handdator

Visa fullständig version : Krokval

Fibonacci
2008-11-26, 10:13
Hej!

Jag skulle vilja starta tråd om vilka krokar och fabrikat ni föredrar!

Själv kör jag med Korda till Karp och Sutare samt Kamasan vid flötmete:fiska1:

Jag har inte ännu haft problem med Korda, men krok från Kamasan har krökt sig vid några tillfällen:fisk:

benste
2008-11-28, 09:22
Det finns så många bra krokmärken att få tag på för tiden. Kör med spade end till allt utom när jag har braid hela vägen ner till kroken (och det är inte ofta). Det gäller det att hitta rätt krok för det man fiskar och det bete man använder.

Vilken Kamasan är det som kröker sig? Det är inte så att du har krok som är tunn i godset och är avsedda för lite mera finlir med maggot/blodisar?

Sensei, Sesame, Kammatsu och JVS (färdiga tafsar) är det jag använder just nui. Alla de märkerna har allt från karpkrok till små tunna krokar. Även Tubertini och Gammakatsu har snorfina krokar men det är svårt att komma över många av de bra modellerna i Svenska butiker.

Sir Fish-a-lot
2008-11-28, 09:33
Owner, Dragon, Drennan, Kamasan och Kamatsu framför allt mete.

Eagle Claw till gäddmetet (en specialmodell - har inte i huvudet nu)

Mustad och Eagle Claw till kustfisket.

... allt är ju den smaksak.

Rätade krokar... händer om man har för grov tafs och huvudlina i kombination med hårt ställd broms till en fintrådig krok. Det gäller att välja rätt krok i förhållande till fiskesätt, art och bete.

Fibonacci
2008-11-29, 14:53
Kamsan använder jag vid flötmete med majs och/eller maggot! De krokar som rättade ut sig, visade sig var tunnar än normalt i godset och kom från samma påse! Som tur var klarade jag av att få upp fiskarna vid bägge tillfällena! Försöker nu alltid provdra krokarna innan fisket!

sundman
2008-12-11, 11:31
kör med kordas widegape till sutarfisket, har inte blivit besviken. kör med majs som agn. till karpfisket kör jag med deras longshank men har inte fått mågon karp än så jag har inget att säga om de krokarna mer än att de inte krokar lika bra på sutare enligt mig.

N-R-G
2008-12-11, 11:44
Finns många schyssta krokar och mycket är en smaksak men kan ju skriva några favoriter ändå....

Till karp så kör jag med en del olika korda ( Longshank X , Wide Gape och de nya Choddy och Curve) samt Gardners Inzisor och Drennan Continetal Boiliehook när de behövs lite kraftigare krok.....

Till mindre fisk som braxen, id mm... så är de Drennans och Kamasans krokar oftast Wide gape (983:an?) men skiftar lite beroende på bete och fiskart.

Till Gädda, mal och andra predator fiskar så är det Owners trekrokar samt saltvattens krok som gäller kör även Drennans trekrokar till gäddmetet (kommer inte riktigt ihåg modellen)

Botrik
2008-12-11, 12:26
Jag kör enbart wide gape-krok då jag numera har väldigt dåligt förtroende för longshank, har dock inte funnit någon wide gape-krok som jag är helt nöjd med i orginalutförande. Owner Carp Aya C4 är nog den krok jag varit mest nöjd med hittills, men den faller på mållinjen p.g.a. att krokspetsen är vinklad ut åt ena hållet i förhållande till krokskaftet sett. Detta går såklart att justera, vilket jag gjort. Men, jag vill gärna ha en krok som är perfekt direkt ur förpackningen.

Ska under 2009 prova Fox SX2, Korda Choddy och Gardner Mugga lite mer, de känns väldigt lovande.

korten
2008-12-11, 12:43
Till flötmete och predator så kör jag uteslutande owner. Det är krokar som aldrig har svikit mig vid detta fiske, stenhårda i godset och riktigt vassa.
Jag har dock hört att vissa tycker de är för vassa och därmed sliter sönder fisken vilket jag dock inte har upplevt.

Till feederfisket så är det uteslutande kamasan krokar används. Enligt mig är fördelen den att de är lite mjukare i godset och därmed inte knäcker krokspetsen lika lätt som en hårdare krok. tex, owner Kamasankrokarna har dock en förmåga att böja krokspetsen om de fastnar i en sten eller liknande så då får man byta krok.

Till karpfisket så testade jag Korda Hybrid Curvshank i bulgarien i höstas och de krokade över förväntan. En annan fördel jag upptäckte med dem var att man inte behövde använda aligner då kroken redan är lite böjd och relativt lång.
Så till nästa säsong kommer jag nog att nästan uteslutande köra med dessa.

Till flugbindningen använder jag kamasan, partridge och tiemco och det är för att de är lätta att få tag på och finns i en mängd olika varianter och storlekar för alla typer av flugor.

Ampys
2008-12-11, 17:35
Mustad till spinn och eagle claw till tubfluga

fiskartompa
2008-12-11, 18:20
Kamasan, Owner och de som sitter på Busterjerk vid inköp, tror de heter vmc.