Visa fullständig version : Ekolod och algblommning
guderian
2008-07-26, 23:50
Jag var till Gävlebukten idag, 2008-0726, och mitt ekolod visade en massa ekon från 0 meter till ca 10 meter, om det fanns så mycket fisk som visades så skulle man kunnat gå torrskodd där :fiska1:.
Lodet har fungerat perfekt tidigare och jag tror inte det är något fel på det nu heller, så jag funderar om det är någon som har råkat ut för den blågröna algblommningen och hur det set ut på era ekolod.
Ekolodet är ett Lowrance LMS-527.
Jag vet att lodet är känsligt det ser ju minsta sak, men om det ser algblommningen var inget jag räknat med. Är det någon mer än jag som har upplevt samma sak? Kanske någon som varit ut mer söderut än Gävlebukten?
Kom igen och kommentera nu, annars blir det ju ingen debatt och diskusion...:cheers:
ps. Ha överseende med stavningen...
Ställer du upp känsligheten så ser det allt helt rätt även exv. mygglarver och andra vatten insekter alger osv jag har använt ett på isen massor av gånger då är lodet helt stilla alla ekon visas klockrent släppte en olivkärna (sant!) från hålet lodet såg den sjunka 18m ner till botten och försvinna med perfekt upplösning och detta var inget kraftfullt lod direkt ett gammalt Lowrance X-75 så visst ser och skiljer det på allt som inte är vatten.
Firehand du vet detta bäst vad säger du?
Old Firehand
2008-07-27, 15:15
Jag var till Gävlebukten idag, 2008-0726, och mitt ekolod visade en massa ekon från 0 meter till ca 10 meter, om det fanns så mycket fisk som visades så skulle man kunnat gå torrskodd där :fiska1:.
Lodet har fungerat perfekt tidigare och jag tror inte det är något fel på det nu heller, så jag funderar om det är någon som har råkat ut för den blågröna algblommningen och hur det set ut på era ekolod.
Ekolodet är ett Lowrance LMS-527.
Jag vet att lodet är känsligt det ser ju minsta sak, men om det ser algblommningen var inget jag räknat med. Är det någon mer än jag som har upplevt samma sak? Kanske någon som varit ut mer söderut än Gävlebukten?
Kom igen och kommentera nu, annars blir det ju ingen debatt och diskusion...:cheers:
ps. Ha överseende med stavningen...
Hej Guderian;
Jag har fiskat många år både i Gävlebukten och i Lövstabukten. Riktigt heta somrar brukar algblomningen vara enorm från ytan och så långt som ljuset räcker ner i djupet.
Du har troligtvis en SCC-kontroll (Surface Clarity Control = Ytklarningskontroll) på ditt Lowrance LMS-527 ekolod. Med den kontrollen kan du dämpa signalerna närmast ytskiktet. Alternativt kan du manuellt minska känsligheten (Sensitivity) för att eliminera plankton och andra mindre föremål du inte vill se.
Save the Big Ones for me!
Old Firehand
www.trumman.com
Ps. Många fiskare har ofta hög känslighet på ekolodet för att kunna urskilja små detajer i språngskikt och nära botten. Ds.
guderian
2008-07-27, 19:43
Hej!
Tack för svaren och råden. Det finns en funktion för att dämpa signalerna på ytan och den fungerar utmärkt. Det jag vill ha svar på i första hand var om algblommningen ger utslag på ekolodet, och det gör det tydligen.
Nästa fråga blir, hur trivs fisken i vattnet när det är algblommning?
/Guderian
Flodström
2008-08-03, 19:22
En algblomning (typ växt-plankton av olika arter) bildar grundlaget/basen för zoo-planktonens föda (djurplankton). Här samlar sig ganska snart också många småfiskstim som i löpet av natten betar på dagens tillväxt av zooplankton s.s. löja, siklöja och sik.
Det är då rovfisken passar på. Resten kan du säkert räkna ut själv hehehe.
Sök rovfisken under "språng-skiktet" (alltså under termoklinen).