Visa fullständig version : Den stora rulltråden för haspel till havsfiske.
Bilr tokig, kanske mest för att jag älskar prylar.
Ska försöka sammanställa lite.
Enligt mina efterforskningar startar haspelrullarna på ca 1200 spänn om de ens ska ha en chans att palla tungt havsfiske. Tänker då på fiske efter stor sej och helleflundra i norge.
Så frågan är, ska man nöja sig med de "billigare" rullarna eller är det värt pengarna att gå upp? Har alltid fiskat med Shimano så jag lär inte bli svårövertalad att skaffa mig en Saragosa ;)
Hur hade ni gjort? Har jag missat någon rulle som måste vara med?
Vad tror ni om de outsiders jag plockat med?
-Penn Sargus 6000. ~1 200:-
-Okuma Raw 55/65. 1 295/1 495:-
-Daiwa Saltist ~ 2 000:- (import från USA)
-Shimano Saragosa 8000F. 2 545:-
-Shimano Saragosa 14000F. 3 395:-
Några outsiders som jag inte känner till bara tycker ser bra ut:
-Rhino Black Cat Spin. ~£170
http://www.fishingtackle24.de/product_info.php?pName=RHINOBlackCatSpin&cName=Reels-Reelswithfrontdrag
-Ryobi Artica CF ~£170
http://www.fishingtackle24.de/product_info.php?pName=RYOBIARTICACFPOWERHANDLE&cName=Reels-Reelswithfrontdrag
-SPRO Big Fish 8700 ~£120
http://www.fishingtackle24.de/product_info.php?pName=SPROBIGFISH8700&cName=Reels-Reelswithfrontdrag
Wreckbender
2011-03-07, 23:05
Cardinal 6
Cardinal 6
Att jag inte tänkte på det.
http://www.accuratefishing.com/products/twinspin/twinspin_index.php
Vet precis vad Accurate är och vad rullarna kostar. Hade jag inte behövt bry mig ett dugg om pengar hade jag köpt:
-Stella SW
-Accurate
-ZeeBass
-Van Staal
Nu är grejjen att jag liksom väldigt många andra inte har en sjö med pengar att ösa om utan är istället noga med vad man lägger sina pengar på. Därför vill jag ha den bästa rullen i förhållande till pengarna den kostar.
Är din åsikt att Accurate är den rullen accepterar jag det men avstår då jag tycker det är för mycket pengar.
Har två stycken Penn Sargus, har inget att klaga på. Riktigt trevliga rullar.
oddcurve
2011-03-08, 12:01
Skall köpa en Penn Battle 4000, uppgraderingen av Sargus. Den tänkte jag ska palla tryck för flundror på grunt vatten.
Känns onödigt att köpa större än 4000, det ska vara roligt också. Får jag på 120 meter så är jag nöjd.
oddcurve
2011-03-08, 12:03
Förövrigt så körde jag med någon billig Okuma rulle sist jag var i Nordnorge, tog ett flertal 9-10kg torskar på den, samt en hälle på 4kg. Gick kanonbra under veckan jag var där, när jag kom hem märkte jag att den var förstörd dock :)
Skall köpa en Penn Battle 4000, uppgraderingen av Sargus. Den tänkte jag ska palla tryck för flundror på grunt vatten.
Känns onödigt att köpa större än 4000, det ska vara roligt också. Får jag på 120 meter så är jag nöjd.
Personligen tycker jag det känns onödigt att fiske med så lite som 120 meter. Jag har fightats med flundror runt 20 pannor och vet hur mycket lina de kan ta, den dagen en 50+ kliver på vill iaf jag ha mer än 120 meter lina :D
I övrigt en intressant rulle:
http://www.fiskedepan.se/shop/product_info.php?cPath=215&products_id=2871
Penn Battle 4000 212m/0.31mm så lite mer än 120 meter rymmer den.
Jag har själv en Saragosa 8000 som hängt med på fisket i Norge. Har inget att klaga på än.
Jag hade kört på en Saragos eller en Diwa om du får hem den billigt från USA. Eller varför inte en Saragosa från USA?
Det blir billigt.
Har iofs kännt på både Okumas RAW och nån modell av Penns hasplar.
Penn-rullarna känns faktist väldigt fina för dom pengarna.
Hade kanske satsat på en sådan om jag har tight budget.
oddcurve
2011-03-09, 08:30
Med 0.31 lina och 212 m så skall du kunna ta flundror över 100kg. Med ett bra spö så kan du ställa dem rätt hårt.
Grejen med haspel är ju att det ska vara roligt och lite svårare fiske, iaf så jag ser det.
Inte över 4000 i storlek för min del, då kan jag lika gärna köra med min Avet som ånglok.
Köpte en battle 4000 för nån vecka sen, grym till gädda tror jag men flundra? Vi fiskade rätt grunt när vi va i havösund och höll på att få en tömning på en stella 10000 med full broms på. Slutade med att linan gick mot djup branten och small av.
Saragosa verkar vara riktigt vettigt. Kanske även kan palla den dagen men kommer till varmare vatten?
Tänkte köra ihop med ett Savagegear Jig Stick 6,1" 20-40 lbs.
Köpte en battle 4000 för nån vecka sen, grym till gädda tror jag men flundra? Vi fiskade rätt grunt när vi va i havösund och höll på att få en tömning på en stella 10000 med full broms på. Slutade med att linan gick mot djup branten och small av.
En Stella 10000 SW har en broms på 51 lb. Jämför det med en värstingmulti som Shimano Talica 25 så bromsar den 45 lb.
Wreckbender
2011-03-09, 22:34
Drar du åt bromsen till 51lb följer du med ner i vattnet när fisken drar iväg ;)
Och ska du hitta ett spö som håller för det, ja vad kan man säga "styvt" ;)
Jag vet, men det var ett svar på Ben Hur´s påstående om att "något" nästan tömde hans Stella 10 000.
Något som känns ganska osannolikt med tanka på bromskapaciteten hos en haspel, något som jag tror många underskattar.
Som sagt, hetaste alternativet just nu är Saragosa 8000F. Eller ska man kanske skaffa en större (14000/18000) som även kan passa den dagen man jagar storvilt i tex afrika?
Wreckbender
2011-03-11, 00:18
Och ska du hitta ett spö som håller för det, ja vad kan man säga "styvt" ;)
Jag kan grejja ett åt dig :)29209
Va du där med oss i norge? 23 kg broms verkan är mycket men inte så mycket så man åker i sjön. Jo om man väger än 30-40 kg kanske, men man har lite mer än dubbla den match vikten:) Det fanns folk där uppe i havusund som hade dragit jätte fina flundror på grunt vatten med klena grejor, ingenting är omöjligt. Synd att sumpa drömfisken för att man har lite klena grejor.
Va du där med oss i norge? 23 kg broms verkan är mycket men inte så mycket så man åker i sjön. Jo om man väger än 30-40 kg kanske, men man har lite mer än dubbla den match vikten:) Det fanns folk där uppe i havusund som hade dragit jätte fina flundror på grunt vatten med klena grejor, ingenting är omöjligt. Synd att sumpa drömfisken för att man har lite klena grejor.
Benjamin, det va inte min mening att låta misstänksam mot dig. Vill snarare ha sagt att det knappast va Stellans bromsverkan som va problemet. Samma sak hade hänt med en Tekota, Talica, avet eller annan haspel. Det är sällan bromsverkan som är problemet på en haspel. Snarare storleken på spolen och mängden lina.
Sant, det behövs lite lina och broms att ta av när det bär iväg med en flundra i andra änden. Lätt dom bästa fighterna jag vart med om.
Jag använde Twinpower 10000 och ett OTI Tuna Sniper ifjol. Fungerade bra men fick å andra sidan bara en flundra på 19 kg. Kul som bara den var det, skall testa i Tromsö i år.
Jag kan grejja ett åt dig :)29209
Tror att jag är nöjd med det jag har... ;)
Man klarar sig bra med ganska lätta grejer, man sitter vanligt vis i en båt, skulle det bära av så följer man bara efter..
Fick den här med en Penn Sargus och ett katana spö klassat upp till 40gr.
Det gick bara bra.
http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/thumbnails/80615-m.jpg
Det är inte den största flundran, men jag var sjukt nöjd.. :popcorn:
Barramundi
2011-03-12, 15:25
keldor: Vilken grej, en sådan flundra på ett typ havsöringsspö!? Körde du verkligen stora shadjiggar på ett så lätt spö, eller var det så att flundran tog när ni fiskade efter rödspätta?
keldor: Vilken grej, en sådan flundra på ett typ havsöringsspö!? Körde du verkligen stora shadjiggar på ett så lätt spö, eller var det så att flundran tog när ni fiskade efter rödspätta?
Nää det var bonn trolling och betet var ett Cisko kidd..
Hoppas innerligen att jag har ett kraftigare spö än ett klassat för 40 g när dröm fisken kliver på:)
Hoppas innerligen att jag har ett kraftigare spö än ett klassat för 40 g när dröm fisken kliver på:)
Hade jag haft det så hade jag antagligen inte fått upp den, krokfästet hade aldrig hållit.
Har tappat betydligt fler fiskar pga styvt spö än att jag har använt ett mjukt spö.
Men sen beror det lite på hur mycket lina man har ute hur fisken har tagit mm mm.
Men har jag satt kroken så brukar de inte släppa om spöet är smidigt nog, och bromsen rätt stäld.
Flundra på 50+ och spö klassat 40 g är fortfarande inte önskvärt om du frågar mig. Finns tillräckligt med svaga länkar när man fiskar storvilt för att chansa på ett klent spö.
Åter till rullar.
Just nu står jag och funderar mellan följande rullar:
-Shimano Saragosa 14000
-Daiwa Saltist 6500
Tjena! Jag kör med shimano Stradic 10000 och aspire cx xh. 4500 kr för den combon och det känns som det pallar en hel del!
Discharged
2011-03-21, 11:31
Vad tror du om shimanos "amerikanska" sw baitrunner? det är ju en beprövad klassiker som tål i stort sett vafan som helst. Det man kan anmärka på är att bromskraften är något begränsad med max 25lbs på 12000-rullen, men å andra sidan så sväljer den säkert 300-500 meter flätlina i havsfiskedimensioner. Jag har själv pressat upp haj på 90 kilo med den rullen och den tog visserligen bortåt 200 meter lina i första rusningen men jag kände aldrig att rullen var den svaga länken, det gick bra att pressa fisken och styra den dit man ville även om jag "bara" hade 12 kilos bromskraft. (hade under fighten aldrig bromsen i botten, då hade nog spöet knäckts rakt av.)
Tittar man på bromsverkan på de rullar du sneglade åt så har saltist 33lbs i bromsverkan medan saragosa vinner där med 44lbs.
Men för kvalité / prisvärdhet och driftsäkerhet känns det som att inget rår på baitrunnern i den prisklassen.
Jag har en begagnad Daiwa Saltiga 4000 Blast med en 4500H extraspole det är monterat carbontex bromsskivor i bägge spolarna.
Det är också monterat ett runt alu handtag. Har fortfarande original handtak och låda med papper. Har fångat massa 10+ sei med denna rulle.
4000 spolen tar ca 300m 30lb braid och 4500spolen 300m 40lb braid. Allt har kostat ca 700$ du ska få den før 2500 sek om du är intresserad.
Flundra på 50+ och sp
ö klassat 40 g är fortfarande inte önskvärt om du frågar mig. Finns tillräckligt med svaga länkar när man fiskar storvilt för att chansa på ett klent spö.
Åter till rullar.
Just nu står jag och funderar mellan följande rullar:
-Shimano Saragosa 14000
-Daiwa Saltist 6500
Jag har en begagnad Daiwa Saltiga 4000 Blast med en 4500H extraspole det är monterat carbontex bromsskivor i bägge spolarna.
Det är också monterat ett runt alu handtag. Har fortfarande original handtak och låda med papper. Har fångat massa 10+ sei med denna rulle.
4000 spolen tar ca 300m 30lb braid och 4500spolen 300m 40lb braid. Allt har kostat ca 700$ du ska få den før 2500 sek om du är intresserad.
Låter som en fantastisk rulle men lite för lite för mig.
Hade tänkt att rullen även ska få hjälpa mig vid havsfiske i Kenya när jag äntligen kommer iväg dit.
Funderingarna är dock i full gång, ingen rulle köpt än.
Penn Battle kanske?
Riofredda
2011-04-04, 21:43
kollade lite efter saltvattenshaspel på mässan men generalagenterna var inte så insatta i kombinationen salt + haspel som man hade hoppats på.
Spöt är iallafall inköpt; Edge Dynamic 6-8 lb, tänkte använda det som lightspö i norska vatten, rödspätta, kolja och lättare jiggfiske på grundare vatten.
Letar därför efter en rulle i 5000-strl med bra broms (ifall nåt större fastnar..) som pallar saltvattenbruk.
Hade också hoppats på mer kunskap på mässan.
Alla svarar bara Shimano Stella SW. Köper att Stellan är grym men priset på 10 papp är inte överjävligt lockande.
HAde hoppats att få känna och klämma på Penna Battle i de större storlekarna men den hade de inte med sig.
Riofredda, spöt du köpt är grymt.
Per Jonasson hävdar att Okuma Raw pallat utmärkt för hans fiske.
Riofredda
2011-04-05, 10:30
Hade också hoppats på mer kunskap på mässan.
Alla svarar bara Shimano Stella SW. Köper att Stellan är grym men priset på 10 papp är inte överjävligt lockande.
HAde hoppats att få känna och klämma på Penna Battle i de större storlekarna men den hade de inte med sig.
Riofredda, spöt du köpt är grymt.
Per Jonasson hävdar att Okuma Raw pallat utmärkt för hans fiske.
Har sett några positiva inlägg om RAW och Penn som ligger i en vettig prisnivå.
Spöt känns riktigt nice - vi var några stycken i samma gäng så vi köpte sex stycken Edge 6-8 lb.
Nice, är också sugen på ett Edge. Men det får bli till multirullen. Tycker 8" är i längsta laget.
Jag anvænder Okuma Raw 55 med Okuma Cedros 90-200g spøn till uthyrning ombord. Både jag och gästerna är väldigt nøjda med denna combon.
Varför vill man ha en haspel? Har de bättre broms? :)
Svalsjo666
2011-04-13, 14:42
Varför vill man ha en haspel? Har de bättre broms? :)
I väldigt många fall JA, precis tvärtom mot vad folk i allmänhet tror, och dessutom betydligt högre invevningshastighet, hjälper inte hur mycket du växlar upp en multi du kommer inte i närheten i alla fall...
För egen del handlar det inte om bromsverkan utan enbart känslan.
Tycker själva drillen är bra mycket roligare på haspel.
vanfossen
2011-05-03, 16:27
Tja! Har själv funderat på haspelrulle tiill sommarens resa till Sula i Norge och verkar ha fastnat för Penn Battle.
Men vilken storlek passar bäst? Står och väger mellan 6000-7000 modellerna. Fisket blir väl mest riktat mot Torsk ,Sej och Hälle. / MVH Andreas
oddcurve
2011-05-03, 17:31
Jag kom nyligen hem från Vaeröy, körde en hel del med Penn Battle 4000.
Den storleken räckte gott och väl. Kör man med 6000-7000 kan man lika gärna köra multi enligt mig. Satsa på ett starkare spö till haspeln bara så du kan ge lite tryck.
RichardR
2011-06-06, 09:15
Tja!
Förutom märke/modell så är det ofta intressant att jämföra olika storlekar av samma modell för att få en uppfattning av uppbyggnaden. Om vi tex kollar Penn Battle http://www.pennreels.com/spin_battle_index.html så ser vi att 5000 har en helt annan konstruktion storleksmässigt än <4000 då den väger 8oz mer. Detta i sin tur betyder att rullen är kanske jobbigare att kasta med, men driftfiske blandat med kast så hade jag inte valt en 4000. Bromskraften ökar från 13lb till 20lb mellan 4000 och 5000 så 5000 har större bromsskivor av typen HT-100, vilken ökar chansen att kunna landa större fisk. Kanske inte nödvändigtvis pga mera bromskraft, utan också för att större skivor inte överhettas lite lätt.
Så om det är fisk som kommer att rusa lite gäller det att välja en rulle som har bra "bromsskivor" som standard. På Penn tex ska det vara HT-100. Annars får man kontakta smoothdrag.com och beställa hem till sin rulle och byta. Storleksmässigt får man kolla vilken lindimension och vilken kapacitet man behöver för det blir ju det som påverkar vikten.
Flera större hasplar (>10000) för tex Popper och Speedjigging har bromskapacitet (30-50lb) för att kunna stoppa fisken från att gå ned i botten och köra fast. Så är kanske inte läget vid sej- och flundrafiske, dock alltid trevligt med en bra broms.
Sen som tur är har alla fiskare olika preferenser, annars skulle vi ju inte kunna tjata på varandra i alla dessa forum. :)
Tack Richard för dina åsikter.
Är numer helt inne på en Penn Battle då ekonomin just nu inte tillåter mer.
Frågan är om jag ska satsa på 6000, 7000 eller 8000.
Tilläggas ska att jag är på jakt efter flundra på 50 kg +.
RichardR
2011-06-08, 12:26
Kolla på http://www.pennreels.com/spin_battle_index.html . 5000/6000 har samma konstruktion och bromskapacitet (20lb), bara spolen som skiljer (dvs linkapaciteten). 7000/8000 ökar vikten ytterligare minst 6oz, men du får en ännu kraftigare rulle med fetare broms (25lb). Så det är bara fundera på när du tycker att rullen blir för tung, hur mycket max bromskraft du behöver och lintjocklek och antal meter du behöver.
Cliff Barnes
2011-08-10, 10:50
Köpte först en Saragossa 8000 som jag tyckte hade bra linkapacitet och broms enligt specen. Men när jag la på lina så tog den inte ens 200m spiderwire 0.30. Det är kanske annorlunda med nylon eller så är den felspecad. Jag lägger inte upp lina ända till kanten då jag vill kunna lägga på 4m 1mm tafs otung rulleckså. 8000 ska ta över 300 m 0.30 enligt spec. Jag bytte direkt till en 14000 som tar mer lina. Mer lina, ännu kraftigare broms men det är en stor o tung rulle.
Fruktmix
2011-08-10, 11:27
fick tag på en Shimano Seido 6000 för 500:- ny i förpackning. nypris låg runt 2000nok. den har fungerat riktigt bra i norge. klart, den går inte o jämföra med stella etc. men för det priset är det helt ok.
Köpte först en Saragossa 8000 som jag tyckte hade bra linkapacitet och broms enligt specen. Men när jag la på lina så tog den inte ens 200m spiderwire 0.30. Det är kanske annorlunda med nylon eller så är den felspecad. Jag lägger inte upp lina ända till kanten då jag vill kunna lägga på 4m 1mm tafs otung rulleckså. 8000 ska ta över 300 m 0.30 enligt spec. Jag bytte direkt till en 14000 som tar mer lina. Mer lina, ännu kraftigare broms men det är en stor o tung rulle.
Köpte också en Saragosa 8000. La på 250 meter Whiplash Pro 0,17. Räcker för mig iaf. Dock tycker jag redan 8000 är rätt tung, men den ska provas om en vecka. Hoppas något trevligt kliver på.
Har annars en Tekota 600LC och en Torium30 med mig.
DirtyHarry
2012-01-12, 19:56
Jag köpte en Okuma Cedros 55 har en Raw i mindre storlek sen tidigare o är grymt nöjd med den.
Lindade på ca 350m 0.20 på den, och bromsverkan finns det gott om!
RichardR
2012-01-22, 18:49
Nå hur gick det fisket herr v_skogh?
testade själv ett Penn Battle 4000 ihop med Savagear MP Pro 9´-100g. Knäckte tyvärr spöt då jag kastade med för tunga grejjer (tunna klingväggar som f-n). Det jag saknade med 4000 är att kunna dra åt bromsen rejält för att panga på rejäla mothugg. Bromsen släpper vid mothugg. Körde med 20lb PowerPro (0,23) vilket för övrigt kändes lagom vid driftfiske då den skar vattnet bra. Skulle jag köpa en ny Battle för just flundra hade jag valt minst 5000 för att få kraftigare broms.
Hur funkade Saragosan? Köpte en Saragosa 10000F och en Saragosa 18000F som skulle med till Panama, men resan blev inställd. Funderar på om jag ska kränga rullarna eller om 10000F ska användas för typ flundrafiske. Har även en Exage 6000/10000F som jag ska byta till Carbontex bromsskivor på så då kanske den blir lika OK flundrarulle.
Suger att det är vinter och att man inte kan köra havsfiske...