Visa fullständig version : Räta ut nylonlina??
vanfossen
2011-03-21, 10:47
Hej!
Har ett par spolar med tjockare nylonlina i dimension 0,70-1,0. När man klipper av en längd och släpper den så rullar den ju ihop sig till spolens storlek.
Finns det nu ngt sätt att få den rak (rakare)?
Våld e bra :) Sätt på dig ett par gummihandskar och sätt foten på en sida eller som jag gör, knyt lekande i ena änden och sätt fast i en hake och dra i andra änden....
Brukar bara dra linan mellan fingrarna så det blir lite friktionsvärme så rätar den ut sig efter några drag och som avslutning när den är lite varm och medgörlig så sätter jag den i sträck ett tag, har Du monterat lekande/hake på den så använd dessa om inte kläm fast den med några klädnypor eller liknande.
När den svalnar och Du lossar den så brukar den hålla formen hyfsat iaf, kanske inte spikrak men klart bättre iaf.
Discharged
2011-03-21, 11:09
släng i linan i kokande vatten och räta den sedan, med denna metoden ska du dock inte dra i linan utan bara låta den hänga rakt, den kommer i det närmsta bli spikrak och vad gäller hållbarhet har jag inte märkt negativa effekter.
jorgen.mansson
2011-03-21, 14:34
Sätt fast linan i något lämpligt och gå en runda så du sträcker den, blöt den gärna först, gör det när ingen ser dig! det ser jättekonstigt ut så folk tror kanske har något allvarligt fel trasigt i huvet men det funkar :oj:
vanfossen
2011-03-21, 19:53
Provade nyss att koka linan - Och det funkade klockrent!!
Ska sedan göra ett sjuhelsikes dragprov och hoppas att det håller lika bra som innan...........
/MVH Andreas
C4rlsson
2011-03-21, 23:15
Men hur fungerar det med att koka? Hur rätar man ut t.ex 100m lina? Hur sträcker man ut en lina så långt ?
Men hur fungerar det med att koka? Hur rätar man ut t.ex 100m lina? Hur sträcker man ut en lina så långt ?
Man får ha en lång gryta :D
Nä jag vet inte, funderade på samma sak..
Vet inte om du är allvarlig så jag kanske skjuter mig i foten nu :) men TS snackar alltså om tafsmaterial. Att lägga 1,0 nylon på rullen är nog inte särskillt vanligt förekommande :P
Ont. När jag gjort FC-tafsar i samma dimmensioner har jag också kokat mina. Lagt i en kastrull med sjudande vatten. Sen tagit upp med tänger i båda ändarna och sträckt. Fungerat utmärkt. Men du har ju löst det nu :)