handdator

Visa fullständig version : Tänkte om jag kunde få lite tips på flugval

pappandreo
2011-12-29, 08:52
Hej på er!
Jag är rätt ny på det här med flugfiske men har verkligen blivit biten. Jo det är så här vi ska ta oss till Hårkan och Långan för en fiske vecka runt middsommmar. och tänkte höra vad jag ska ha i flug asken. Tacksam för alla svar

Jock Scott
2012-01-01, 22:59
Hej!

Fina Harr vatten det där!

Litet flug tips:

Torrflugor:

Streaking Caddis # 12 och 14. Nattslände imitation.

Black gnat eller svart Klinkhammer. #12, 14, 16 och 18. Imiterar en massa olika svarta, vingade insekter.

Super puppan. Helst med beige bak kropp och brunt bröst. eller grön / svart variant. #12 och 14.

Rocken imitation = En Norrländsk variant på Dagsländan Ephermera Danica (Åsand sländan). Rocken, är mörkare i färgen dock. #12. En mörkt grön eller brun Klinkhammer bör fungera bra.

Den vanliga E. Danica är mer åt det ljust grön / gula hållet till.

Så här ser Rocken ut:

http://i292.photobucket.com/albums/mm17/goranpaa/rocken_big-1.jpg

Gul Klinkhammer #12 och 14. Imiterar Gul Forsslända.

Blue Dun. #14 och 16. Imiterar bl.a. den lilla blå / grå dagsländan Baetis Rhondani.

Red Tag. 12, 14 och 16.

Torr myra. 14 och 16.

Brun F-Fly. #12, 14 och 16. En bra all around fluga i den bruna färg skalan.

Nymfer:

Czech nymfen. #12 och 14.

Haröre nymfen. #12, 14 och 16.

Peasant Tail nymph. #12, 14 och 16.

Montana nymfen. #8 och 10. Där du fiska ska den imitera Bäcksländans nymf.

Killer Bug. #12, 14 och 16.

Black and Peacock spider. #12, 14 och 16

Nattslände puppa. #12 och 14.

Husmask. #10 och 12.

Danica nymf. #10 och 12.

"Lur djur"

Svart Wooly Bugger. # 8 och 10. Imiterar en Igel.

Flugorna ovan fungerar fint i Put & Take vattnen också. Men då kan du lägga till torr flugan Griffiths Gnat = Fjädermygg imitation. #14, 16 och 18 också. Och Fjädermygg puppa. Också # 14, 16 och 18. De här flugorna ska fiskas mycket, mycket sakta.

Tillval våt flugor. Endast för strömmande vatten dock:

Black Zulu. #12 och 14.

Coachman. Samma storlekar.

Deep Purple. Samma storlekar. En bra Harr våt fluga.

Greenwells glory. Samma storlekar.

Teal and Green. Samma storlekar.

Teal Silver and Blue. Samma storlekar.

Glöm inte att ta med dig en sjunk lina också i fall det blir regn och hög vatten i strömmarna.

Var observant när du kommer ned till vattnet. Kolla noga efter vilken insekt som det förekommer mest av vid och ut över vattnet. Det gör ditt flug val enklare.

Tänk på att ha minst 3 st av varje fluga och storlek. Det är lätt att sätta bort flugor bland buskagen...Speciellt när det mörknar på framåt kvälls kanten. Gott om tafs med spets 0.18 och 0.15 är bra att ha dessutom. ;).

Ett tips är att skaffa några 25 eller 100 m spolar med nylon och knyta dina egna tafsar. Det blir betydligt billigare i längden och du har tafs så att du klarar dig. Och du lär dig på köpet att reparera skadad tafs dessutom. Du får ut material till ca. 90 tafsar på en 100 m spole.

Betänk då att en "köpe nylon tafs" kostar ca 45:- st. En 100 m spole nylon kostar ca 50:-

Du behöver: 0.35, 0.25, 0.18 och 0.15. Stroft GTM är ett bra nylon material:

http://www.wittlock.se/sv/utrustning/tafsartafsmaterial/

Till en standard, 8.5 fot tafs behöver du: 1 m 0.35 + 80 cm 0.25 och 80 cm 0.18

Till en tafs med 0.15 spets (För skygg fisk och små flugor): 1 m 0.35 + 50 cm 0.25 + 30 cm 0.18 och 80 cm 0.15.

Du skarvar ihop dessa med kirurg knuten. Gör sedan en liten ögla i den grova änden av tafsen för att kunna koppla ihop tafsen med flug linan och du är klar.

Knutar, kan du läsa mer om här: http://www.fiskesnack.com/forum/showthread.php/72953-Flugfiskarens-knutar

God fortsättning och skit fiske på dig när det blir dags!

pappandreo
2012-01-03, 11:42
Tack för svaret ja nu vet jag vad jag ska ha i asken. Har du fiskat mycket där själv?
Tack än en gång

Jock Scott
2012-01-03, 13:50
Hej!

Varsågod.

Jag har varit i Hårkan en gång i juni för en massa år sedan. Så någon jätte erfarenhet av det vattnet har jag ju inte. Minns när jag konsulterar en av mina gamla fiske dagböcker att jag fick 12 st Harrar. Den största vägde 8.6 hg. Och en skaplig Öring. Men hade litet otur med vatten föringen och vädret i slutet av trippen.

carpenter
2012-01-18, 18:00
Hej...
Jag har bokat stuga vid Långan,Holmforsen, veckan efter midsommar! Långan är en kanonfin älv, gott om både öring och harr!
Hårkan har jag ingen erfarenhet av, men den är säkert kanon den med!

Jock Scott
2012-01-21, 19:00
Hej!

Ja, har du bara litet tur med vattenföringen och vädret? Då kommer du nog att ha det väldigt trevlig där. :)