handdator

Visa fullständig version : hur länge lever mörten

sm00rph
2004-01-30, 16:56
hur länge lever mörten om man har dom i en hink här hemma utan syrepump? tänkte firra imorn.. men överlever dom natten?

DanneStock
2004-01-30, 17:19
Ha dom riktigt kallt. Lägg i mycket snö i hinken så ska dom klara sig.

Stizo
2004-01-30, 17:21
En bra fråga... Jag har köpt en syrepump, men hur länge kan man köra utan pumpen?

modotifo
2004-01-30, 17:24
kalt e viktigt. men tänk på att byta vatten när du går och lägger dig och när du vaknar om det räcker.:S

Ghunter
2004-01-30, 18:04
Om du vill säkert att de ska överleva, lägg dom i en hink och låt en liten stipa vatten falla ner i hinken så lite kommer utanför kanten av hinken. Så gör jag, funkar utmärkt! (brukar lägga i lite snö då och då med)

Mvh Ghunter

Sun buster r
2004-02-04, 15:49
He he jag häver dom i badkaret.men man måste få bort all tvål som kan ha fastnat i badkaret annars blir det kanske inget vidare.

benji
2004-02-04, 17:02
ha dom i badkaret.

las
2004-02-04, 20:27
Kanske redan känt; men anledningen till att det är viktigt att ha kallt åt mörten är att dom annars förlorar sitt skyddande slemlager, vilket gör att dom fryser häcken av sig när du ploppar ner dom under isen.

ljohan
2004-02-04, 20:30
Originally posted by las
Kanske redan känt; men anledningen till att det är viktigt att ha kallt åt mörten är att dom annars förlorar sitt skyddande slemlager, vilket gör att dom fryser häcken av sig när du ploppar ner dom under isen.

Det tycker jag låter osannolikt. Anledning till att fiskar har ett slemskickt är för att skydda mot bakterier och sjukdomar vad jag vet.
Anledningen till att man har dom i kallt vatten är för att kallt vatten binder syre mycket bättre än vad varmt gör.

las
2004-02-04, 21:13
Jo slemskiktet skydar mot det mesta. Men även mot kyla, det blir tjockare och tätare när det är kallt. Sen att det kalla vattnet binder mer syre är givetvis också sant och en anledning att inte ha mört i bastun ;)

Musslan
2004-02-04, 21:45
Hink utan syrepump?? Själj så kör jag mina Mörtar i en 25 l hink med syrepump i mitt kallgarage.Det man ska tänka på är att det inte får bli för stor temperaturskillnad.

Lazinko
2004-02-05, 10:22
Testa köp en flajbox på ikea, de är på runt 35 liter.
Sen flyttar du mörten till en hink när du ska ut o fiska.

På Bauhaus o så finns det också 160l baljor man kan ha dem i, dessa kostar runt 200 kr.

En syrepump som är bra o drar i en del syre(gör inte de flesta)
kostar ungefär 400kr.

Bästa är kanske ett akvarie i garaget med ett innerfilter.

realking
2004-02-05, 15:03
Ett annat alternativ, som är något platskrävande, är att ta ett 1000L plast mojäng och ha dom i. Då behöver du inte byta vatten så ofta om du inte har pump :)

Push-Up
2004-02-05, 17:11
las; hur skyddar slemskiktet mot kyla när fisken är växelvarm. Förklara gärna mer ingående.
Vad jag trodde (mina erfarenheter) var att mörten förlorar sitt slemskikt när det går för trångt samt i sumpar med för sträva/vassa kanter och att mörten inte är slemmigare på vintern än på sommaren, snararare tvärt om. Mörten är slemmigare på sommaren pga varmare vatten med mer microorganismer o.dyl. i vattnet!?

las
2004-02-06, 10:57
P-U; nu sätter du mig på pottkanten... Har faktiskt inte full koll. Fick nämnda förklaring från Buster & Nicka på på isen häromledes och köpte den helt sonika. Men kolla gärna med dom eller annan och rapportera, kunskap är makt :)

/ las :)

Push-Up
2004-02-06, 17:31
las, ska snacka med nicka vid tillfälle :)

Ghunter
2004-02-06, 17:39
Jag får syrepyump den 10 feb :D

Danne67
2004-02-06, 17:41
P-U, angående slemskiktet.

Har aldrig hört att det skyddar mot kyla, men kanske? Det skyddar i alla fall mot sjukdommar m m, vilket naturligtvis är lättare för dom att smittas av när dom simmar tätt tillsammans.

Slemskiktet kan naturligtvis fösvinna om man behandlar dom ovarsamt med torra händer, eller låter dom gå för trångt.

Att däremot värme eller kyla påverkar är bara delvis sant, en konstant temperatur är bra oavsätt om det är varmt eller kallt, men om dom får en hastig temperaturförändring på några grader så släpper dom slemskiktet för att sedan bygga upp det igen. Och under denna tid är dom extra känsliga för angrepp, samt att dom kan bli mer eller mindre paralyserade.

Akvariefiskar brukar man t ex lägga i med påse och allt när dom flyttats, för att sakta värma upp (kyla ner) vattnet dom simmar i för att mildra chocken vid miljöombytet...

/D

FetOst
2004-02-06, 17:53
ställ dem i duschen med vattnet rinnande hela natten

BeBest
2004-02-07, 07:50
Slemskiktet har flera funktioner men ingen temperaturskyddande. Extra syresättning är som regel inte nödvändig. Däremot kan koldioxiden behöva luftas ut vilket man gör med en luftpump eller något annat som sätter vattnet i rörelse vid ytan. En stavmixer eller elektrisk visp skulle alltså kunna göra samma funktion men är väl ändå inte att rekommendera.
Kranvatten, ca 8°C, håller en hög temperatur jämfört med sjövattnet just nu. Omställningen till den temperaturen stressar fisken. Då släpper den slem. Mörthanar kan få för sig att det redan är lekdags. Då bildar de sina lekknottror av slemmet. När de ska tillbaka under isen stressas de igen. Många mörtar dör av just själva stressen. För dem är det som att först leva i igloo, sedan plötsligt in bastu några dygn och sedan ut i igloon igen. Nakna. Och taskig luft. Utan pilsner och käk. ;) Hua!