handdator

Visa fullständig version : fiskodling i damm......

palle
2002-12-25, 21:03
tjena! jag har hittat en liten tjärn som jag döpt till "kvarntjärn" den ligger flera km in i skogen och har ett maxjup på 16 meter...den e väll 30-40 meter lång...när jag lade i nät där så fick jag upp mört,abborre (grov) ,öring och lite vitfisk.... men jag hade tänkt att införa gäddor i dammen! tror ni att dom har levnadsstandart i en liten och ganska jup och växtrik tjärn?
jag hade okså tänkt att införa gräskarp där! /palle

:asflabb2: :hoppa: :appl: :kung1: :fuckoff2: yeeeee

<hr>

fisk hör hemma i vattnet

NEO
2002-12-25, 23:14
Till Palle: Du måste ju ha tillstånd om du ska plantera in fisk.

Bergman
2002-12-26, 13:12
Ingen aning om hur sånt där funkar dessvärre ... Gäddor käkar ju småfisk så frågan är om det blir någon borre krar i det långa loppet. Karpen borde ju inte göra nån skillnad ? Fast som sagt ... jag har egentligen ingen aning ... ;)

NEO
2002-12-26, 13:36
Till Palle: Även om du har tillstånd, så tycker jag att det låter som en dum ide att plantera in gädda.

Danne
2002-12-26, 13:46
Originally posted by palle
tjena! jag har hittat en liten tjärn som jag döpt till "kvarntjärn" den ligger flera km in i skogen och har ett maxjup på 16 meter...den e väll 30-40 meter lång...när jag lade i nät där så fick jag upp mört,abborre (grov) ,öring och lite vitfisk.... men jag hade tänkt att införa gäddor i dammen! tror ni att dom har levnadsstandart i en liten och ganska jup och växtrik tjärn?
jag hade okså tänkt att införa gräskarp där! /palle

:asflabb2: :hoppa: :appl: :kung1: :fuckoff2: yeeeee

<hr>

fisk hör hemma i vattnet

Det är förbjudet att plantera in nya arter i nya biotoper utan tillstånd!
Låter verkligen intre som en smart idé att plantera in gädda. Biotopen och arterna i den har anpassats i miljoner år och denna kommer givetvis att rubbas när en ny art planteras in. Var nöjd med den artsammansättning du har. Grov abborre och öring låter ju inte helt fel.

Foppa
2002-12-26, 17:28
Jag lovar att du kan hitta en annan sjö med gädda, sjöar med grov abborre och öring är det ont om, plus att det som sagt är olagligt att föra in nya arter.
Var rädd om din sjö !

palle
2002-12-26, 18:58
Originally posted by Foppa
Jag lovar att du kan hitta en annan sjö med gädda, sjöar med grov abborre och öring är det ont om, plus att det som sagt är olagligt att föra in nya arter.
Var rädd om din sjö !

men asså dammen är helt öde i skogen ingen har varit där! brukar har också byggt en brygga och en friggebod där! och förra veckan när jag fiskade där så fick jag tre borrar över kilot på en timme!

Emil H
2002-12-26, 19:03
Var ligger den i sverige?

Majakovskij
2002-12-26, 19:51
Är det verkligen kul o plantera in fisk själv i ett sånt litet vatten? Bättre du letar upp ett större vatten isånnafall o låter vattnet vara som det är.