handdator

Visa fullständig version : Hemlighets makeri runt karpmete?

dallas
2003-10-20, 11:54
Av naturen så är väl alla svampplockare å sportfiskare lite förtegna om sina smultronställen men det verkar ligga en x-tra gloria av hemlighetsmakeri runt karpmete.

Är inte själv metare men skulle gärna vilja veta å förstå varför man "smugglar" med karp från en sjö till en annan m.m., varför karp metare i regel är sååå "undercover" å förtegna om fångstplatser....

Please,shed some light over this for me...

Stizo
2003-10-20, 11:56
Kanske för att dem vill inte att sjön skall bli full med fiskare. Att man får vara i lugn och ro mm.

minken
2003-10-20, 11:56
är antagligen bara för att det inte finns så värst många vatten med karp i och att det är känsligt pga överfiskning..

dallas
2003-10-20, 12:00
Verkar ändå kul med karpmete.De är grymt stridbara vad ja förstår...

Vad behöver ja för grejer å vad behöver ja tänka på?

Hmm, men att flytta fisk medför inte det att man även flyttar ev:a sjukdommar å parasiter....

minken
2003-10-20, 12:03
kan vara så och inte så kul för dem som köpt in karpen och satt ut den heller..

dallas
2003-10-20, 12:50
Som sagt ja vet inge om karpfiske, men är beståndet sååå klent?
Jag bor i Värmland, finns det bra karpvatten här?

Köpt in ? Man planterar karp i rensnings/renhållnings syfte då eller?

ljohan
2003-10-20, 12:55
Kan nog vara lite så som Stizo säger.
Karpvatten är ofta väldigt små, därav kanske det inte är så kul när det börjat fyllas med folk.
Speciellt när platsen du förmäskat är upptagen när du kommer.

Peter Larsson
2003-10-20, 13:05
Dallas - Till stor del beror det på de orsaker som Minken nämnde - man vill ju inte att fisken ska bli krokskygg och svårfiskad. Till viss del säkert också på de orsaker som du själv nämner; alltså risken att fisken ska bli kidnappad...
I en del vatten har det t.o.m framkommit att mindre nogräknade personer fiskat upp karp som sedan har hamnat i grytan. Eftersom fiskarna är dyra att köpa så är det ju trist om andra skulle sno dem eller äta dem. Visst kan jag hålla med dig om att vi karpfiskare är lite hemlighetsfulla, vi vill gärna ha vattnen "för oss själva" eller tillsammans med kompisarna. Eftersom det ofta handlar om små vatten och ett begränsat antal fiskar är det inte så lyckat med stort fisketryck, dels för fiskens hälsa men också för att det inte ska bli allt FÖR svårfiskat.

I Värmland har du flera karpvatten. Det kändaste är nog Kroppkärrssjön i Karlstad. Där har du stor och stridbar fisk!

Lycka till!

BeBest
2003-10-20, 13:13
För det första kanske man inte vill få problem med myndigheterna. Det är inte tillåtet att plantera ut fisk eller kräftor utan länstyrelsens tillstånd. Inte ens om du äger vattnet.

Men låt oss säga att det skett i behörig ordning. Man vill väl vänta och se om allt gått bra med etableringen för den nya arten innan man börjar störa fiskarna med krokar och sånt.

Sen vill man väl ha lite koll på hur vattnet utnyttjas. Alltför många långväga men fiskesugna kan innebära att man med deras utrustningar, får in parasiter eller sjukdomar.

Med andra ord det finns många skäl till att man håller sina hemligheter hemliga. De kommer ändå att med tiden läcka ut.

dallas
2003-10-20, 13:22
Ok å tackar! Ja får väl leta upp nåt "eget" vatten!... ;-)

Vad behöver ja för newbie grejer?

Peter Larsson
2003-10-20, 13:36
Spö (duger med en 10-fots gäddpåk), rulle (som rymmer ett par hundra meter 0.38 lina) och en stor håv. Avkrokningsmatta får man nog anse vara ett krav också! Du kan flötmeta karp med majs som bete - det går att hålla det på en enkel och kostnadsmässigt rimlig nivå. Risken är att du blir "hooked on carp" om du får en .... och då kan det bli dyrt :-) LYCKA TILL!

m@
2003-10-20, 13:37
Personligen tycker jag karpmete känns lite absurt, man fiskar ofta på individer som t o m har namn. Känns inte precis som devisen "mete - det naturliga fisket" direkt. Regnbågsfiske känns oxo väldigt onaturligt. Men smaken är väl som baken, d v s delad. Själva får dom väl hålla på att fiska efter Mimmi och känna sig tillfreds när hon åker upp för vilken ordning det nu kan tänkas vara.

dallas
2003-10-20, 13:47
Ja ska testa iaf!
Behöver nåt alternativfiske till flugfiskolismen! ;-)

Blir man hooked, så blir man...

ljohan
2003-10-20, 13:53
Jag håller nog med Mange till viss del där faktiskt.

Jag tvivlar dock inte på att prylfixeringen och fighten med karparna är gudomlig.
Klart värt att testa.

Peter Larsson
2003-10-20, 14:02
m@ jag kan hålla med dig. mest absurt blir det när man hör karpfiskare baktala regnbågsfiskare... men faktum är att nu börjar det finnas så pass mycket vatten att man inte behöver nöta på samma fem fiskar i en och samma sjö. På sätt och vis är jag glad att jag inte har något karpvatten "runt hörnet"...

ljohan
2003-10-20, 14:08
Peter Larsson:
Nu tänkte jag bryta ämnet totalt tänkte jag :)
Vad jag har förstått så är du karpfiskare, därav en hel del dyra prylar.
Har du gjort någon dyr resa ner till Rumänien, Frankrike eller dylikt?
För jag menar, har man sådana möjligheter så är det ju ingen Mimmi i Mörtsjön som man ska behöva och sitta att nöta på en hel sommar i förhoppning om att hon gått upp 50 gram. :)

Peter Larsson
2003-10-20, 14:37
Jag har fiskat karp i England, Spanien, Frankrike och Rumänien men det blir aldrig riktigt samma feeling som att fiska i Sverige. Visst blir fiskarna större men på vissa platser sitter löjligt nära varandra och lite av fiskets tjusning är tystnaden och naturen. Givetvis finns det oerhört fina vatten där man kan fiska mer ostört även ute i Europa men exempelvis i England får man nästa sitta i knäet på swim-grannen om man har otur.

Man ska inte förakta de som har haft turen och skickligheten att fånga Mimmi eller Musse i Mörtsjön. Fina fiskar som är långt ifrån lättfångade. Att vissa dessutom lyckas flera gånger på ett år är värt att gratulera!

christian
2003-11-01, 16:59
och hookt menas med vad? är lite trög :P
NÅgon osm vet om det finns ett bra karp vatten i Lund/malmö trakten??

Kurre
2003-11-01, 17:27
i skåne finns de ju karp överallt :)

pontus
2003-11-01, 19:51
Originally posted by christian
och hookt menas med vad? är lite trög :P
NÅgon osm vet om det finns ett bra karp vatten i Lund/malmö trakten??

Hooked betyder krokad dvs. att man fastnar för karpfiske.

Lazinko
2003-11-01, 19:56
Finns mängder med karp i skåne...
Testa fiska i Ringsjön, Vomb...
Bosarpasjön har grymma fjällisar...
Lomma har ju svårfiskade dammar med jätte karpar...Testa där också

andrease
2003-11-01, 20:00
visste ionte fanns i ringsjön, har båten där - kan man fiska karp från båt?? :P

ljohan
2003-11-02, 16:33
Originally posted by andrease
visste ionte fanns i ringsjön, har båten där - kan man fiska karp från båt?? :P

Självklart.
Glöm inte att ankra upp båten på två ställen vid bottenmete bara.

Lazinko
2003-11-05, 15:39
Jag tycker det är förbannat jobbigt att meta i en båt... Spöna trasslar sig o litet utrymme o så... Funkar ju om man har en stor trollingbåt kanske.

CDan
2003-11-07, 00:27
Originally posted by Lazinko
Jag tycker det är förbannat jobbigt att meta i en båt... Spöna trasslar sig o litet utrymme o så... Funkar ju om man har en stor trollingbåt kanske.
Att flötmeta ifrån båt är mkt bra och lätt. Däremot att bottenmeta kan vara knepigt. Man får ha speciella knep för att kunna se när det nappar. Om det blåser, egentligen det blir en typ av flötmete till slut (efter det som jag vet och kan). Man behöver inte ha långa spö när man fiskar ifrån en båt. Långa spö är bra när man fiskar från land för att kunna kasta lång.

Tumlaren
2003-11-07, 07:30
Christian, kolla med Fiskekompaniet i Malmö om du vill fiska karp runt Malmö/Lund. Anders eller Rickard kan alla karpvatten i Skåne.

Danken
2003-11-07, 08:07
Någon som har ngn pejl på karpvattnena kring Växjö?