handdator

Visa fullständig version : plotter och lod

Mothugget
2007-10-17, 16:35
Hej.

Skulle behöva ghjälp med att välja plotter och lod till båten.

Har en theri big fun.

Har funderat på att köpa garmins 420 plotter, den verkar vettig och kanske lowrence 125 lod.

Nåt annat alternativ?

Eller bara synpunkter, tas gärna emot.

Mvh// Patrik

Flodström
2007-10-17, 20:55
Hej.
Skulle behöva ghjälp med att välja plotter och lod till båten.
Har en theri big fun.
Har funderat på att köpa garmins 420 plotter, den verkar vettig och kanske lowrence 125 lod.
Nåt annat alternativ?
Eller bara synpunkter, tas gärna emot. Mvh// Patrik

Nja... inte lätt att säga då du inte har specifiserat nån budget för köpet och var,vad,och vilken typ av fiske du skall driva med.

Det var en tråd här nyss som startade om att välja lod.
Kör ett sök på sökmotorn först och läs vad som dyker upp. Sen kan du alltid komma igen här och ta detaljerna kanske? :)

mvh

Mothugget
2007-10-18, 10:13
Nja... inte lätt att säga då du inte har specifiserat nån budget för köpet och var,vad,och vilken typ av fiske du skall driva med.

Det var en tråd här nyss som startade om att välja lod.
Kör ett sök på sökmotorn först och läs vad som dyker upp. Sen kan du alltid komma igen här och ta detaljerna kanske? :)

mvh

jo det e sant det ska vara till spinnfiske e det tänkt i hela sveriges mellersta och södra del dvs från stockholm och neråt. både sjöar och skärgårdar.

budget kanske tänkt mig kring 6-7 lakan för en gps och kanske 3-4 för ett lod. men pengar e bara papper och går runt så de kommer alltid tillbaka.

ska söka lite men är ändå tacksam för svar.

mvh// patrik

joj
2007-10-18, 10:47
Jag köpte en Lowrance 7200c, en plotter med 7 tums skärm som är knivskarp, en 7 tums skärm är dubbelt så stor som en 5 tums skärm, jag är otroligt nöjd med den dom 4 dagarna den har används. En kanonplotter!

http://www.tecopt.com/artiklar/gps-plotter/lowrance-globalmap-7200c-kart-plotter/

qcn
2007-10-18, 14:02
Hej,
Jag använder mig av den plottern både när jag seglar och när jag fiskar från styrpulpetaren i stockholms skärgård, funkar kanon, massa kul extra funktioner som jag faktiskt använder en hel del vid fiske, exempelvis tycker jag fiskekartorna är bra(ger en topografisk bild av botten), anväder mig också ganska ofta av guide till och från mina inlagda spots så att man alltid åker närmaste/snabbaste vägen, detta kan man ju lägga in iaf.. men om man har kanske 15-20 spots man brukar gå runt på och inte riktigt orkar ha 15-20 rutter inlagda från alla ställen.. ja då blir det rätt bra med guide till nästa spot funktionen.
Jo just det det är en hel del godis i garmins nya kartor som iaf jag gillar.
Helt enkelt är prylen mycket genomtänkt och användarvänlig.
Skärmen är kanske liten, men jag tycker att den räcker till iaf, för mina behov.
Sen ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte har någon erfarenhet av Lowrance plottrar
och att en 7" skärm hade varit lockande.

mvh.
/qcn

Mothugget
2007-10-18, 15:36
Hej,
Jag använder mig av den plottern både när jag seglar och när jag fiskar från styrpulpetaren i stockholms skärgård, funkar kanon, massa kul extra funktioner som jag faktiskt använder en hel del vid fiske, exempelvis tycker jag fiskekartorna är bra(ger en topografisk bild av botten), anväder mig också ganska ofta av guide till och från mina inlagda spots så att man alltid åker närmaste/snabbaste vägen, detta kan man ju lägga in iaf.. men om man har kanske 15-20 spots man brukar gå runt på och inte riktigt orkar ha 15-20 rutter inlagda från alla ställen.. ja då blir det rätt bra med guide till nästa spot funktionen.
Jo just det det är en hel del godis i garmins nya kartor som iaf jag gillar.
Helt enkelt är prylen mycket genomtänkt och användarvänlig.
Skärmen är kanske liten, men jag tycker att den räcker till iaf, för mina behov.
Sen ska jag i ärlighetens namn säga att jag inte har någon erfarenhet av Lowrance plottrar
och att en 7" skärm hade varit lockande.

mvh.
/qcn

tack för svaren, but keep em cuming;)

Flodström
2007-10-18, 17:24
budget kanske tänkt mig kring 6-7 lakan för en gps och kanske 3-4 för ett lod. mvh// patrik

Hej Patrik
Det betyder en totalinvestering på ca 10-12Tkr om jag fattat dig rätt.
För dom pengarna kan du få mycket godsaker, men det beror naturligtvis på var du köper produkten. Du kan faktiskt få ett LCX-112C (Lowrance) om du köper på eBay.
Köper du i Sverige så blir det "bara" 7" kärm, möjligen en 8,4".

Vet inte vad priserna ligger på i Sverige, men jag föreslår i alla fall att du köper ett kombiinstrument p.g.a. att båten är rel. liten och det blir trångt på dash-bordet med två enheter.

Har ingen prislista här men föreslår du kollar lite på t.ex. Lowrance LCX-xx C-serie (som är combo). Se vad du får för de pengarna och återkom gärna här för detaljerna. Ett tips, välger du ett instrument med LowranceNET (NMEA2000) så har du ett instrument som kan komletteras med många andra typer av Lowrance-givare (typ för motorinfo, bensinförbrukning etc...)

mvh

Viesker
2007-10-18, 19:14
Hej Patrik
Det betyder en totalinvestering på ca 10-12Tkr om jag fattat dig rätt.
För dom pengarna kan du få mycket godsaker, men det beror naturligtvis på var du köper produkten. Du kan faktiskt få ett LCX-112C (Lowrance) om du köper på eBay.
Köper du i Sverige så blir det "bara" 7" kärm, möjligen en 8,4".

Vet inte vad priserna ligger på i Sverige, men jag föreslår i alla fall att du köper ett kombiinstrument p.g.a. att båten är rel. liten och det blir trångt på dash-bordet med två enheter.

Har ingen prislista här men föreslår du kollar lite på t.ex. Lowrance LCX-xx C-serie (som är combo). Se vad du får för de pengarna och återkom gärna här för detaljerna. Ett tips, välger du ett instrument med LowranceNET (NMEA2000) så har du ett instrument som kan komletteras med många andra typer av Lowrance-givare (typ för motorinfo, bensinförbrukning etc...)

mvh

I Sverige får du bara 5 tum plus lite pengar över för 12k. LCX-27c går på nästan 18k här men jag köpte min på www.wmjmarine.com och det landade på ca: 9k inkl. allt (frakt+tull+moms).
Med dagens dollarkurs blir det ännu billigare

Ola
2007-10-18, 19:26
Jag valde ett kombi av anledningen att jag inte har nån laddning på min motor så jag kan ladda under körning.

Men om jag hade fast batteri i båten skulle jag nog valt ett X-125 och en färgplotter.

Flodström
2007-10-18, 22:20
Kostar et LCX27C så jädrans mycket i Sverige, wow! hade jag aldrig trott.
Olas förslag är väll ok, bra grejer, men problemet är bara att killen har inte så mycket plats i en Theri Big Fun. Han ska ju få plats att fiska också?
Två enheter kräver ganska mycket plats om man i tillägg också tänker på GPS-antennen. Det blir 3 enheter det, och maaaasssor med kablar:D

Mitt tips blir i alla fall någon kombimodell som jag ser det.
Som sagt, kolla priser.
mvh

Mothugget
2007-10-19, 12:17
I den jag tittat på ( garmin 420) e det inbyggd antenn. Kan ju i och för sig bli lite trångt med två enhetr men det borde funka. Tror jag.
Tack för tipsen

Behöver alla aspekter jag kan få.

Om man köper på ebay går det inte att få svenska menyer va?

Mvh patrik

Rospigg
2007-10-19, 13:52
I den jag tittat på ( garmin 420) e det inbyggd antenn. Kan ju i och för sig bli lite trångt med två enhetr men det borde funka. Tror jag.
Tack för tipsen

Behöver alla aspekter jag kan få.

Om man köper på ebay går det inte att få svenska menyer va?

Mvh patrik

Inbyggd antenn funkar bra om Du ska montera i en öppen båt så at det är fri sikt mot sateliterna och jag skulle också rekomendera att kolla på ett kombi instrument så blir det mycket enklare.
Jag kör idag med ett Garmin 188C kombi och det är kanon, 5 tums skärmen är i minsta laget att köra splitscreen men det funkar ändå 7-8 tum lär bli optimalt.

Svenska menyer får Du iaf bara att byta språk i instrumentet vid uppstart så är det löst :rolleyes:

Något att ta med i planerna är att kortet Du behöver kostar +2000 kr så att Du har det med i budgeten.

Mothugget
2007-10-19, 15:32
Inbyggd antenn funkar bra om Du ska montera i en öppen båt så at det är fri sikt mot sateliterna och jag skulle också rekomendera att kolla på ett kombi instrument så blir det mycket enklare.
Jag kör idag med ett Garmin 188C kombi och det är kanon, 5 tums skärmen är i minsta laget att köra splitscreen men det funkar ändå 7-8 tum lär bli optimalt.

Svenska menyer får Du iaf bara att byta språk i instrumentet vid uppstart så är det löst :rolleyes:

Något att ta med i planerna är att kortet Du behöver kostar +2000 kr så att Du har det med i budgeten.

kan garmin 525s vara något?

det är ett kombi instrument. eller är de föregående modellerna 420s och 520s kanske något att satsa på om det inte skiljer så mycket mellan dem.

joj
2007-10-19, 15:55
kolla in den här:

http://www.marinegeneralcatalog.com/index.php?l=product_detail&p=1831

Flodström
2007-10-19, 23:45
kolla in den här:

http://www.marinegeneralcatalog.com/index.php?l=product_detail&p=1831

blir ca 6.825 SEK tillkommer frakt ca 100 USD och tull+moms blir väll totalt ca 9.345 SEK (inklusive moms, eksklusive tullavgiften).

Jag hade inte tvekat. Du får en komplett utrustning för både den båten du har i dag, och till en framtida båt om du får för dig att du måste byta.

Dessutom, du får LowranceNET i den maskinen med alla utveklingsmöjligheter för framtiden, OCH en 7" skärm. Mycket bra vid split-screen bl.a :)

mvh

Mothugget
2007-10-20, 00:26
blir ca 6.825 SEK tillkommer frakt ca 100 USD och tull+moms blir väll totalt ca 9.345 SEK (inklusive moms, eksklusive tullavgiften).

Jag hade inte tvekat. Du får en komplett utrustning för både den båten du har i dag, och till en framtida båt om du får för dig att du måste byta.

Dessutom, du får LowranceNET i den maskinen med alla utveklingsmöjligheter för framtiden, OCH en 7" skärm. Mycket bra vid split-screen bl.a :)

mvh

och alla menyer e på svenska?

vet inte hur det e med deras gps-enhet. tycker garmin har kanon kort och deras nya med 3d-bilder verkar kanon.

Flodström
2007-10-20, 02:32
och alla menyer e på svenska?.

Självklart, du väljer själv språket då du programmerar den til ditt speciella användningsområde.

mvh

Rospigg
2007-10-20, 10:21
och alla menyer e på svenska?

vet inte hur det e med deras gps-enhet. tycker garmin har kanon kort och deras nya med 3d-bilder verkar kanon.

Håller helt med Dig oom att Garmins plotterdel slår Lowrance och korten är också bätttre än Lowrance (jag kör båda fabrikaten parallelt i olika båtar) men Lowrance har bättre ekolod och en betydligt skarpare skärm.

Sen har ju inte Garmin så mycket att välja på i 7 tums storlek utan det blir 6,4 eller 8 och då blir det lite dyrare modeller med annars är dem flesta runt 5 tum.

Vad jag skulle göra är att fundera på vilken funktion som är viktigast och används mest plotter eller lod och välj det fabrikat som har bäst funktion på det Du värderar högst!!
För mig var det plottern som var prio 1 då jag kör mycket i oprickade farvatten och även öppet vatten och lodet använder jag mest när jag ska studera fiskeplatser när jag navigerat mig dit så då blev det en Garmin och deras färglod är riktig bra även om det inte är lika knivskarp som Lowrance men fullt tillräckligt för normalsportfiskaren.

My 2 Cent

Viesker
2007-10-20, 21:57
Jag är ruskigt nöjd med mitt Lowrance LCX-27c, enda kruxet är väl att jag skulle vilja ha ett ännu större. Har inte sett något nytt Garmin live men jag saknar inget med Lowrance och nya xl9 kortet täcker ju från Öregrund till Strömstad med all större sjöar däremmellan (tom. Åland och tyska kusten)

Åge
2007-10-22, 09:42
Är också ute efter en kombinatiosenhet.

Jag har en ganska liten båt så jag tror det blir bra.

Är någon av dessa modeller at rekomendera?

Garmin GPSMAP 398 eller Lowrance MS-522c

http://www.basspro.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10151_-1_10001_89686?cmCat=CROSSSELL&cmid=PP_P1_2

http://www.basspro.com/webapp/wcs/stores/servlet/Product_10151_-1_10001_80119_200001003_200000000_200001000_200-1-3

See you// Åge

Rospigg
2007-10-22, 10:56
398.an är efterföljaren till min 188 som funkar klockrent så jag skulle välja den före lowrancce av tidigare förklarade orsaker :fiska1:

Det som skiljer mest på min och denna samt även 298 som funnits emellan är att dem är mera förberedda för att kopplas till dator och har lite andra finesser som snabbfäste mm.

joj
2007-10-22, 14:41
Jag hade valt Lowrance 522 maskinen där, skärmen är mycket skarpare oxå är det lite bättre format på skärmen om du ska köra med kombination. Tror nog oxå att ekolodsdelen är bättre hos Lowrance, men försök att åka till någon affär med bra utbud och pilla lite själv, det gjorde jag och valde sen helt rätt.

Lowrnace LCX-27 blir ju dyrare men en 7 tums är skärm är i verkligheten dubbelt så stor som en 5 tums.

qcn
2007-10-22, 14:59
Hmm, blir fundersam, är det verkligen bara jag som gillar dessa kartor och allt vad dom kan i jämförelse med vad den förra generationen sjökort för plottrar innehöll.
Jag tycker den som är i position att köpa nytt absolut ska kolla upp dessa grundligt, sen som bisak kan jag nämna att jag köpte min plotter Garmin 420 på nätet i staterna och det blev någonstans strax under 2.400 sek, sen hade jag en kompis som råkade vara över och tog den i handbagaget, noll tull, noll moms. Ekolodet valde jag ett Lowrance, men deras plottrar valde jag bort till slut.
Och ja det är svenska menyer, inga tveksamheter alls vad det gäller att handla "overthere".

Mvh.
/qcn

joj
2007-10-22, 15:46
Hmm, blir fundersam, är det verkligen bara jag som gillar dessa kartor och allt vad dom kan i jämförelse med vad den förra generationen sjökort för plottrar innehöll.
Jag tycker den som är i position att köpa nytt absolut ska kolla upp dessa grundligt, sen som bisak kan jag nämna att jag köpte min plotter Garmin 420 på nätet i staterna och det blev någonstans strax under 2.400 sek, sen hade jag en kompis som råkade vara över och tog den i handbagaget, noll tull, noll moms. Ekolodet valde jag ett Lowrance, men deras plottrar valde jag bort till slut.
Och ja det är svenska menyer, inga tveksamheter alls vad det gäller att handla "overthere".

Mvh.
/qcn

säkert bra men vill man ha större skärm än 5 tum så blir det dyrt.

Mothugget
2007-10-30, 15:25
har diskuterat med mina fiske kamrater och de anser att köra ett kombi instrument är inget bra för delad skärm gör det hela svårt att läsa av och man vill inte byta till helskärm för då saknar man den andra samt om den skulle braka har man varken lod eller plotter. samtidigt som om man vill ha kombi så blir de så dyra att det lönar sig att köpa två separata.

men jag vet inte vilka jag vill ah riktigt. garmin vet jag att jag vill ha som plotter antingen deras 520 eller 525 vet inte vad som skiljer dem åt. sedan e det bara vilket lod jag ska ha. Lowrece e ju att föredra.

Rospigg
2007-10-30, 15:33
har diskuterat med mina fiske kamrater och de anser att köra ett kombi instrument är inget bra för delad skärm gör det hela svårt att läsa av och man vill inte byta till helskärm för då saknar man den andra samt om den skulle braka har man varken lod eller plotter. samtidigt som om man vill ha kombi så blir de så dyra att det lönar sig att köpa två separata.

men jag vet inte vilka jag vill ah riktigt. garmin vet jag att jag vill ha som plotter antingen deras 520 eller 525 vet inte vad som skiljer dem åt. sedan e det bara vilket lod jag ska ha. Lowrece e ju att föredra.

Lowrance 510C är ett kanonlod, är faktiskt avundsjuk på polaren som har ett sånt :fisk:

När det gäller Garmin så kolla vilken kartografi det instrumentet använder, har för mig att 520 serien använder Vision kort och inte Blue Chart kan inte detaljskilnaderna men Vision är nyare och troligen dyrare iaf värt att kolla!!

Mothugget
2007-10-30, 15:52
de är båda bluechart såg att 525an har mer pixlar än 520.

men det är helt säkert att det går att beställa från staterna och få menyer på svenska sen?

samt nån som vet vilket kort man ska ha om man väljer bluechart vision g2 om man vill ha från typ furusundoch en bit uppåt ända ner till blekinge?

Lowrance 510C är ett kanonlod, är faktiskt avundsjuk på polaren som har ett sånt :fisk:

När det gäller Garmin så kolla vilken kartografi det instrumentet använder, har för mig att 520 serien använder Vision kort och inte Blue Chart kan inte detaljskilnaderna men Vision är nyare och troligen dyrare iaf värt att kolla!!

Rospigg
2007-10-30, 18:20
de är båda bluechart såg att 525an har mer pixlar än 520.

men det är helt säkert att det går att beställa från staterna och få menyer på svenska sen?

samt nån som vet vilket kort man ska ha om man väljer bluechart vision g2 om man vill ha från typ furusundoch en bit uppåt ända ner till blekinge?

Svenska menyer ställer Du om i språk för om Du beställer från staterna så är det ju US engelska ,men bara ställa om så är det fixat.

Jag har ett kort som heter Stockholm - Åland som sträcker sig från S. Gävle ner till Nynäs och hela Ålands skärgård vilket ju bör täcka dina behov, men det kan ha ändrats med områdena på G2 korten med kolla på Garmins hemsida där finns alla kort med områden utritade!!