiktligt" felkrokade fiskar (lax) här i norr.
Det går att få ordning, men det krävs en hel del fisketillsyn, samt framförallt att andra med vettigare åsikter vill fiska på samma ställe.
I Jockfall existerar inte problemet sen några år, dock är problemet bara flyttat till Matkakoski (stavning?) i Torneälven, men där är sånt getto nu så någon normalt funtad och sportfiskeintresserad person sätter inte sin fot där.

Sg
2007-08-24, 17:59
Vi har bekymmer med många personer som med nöje bonkar "oavsiktligt" felkrokade fiskar (lax) här i norr.
Det går att få ordning, men det krävs en hel del fisketillsyn, samt framförallt att andra med vettigare åsikter vill fiska på samma ställe.
I Jockfall existerar inte problemet sen några år, dock är problemet bara flyttat till Matkakoski (stavning?) i Torneälven, men där är sånt getto nu så någon normalt funtad och sportfiskeintresserad person sätter inte sin fot där.

Exakt, och det är sådana problem som gör att jag inte tycker att man ska ladda upp bilder på uppenbart felkrokade fiskar.

Vet att det är rena maffian där uppe. Folk som försöker säga åt "tjuvfiskare" får däcken sönderskurna på sina bilar, hot osv.

DrMussla
2007-08-24, 23:37

I Indalsälven vet jag att de hade problem med både ryckfiske och olagligt nätfiske det slutade med att de förbjöd allt fiske från land på de bästa sträckorna. Iofs förekom både hot och våld mot fiskekontrollanterna där vilket är fördjävligt om det är det du menar är maffiafasoner.

Men det betyder ändå inte att ryckfiske pågår på varenda norrlänska älv. Jag personligen har aldrig mött någon som ryckfiskar när jag varit ute på de "större älvarna" men visst kan det vara så att det förekommer och det är fruktansvärt. Skulle jag se någon som står och ryckfiskar skulle jag förmodligen knäcka spöt för han/henne.
Men som sagt dra inte varenda norrlänning över en kant.

Däremot en felkrokning är en helt annan femma, har säkert felkrokat ett hundratal fiskar när de bommat nymfen eller flugan. Det har tom hänt att man krokat den i stjärtfenan vid nåt tillfälle. En felkrokning kan man inte göra så mycket åt faktiskt och är fisken fin tycker jag det är rätt så okej att lägga upp den i bildarkivet. Men det är min personliga åsikt!

Sg
2007-08-24, 23:43
I Indalsälven vet jag att de hade problem med både ryckfiske och olagligt nätfiske det slutade med att de förbjöd allt fiske från land på de bästa sträckorna. Iofs förekom både hot och våld mot fiskekontrollanterna där vilket är fördjävligt om det är det du menar är maffiafasoner.

Men det betyder ändå inte att ryckfiske pågår på varenda norrlänska älv. Jag personligen har aldrig mött någon som ryckfiskar när jag varit ute på de "större älvarna" men visst kan det vara så att det förekommer och det är fruktansvärt. Skulle jag se någon som står och ryckfiskar skulle jag förmodligen knäcka spöt för han/henne.
Men som sagt dra inte varenda norrlänning över en kant.

Däremot en felkrokning är en helt annan femma, har säkert felkrokat ett hundratal fiskar när de bommat nymfen eller flugan. Det har tom hänt att man krokat den i stjärtfenan vid nåt tillfälle. En felkrokning kan man inte göra så mycket åt faktiskt och är fisken fin tycker jag det är rätt så okej att lägga upp den i bildarkivet. Men det är min personliga åsikt!

Du tar fortfarande fel med vad jag vill säga, du verkar tro att jag anklagar norrlänningar för något. Vad jag säger är att det är problem med ryckfiske på en del ställen hos er. Jag påstår ju inte att alla i norrland ryckfiskar. Jag har ju tvärtom skrivit att jag själv har kompisar i norrland som tycker likadant som jag.

Som sagt, ta inte åt dig när jag skriver att det förekommer problem med ryckfiske i norrland, för det är inte dig jag anklagar. Inte alla andra i norrland heller.

KG?
2007-08-24, 23:44
En fisk där kroken sitter i huvudregionen är oftast helt okej. Ibland krokas en huggande fisk på utsidan av munnen. I övriga fall ska varken foton eller vikt noteras, än mindre läggas upp på fiskesidor. En sån fisk är inte sportfiskefångad och räknas inte på något vis.

DrMussla
2007-08-24, 23:56
En fisk där kroken sitter i huvudregionen är oftast helt okej. Ibland krokas en huggande fisk på utsidan av munnen. I övriga fall ska varken foton eller vikt noteras, än mindre läggas upp på fiskesidor. En sån fisk är inte sportfiskefångad och räknas inte på något vis.

Ja kan inte mer än hålla med... Dock har jag aldrig prioriterat att väga eller mäta fisken jag fått, visst har det hänt men oftast krokas de av i vattnet. Känns den lagom stor tar jag hem och äter opp den, är den för stor åker den tebax likadant om den är för liten.

Giganticsalmon
2007-08-25, 00:09
Stör mig ännu mer på bilder med fettfenelaxar från Vänern. Utan fjäll och efter ha haft 4 fingrar i gälarna är överlevnadschansen lika med noll.

KG?
2007-08-25, 00:11
Stör mig ännu mer på bilder med fettfenelaxar från Vänern. Utan fjäll och efter ha haft 4 fingrar i gälarna är överlevnadschansen lika med noll.

Det kan jag förstå. Hur gör man för att återutsätta dom på rätt sätt?

Giganticsalmon
2007-08-25, 00:16
Kroka av dom vid båtkanten, i värsta fall får man offra ett bete. Då finns det i alla fall en chans att dom överlever. Man får inte vildlax i parti och minut så man kan gott vara rädd om dom.

MangeM
2007-08-25, 00:41
krokar du den i stjärten har den ju knappast höggt efter ditt bete eller hur.

Hur vet man det? Den kanske högg framifrån, och erfarna gäddfiskare gör mothugg och vips så har du draget i stjärten.

Till Admin: Om det inte redan finns en "ANMÄL/Rapportera"-knapp i fotoalbumet så kan man kanske lägga dit en, så får användarna rapportera bilder de finner osmakliga. Blir demokratiskt och kanske bra. Bilder som tas bort borde också medföra ett PM med en liten notis om att man bör tänka efter igen om man ska posta en liknande bild.

Sg
2007-08-25, 01:08
Hur vet man det? Den kanske högg framifrån, och erfarna gäddfiskare gör mothugg och vips så har du draget i stjärten.

Till Admin: Om det inte redan finns en "ANMÄL/Rapportera"-knapp i fotoalbumet så kan man kanske lägga dit en, så får användarna rapportera bilder de finner osmakliga. Blir demokratiskt och kanske bra. Bilder som tas bort borde också medföra ett PM med en liten notis om att man bör tänka efter igen om man ska posta en liknande bild.

Det vet man såklart inte med full säkerhet, men sannolikheten är ju större att den inte gjort det eller hur? En fisk som är skapad för att ta en betesfisk "missar" ju inte ofta en vobbler/jerkbait eller vad man nu fiskar med, som inte ens går fort jämfört med en riktig fisk.

KG?
2007-08-25, 01:09

Visst kan det hända. Men såna fiskar räknas inte ändå. En fisk som inte är krokad i munregionen är felkrokad och ska inte fotograferas eller vägas.
Jag har själv förlorat en gäddlängdtävling efter att ha släppt tillbaka tävlingens längsta gädda som var felkrokad.
Skulle aldrig ens komma på tanken att hävda att det var en vinnarfisk.

Sg
2007-08-25, 01:34
Visst kan det hända. Men såna fiskar räknas inte ändå. En fisk som inte är krokad i munregionen är felkrokad och ska inte fotograferas eller vägas.
Jag har själv förlorat en gäddlängdtävling efter att ha släppt tillbaka tävlingens längsta gädda som var felkrokad.
Skulle aldrig ens komma på tanken att hävda att det var en vinnarfisk.

Exakt, man kan ju inte räkna en fisk som man inte vet har höggt eller inte.

Ola
2007-08-25, 01:39
Det vet man såklart inte med full säkerhet, men sannolikheten är ju större att den inte gjort det eller hur? En fisk som är skapad för att ta en betesfisk "missar" ju inte ofta en vobbler/jerkbait eller vad man nu fiskar med, som inte ens går fort jämfört med en riktig fisk.

OT:
Min synpunkt (ringa erfarenhet) på detta är att även om fisken lockas av betet och även hugger så kan den bli felkrokad och då syftar jag på JB där man "snärtar" till betet och i min fantasi så huggar gäddor när betet har stannat och därav att de inte hinner tilräkligt långt fram innan nästa vändning på betet.

Hur många JB-fiskare kan med handen på hjärtat säga att de inte råkat felkroka gäddor?

Betydligt fler än de som metar iallafall.

Sg
2007-08-25, 01:55
OT:
Min synpunkt (ringa erfarenhet) på detta är att även om fisken lockas av betet och även hugger så kan den bli felkrokad och då syftar jag på JB där man "snärtar" till betet och i min fantasi så huggar gäddor när betet har stannat och därav att de inte hinner tilräkligt långt fram innan nästa vändning på betet.

Hur många JB-fiskare kan med handen på hjärtat säga att de inte råkat felkroka gäddor?

Jo visst, men om man då råkar snärta in JB i fisken så kanske fisken inte hade velat hugga alls? Kanske bara var nyfiken och följde betet (som alla andra rovfiskar)

KG?
2007-08-25, 01:56
OT:

Det är väl inte det som är frågan? Som jag skrev ovan så har jag felkrokat gäddor och andra fiskar. Men dom finns inte med i mitt bildgalleri.

Sg
2007-08-25, 02:10
persoligen tror jag ju inte en sekund på att en gädda inte hinner ta betet mellan knycken. Krokar man en gädda på det sättet så har man krokat en efterföljare som antingen inte skulle hugga, eller som hade höggt längre fram.

~FB~Pike
2007-08-25, 10:10
Fisken finns ju redan uppe så varför kan man inte fota den och skriva en kommentar i albumet att "tyvärr så var den felkrokad och fick gå tillbaka utan att "räknas"."

Sg
2007-08-25, 10:25
Fisken finns ju redan uppe så varför kan man inte fota den och skriva en kommentar i albumet att "tyvärr så var den felkrokad och fick gå tillbaka utan att "räknas"."

VARFÖR? Är man stolt över fisken?

Om jag skulle tex jerkat och fått en braxen på 4 kg på JB (över ryggen) skulle jag snarare känna mig dum.

Har man fotograferat den och lagt upp den har man automatiskt sänt uttrycket att den räknas, enligt mig.

BeBest
2007-08-25, 10:39
Varför måste alla fiskar fotograferas? Och varför måste varje fotad fisk upp i Fotoalbumet?

Om jag inte räknar en felkrokad fisk som PB eller ser den som speciellt intressant i övrigt, varför fotografera den och ännu värre visa upp bilden? Det luktar väldigt mycket ”presskåta mammor” om sånt beteende enligt min mening.

Jag har faktiskt röstat för en regel om förbud mot felkrokade fiskar. Orsaken till mitt val ligger dock på ett annat plan än det tråden kommit att handla om.

~FB~Pike
2007-08-25, 11:12
BeBest
Varför måste alla fiskar fotograferas? Och varför måste varje fotad fisk upp i Fotoalbumet?

Om jag inte räknar en felkrokad fisk som PB eller ser den som speciellt intressant i övrigt, varför fotografera den och ännu värre visa upp bilden? Det luktar väldigt mycket ”presskåta mammor” om sånt beteende enligt min mening.

Jag har faktiskt röstat för en regel om förbud mot felkrokade fiskar. Orsaken till mitt val ligger dock på ett annat plan än det tråden kommit att handla om.

Sg Citat:
VARFÖR? Är man stolt över fisken?

Om jag skulle tex jerkat och fått en braxen på 4 kg på JB (över ryggen) skulle jag snarare känna mig dum.

Har man fotograferat den och lagt upp den har man automatiskt sänt uttrycket att den räknas, enligt mig.

Sg
2007-08-25, 11:24

?? Men varför?

~FB~Pike
2007-08-25, 11:27
?? Men varför?

Fisken kan ju vara vacker eller på något annat sätt intressant ändå.
Alltså inte bara för fångstmannen/kvinnan utan för andra också...

Sg
2007-08-25, 11:32
Fisken kan ju vara vacker eller på något annat sätt intressant ändå.
Alltså inte bara för fångstmannen/kvinnan utan för andra också...

Jo visst. Jag förstår om man laddar upp en felkrokad nejonöga, persfisk eller annan jävligt ovanlig fisk. Men tex gäddor och braxnar? På vilket sätt är dom vackrare än de andra som finns upplagda som är korrekt krokade?

~FB~Pike
2007-08-25, 11:41
Jo visst. Jag förstår om man laddar upp en felkrokad nejonöga, persfisk eller annan jävligt ovanlig fisk. Men tex gäddor och braxnar? På vilket sätt är dom vackrare än de andra som finns upplagda som är korrekt krokade?

Det är upp till fångstmannen/kvinnan att avgöra, tycker jag.

Ola
2007-08-25, 11:48
En annan synvinkel kan ju vara ifall man lägger upp bilder på felkrokat och informerar om det så blir vi varse om att det faktiskt sker och inte bara blundar för det.
På så sätt kan kanske de som inte har koll på att den måste vara krokad i munnen blir informerade.

Att bara få upp en fisk oavsett var den är krokad har nog gjort de flesta glada innan de kommit till stadiet "sportfiskare" och börjat lära sig regler och sett fisket som en sport.

Men censur eller begränsning av yttrandefrihet har nog inte mycket gott med sig.

Så låt fotoalbumet innehålla alla typer av bilder så länge det finns en kategori för dem.
Sen kanske Bergman kan ordna så att man kan filtrera bort de kategorier som man inte har lust att se.

benji
2007-08-25, 15:02
Jag tycker inte att man ska lägga upp bilder på felkrokade fiskar på samma sätt som man lägger upp bilder på sina vanliga fångster. Får man någonting spektakulärt som t.ex. en gädda som ser ut som en gös eller en underlig art etc så lägger man ju upp den för att visa "haha titta vad som finns" och då spelar det väl ingen större roll om den är felkrokad eller inte. Syftet med bilden är ju inte att visa upp fisken som en fångst utan snarare att visa upp själva fisken. Man kan väl jämföra det med att hitta fisken död.
Sånna bilder är roliga och intressant tycker jag och därför är det tråkigt om det skulle bli förbjudet.

theoneandonly
2007-08-25, 19:17
persoligen tror jag ju inte en sekund på att en gädda inte hinner ta betet mellan knycken. Krokar man en gädda på det sättet så har man krokat en efterföljare som antingen inte skulle hugga, eller som hade höggt längre fram.

Jo det händer faktiskt jämt och ständigt. Det har hänt mig oräkneliga gånger att fiskar missat mitt drag. Bara för ett par veckor sen hade jag en gädda som missade 3 utfall mot en jigg precis vid mina fötter. Eller som den gången vid Campell RIver en 5-6 kilos lax gjorde 5 (!) misslyckade utfall mot min pilk innan den simmade iväg.. Nu blev visserligen ingen av dem felkrokade men det skulle mycket väl kunna ha hänt.

Förövrigt tycker jag det är knäppt hela ämnet om att förbjuda felkrokade fiskar. Dom "Räknas" inte, tycker det känns lite som om allt fiske har blivit en enda tävling för vissa här. Tycker som benji att bildrna kan vara intressanta ändå. Dessutom kan ju vem som helst påstå att fisken inte var felkrokad och lägga upp en bild oavsett.
Får jag skryta lite med att jag med stränga ord räddat livet på en silverblank 8-9 kgs kungslax som några knäppa ryckfiskare lyckats rycka fast med sina krokförsedda blysänken?

Sg
2007-08-25, 19:22
Får jag skryta lite med att jag med stränga ord räddat livet på en silverblank 8-9 kgs kungslax som några knäppa ryckfiskare lyckats rycka fast med sina krokförsedda blysänken?

gärna, eftersom det är en bra gärning. Men jag har svårt att tro att den överlevde för dom är grymt känsliga :/

Tävling och tävling... Är det någon man lurar är det ju sig själv.

theoneandonly
2007-08-25, 19:29
Jupp, dock så skulle den här laxen dö om några veckor ändå, det var uppe i ett vattendrag, den var uppe för att leka men var lite sen med att få sin lekdräkt. Hoppas den hann leka, men vilket öde är inte bättre än att bli mat till några tjocka hillbillies?

Dalton
2007-08-26, 18:36
Jupp, dock så skulle den här laxen dö om några veckor ändå, det var uppe i ett vattendrag, den var uppe för att leka men var lite sen med att få sin lekdräkt. Hoppas den hann leka, men vilket öde är inte bättre än att bli mat till några tjocka hillbillies?

kungslaxen leker om flera gånger

Sg
2007-08-26, 19:30

Vad jag menar är alltså att de dör innan de hinner leka :) Skitsamma ;)

Dalton
2007-08-27, 00:02
Vad jag menar är alltså att de dör innan de hinner leka :) Skitsamma ;)

o de ja mena va att
kingen dör inte efter sin första lek som
resten av alaskalaxarna utan många av dom går ut
i havet och återkommer flera år för lek
prexsis som våran egen lax

Sg
2007-08-27, 00:12
o de ja mena va att
kingen dör inte efter sin första lek som
resten av alaskalaxarna utan många av dom går ut
i havet och återkommer flera år för lek
prexsis som våran egen lax

Jag kommenterade inte det du skrev, utan det theoneandonly skrev :)

Dalton
2007-08-27, 00:53
Jag kommenterade inte det du skrev, utan det theoneandonly skrev :)

men det är jue det som är poängen
en king i hyfsad kondition dör inte efter leken
utan går ut i havet och äter upp sig i igen
det är den enda alaska laxen som gör det

Sg
2007-08-27, 01:59
men det är jue det som är poängen
en king i hyfsad kondition dör inte efter leken
utan går ut i havet och äter upp sig i igen
det är den enda alaska laxen som gör det

Jag menade att den skulle dö av skadorna/hanteringen, inte leken

npaulsson
2007-08-27, 13:43

Halmgubbe!!! (http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmgubbe) :popcorn:

Dalton
2007-08-28, 11:14
Jag menade att den skulle dö av skadorna/hanteringen, inte leken

Ja de va en annan femma
då är vi jue överens

Sg
2007-08-28, 11:27
Ja de va en annan femma
då är vi jue överens

förstod nästan det :)

Dobbermann
2007-08-28, 15:45

HAHA!!

Tycker tråden har spårat ur lite...

Nu ede ju mest moral-tanter som skriver om vilka hjältar dom är...

PisC
2007-09-04, 12:52
Erkänner mej smått skyldig :blush:
Men lite på sin plats var allt den kommentaren :peta:

Byfåne
2007-09-05, 14:13
Jag kan inte riktigt låta bli att komma med ett smått nedlåtande off-topic -inlägg....

Sloggi, en fabrikör av bla underkläder lanserade för en tid sedan en tävling med målet att hitta den vackraste rumpan:bootyshak. Första priset var ett modellkontrakt. Greijen var alltså att stoppa upp ett foto på skinkorna iförda ett par Sloggitrosor på Sloggis nätsida, där man sedan kunde rösta på de olika inläggen. Tävlingen lades ner omedelbart i hela Norden efter lanseringen pga att Sloggi fick ta emot en massa upprörda kommentarer från.........

............

............

Sverige.

Man oroade sig för att bilderna skulle hamna i händerna på "pedofiler och andra snuskhumrar" runt om i världen........

Så ni svenskar har, åtminstone för tillfället, rykte om er att vara känsliga för bilder med minsta antydan till oanständighet. Och nu ger ni er på en felkrokad braxen....:peta:

PS. ADMIN; jag är medveten om att inlägget är smått provokativt, kunde bara inte hålla mig...

:nojd:

Danne67
2007-09-05, 17:25
Jag kan inte riktigt låta bli att komma med ett smått nedlåtande off-topic -inlägg....

Sloggi, en fabrikör av bla underkläder lanserade för en tid sedan en tävling med målet att hitta den vackraste rumpan:bootyshak. Första priset var ett modellkontrakt. Greijen var alltså att stoppa upp ett foto på skinkorna iförda ett par Sloggitrosor på Sloggis nätsida, där man sedan kunde rösta på de olika inläggen. Tävlingen lades ner omedelbart i hela Norden efter lanseringen pga att Sloggi fick ta emot en massa upprörda kommentarer från.........

............

............

Sverige.

Man oroade sig för att bilderna skulle hamna i händerna på "pedofiler och andra snuskhumrar" runt om i världen........

Så ni svenskar har, åtminstone för tillfället, rykte om er att vara känsliga för bilder med minsta antydan till oanständighet. Och nu ger ni er på en felkrokad braxen....:peta:

PS. ADMIN; jag är medveten om att inlägget är smått provokativt, kunde bara inte hålla mig...

:nojd:

Va, skulle vi i Sverige moralisera:radd:, det måste vara något nytt:nut:

Nej, mer förbud, svenskar är för dumma för att ta eget ansvar;)

/D

Erlando
2007-10-31, 18:04
nä tycker jag inte ! varför ? alla felkrokar fisk och att förbjuda bilder på felkrokad fisk känns bara som ett försök att försköna detta forum eller sportfiskare i allmänhet...

Håller med dig!

big catch
2007-10-31, 18:12
bilder på folks bakdelar vill jag inte se men dom kanske vill ha en egen kategori