Visa fullständig version : Varför volfram?
Det sägs ju att mormyskorna tillverkas i volfram för dess tunga egenskap men efter lite forskning så kom jag fram till följande:
Grundämnet Volfram har Atom-massan 183,9u vilket är relaterat till hur tungt grundämnet är. Ju högre Atom-massa ju högre vikt.
Grundämnet bly har Atom-massan 207,2 vilket leder till att bly är tyngre och därmed är "myten" att volfram används för att det är så tungt knäckt.
Anledningar som att det skulle vara miljövänligare köper jag inte då Volfram lär va lite "radioaktivt" det med.
Rätta mig gärna om något av påståendena skulle visa sig vara fel. Anledningen till att jag skriver är ju för att jag försöker finna svar och anledning till att köpa en 0,3 grams plutt för 40 surt förtjänade riksdaler.
bly är mjukt, tål att tänkas på.
Joo visserligen men om man gämför prisskillnaden så är inte det mycket till argument för volfram i detta fall.
Om Volfram
"Densiteten är 19,3 g/cm³. Endast osmium, iridium, platina och renium har högre densitet bland metallerna."
´(Glömde källan :)
Kan förvisso inget om periodiska systemet. Bly kanske inte är en metall heller för den delen.....
MastaPike
2004-01-19, 23:36
Bly är en metall.
Jo visst är det en metall och det med densiteten kan jag faktiskt köpa änn så länge (ska kolla vidare lite till). >Guld lär också ha högre densitet.
Om jag klarar matten så ska tydligen blys densitet vara 11,3 g/cm3
Det kan stämma! du har möjligtvis knäckt nöten :)
1. Osmium: 22,59 kg/l
2. Iridium- 22,42 kg/l
3. Platina - 21,45 kg/l
4.Renium- 21,04 kg/l
Bara att leta på och tillverka "myschkor" ;)
Flera olika källor från Google
Ja men det lär ju inte bli billigare... Fast där måste jag få rätta dig för den tyngsta lär va kvicksilver fast där har man problemet med giftigheten och smältpunkten som ligger på minus 50
Kvicksilver = 13,41 kg/l
;)
Volfram still on 19,3 kg/l
Volfram (även kallat tungsten) består i naturen av en blandning av fem stabila isotoper. Blyet har 3 isotoper som är radioaktiva om jag inte missminner mig. Att det är radioaktivt tror inte jag har någon betydelse i användningsynpunkt, däremot så är bly giftigt och kan orsaka blyförgiftning både hos människor och djur. Bland växter stör blyet fotosyntes/ATP-bildning, rotbildning mm.
Atommassa är inte direkt rätt sätt att mäta vilket ämne som är tyngst osv, utan man måste då ta hänsyn till tätheten. Då ser man i tabeller följande om densiteter:
Bly 11340 kg/m3
Volfram 19259 kg/m3
Vilket betyder att Volfram är tyngre i förhållande till volym.
Tackar och bockar för de utomordentliga svaren:)
Det var det värsta jag har hört... Ska ni bli kemiproffesorer allihopa! ;)
Quivertip
2004-01-20, 08:22
Dom lektionerna måtte jag ha sovit på.
Erkänner att jag inte fattar något alls.
Jag skiter nog i materialet bara resultatet blir bra.
lol sånt här tror jag vi höll på med i skolan i höstas. kommer inte ihåg så himla mycket från dom lektionerna då det var 2 timmar i veckan man kunde sova och drömma om fiske
Nja, det här är väl Kemi A på gymnasiet, borde väl de flesta ha läst? Åtminstone de som genomgått gymnasiet då såklart...
Här var det blandade kunskaper ser jag.
Är det ingen som undrar hur det kommer sig att man kan göra båtar i ekträ också? ;)
Nej men att det görs pråmar i betong är för mej en stor gåta;)
Jag tror att det där med volfram i mormyskor mest är ett marknadsföringstrick. Det går ju lika bra med vilken metall som helst som tål vatten och som är hyfsat tungt.. Ta en mormyska med en diameter på 4mm. För att få samma vikt med ett ämne med halva volframs densitet krävs bara en ökning av diametern på knappt 1mm. Spelar roll..
Samtidigt har vi oss själva att skylla. Konsumenten står och väljer mellan en volfram för 40kr och en bly för 13,50. Volfram, åhåå! Dyrt, ohoo! Det låter tufft och avancerat, den köper vi..
Poängterar att detta fenomen ingalunda är speciellt för fiske, men dock lite vanligare just på sport och fritidsutrustning än på andra produkter i samhället.
ralf! där slog du hammarn på spiken! det va nog lite av vad jag ville få fram.
För hobbyfiskare i allmänhet är det säkert så. Men när hela svenska tävlingseliten använder volfram så bör det rimligtvis ligga något i påståendet att volfram är det matrial som idag är bäst. Sedan hurvida en icke tävlingsfiskare (läs: söndagsfiskare) verkligen "måste" ha volfram är en annan sak. Att volfram är klart bättre lär det nog inte råda tvekan om.
volfram används även i glödlampor :D
Så,nu har jag också bidragit med lite "värdt att veta" :)
Volframkarbid är oerhört hårt och används i pansarbrytande ammunition. Det ingår även i vissa verktygs stållegeringar, tex borrar och skär.
Alessandro
2007-07-31, 10:34
Undrar om wolfram (kallas tungsten på engelska) används till spinnare också? Ju tyngre blad desto fortare börjar den den spinna.
Dagspriset i maj 2007 var 180kr/kilot för wolfram.
Enorm skillnad i smälttemperatur också, +327C för bly och +3422C för wolfram.
Det sägs ju att mormyskorna tillverkas i volfram för dess tunga egenskap men efter lite forskning så kom jag fram till följande:
Grundämnet Volfram har Atom-massan 183,9u vilket är relaterat till hur tungt grundämnet är. Ju högre Atom-massa ju högre vikt.
Grundämnet bly har Atom-massan 207,2 vilket leder till att bly är tyngre och därmed är "myten" att volfram används för att det är så tungt knäckt.
Anledningar som att det skulle vara miljövänligare köper jag inte då Volfram lär va lite "radioaktivt" det med.
Rätta mig gärna om något av påståendena skulle visa sig vara fel. Anledningen till att jag skriver är ju för att jag försöker finna svar och anledning till att köpa en 0,3 grams plutt för 40 surt förtjänade riksdaler.
Atommassan stämmer. Anledningen till att Wolfram är tyngre är att det är en relativt liten atom i förhållande till sin massa. Olika grundämnen har olika stora atomer. Atommassa och densitet är alltså inte samma sak.
Mormyskor i Volfram är märkbart tyngre än bly-myskor. Sen är det ju inte alltid avgörande, men om du till exempel tävlar i myskafiske så tror jag definitivt att det kan ge ett övertag. Då kan du gå ned nån eller ett par meter djupare och ändå sträcka linan ordentligt med en Volfram-myska. När jag fiskade mycket med myska så körde jag både bly och volfram. Bly dög helt klart till vanligt "nöjesfiske" som jag sysslade med och jag köpte inga mer i Volfram till slut. Onödigt dyrt...
Nisse med z:a
2007-07-31, 13:59
Att en pråm i betong flyter är inte så konstigt. Det är inte direkt helgjutna! Bara ett "skal" som fångar luft under sig när det ligger i vatten. Man kan genom att pumpa in/ut luft få pråmen (bryggan, bro mm) att ligga på rätt sätt i vattnet med olika lastvikter.
Tänk till nu, använd njuren!
Volframkarbid är oerhört hårt och används i pansarbrytande ammunition. Det ingår även i vissa verktygs stållegeringar, tex borrar och skär.
Stämmer bra de.
Jag jobbar med att slipa just olika fräs/svarv skär.
Men själva hårdheten får du ju inte endast genom volframkarbiden de är ju en hel djungel av material som blandas i pulvret för att sedan framställa själva skäret.
/mvh Jesper
Edit: såg ju att du skrivit att de ingår i så sorry
Flodström
2007-12-07, 00:41
Klart att hela eliten använder det som någon gjort det bra med.
Då en rekordlax togs i mörrum på Thunder&Lightning så fiskade alla med den sen. Gissa vilken fluga som tog flest laxar årena efter? Rätt gissat, just T.&L.
Det samma gäller allt annat fiske. Nästa gång någon tar mycke/mest fisk på en mormyska i guld, vad tror ni resten av tävlingseliten använder sig av sen? Rätt gissat, guld-mormyskor, självklart. Inget nytt under solen, hehehe.
mvh
Jag har tävlat mycket i myska fiske och när man fiskar abborre på vintern så gäller det att snabbt få ned grejerna igen för att ta nästa fisk och hålla dem kvar. Då det gäller att hålla myskan så liten som möjligt och så tung som möjligt så är det bara wolfram som gäller så skillnaden på lika stora myskor i bly och wolfram sjunker med en jävla skillnad.
En bly myska kan funka bra under en pirk, tyvärr är det ju så att bly myskor ofta är av sämre kvalite dvs dåliga krokar. Kör wolfram det är det enda som gäller! Annars är man dumsnål!
Flodebanan
2007-12-07, 11:47
Det är en sjuk skillnad mellan volfram och blymyshkor även i pratiken. Färger kan också skilja en hel del.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.