handdator

Visa fullständig version : Fiskare i och runt Lund!

Grävlingen
2007-08-19, 19:30
Hej Alla!

Postat en tråd tidigare, fast i fel del av forumet! Så jag klistrar in det jag skrev här istället

-------------------------------------------------------------------------
Hej!

Är en inbiten fiskare, har fiskat hela livet ända till jag började plugga i lund!! Nu fiskar jag bara de få gånger jag åker "hem" till östergötland.

Nu är jag inne på mitt tredje år och jag börjar få en sjuk fiske abstinens!

Så jag tänkte ni andra fisk-fångare kunde komma med tips om var jag kan fiska i skåne/blekinge! Har självklart inte råd att chartra en båt osv. eftersom det inte har en plats bredvid nudlarna i min budget!

Men sen, det jag verkligen söker är någon att fiska med, hade varit kul om någon vänlig ville ta med en uttråkad student på en fiskerunda. delar självklart ev. kostnader med denna person!

Fiskar helst (har utrustning) Abborre, Gädda, Gös
Jerkbait fiske, jiggfiske, mete, "lätt-trolling" (Inga riggar mm)

Hoppas verkligen någon skulle kunna tänka sig ha med mig i båten har sån jäkla fiskenojja!

//Marcus

CalleX
2007-08-19, 19:35
Vad är det för något du metar?

Grävlingen
2007-08-19, 19:46
Alltså inget "proffsmete" har bara ett par spö och söker oftast stor abborre men även brax sutare osv... Fiskar allt jag kan komma över :)

Är absolut inte främmande för att testa något nytt!!

CalleX
2007-08-19, 20:47
alltså feedermete och vanligt bottenmete eller?

Grävlingen
2007-08-19, 20:52
Vanligt botten mete för karpfiskarna, inget avanserat, eller bara vanligt mete med metspö.. För abborre gäller juh klassisk mask eller löjj..

Mete är juh inte det jag sysslar med mest så det är välldigt amatörmässigt! Däremot jiggfiske och jerkbait de e något ja e bättre på!!

andreas9
2007-08-19, 23:51
Jag är den enda som jerkar i mitt fiskegäng och skulle kunna tänka mig hitta ny fiskekompis. Jag PMar min msn och så kan vi se om vi kommer överens.

fre1
2007-09-16, 15:06
Hej Marcus, såg ditt inlägg, kanske lite sent. Jag är också student i Lund och fiskar mycket. Ägnar mycket tid åt öring på kusten, gädda & abborre i åar i skåne. Fiskar också en del makrill och skrubba i skälderviken från båt.

om du vill hänga på någon gång så hör av dig.

Grävlingen
2007-09-16, 16:33
Självklart är jag fortfarande sugen! Var ju några som hörde av sig då jag skapade tråden, men det verkar desvärre som om de "fiskeprojekten" rinner ut i sanden...

fre1, ja har skickat PM till dig!!

martinus
2008-03-20, 23:39
Hittade en ganska gammal tråd här.
Jag är också lundastudent, går första året (LTH). Blir ju som sagt lite besvärligt med fisket här nere. Det enda som har blivit av för mig är att ta tåget till Kävlinge och fiska lite i ån. Är lite omständligt men funkar. Dock har fisket varit minst sagt trögt men så är det väl kanske.
Vad pluggar du?
Har det blivit nåt fiske sen i höstas?
Vimlar inte av fiskeintresserade studenter precis...

andreas9
2008-03-20, 23:54
Jag fiskar alldeles för lite om jag jämför med hur mycket jag tjatar här. Jag sunkar på historiska institutionen idag och hade gärna utvidgat fiskebekantskapskretsen. Jobbar dock varannan helg, hör av dig om du e sugen.

CalleX
2008-03-21, 00:42
Hittade en ganska gammal tråd här.
Jag är också lundastudent, går första året (LTH). Blir ju som sagt lite besvärligt med fisket här nere. Det enda som har blivit av för mig är att ta tåget till Kävlinge och fiska lite i ån. Är lite omständligt men funkar. Dock har fisket varit minst sagt trögt men så är det väl kanske.
Vad pluggar du?
Har det blivit nåt fiske sen i höstas?
Vimlar inte av fiskeintresserade studenter precis...

Lomma är nog ett hetare tips om du inte har möjlighet att lära känna vattnet

andreas9
2008-03-21, 00:46
CalleX? Kan du inte berätta mer om Lomma? Har inte sett det som nån fiskemetropol precis...

CalleX
2008-03-21, 00:59
CalleX? Kan du inte berätta mer om Lomma? Har inte sett det som nån fiskemetropol precis...

Det finns ett par relativt lättillgängliga dammar - Slättängsdammen och Östra dammen - som funkar bra för gäddfiske och diverse mete. Sedan har du Höje å som mynnar i Lomma och där finns också bra möjligheter för fiske. Ån har jag inte så mycket erfarenhet av och den är kanske inte lättare än kävlingeån.

Utgå från Statoilmacken - där kan du köpa fiskekort till dammarna och på baksidan av kortet finns en enkel karta över dem.

andreas9
2008-03-21, 01:02
Tackar för den infon!

CalleX
2008-03-21, 01:04
Tackar för den infon!

Inte allt för uttömmande kanske men jag har inte fiskat jättemycket själv :). Däremot så ser jag lomma som lite slapp-fiske om du förstår. Har man tid och pannben så rekommenderar jag ändå Lödde/kävlinge - även om tex stahle har visat att det går grisar även i Lomma! (Lomma kan nog lura på överraskningar också och där finns utrymme för en del upptäckter tror jag)

Grävlingen
2008-03-21, 08:48
Tjo, jag är alltid sugen på att fiska! Jag pluggar väg & vatten på LTH tredje året... Jag och en nyfunnen fiskepolare brukar åka till blekinge och fiska gädda, annars så åker vi till brofästet och fiskar havsöring!

Men eftersom man ofta har mycket i skolan så är det svårt att planera fisketurer men även också eftersom jag inte har bil!

vi kanske skulle arrangera en fiskehelg för "Lundabor"? kanske hyra bil och dra till lödde?

martinus
2008-03-21, 10:18
Tjo, jag är alltid sugen på att fiska! Jag pluggar väg & vatten på LTH tredje året... Jag och en nyfunnen fiskepolare brukar åka till blekinge och fiska gädda, annars så åker vi till brofästet och fiskar havsöring!

Men eftersom man ofta har mycket i skolan så är det svårt att planera fisketurer men även också eftersom jag inte har bil!

vi kanske skulle arrangera en fiskehelg för "Lundabor"? kanske hyra bil och dra till lödde?

Brofästet var är det? Höje?
Bil nä, saknar man en aning.. Fiskehelg för lundabor låter ju intressant!

Grävlingen
2008-03-21, 10:38
NejNej! :) Du vet den stora, den som går till danmark, öresundsbron tror ja den heter?! :) <-- ursäkta min dåliga humor! :)

Men som sagt, vi "lundabor" kan ju ha lite kontakt i denna tråd så kanske vi kan slänga ihop en fiske weekend!

martinus
2008-03-21, 11:14
:):):)Däremot så ser jag lomma som lite slapp-fiske om du förstår. Har man tid och pannben så rekommenderar jag ändå Lödde/kävlinge - även om tex stahle har visat att det går grisar även i Lomma! (Lomma kan nog lura på överraskningar också och där finns utrymme för en del upptäckter tror jag)

Tid finns väl endel ändå, pannben också kanske... Har fiskat lite i Kävlinge och lite längra uppströms. Uppströms Rinnebäck finns ganska mycket att fiska på, det borde väl kunna ge nåt. Har i vår inte fått tag på nån mört, så jag har kört lite spinn.. Mete är mycket hetare eller? Var ett tag sen jag fiskade nu dock. Funderar på att köra lite abborre också. Har inte hört så många som fiskar abbborre längre upp. Funkar det? Har du några tips?

martinus
2008-03-21, 11:22
NejNej! :) Du vet den stora, den som går till danmark, öresundsbron tror ja den heter?! :) <-- ursäkta min dåliga humor! :)

Men som sagt, vi "lundabor" kan ju ha lite kontakt i denna tråd så kanske vi kan slänga ihop en fiske weekend!

Aha, den. Brukar det ge nåt eller? Vi kan väl komma med lite rapporter om vi får nåt kul.