Visa fullständig version : Fiskekläder av skalmodell
Har kollat lite på trådarna här men hittar inte riktigt svaret jag söker så det får bli en egen tråd.
Jag behöver nya fiskekläder som självklart ska uppfylla dem sedvanliga kraven på vind/vattentäthet, slitstyrka, lättvättade och andning, men jag vill inte ha några varma saker då jag är extrremt varm av mig och i princip aldrig fryser (kör endast tunna brallor och T-shirt under flytoverallen under tidiga vår/sena höst fisket) och måste kunna anpassa klädseln enkelt så alla kläder med varma foder går bort.
Jag vill ha jacka och byxor som funkar för fiske från båt under långa pass, inte mycket sittande på blöta tofter för mig utan mera att stå hela tiden.
Så vilka material och fabrikat gäller för jag har dålig koll på detta så rekomendera gärna specifika modeller och material och varför Ni föredrar dem.
Läste om Geoff Andersson i en tråd men vet inget mera än det som stod där sen finns Gore Tex men jag kan inget om det heller så jag behöver hjälp!!
Tack på förhand.
Fiskeingenjör´n
2008-05-20, 00:43
Geoff Andersson är i Gore Tex. Urus Jacka och byxor är enligt mig det bästa du kan ha. Kostar men är värt varenda öre.
Geoff Andersson är i Gore Tex. Urus Jacka och byxor är enligt mig det bästa du kan ha. Kostar men är värt varenda öre.
När började dom använda GoreTex??? I år? Jag har Urus 2 sen två år och dom har garanterat INTE GoreTex.
/D
Har kollat lite på trådarna här men hittar inte riktigt svaret jag söker så det får bli en egen tråd.
Jag behöver nya fiskekläder som självklart ska uppfylla dem sedvanliga kraven på vind/vattentäthet, slitstyrka, lättvättade och andning, men jag vill inte ha några varma saker då jag är extrremt varm av mig och i princip aldrig fryser (kör endast tunna brallor och T-shirt under flytoverallen under tidiga vår/sena höst fisket) och måste kunna anpassa klädseln enkelt så alla kläder med varma foder går bort.
Jag vill ha jacka och byxor som funkar för fiske från båt under långa pass, inte mycket sittande på blöta tofter för mig utan mera att stå hela tiden.
Så vilka material och fabrikat gäller för jag har dålig koll på detta så rekomendera gärna specifika modeller och material och varför Ni föredrar dem.
Läste om Geoff Andersson i en tråd men vet inget mera än det som stod där sen finns Gore Tex men jag kan inget om det heller så jag behöver hjälp!!
Tack på förhand.
Har testat lite av varje, bl a Geoff (och gillar jackan men inte byxorna - räcker med fukt på ståsätet, eller att byxorna är fuktiga/blöta på utsidan, och några timmars fiske så är man blöt i rumpan).
Köpte i vår ett Henry Loyd offshore ställ med TP2 membran (snäppet efter GoreTex, men räcker enligt mitt behov). Tunnt, starkt och kommer garanterat inte att släppa in fukt hur mycket blöta tofter man än råkar sitta på. Släpper heller inte in någonting via dragkedjorna. Kolla dock hur byxorna smiter åt vid foten, så att dom inte bara passar stövlar. Jag tycker att dom skall klara att sitta över ett par kängor också.
Seglarställ är oftast riktigt bra, så testa ut lite olika i en marinbutik och jämför.
/D
Fiskeingenjör´n
2008-05-20, 09:12
När började dom använda GoreTex??? I år? Jag har Urus 2 sen två år och dom har garanterat INTE GoreTex.
/D
Dom blir i Gore Tex 2016..... Nä du har rätt. Fy fan nu kommer jag bli blöt varje gång det regnar:regn:
Kör också med Geoff Andersson byxor, tycker dom funkar utmärkt. Bra med inbyggda hängslen och lite högre rygg. Men dom stoppar inte om man ska sitta på blött underlag en längre tid. Vet inte hur det är med den modellen med neopren på bakdelen?
Som jacka har jag en svart Goretex från Fristads. Den stoppar regniga dagar. Men den är ju inte precis "fiskeanpassad".
Jag tror man ska köpa dyrt, såna här plagg kan man ha massor med år och då blir inte kostnaden mycket att bråka om.
Grävlingen
2008-05-20, 10:09
Tjo!
Jag använder inte speciella fiskeprylar när jag är ute! Däremot använder jag de plagg som exempelvis vägarbetare använder när det är kass väder! De funkar jätte bra och är i GoreTex, inga problem att sitta utan att bli blöt osv, inte heller speciallt varma! Kläderna har ett par år på nacken därför finns inte just den modellen! Men kolla deras hemsida så kommer du se riktigt grymma produkter!
http://www.taiga.se/
Lite olika ideer så det börjar bra, fyl på med mera :fiska1:
Gillade också Geoff byxan just för uppdragna ryggen och hängslena det är alltid en svag punkt just i korsryggen så det var bra.
Håller det bara tätt och andas så räcker det, jag kommer som sagt inte att sitta då ju Rivalen har ståsoffa och jag till 95% av tiden står upp helt både under fiske och transporter av bekvämlighetsskäl men annars är det ett problem att det läcker när tyget trycks ihop.
Arbetskläder mod Fristads; Blåkläder och Taiga är ju en ide som jag inte tänkt på men bygg/anläggnings "gubbarna" jobbar ju ute även i skitväder så det är klart att dem måste ha fungerande kläder då, bra tanke ska kolla med lokala yrkesklädesbutiken.
Seglar/sjöställ är en tanke men dem brukar vara lite känsliga mot krokar och annaat vasst (iaf dem jag haft tidigare) men dem har kanske blivit bättre med åren.
Esox-Lucius68
2008-05-20, 13:46
Rapala pro wear är mycket bra kläder till riktigt bra priser, har det gråsvarta stället och funkar klockrent, skönt att ha även vid varmare kläder då det ej är fleecefoder i byxan.
Lite olika ideer så det börjar bra, fyl på med mera :fiska1:
Gillade också Geoff byxan just för uppdragna ryggen och hängslena det är alltid en svag punkt just i korsryggen så det var bra.
Håller det bara tätt och andas så räcker det, jag kommer som sagt inte att sitta då ju Rivalen har ståsoffa och jag till 95% av tiden står upp helt både under fiske och transporter av bekvämlighetsskäl men annars är det ett problem att det läcker när tyget trycks ihop.
Arbetskläder mod Fristads; Blåkläder och Taiga är ju en ide som jag inte tänkt på men bygg/anläggnings "gubbarna" jobbar ju ute även i skitväder så det är klart att dem måste ha fungerande kläder då, bra tanke ska kolla med lokala yrkesklädesbutiken.
Seglar/sjöställ är en tanke men dem brukar vara lite känsliga mot krokar och annaat vasst (iaf dem jag haft tidigare) men dem har kanske blivit bättre med åren.
Har likadan båt själv, visserligen så brukar jag halvsitta, men det räcker tyvärr med att luta sig mot sittplatsen i en 10 minuter om dom är blöta från t ex regn.
Vet inte hur det varit med seglarställ tidigare, men det jag köpte nu verkar klara krokar och revor bra mycket bättre än fiskeställen (jag jämför med Urus 2 eftersom jag har det - övriga uttalar jag mig inte om, men det finns säkert riktigt bra varianter). Men det beror väl på vilken typ av seglarställ man köper. Är det endast för innerskärgård så är dom nog inte så stryktåliga (fast ganska billiga). Offshoreställen är absolut stryktåliga och går du över till oceanställen så skall dom klara en seglats över atlanten... Lite större krav än vad du och jag har när vi fiskar.
Byxorna till seglarställen är oftast ganska höga. Mina ser ut som vadare, men det är inga problem med att vika ner dem runt bältet om det är en riktigt varm sommardag.
Efter att jag läst dina tidigare insändare så är du inte bara en finvädersfiskare/båtmänniska. Se till att du får kläder som håller tätt! Det är helt klart värt det!
Min erfarenhet av vattentäta plagg de senaste åren:
Lättviktsregnställ fjällräven, hydratic membran
+ Håller helt tätt, andas bra, lätt,
- tyvärr ingen slitstyrka för revor, krokar o d. Håller inte riktigt helt tätt i ärmarna när man fiskar (rinner in vatten när handen kommer uppåt)
Regnställ fjällräven, hydratic membran
+ håller helt tätt, andas bra, ganska lätt, tål att slitas i.
- håller inte helt tätt i ärmarna när man fiskar
jaktbyxor fjällräven, G1000 slityta, hydratic membran
+ håller helt tätt, andas, extremt slittåligt
- fungerar inte 100%igt med kängor, har kompletterat med 'snöskydd(?)'
Urus 2 jacka + byxor (inköpt vår 2006 - har kanske uppgraderats)
+ modellerna, byxorna fungerar med och utan hängslen. jackan har innermuddar så att det inte rinner in vatten. skönt när det är lite kallare eftersom dom är (lätt)fodrade
- för varmt när det är sommar (men jag köpte dom för höst och vårfiske så det var inget nytt), byxorna håller inte tätt när man sitter eller lutar sig mot någonting blött. Det blåser in genom dragkedjan i jackan
Henry loyd Offshore seglarställ, TP2 membran
+ slitstarkt, lätt, helt vattentätt, byxorna går lika högt som vadare, men man kan vika ner dem runt bältet. neopren muddar, neopren vid öppningen i byxbenen. riktigt snyggt
- inte hittat något ännu, men det kanske kommer
Hade lite mer tid nu, hoppas att det hjälper till litegrann i beslutsprocessen
/D
Big Pike
2008-05-20, 23:44
Finns inget som slår Haglöfs, dyrt men i en egen klass
Har likadan båt själv, visserligen så brukar jag halvsitta, men det räcker tyvärr med att luta sig mot sittplatsen i en 10 minuter om dom är blöta från t ex regn.
Vet inte hur det varit med seglarställ tidigare, men det jag köpte nu verkar klara krokar och revor bra mycket bättre än fiskeställen (jag jämför med Urus 2 eftersom jag har det - övriga uttalar jag mig inte om, men det finns säkert riktigt bra varianter). Men det beror väl på vilken typ av seglarställ man köper. Är det endast för innerskärgård så är dom nog inte så stryktåliga (fast ganska billiga). Offshoreställen är absolut stryktåliga och går du över till oceanställen så skall dom klara en seglats över atlanten... Lite större krav än vad du och jag har när vi fiskar.
Byxorna till seglarställen är oftast ganska höga. Mina ser ut som vadare, men det är inga problem med att vika ner dem runt bältet om det är en riktigt varm sommardag.
Efter att jag läst dina tidigare insändare så är du inte bara en finvädersfiskare/båtmänniska. Se till att du får kläder som håller tätt! Det är helt klart värt det!
Min erfarenhet av vattentäta plagg de senaste åren:
Lättviktsregnställ fjällräven, hydratic membran
+ Håller helt tätt, andas bra, lätt,
- tyvärr ingen slitstyrka för revor, krokar o d. Håller inte riktigt helt tätt i ärmarna när man fiskar (rinner in vatten när handen kommer uppåt)
Regnställ fjällräven, hydratic membran
+ håller helt tätt, andas bra, ganska lätt, tål att slitas i.
- håller inte helt tätt i ärmarna när man fiskar
jaktbyxor fjällräven, G1000 slityta, hydratic membran
+ håller helt tätt, andas, extremt slittåligt
- fungerar inte 100%igt med kängor, har kompletterat med 'snöskydd(?)'
Urus 2 jacka + byxor (inköpt vår 2006 - har kanske uppgraderats)
+ modellerna, byxorna fungerar med och utan hängslen. jackan har innermuddar så att det inte rinner in vatten. skönt när det är lite kallare eftersom dom är (lätt)fodrade
- för varmt när det är sommar (men jag köpte dom för höst och vårfiske så det var inget nytt), byxorna håller inte tätt när man sitter eller lutar sig mot någonting blött. Det blåser in genom dragkedjan i jackan
Henry loyd Offshore seglarställ, TP2 membran
+ slitstarkt, lätt, helt vattentätt, byxorna går lika högt som vadare, men man kan vika ner dem runt bältet. neopren muddar, neopren vid öppningen i byxbenen. riktigt snyggt
- inte hittat något ännu, men det kanske kommer
Hade lite mer tid nu, hoppas att det hjälper till litegrann i beslutsprocessen
/D
Mycket kloka åsikter och med samma sorts båt så vet Du hur den funkar med, för visst blir det lite luta mot soffan ibland, brukar ofta ha ett blött band tvärs över baksidan av låren från det :catfight:
Du har förstått vilken typ av fiskare/båtåkare jag är det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder och det är det jag har ledsnat på nu och vill slippa framöver. Dessutom kommer jag framöver att tillbringa mycket mera tid i båten än tidigare och dem kläder jag skaffar nu ska funka under den period som det är för varmt med flytoverallen och dem ska palla en heldagstur med regn och kulingvindar och gärna någon hagelskur med :blah:
Offshoreställ låter ju vettigt är det HL Du har ett sånt (ska kolla på deras site snarast) men jag skulle kunna tänka mig två uppsättningar så man har ett när man vet att det inte blir regn och ett när det kan bli/kommer att bli det, så för fiske i uppehåll och bara vind funkar Urus stället då??
Mycket kloka åsikter och med samma sorts båt så vet Du hur den funkar med, för visst blir det lite luta mot soffan ibland, brukar ofta ha ett blött band tvärs över baksidan av låren från det :catfight:
Du har förstått vilken typ av fiskare/båtåkare jag är det finns inget dåligt väder bara dåliga kläder och det är det jag har ledsnat på nu och vill slippa framöver. Dessutom kommer jag framöver att tillbringa mycket mera tid i båten än tidigare och dem kläder jag skaffar nu ska funka under den period som det är för varmt med flytoverallen och dem ska palla en heldagstur med regn och kulingvindar och gärna någon hagelskur med :blah:
Offshoreställ låter ju vettigt är det HL Du har ett sånt (ska kolla på deras site snarast) men jag skulle kunna tänka mig två uppsättningar så man har ett när man vet att det inte blir regn och ett när det kan bli/kommer att bli det, så för fiske i uppehåll och bara vind funkar Urus stället då??
Köper du 2 sett så har urus ett klart existensberättigande (så använder jag det själv). Kläderna är sköna och man blir inte blöt om man slabbar med fisk och gör sig ren med en hink vatten över framsidan av byxorn (det är när det blir tryck på det fuktiga området som det går igenom). Jackan är det inga problem med eftersom man inte utsätter den för tryck.
Vindtätheten är helt ok i rocaden där du sitter skyddad bakom rutan, att det blåser på dig när du står och fiskar, det tål jackan. Men sitter du i en båt utan ruta i högre fart så drar det igenom blixtlåset (tror jag det är) på min jacka. Fast det klagomålet har jag inte hört från någon annan, så det kanske bara är mitt exemplar?!?
Och jag håller med, finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Min första 10:a fick jag en novemberdag med kuling och horisontellt snöfall. Kommer faktiskt inte ihåg när jag sist ställde in en fisketur p g a vädret.
/D
Har gjort en glad upptäckt när jag plockade fram min Offshoreklassade sjöoverall ur sin gömma längst in i garderoben där jag lagt undan den i tron att den var för liten men den passade faktiskt ännu :blah: (har tydligen inte fått större midjemått med åren iaf) visserligen inte flyt men jag har ju väst så det löser sig så nu är ruskvädersdelen löst.
Sen var jag in på MÅ fiske i Uppsala idag och kikade på GA kläderna och Urus brallorna ser klart bra ut men Dozer jackan hade ett tunnt fleecefoder vilket inte var bra men enligt säljaren finns det en variant på jackan utan foder som skulle passa min varma natur bättre.
Samtidigt dök det upp ett alternativ när en kund som hörde mina frågor föreslog det han använde nämligen LOOP som enligt honom var kanonbra, har själv ingen erfarenhet av dem så dela gärna med er, för dem såg onekligen intressanta ut och samma ide med hög midja på ballorna som jag gillarr.
Modellerna avLOOP det gäller är:
Multijacka Long http://www.looptackle.com/website1/1.0.1.0/447/2/index.php
High-Waist Trousers http://www.looptackle.com/website1/1.0.1.0/458/2/index.php
Vad säger Ni??
www.idefixteko.se
Leta efter skaljacka/byxa 'adventure'. Har haft dessa i tre år och har absolut inget ont att säga. Adventure passar från +5 till 20 grader.
För höst/vinter/vår fungerar 'outback' jacka/byxa (finns under jaktkläder) bra. Har varken frusit eller blivit blöt med stället på.
Och det bästa med det hela är priset!!! Rekomenderas varmt!:appl:
Andreas Ramsby
2008-05-24, 13:35
Har själv samma problem som är ute mycket. GA har visserligen bra kläder men till långa dagar i båt med regn funkar det inte riktigt. GA bästa kläder är faktiskt deras första generation Urus och Dozer. Jag har det själv sedan ca 5 år. Andra generationen blev det tunnare tyg och nu på tredje och nyaste kläderna har de gått tillbaka till att ha lite grövre tyg på vissa ställen. Dock är det senaste GA stället undermåligt vad gäller passformen, byxorna är okej men jackan är väldigt vid i midjan. Ett annat problem är trenden att jackorna för varje generation blir kortare. Just nu kör jag med Didriksons kläder vilka inte heller riktigt håller kvalitetsmässigt. Flera som jag känner har gått över till seglarkläder då märket Musto. Deras näst värsta serie MPX är riktigt fina och med mycket kraftigt tyg som är tåligt. Det är nästan värt pengarna, GA ligger väl på ca 4000:- och Musto MPX ca 10000:- men det är otrolig kvalitetsskillnad. De billigare serierna av seglarkläder som är klassade typ inshore, coastal och likanade är bara att glömma. Sen så har väl Ursuit tvådelade ställ också. Wildwater kör ju deras kläder.
Har kollat på Geoof Andersson, Loop och olika sjökläder men ekonomin tillåter inte dessa då inköpen i vår har varit ganska stora (10 kompletta utrustningar av olika modeller samt hyfsat mycket beten mm.) men jag hittade vad jag tror kommer att funka fint till bra pris tackvare ett bra deal med lokala handlaren.
Det blev Rapala ProWear X-pro tect kort jacka och byxa, lätt fiskeskjorta och 2 i en fleecejacka, allt detta för 1300 kr mindre än GA jacka+byxa!!
Med tanke på omdömmena om Prowear kläderna från vissa yrkesanvändare så känns det som att jag kommer att få ganska mycket pang för pengarna :fiska1:
Jag är ju redan rustad för riktigt skitväder med Offshore klassade overaller både med/utan flyt så det grejar sig.
Så vad säger Ni blir jag nöjd eller har jag varit "dumsnål" ??
Har själv samma problem som är ute mycket. GA har visserligen bra kläder men till långa dagar i båt med regn funkar det inte riktigt. GA bästa kläder är faktiskt deras första generation Urus och Dozer. Jag har det själv sedan ca 5 år. Andra generationen blev det tunnare tyg och nu på tredje och nyaste kläderna har de gått tillbaka till att ha lite grövre tyg på vissa ställen. Dock är det senaste GA stället undermåligt vad gäller passformen, byxorna är okej men jackan är väldigt vid i midjan. Ett annat problem är trenden att jackorna för varje generation blir kortare. Just nu kör jag med Didriksons kläder vilka inte heller riktigt håller kvalitetsmässigt. Flera som jag känner har gått över till seglarkläder då märket Musto. Deras näst värsta serie MPX är riktigt fina och med mycket kraftigt tyg som är tåligt. Det är nästan värt pengarna, GA ligger väl på ca 4000:- och Musto MPX ca 10000:- men det är otrolig kvalitetsskillnad. De billigare serierna av seglarkläder som är klassade typ inshore, coastal och likanade är bara att glömma. Sen så har väl Ursuit tvådelade ställ också. Wildwater kör ju deras kläder.
He he jag köpte upp mig på ett par Urus3 brallor de funkade klockrent. Köpte inte jackan men kan tänka mig att den inte passade dig, mig passar den säker skitfint...:fiska1:
När jag fiskar i skitväder använder jag mitt isklätter-ställ. Det är ett alternativ. Inget foder, grym rörlighet, gjorda för att skydda mot rinnande vatten/stegjärn och isyxor - ändå lätta och smidiga. De bästa ställen görs av Mountain Hardwear och Arcteryx.
Tror ändå att du kommer att bli nöjd med ditt Rapala ställ, de verkar fina och att använda isklätter ställ blir sjukt "overkill" om man ändå inte har ett i garderoben.
/Fredde
Xtravagance
2008-07-26, 23:57
Skalkläder De luxé vill jag lova !
Finns hos Wallins Fiske !
BROMANoDELL Fiskebyxor
På tävlingen Pike Challenge 2008 I Örnsköldsvik så fick jag ett fiskeställ av Johan Wallin (Wallins Fiske). Det var ett par BROMANoDELL byxor i typ GoreTex material. Redan när man satte på sig byxorna kände man att det var mycket bra kvalitet på den.
Sömmarna känns gedigna och fickorna är väl tilltagna. Det är byxor av ”snickar byx” modell med breda sköna hängslen som är lätta att justera. Alla sömmar är limmade och tejpade det visar att man inte spart på krutet vid tillverkningen. Front fickan har dels vatten tätt blixtlås och lock med kardborre. Nu när dessa byxor har varit med på ca: 100 fisketimmar så kan jag bara säga att det är de bästa outdoor/fiske byxor jag testat och sett.
Den enda nackdelen som jag hittat på dessa byxor är att det inte sitter någon gylf på dem. 2008:as modell har gylf dock. Det blir då lite bökigt att uträtta behovet av att kasta vatten om man säger. Priset kan verka lite högt på dom men det kan jag säga att dessa byxor klassar ut andra GoreTex byxor jag provat. Värt varenda krona !
BROMANoDELL FiskeJacka
Jackan tillhörande stället är i samma fina gedigna utförande. Den har 2 väl tilltagna bröstfickor med vatten täta blixtlås och 2 fickor i midjan. Kragen är fleece fodrad och huvan är skuren för perfekt passform runt huvudet. Ändå är den väl tilltagen så man kan ha en mössa inne i den eller en sydväst på utsidan. Jackan är midje lång med generöst tilltagen vidd vilket ger den ett följsamt beteende utan att kännas pösigt eller stort.
Hela stället rekommenderas att köpa och är helt i klass med Haglöfs, Fjällräven etc.
Fördelar:
Gediget fabricerad
Väl tilltagna fickor
Vatten täta blixtlås
Skön passform på både jacka och byxa.
Nackdelar:
Ingen gylf
Priset lite högt ( men kompenseras av kvaliteten)
Omdöme: 4,8 av 5 möjliga ( Gylfen, annars en solklar 5:a)
Har nu hunnit testa Rapala stället en del och är väldigt nöjd i alla avseenden, passformen är kalas bra rörlighet men utan att bli byllsigt och bra med fickor och vad jag märkt är blixlåsen täta.
Stället står emot både vind och vatten bra och hittils har det inte gått igenom när man lutar sig mot något eller sitter men jag sitter ju inte så mycket i min båt av förklarliga skäl :blah:
Men en heldag vid Understen med ihållande blåst och regn funkade fint iaf och de säger väl en del om funktion och kvalitet!!
Ventileringen är bra även om det inte skulle räcka till en dag som denna med +30 gr och nästan vindstilla men då finns det ju shorts och T shirt :appl:
Jag hade mitt nya Discoveryställ från ITAB när jag var uppe i Idre. Skönt rymligt och behagligt men inte helt dödstyst. Stod emot regn och vind med bra möjligheter att täta till vid behov eller öppna upp för vädring. Jackan för varm att vandra i när det är sommarväder men kom väl tillpass under fisket. Hoppas det stället också håller i 10 år som mitt förra ITAB-ställ.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.