handdator

Visa fullständig version : post och telestyrelsen vhf

thors_strato
2009-03-19, 00:12
Hej!
Har precis skaffat mig en vhf och jag skulle in och anmäla vhf tillstånd på post och telestyrelsen.
Vad behöver man kryssa i, mmsi nr, selcall nr, epirb frekvens?
Ska använda vhf:en när jag är ute och trollar.

// Nicke

Jari F1
2009-03-19, 04:51
Har du köpt en VHF utan att ha utbildning eller tillstånd för den?

thors_strato
2009-03-19, 05:36
Ja det har jag gjort men jag har inte kopplat in den ännu då jag ska söka tillstånd för den först.

Rospigg
2009-03-19, 09:51
Ja det har jag gjort men jag har inte kopplat in den ännu då jag ska söka tillstånd för den först.

Du gör alltihopa bakfram ju!!

Börja med att ta ett VHF certifikat via studieförbund eller självstudier och när Du har gjort det så har Du också lärt Dig vad det Du frågar om betyder och vad Du ska fylla i, dessutom kan Du inte regga ett tillstånd för VHF eller få ett anropsnummer utan att ha ett giltigt certifikat.

Ditt anropsnummer är personligt så det måste vara Ditt tillstånd för Din VHF i Din båt.

Så gör om och gör rätt.

Patrik (Team Poseidon)
2009-03-19, 09:54
Du hittar utbildningen på e - navigation du kan plugga hemma och i sin egen takt slipper passa tider och det är inte direkt svårt att ta det.

TAMTAM
2009-03-19, 10:07
kan Du inte regga ett tillstånd för VHF eller få ett anropsnummer utan att ha ett giltigt certifikat
Nja Piggen stämmer inte men visst har du rätt i övrigt mvh

Rospigg
2009-03-19, 10:16
kan Du inte regga ett tillstånd för VHF eller få ett anropsnummer utan att ha ett giltigt certifikat
Nja Piggen stämmer inte men visst har du rätt i övrigt mvh

Verkar som Du känner till något jag missat, så förklara gärna!1

Vad jag förstod vid samtal med PTS så frågar de efter ett certifikat och alla som har det finns i ett för PTS åtkomligt register, har Du cert så får Du använda VHF fullt ut och då behöver Du ett anropsnummer och det får Du inte utan att ha cert.

Så sades det till mig iaf, men som sagt utveckla gärna mera alltid kul att veta om sker ändras

Abelsson
2009-03-19, 10:28
Du SKA ha cert för att använda vhf radio... Sen att det går att köpa. och använda utan är en annan sak.. Men jag tror det bli svårt att få ett riktigt anrop utan giltligt tillstånd. Har själv cert..

//Daniel

TAMTAM
2009-03-19, 10:41
Kan vara ändrat kanske........

Gävlebon
2009-03-19, 10:42
Jag hade mitt tillstånd från PTS i över ett år innan jag tog VHF-certifikatet.
Läraren för VHF-cert sa också att det inte borde gått men det var inga problem.
Jag ansökte via nätet vill jag minnas och fick hem tillståndet med ett anropsnamn och mmsi-nummer.
Egentligen tycker jag att det är riktigt då du faktiskt kan ha med dig nån annan i båten som har cert och då är det ju helt enligt reglerna att använda radion om du bara har tillstånd för din radio.

team char
2009-03-19, 10:46
Så om jag ropar efter hjälp i min oregade vhf och inte har någon utbildning så skiter ssrs i att komma och rädda mig?

Rospigg
2009-03-19, 11:05
Så om jag ropar efter hjälp i min oregade vhf och inte har någon utbildning så skiter ssrs i att komma och rädda mig?

Knappast!!

Det som inte funkar utan att den är reggad och att man har ett anropsnummer är att Du inte kan få samtal till telefoner fasta som mobiler uppkoplade via Stockholmradio, Du kan inte heller be om att få tex senaste väderprognosen eller navigationsvarningen för Ditt område uppläst av Stockholmradio utan att ange ett fungerande anropsnummer.

Däremot att ropa på hjälp i nödläge funkar här precis som att man kan ringa SOS 112 på en kontantmobil som inte har pengar på kortet, eller att om Din mobiloperatör inte har täckning just där så används andra operatörers mobilnät för SOS 112 samtal utan att det kostar Dig något.
Såna saker är lagstadgade och PTS är övervakande myndighet.

Visst finns det många som köper en VHF och använder den för direktkomunikation mellan båtar tex vid trolling och det är inte olagligt att äga eller montera en VHF utan tillstånd eller cert utan det är användandet, men den fullständiga nyttan med den får man inte utan att ha gjort rätt för sig.

Numera ingår ju ett medlemskap i Sjöassistans vid tecknanded av VHF tillstånd dock mot avgift men ändå, kan vara bra om man inte är med i SSRS då man som medlem där har Trossen.

Musky
2009-03-19, 11:07

JA och det är därför man använder nått som heter mobiltelefon ;)

Abelsson
2009-03-19, 13:41
Är nu ute på tunn och hal is.. Men... Betyder inte ett medlemskap i "trossen" gratis bogsering till närmsta hamn.? Utan detta kan det bli enormt dyrt att få hjälp in till land..

Många år sen jag läste dedär.. men vill minnas att det vart nått åt detta hållet..

//Daniel

Rospigg
2009-03-19, 13:49
Är nu ute på tunn och hal is.. Men... Betyder inte ett medlemskap i "trossen" gratis bogsering till närmsta hamn.? Utan detta kan det bli enormt dyrt att få hjälp in till land..

Många år sen jag läste dedär.. men vill minnas att det vart nått åt detta hållet..

//Daniel

Jo så är det och sedan några år tillbaka så är alla medlemmar i SSRS också med i Trossen då det ingår i medlemsavgiften, förut var det en extra tjänst som man måste beställa och betala extra för men inte nu längre.

Trossen innebär all möjlig hjälp för medlemmar så länge det inte är fråga om sjönöd, så soppatorsk, ankarlinan i propellern, sönderslagen propeller vind grundstötning men utan att det blev läckage mm.

Så ett medlemsakap i SSRS för 600kr/år kan betala sig snabbt då en enda sådan assistans kan kosta många tusen kronor, som icke medlem får man betala fullpris om en SSRS enhet assisterar men Du får alltid hjälp!

Jari F1
2009-03-19, 14:02
Varför vägrar folk göra det som är rätt?
Det är ju inte direkt svårt att ta vhf-cert precis...
Det finns en anledning till att det är utbildning på vhf-radio och det lär man sig när man går den.

trango
2009-03-19, 20:03
Tillstånd att använda radiosändare ombord på fartyg utfärdas av PTS.
Begränsat radiotelefonicertifikat typ SRC utfärdas av provförrättare som utsetts av Nämden För Båtlivsutbildning (NBF).

Du måste ha både tillstånd och certifikat för att få använda VHF.

Både certifikat och tillstånd bör finnas ombord vid en eventuell kontroll.

Såvitt jag förstått det hela utfärdas tillstånd och certifikat oberoende av varandra - och båda krävs för att använda VHF.

/Fredde

/fredrik

Patrik (Team Poseidon)
2009-03-28, 10:55
Men är det inte många som har VHF i båten utan tillstånd dom bara har den för att lyssna helt enkelt ??

TAMTAM
2009-03-28, 11:49
Håller inte som argument bara du slår på den ska du ha tillstånd du kan hamna i en situation där du måste använda den exv om du är den ende att höra nödanrop........