handdator

Visa fullständig version : Ismete efter Gädda i vinter !

Bergman
2002-10-31, 21:02
Fasen man måste ju hålla igång lite i vinter också ... isen lägger väl sig snart så jag vill kolla lite hur man går till väga vid ismete. Nån som kan ge några tips på utrustning man behöver, hur man gör osv

Jag vet NADA om detta ! :)

Sturgeon
2002-10-31, 21:16
Har själv blivit lite sugen på isfiske efter gädda, men framförallt efter Gös.

Kommer att beställa Hans Nordins bok "Modernt ismete" (ISBN: 9153421868) som ett steg i utvecklingen, kostar 160 kr (inkl. frakt) på www.adlibris.se.

Har annars noll erfarenhet av isfiske efter fisk större än abborre.

Quivertip
2002-10-31, 21:36
Modernt "Ismete" fungerar nästan likadant som angeldonsfiske.
Skilnaden är att man har ett spö och fiskar med. Jag gör som så att jag använder ett angeldon med borttagen spole, på fjäder toppen sitter en krokodilklämma med ventilgummin om vardera käftarna. Linan kläms fast mella käftarna och slits loss när fisken nappar. Även en ålbjällra kan med fördel användas på fjädern bakom signalskivan. spöt kan läggas på isen en bit bort med öppen bygel så att fisken kan rusa fritt.

Tafsen bör bestå av två stycken trekrokar med ståltafs (lång tafs) ca: 40-50cm. en fästes i munen och en i ryggen. När fisken sedan nappar så brukar jag omgående kroka, bara för att den skall slippa att svälja betet. Lättare att återutsätta den. Var inte rädd för att använda stora beten. Gärna 400g- 1kg. Stort bete = stor fisk. Ett kanonbete är stor abborre. Den lever längre än mörten. Jag brukar ha betet ca: 0,5 -1m ovanför botten. Men även fiske i frivattnet fungerar ibland. Nu är det bara för er att testa om mitt tipps fungerar...:headbang:

cico
2002-10-31, 21:36
Kolla in artiklarna på Mickes Sportfishingpages

http://www.mikaeljohansson.com/sportfishingpages/articles2.php3?show=yes&type=artikel

//K

Quivertip
2002-10-31, 21:39
Tänk på att hugg upp stora hål minst 50 cm ;)

Foppa
2002-10-31, 22:00
Tja... om man har ett hål på 20 cm i dameter så blir det 20*3.14=över 60 i alla fall, det borde räcka även till mina gäddor om man klämmer lite....

Sturgeon
2002-10-31, 22:03
Originally posted by Foppa
Tja... om man har ett hål på 20 cm i dameter så blir det 20*3.14=över 60 i alla fall, det borde räcka även till mina gäddor om man klämmer lite....

OK, då lägger jag min ribba på 30 cm i diameter =94 cm omkrets.:headbang:

Foppa
2002-10-31, 22:11
sturgeon, man ska dra upp gäddan med huvet först, och inte med bredsidan......

Foppa
2002-10-31, 22:12
så 30cm är nog att överdriva... ;)

Sturgeon
2002-10-31, 22:16
Originally posted by Quivertip
Modernt "Ismete" fungerar nästan likadant som angeldonsfiske.
Skilnaden är att man har ett spö och fiskar med. Jag gör som så att jag använder ett angeldon med borttagen spole, på fjäder toppen sitter en krokodilklämma med ventilgummin om vardera käftarna. Linan kläms fast mella käftarna och slits loss när fisken nappar. Även en ålbjällra kan med fördel användas på fjädern bakom signalskivan. spöt kan läggas på isen en bit bort med öppen bygel så att fisken kan rusa fritt.

Tafsen bör bestå av två stycken trekrokar med ståltafs (lång tafs) ca: 40-50cm. en fästes i munen och en i ryggen. När fisken sedan nappar så brukar jag omgående kroka, bara för att den skall slippa att svälja betet. Lättare att återutsätta den. Var inte rädd för att använda stora beten. Gärna 400g- 1kg. Stort bete = stor fisk. Ett kanonbete är stor abborre. Den lever längre än mörten. Jag brukar ha betet ca: 0,5 -1m ovanför botten. Men även fiske i frivattnet fungerar ibland. Nu är det bara för er att testa om mitt tipps fungerar...:headbang:

Det tråkiga i kråksången är att jag alltid har problem att raskt fånga mitt agn, därför har jag några gånger dragit mig för att mete med levande agn, just därför att hälften av fisketiden går till att skaffa agnet.

Foppa
2002-10-31, 22:35
jag funderar på att köpa ett sånt där royal comondore från abu, är de någe´bra ? ska man satsa på nåt annat, bygga själv av gamla massiva glasfiberspön ? såga av och sätta dit nya ringar....

Foppa
2002-11-01, 10:27
han bor ju i göteborg, där finns det bara bönder, allt som inte är stockholm är bondeland...

rapala
2002-11-01, 16:25
inte sant?

Quivertip
2002-11-03, 19:06
Originally posted by Sturgeon

Det tråkiga i kråksången är att jag alltid har problem att raskt fånga mitt agn, därför har jag några gånger dragit mig för att mete med levande agn, just därför att hälften av fisketiden går till att skaffa agnet.

Sturgeon>>Som du säkert vet så fungerar abbore mycket utmärkt till bete. Därför så brukar det inte vara några problem med att pimpla upp agnet just innan man skall fiska. Får man små abborra så agna genast på. Får man senare större fiskar så byt ut dom små mot dom större. Du skall få se senare när isen laggt sig och jag då skall visa dig om djup, agn, fiskesätt, mm. Jag hör av mig . Du kommer att bli överaskad !! ;)

Sturgeon
2002-11-03, 23:29
Originally posted by Quivertip

Sturgeon>>Som du säkert vet så fungerar abbore mycket utmärkt till bete. Därför så brukar det inte vara några problem med att pimpla upp agnet just innan man skall fiska. Får man små abborra så agna genast på. Får man senare större fiskar så byt ut dom små mot dom större. Du skall få se senare när isen laggt sig och jag då skall visa dig om djup, agn, fiskesätt, mm. Jag hör av mig . Du kommer att bli överaskad !! ;)

Litar till fullo på dig, o store Quivertip...:)