handdator

Visa fullständig version : Blandat resultat på N Vättern

Pelé Branco
2010-04-26, 19:48
Hejsan,

Kom tillbaka från N Vättern igårkväll.
Fisket var trögt. Hörde och såg en del gäddlek men vi hade också många fina efterföljare. Resultatmässigt toppade en gädda i fin kondition på 7,4. Bara någon enstaka snipa, de flesta straxt över 5. Det var väl ett tjugotal båtar ute i vikarna både lördag och söndag. De jag talade med hade också trögt fiske. Störts jag hörde talas om var en flötestrollad på 8,4. Säkerligen inte många vassruggar som undgick 8 timmars massivt dängande. Fisketrycket är hårt.

Tråkigast av allt var de många näten (6-8 stycken varje dag) i vasskanterna innanför Stora Hammarbron, även innanför gamla bron. 50 meters-nät tydligt utmärkta med flaggor (H83, H74 & H17). Enligt en nätfiskare så fiskade man gädda för att frysa och senare sälja som kräftbete. Näten låg i 90 graders vinkel ut från vasskanten, de låg inte i farleden. Säkert helt lagligt men mycket tragiskt för gäddbeståndet. Området kommer att tappa i värde för sportfisket. Synd på tillresande sportfisketurister och de som investerat i fisketurism i området. Ska man se det som ännu ett tecken på att somliga inte vill ha dit utsocknes? De flesta ramperna har man ju redan stängt, en efter en.

//Pelé

Bjoz
2010-04-26, 21:27
Intressant att höra leken är igång då jag ska göra ett besök till sommarstugan om en vecka. Tråkigt dock med näten, jag tycker det är hemskt. Det måste ju skövla rommstina gäddor och andra fina fiskar...