Visa fullständig version : till lime, ål mete tackel
Tack!
Man ser inte så tydligt... Kan du förtydliga den lite?:rolleyes:
Hur ska man kunna bottenmeta med mask, den flyter ju inte. Den måste väl flyta upp från bottnen.
går bra så! ålen söker mycket av sin födda på botten
Går det att fiska ål så här sent på året? Har fått för mig att det inte funkar så bra!!!
Jag kankse har fel? :oj:
Det har du nog rätt i. Vet inte riktigt när den ålen som är i havet ger sig av. Men den ålen som är kvar värkar endå liga i dvala typ.....hm ja den jagar inte aktivt i allafal.
Vekar som det är ett fiske för sommaren och tidig höst.
Quivertip
2002-11-28, 13:41
Det är riktigt att ålen inte äs speciellt aktiv för tillfället. Vänta tills i aprill när braxen börjar med sin lek, då vaknar ålen till liv igen. Förövrigt så är daggmask enligt mig det bästa betet, gärna 2-3 st feta maskar. Ålen söker nästan uteslutet sin föda på botten. Varav bottenmete effter ål är ett måste. 23.00- 02.00 är enligt mig bästa tiden på dygnet. Men glöm för all del inte av delar av Nors eller mört, räka eller lever. Detär bara att testa...
Leker Braxen i havet också?:rolleyes:
Anledningen till att jag skrev nästan all sin föda på botten.
Är att jag under några till fälle fåt ål under abbore och mört mete när inte masken/maggoten legat på botten.
En kompis tog också en fett ål på gäddmete med mörten presenterad en meter från bptten.
Just i det sjön har det hänt vid flera tillfäle hänt att det har varit Ål och nappat på gäddmete.
Själklart ska man meta på botten med den metod som är beskriven.
Men visst händer det konstiga grejer ibland.
Tänker besöka sjön några dagar till nästa år för några riktade ål pass :headbang:
Vad är "pärla" på bilden?
En lite pärla mellen tygden och lekandet för att skydda knutten.
Men det måste vara en gummipärla ! annars gör den inte mycket nytta !
Nu har jag varit i paint igen
Gör så på dina gäddtackel också
Klarae än så här blir det inte.
Hm märks det att jag tyckte det var roligt att rita. Barn på nytt.
På vilket sätt skyddar den knuten? Den är ju långt ifrån den.
Quivertip
2002-11-29, 15:24
Originally posted by lime
På vilket sätt skyddar den knuten? Den är ju långt ifrån den.
Pärlan glider på linan.
Det finns speciella kulor för endamålet tror darts har sådana.
Det finns en svart modell som har störe håll i ena endan som ska va mott knuten, på så sätt liger knuten inne i pärlan.
En GUMMIkula, det är skillnad mot en plastpärla ! man kan köpa dem i fiskeaffärer, fråga bara i kassan.
Finns i plast variand med funkar ockå om den har stort hål i ena sidan
Behöver jag ha det till gäddmete?
Tänk på att ha en kraftig lina som tafs när du ska meta ål, ålen har många och starka tänder. Och så har ålen en tendens att gör kraftiga rusningar som sliter hårt på linan. Själv använder jag 0.50 - 0.60
Om du använder dig av flera spön kan jag rekomendera nappalarm, som man kan sätta på spöt o en liten lysstav i dessa för att lättare se och höra när det e dags.
Mr Nilsmaster
2003-05-08, 19:57
Jag använder ungefär samma saker som Zalt. En "sumo"-lina på 0.60mm är perfekt vid ålmete....:cool2:
så grovt trodde inte ja att man skulle ha men ja e ju bara en liten amatör
Crubbster
2003-06-13, 01:39
om man har flätat lina då, vilken diameter , eller digar dom inte flätlina
"Ål mete tackel"
alltid skojj med sär skrivningar....
http://www.skrivihop.nu
Haha, den var ju rol ig fopp a. Jag gillar fejkannonsen vid skrivihop.nu
"Sjö nära tomt till salu"
"3.5 meters medeldjup, flytbrygga. Bra abborrfiske. Ca 50 hektar"
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.