Visa fullständig version : <<HÖ hösten 2003>>
Hej alla glada fiskare! Jag hoppas att alla mår bra i höstmörkret? :)
Har ni hunnit komma ut på några havsörings fiskepass? Det börjar bli dags att fånga havets silver.
Jag hade funderingar på att fiska lite HÖ på Lördag. Sitter och funderar på om man skall vänta någon vecka till och köra gädda för hela slanten i stället?
Vad tycker ni andra? Jerkfiske efter gädda eller spinnfiske efter HÖ???
"SKALL DU HA KORVEN ELLER BRÖDET, KORVEN ELLER BRÖDET" ;)
qvarnis25
2003-10-15, 16:50
Tycker du ska ut på en brant i en het gäddsjö med 5-6 gäddmeten med feta mörtar på....
MastaPike
2003-10-15, 16:55
vänta med havsöringen tills en bit in i november, ta några gäddor nu istället!
Håller med Tobbe, vänta med havsöringen.
Hmmm, man är ju så sugen på att fånga en fin HÖ...
Kör på gädda du, det är mycket större fångstchans!
ska kanske prova i Djurgårdskanelen efter öring, eller så blir det gädda någonstans, kanske ekerö
Majakovskij
2003-10-15, 17:40
Är det runt sthlm du ska fiska? Låter konstigt att flera tycker du ska vänta med öringen.. känner en som redan tagit en del fina öringar i skårgården nu i höst. Värre för mig här nere i söder, fisket sätter igång runt mitten av oktober så det har inte blivit några större turer för mig men det är bara att köra..
Sträcka Snören
Majakovskij
2003-10-15, 17:42
måste poängtera en sak.. En besa är en utlekt fisk som stått i ån/älven under leken året innan. Nu är det färgad höstfisk och inget annat :)
Originally posted by Foppa
Kör på gädda du, det är mycket större fångstchans!
ska kanske prova i Djurgårdskanelen efter öring, eller så blir det gädda någonstans, kanske ekerö
Intressant att du kanske ska fiske uppe vid Ekerö. Ni kör ute Färingsö vid Igelviken antar jag?
Gädda. Havsöringen har inte kommit igång riktigt än.
Gädda, större chans, helt enkelt...
Eftersom min gamla träeka läcker som en hemligstämplad brottsutredning och inte hinner svälla ihop till helgen så är saken klar serrö! Landfiske från Riddarskäret, hö, hö, hö, hö, hö.
Originally posted by ljohan
Intressant att du kanske ska fiske uppe vid Ekerö. Ni kör ute Färingsö vid Igelviken antar jag?
Jag har ingen aning om vad ställena heter =), blir runt Kiwi där om han har tid.. annars blir det som sagt HÖ i djurgårdskanalen
Jo, många är det som har röstat på gädda. Det kan ha sin förklaring i att det är fler som fiskar gädda. Men jag tycker det är större utmaning att fiska Havsöring.
Originally posted by Foppa
Jag har ingen aning om vad ställena heter =), blir runt Kiwi där om han har tid.. annars blir det som sagt HÖ i djurgårdskanalen
Fått någe HÖ där ännu?
Vore intressant att testa, finns massor av fina landfiskemöjligheter runt strömmen också.
Har inte provat något efter öring i strömmen i höst, Har aldrig fått någon i kanalen ´över huvud taget, men polare som jag varit där med har fått...
Jag har själv inte fiskat HÖ men några jag känner (en är galen öringfiskare) har kollat in skeppis och där var det inte ett enda napp, men fullt med öringar som hoppade och hade sig. Sen så var de nere och snurra på några platser vid Saltsjöbaden och det gav noll.
Originally posted by Pagra
Jag har själv inte fiskat HÖ men några jag känner (en är galen öringfiskare) har kollat in skeppis och där var det inte ett enda napp, men fullt med öringar som hoppade och hade sig. Sen så var de nere och snurra på några platser vid Saltsjöbaden och det gav noll.
Skeppsholmen är ett känt HÖ ställe. Det är inte direkt som att fiska gädda. Det kan bli många bommpass innan man landar en fin havsöring.
Originally posted by Stizo
Skeppsholmen är ett känt HÖ ställe. Det är inte direkt som att fiska gädda. Det kan bli många bommpass innan man landar en fin havsöring.
Det är jag fullt medveten om, men öringarna var fullt synliga men ändå så vägrade de hugga (han hade inte ens några följen).
Jag ska ha HÖ-premiär ute i skärgården i helgen. Vattentemperaturen ligger på 9 grader så det är dags att blöta Ludde, Häxan, JK, Toby, Vicke och Zonker.
Man kan kombinera fiskedagen med HÖ- och gäddfiske. Börja morgonen och förmiddagen med HÖ. Mitt på dagen när/om solen har värmt upp det grunda vattnet något går man över till gäddans territorier. När ni sedan blir less på slemmisar kan ni gå över tillbaka till HÖ vid skymmningen fram till sent på kvällen.
I Strömmen, Skeppis och Djurgården är det mest leköringar man får. Vi ni fånga blanka HÖ får ni ger er ut till skärgården.
Det blir nog mest gäddfiske för mig i helgen. Skall nämligen åka till Östhammar där en vän har sin stuga och båt. Nu kanske man tar en rejäl best i rikiga gäddvatten. :)
Aaaarghhh nu är man bra sugen alltså! :)
Originally posted by Stizo
Det blir nog mest gäddfiske för mig i helgen. Skall nämligen åka till Östhammar där en vän har sin stuga och båt. Nu kanske man tar en rejäl best i rikiga gäddvatten. :)
Aaaarghhh nu är man bra sugen alltså! :)
Kul! Skitfiske!
nej nej nej nej! du ska itne fiska... du ska supa... dra i dig en platta starköl så mår du bättre än att åka ut och fiska ;)
Originally posted by jerka!
nej nej nej nej! du ska itne fiska... du ska supa... dra i dig en platta starköl så mår du bättre än att åka ut och fiska ;)
Jag har druckit mig full tillräckligt många gånger. Så det får nog vänta några helger till.
Mycket trevligare och ta en whiskey på kvällen efter en bra fisketur. Då orkar man även fiska nästa dag om man vill.
Quivertip
2004-09-14, 09:27
Så är det... Supandet är för våra yngre lite oerfarnare medlemar. Vi andra dricker med stil å så. Fast på midsommar så kan det hända att några förmånga snappsar slinker ner... Man måste leva också :sprit:
Men lite gäddfiske skulle inte sitta fel just nu! :ogen:
Vänta med öringsfisket. Det är långt nog mellan nappen när förhållandena är på topp. De är de inte nu.
Har kört havsöring från september några år, men har slutat med det. Nu för tiden börjar jag inte med öring förrän i november.
Kan tillägga att jag aldrig fiskar inne i stan. Gillar inte att stå och trängas med en massa folk. Tar bort mycket av glädjen för mig. Så hur fisket är därinne i september-oktober har jag ingen riktig koll på.