Visa fullständig version : Björkna som bete!
Kiwi(gäst)
2004-02-25, 18:09
Tjenare!hur var det nu igen, var det så att Björknan var väldigt känslig eller var det så att den var väldigt tålig?köpte nämligen mört idag och fick mer än hälften Björkna...
Tacksam för svar!
MastaPike
2004-02-25, 18:15
Jag har kört björkna ett par gånger och då har dom inte varit överdrivet känsliga.
Kojkarp ska vara seglivade har jag hört :rolleyes:
kenta_85
2004-02-25, 18:37
Fråga tobisen om björkna funkar bra som bete :) Han tog en 4kg gös på bottenmete med levande liten björkna så visst funkar det..
Personligen tycker jag att björknorna är otroligt känsliga.
Har varit med om fräsigt ismete på björkna! ...är dock aningen "mesigare" än mört. (glöm inte abborren-kanonbete)
Skulle jag bara få välja en etesfisk att fiska med efter gädda hade jag tveklöst valt björkna. Vet inte varför det är bätre men det kan ha med att de syns mer att göra.
Jag har flötmetat med björkna, då har dom varit mycket känsliga, dött direkt i princip.
Vill du ha ett tåligt bete så få tag i ruda.
schlusser
2004-02-25, 20:39
björkna ä inge bra på syre grejen... du MÅSTE ha syre pump på om du har björkna! men dom tål kroken i ryggen riktigt bra! lever länge nere i vattner och jag upplever dom som mer aktiva än mört! PS. Sutare är sega att avliva!
sutare ska man inte ha som bete! mört och abborre e bäst tycker jag...
Jag tror bestämmt att joakim malmgren lärare på skolan för er som inte vet körde med koj karp den var la me ute 3pass på raken om jag inte mins fel. :ordning: Sen om det är rätt det får ju ni avgöra!
Inte agna med så söta fiskar inte :love:
tror mört är bättre eftersom björkan är mer högryggade och därför svårare att ta. ruda är det som är extremt seglivad.
men så gulliga fiskar kan man ju inte meta med:nej:
Schlusser har fullkomligt rätt! (Förutom det där med sutaren).
Björknan som man använt har en förmåga att *spela död* i hinken, men så fort den kommer ned i hålet så verkar den pigg igen.
Tycker att den funkar ypperligt, ialla fall i vissa vatten...
schlusser
2004-02-28, 23:04
det där me sutaren va ett skämt... trodde ni fattade... men nu vet ni :P
I den sjö där jag brukar fiska förfaller gäddorna hellre käka mört än gädda. Det är sällan jag hittar björkna i mina matfiskar och sällan eller aldrig putar buken på gäddorna som om de skulle ha en björkna i sig.
Sen är ju björknorna lurigare att meta upp än mört enligt min åsikt men det är ju inget man behöver tänka på när man köper dem.
qvarnis25
2004-02-29, 20:23
Varför mört just är vanligare att fiska med än björkan är nog för att den är mkt lättare att få tag på.
Har själv ingen erfarenhet av att fiska med Björkna, men skulle gärna vilja. Jag skulle även vilja ha ett par minisutare 1-3 hg på ett hett gäddpass.!!!