handdator

Visa fullständig version : Små fiskar vi minns...

Sturgeon
2002-10-24, 02:27
Så fort det rör sig om fiske så kommer det stora fiskarna på tal, medans de små fångsterna hamnar i skuggan, tills nu.

Har ni någon liten fångst ni minns, berätta.

Minns själv min första Gös, fick den när jag var ute och trollade. Vädret var fint och inte ett enda napp under det första timmarna av fisketuren. Plötsligt vickade ena spöt till lite i spöhållaren, tog inte för stor notis på detta eftersom jag var säker på att det var bottenkänning. Under den följande timmen halvlåg jag naken i båten och njöt av vädret under tiden som jag trollade vidare, ointresserad av att ta bort den skit som uppenbarligen hade fastnat på draget. Tillslut så beslöt jag mig för att stanna och byta beten, min förvåning var stor då jag fann att på ena draget satt en gös på kanske 2 hg, klart lättad av att få bli frisläppt.:rolleyes:

rapala
2002-10-24, 05:42
........och i en krokarna satt ett litet yngel 5g! bra bete tyckte jag och metade abborre, 5 min senare borre 4hekto! jo man tackar, allt tack vare min reparerade wobbler!

rapala
2002-10-24, 05:43
bilden e' med en surfabborre, om ni undrar!

Foppa
2002-10-24, 07:18
tja, min första gös var också en ytttepyttegös, som jag fick när jag jiggade abborre, den fick jag förra sommaren, och iår har jag fått två st i samma viktklass på en liten spinnare (samma dag) på samma platts som den första. de båda senare fick gå tillbaka, men den första hade sugit i sig jiggen ner i gälarna......

mr_cobra
2002-10-24, 10:04
I somras var jag ute och fiskade med en kompis. Han fiskade med en spinnare. Vi fiskade från land och vid ett kast hamnade han i sjögräs och ryckte ryckte till. När han fick upp spinnaren så hade en krok gått in i sidan på ett stackars yngel 5-6 cm.

Sebastian
2002-10-24, 14:47
som liten pojk fick jag ett litet laxsmolt (kanske 10cm lång)på en spinnare i Ljusne, lyckan var enorm hehe. min första lax.
sen har det hänt mer än 1 gång att man drar upp en gäddsnipa på 2-3 hekto ur angelhålet. Då är inte brorsan sen att kommentera hehe..
En annan gång när jag precis hade införskaffat mig mitt första flugspö bestämde jag mig för att försöka dra en båge vid ett put & take vatten. jag hade bestämt att jag inte skulle cykla hem förrän jag hade fått en fisk, så jag spenderade en hel natt där och vid 12 tiden nästa dag tog någonting min fluga och fick jag fick upp en mört. då fick det vara nog & sedan dess har jag inte besökt det vattnet hehe..

Foppa
2002-10-24, 15:58
det läskigaste med de där små är ju att de är så glupska, i den där abborrens fall var det nog bara så att den var nyfiken och skulle smaka vad det var bara, själv har jag fått en mört på kanske 3 hg, på en 12g reflex. Men den minsa i förhållande till draget, var en ruggigt liten gädda på max 50g och kanske 12 cm som högg på en thunderstick (som enligt mig är ett skitdrag) som var runt 10cm, vet inte exakt.

Foppa
2002-10-24, 16:01
förresten är väl westins jätte 23 cm ?

JiMpA
2002-10-24, 16:11
kommer ihåg när jag va ca 12 år. va ute å fiskade torsk å vitling i saltkällan. tröttnade efter en stund(fick inget napp). så jag släppte ner kroken utan agn å pimplade som fan fan av frustration. när jag drog upp reven satt en liten vitling på ca 1 hekto, halvdöd av mitt vilda pimplande...:oj:

Kolnej
2002-10-26, 02:32
Den fångst jag tänker på närmast är väl inte sådär jätteliten direkt men lite konstig ändå.

Var ute för att ta någon vårgädda i en vik i Storsjön, Jämtland när jag fick en ca 1,5 kilos regnbåge på största rapala magnumen. Den har förmodligen rymt från någon odling eftersom man inte planterar ut regnbåge i Storsjön vad jag vet. Hade varit roligare att få den på lättare grejjor än mitt 10 fots gäddspö, nu blev det inte mycket till fajt. :rolleyes:

Sturgeon
2002-10-26, 19:09
Originally posted by Kolnej
Den fångst jag tänker på närmast är väl inte sådär jätteliten direkt men lite konstig ändå.

Var ute för att ta någon vårgädda i en vik i Storsjön, Jämtland när jag fick en ca 1,5 kilos regnbåge på största rapala magnumen. Den har förmodligen rymt från någon odling eftersom man inte planterar ut regnbåge i Storsjön vad jag vet. Hade varit roligare att få den på lättare grejjor än mitt 10 fots gäddspö, nu blev det inte mycket till fajt. :rolleyes:

Den som är 26 cm och väger 1.3 hg för 450 kr, klart manlig vobbler.:headbang:

rapala
2002-10-27, 01:11
hos mig kostar den 270kr ska nog skaffa en till trolling

Sturgeon
2002-10-27, 01:25
Originally posted by rapala
hos mig kostar den 270kr ska nog skaffa en till trolling

Kanonpris, köp, men byt ut dubbelkrokarna.

Jag kan som billigast få tag på dem för ca 375 kr i Sverige, hade det inte varit för att jag har omotiverat stort antal biffiga vobbler hade du fått köpt en till mig i Firetiger-färgen.

rapala
2002-10-27, 15:43
var hittar man stooooooooooora trekrokar????

rapala
2002-10-27, 15:46
vad har du foer spo till den wobbler? jag brukar ha mitt havsfiskeset med 0,60 nylon, funkar bra tycker jag, eftersom man inte kastar med den. mvh max

dj Benji
2002-10-27, 17:17
Första gäddan var lika stor som wobblern. en ratteling red fin. Kul som fan!!!!!!!!

Kolnej
2002-10-27, 20:34
Originally posted by Sturgeon

Den som är 26 cm och väger 1.3 hg för 450 kr, klart manlig vobbler.:headbang:

hehe, nä så stor va den inte. visste inte att det fanns såna magnumar.

Foppa
2002-10-27, 21:31
jo, det är den största....tror det finns 11, 14, 18, 22, och 26 sm, i alla fall stainless steel modellen

cico
2002-10-28, 17:41
Originally posted by Sturgeon
Så fort det rör sig om fiske så kommer det stora fiskarna på tal, medans de små fångsterna hamnar i skuggan, tills nu.

Har ni någon liten fångst ni minns, berätta.

Minns själv min första Gös, fick den när jag var ute och trollade. Vädret var fint och inte ett enda napp under det första timmarna av fisketuren. Plötsligt vickade ena spöt till lite i spöhållaren, tog inte för stor notis på detta eftersom jag var säker på att det var bottenkänning. Under den följande timmen halvlåg jag naken i båten och njöt av vädret under tiden som jag trollade vidare, ointresserad av att ta bort den skit som uppenbarligen hade fastnat på draget. Tillslut så beslöt jag mig för att stanna och byta beten, min förvåning var stor då jag fann att på ena draget satt en gös på kanske 2 hg, klart lättad av att få bli frisläppt.:rolleyes:

Jag minns såväl när jag satt med i en roddbåt ute på borrefiske en sommardag på det glada 80-talet. Hade en Mepps Aglia strlk 4 (Silver med blå prickar) apterad. Spinnaren hängde en halvmeter ifrån spötoppen nedsänkt i vattnet spinnandes brevid båten. Helt plötsligt (!) dyker en abborre lika lång som betet (fast smalare) upp från intet och hugger bakifrån. Han lyckas på något sätt fastna till en millisekund på den smidda krokspetsen för att sedan lika snabbt lossna och fara ner i djupet igen. Snacka om glupsk! :D

//K