handdator

Visa fullständig version : Fuskrökt fisk med Liquid Smoke ?

Bergman
2007-08-16, 19:28
Är det någon här inne som provat att "fuskröka" fisk i ugnen med hjälp av Liquid Smoke ? Håller för tillfället på att provröka 2 stycken regnbågar från Ica Maxi så det ska bli spännande att testa resultatet om ett tag.

Gjorde så här:
- Blandade en saltlag av 4dl vatten, 0,25dl grovsalt & 3msk Liquid Smoke.
- Lät fisken ligga och dra i lagen i ca 1 timme (lite kort jag vet)
- Tog upp fiskarna ur lagen och penslade på lite mer Liquid Smoke
- In i ugnen på 135 grader med varmluftsfunktionen påslagen i ca 35 minuter och fisken liggande på galler med dropplåt under.
- In i foliepaket med lite grovsalt där den nu ligger och gottar till sig.

Varför testar jag det här då ? Jo, var mest nyfiken på hur det blir då det finns folk som inte har möjlighet att röka fisk på riktigt. Det luktar väldigt gott iallafall. Återkommer med hur det smakar ... :beer:

Till fisken kommer det serveras färskpotatis och romsås gjord av Creme Fraiche, röd stenbitsrom, finhackad rödlök & finhackad gräslök.

Sökte lite på nätet om detta innan men hittade inget ... är jag månne först att testa detta ?

Muskytracker
2007-08-16, 19:55
Flera rökerier säljer lax som just "rökt lax" trots det bara är smakessenser som tillsats på ugnsbakad lax.

PojkenMedKepsen
2007-08-16, 23:42
Hur smakade härligheten? :)

Tobbe
2007-08-17, 00:04
3msk Liquid Smoke låter mycket.
<Edit> Kanske inte så mycket i en sån snabblag iofs..</Edit>
Brukar använda den rätt ofta då jag är lite "hickory junkie", men i små mängder, lätt att det blir rätt bittert om man överdoserar EMM...
Återkomm gärna med resultatet

Bergman
2007-08-17, 07:14
Resultatet blev över förväntan även om fisken förmodligen bör ligga och dra lite längre i lagen alternativt höja dosen Liquid Smoke. Röksmaken hade inte hunnit tränga in ordentligt i de tjockare partierna. Vet inte hur länge fisken ska ligga och dra iofs ... kanske 3-4 timmar minst ? Ev måste man sänka salthalten en aning om fsken ska dra längre ... får expirimentera lite mer senare. ;)

135 grader i varmluftsugnen (med fisken på gallret) kändes helt perfekt

PojkenMedKepsen
2007-08-17, 21:23
Häftigt :) Nästan så man borde prova det.. har ju en liten sik i kylen :)

Bergman
2007-08-17, 21:26
Häftigt :) Nästan så man borde prova det.. har ju en liten sik i kylen :)

Borde vara ett perfekt substitut för de som inte har tillgång till en riktig rök.

Bergman
2007-10-07, 20:04
Gjorde näbbgädda på samma sätt idag och även den blev kanon. Mums fillibabba !

Dalton
2007-11-04, 14:20
grillade tonfiskkottletter
gjorde en marinad på
grillolja vitlök citron vitt vin
och smoking Liquid Smoke
jädrar va bra det blev:appl:
kan varmt rekomenderas:elgura:

kockin
2008-03-01, 21:22
Ett tips ,gör en salt lake,fixa en spruta och injicera,annars har jag använt mig mycket av liqvid smoke framför allt till sommar grillning av diverse,kött ,fisk fågel,då gör jag en glace ,som jag stryker på just innan köttet är klart,har även gravat en del fisk fågel samt ren älg,med liqvid som en indiegrens.
Det finns en laxgravning med rök tuch som kallas najad rökt,fungerar lika bra med liqvid,lets try folks.
Som kock har jag använt det i många sammanhang och det finns knappt nå gränser,
Mvh kockin

Snapsen
2008-03-10, 02:41
Ett tips ,gör en salt lake, fixa en spruta och injicera

Tar man en lake och lägger den i salt då? Jobbigt att få in laken i en spruta...

har även gravat en del fisk fågel samt ren älg,med liqvid som en indiegrens.

Smutsig älg funkar inte?

Sorry, var bara tvungen...

kockin
2008-03-13, 16:48
Ja du var tvungen,MEN DU VET HUR DET ÄR MED LAKAR,MÖRKT JANUARI FISKE INGET ATT REKOMENDERA ,MEN GÖR EN SALTLAKE DÄR OS VAR EN VINTER,
Mvh Kockin

Gös Jonas
2008-03-13, 19:17
Bergman har du provat rökpåsar för ugn? Det blir ganska bra resultat.

fajsen
2008-03-13, 19:54
Bergman har du provat rökpåsar för ugn? Det blir ganska bra resultat.
tänkte precis som jonas .rökpåsar såldes förut på ica typ maxi butiker rökte en borre å det funkade skit bra, för att vara i en ugn! mvh stefan