Aluminiumbåt - vilken kölrulle bör man skaffa? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aluminiumbåt - vilken kölrulle bör man skaffa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Tror nog att din Escape klarar det.
    Det är ju väldigt vanligt att på kärror med ordentliga instyrningshjul så hamnar båten på dessa och når inte kölrullen i mitten. Det är faktiskt mer regel än undantag och jag har aldrig hört om någon som fått problem av detta. Själv har jag kört så i många år med både alu och plastbåtar.
    Om kärran dessutom är utrustad med vagga, kommer denna tippas upp och den främre kölrullen möter då båtens köl.
    På vissa långa vaggor kommer båten missa både den bakersta och mittersta kölrullen men ligga mot den främre medan på andra vaggor kommer den direkt träffa den främre. Det ser lite olika ut från märke till märke.

    På kärror utan vagga brukar istället instyrningshjulen sitta lägre ner, för att båten ska kunna träffa kölrullen. Bl.a. TK-trailer har denna lösning.
    Men oavsett utförande gör instyrningshjulen att både upptagning och iläggning går oerhört mycket enklare, speciellt i blåsigt väder.
    Låter bra det - när jag nu tittar på Tyblings kärra i storbild så ser jag att instyrningshjulen sitter lägre (som på TK, typ) och att akterns köl sannolikt vilar på kölrullarna under transport...

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
      Gör ett tillägg.......
      Anders, du skriver att dina hjul hamnar 50 cm från aktern, vilket jag kan tycka är lite långt.
      Men vad tror du om att försöka få dit en vagga?
      Tänkte på en mindre vagga här, liknande den som Tybling har. Då skulle dina instyrningshjul komma en bit bakåt samtidigt som båtens köl snabbt möter en kölrulle i aktern.
      Ja, jag har i första hand faktiskt tänkt just så! En kort 3-rullars vagga som Emil har torde ge mig ca 15 cm eller en lite längre modell med i vart fall tre rullar som når lite längre bakåt som "aktersupport".
      Jag får för högt kultryck om jag flyttar fram tornet (blir nog så med 2x80 Ah i fören...) Lite komiskt att behöva bygga om en ny trailer men det var ju en "snikmodell" det visste jag...

      Kanske en vagga med 2-3 kölrullar och tillhörande instyrningshjul som avslutning, typ en sådan här fast med klart större instyrningshjul ?:

      Click image for larger version

Name:	battrailer-tiki-bt700-d1.jpg
Views:	2
Size:	116,7 KB
ID:	1782266

      (en bild du för övrigt haft som varnande exempel... )
      Senast ändrad av anteman; 2016-08-10, 16:58.

      Kommentera


      • #23
        Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
        Vagga gjorde stor skillnad för mig, men jag saknar en bra instyrning mot den.
        Dom här funderar jag på, och sen montera dom längre ner: http://vlemmix.se/product/centreringshjul/
        Ja de ser redig ut, frågan är om den kan fästas i balkens underkant och hamna lagom utan nudda backen...? En annan infästning med justeringsmöjligheter vore önskvärt. 1238:- per styck eller par? Kan bli dyrt det här...

        Den här ser redig ut den med, frågan är hur man fäster i en balk som saknar TK's "öron" och att den måste hållas upp med spännstroppar för att inte ramla i backen...
        Click image for larger version

Name:	TK1120_upptagningsvagga_500_1650-274x293.jpg
Views:	1
Size:	25,2 KB
ID:	1782268

        Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
        Det är svårt att plocka ihop massor med olika grejor och sen få det att fungera ihop är vad jag lärt mig, egentligen skulle jag köpa en ny trailer men kan inte riktigt motivera det då jag redan har en som fungerar.
        Ja, jag får t o m "plocka ihop grejer" fastän ny trailer och sanningen är väl att få köper ens en ny trailer som är optimal i original misstänker jag... å då är du där igen... snickra vidare du!

        Jag hade dock hellre köpt en TK BT 650 (den har både instyrningshjul vid kölrullen och stödhjul i hörnen som kan skydda skrovet vid avdrift) och snickrat mindre men den har de naturligtvis slutat med...
        Senast ändrad av anteman; 2016-08-10, 17:00.

        Kommentera


        • #24
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          [ATTACH=CONFIG]89046[/ATTACH]
          Vsrt får man tag i den vaggan? vill ha och "behöver"

          Kommentera


          • #25
            TK trailer säljer dem!

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Gillar även dina instyrningshjul, tycker inte om att bara ha en liten kölrulle som ska försöka styra eller i vart fall "hålla" kvar kölen i vinden innan man börjar veva hem... Hur kom du fram till "rätt" diameter på dem i förhållande till kölrullarna i bak? Dvs är de anpassade så att kölen vilar på bakre kölrullen och skrovet på instyrningshjulen eller vad? Mätte du upp med båten vilande på bara kölrullarna innan du köpte instyrningshjulen för att hamna rätt?

              Vad tror du om att enbart köra en sån här i aktern? [ATTACH=CONFIG]89031[/ATTACH]
              Har en Escape 165 och hjulen i bilden ovan hamnar "utanför" kölens mitt (bra, skär inte) men även utanför kölens förstärkning, dvs kölens nitning mot skrovet (dåligt?) då aktern i så fall vilar på "bara" skrovet mot hjulen, frågan är om skrovet klarar det under winchning/transport...

              Finns ju tvärbalkar i skrovet men hur vet man att de ligger rätt givet kölhjulen (hjulen hamnar f ö ca 50 cm från aktern... Flyttar jag fram tornet blir kultrycket åt helskotta...)

              En bild på din båt på trailern där man ser hur aktern vilar vore riktigt intressant!
              Mina instyrningsrullar eller kanske "däck" är tillbehör hos kalf som var med trailern. De sitter bara för instyrning och avlastar inget mot skrovet.
              Dock hjälper de till om båten vill lägga sig på sida innan den kommer mot sidostöd-rullarna. Både centrerar och upprätthåller balansen.

              När båten är helt uppe så är det några millimeter mellan skrov och däcken. Och bakre kölrullen stödjer allra längst ut på kölen, kanske har 3cm utstickande bara.

              Instyrningsrullarna är verkligen att rekommendera. Har ensam dragit upp båten fast båten hunnit stått i 90 grader i halv storm när man kommit till veven.
              Vevar man saaaakta om det händer så orkar den vrida upp båten rakt med hjälp av däcken utan att riskera skador.

              Kommer man det minsta fel ändå så fungerar de som fendrar och skonsamt puttar ut båten så är det bara släppa efter och dra in på nytt.

              Dina länkade rullar ser väldigt små ut och klena? Tål de verkligen belastningen när båten klättrar upp?
              Går det inte kombinera en klassisk kölrulle med hjul eller gavlar i ändarna som gör att den inte kan spåra ur?. Att sikta på enbart den ser svårare ut än en vanlig rulle?

              Du kan inte flytta axeln på trailern eller flytta bakre kölrullen längre bak? Halvmeter överhäng låter lite mycket.
              Alumacraft så klart!

              Kommentera


              • #27
                Oj. Missade sistasidan med tk-rullarna. De verkar ju vara bra kompromiss mellan mina och enbart kölrulle.

                Hittade inte nå bra bilder men denna ser man lite bättre iaf.
                Sen får man tänka att båten kommer underifrån och klättrar upp på trailern. På land ser det ut som att de inte hjälper till så mycket .

                Click image for larger version

Name:	20160416_153807.jpg
Views:	1
Size:	555,2 KB
ID:	1782269
                Alumacraft så klart!

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Tybling Visa inlägg
                  Mina instyrningsrullar eller kanske "däck" är tillbehör hos kalf som var med trailern. De sitter bara för instyrning och avlastar inget mot skrovet.
                  Dock hjälper de till om båten vill lägga sig på sida innan den kommer mot sidostöd-rullarna. Både centrerar och upprätthåller balansen.

                  När båten är helt uppe så är det några millimeter mellan skrov och däcken. Och bakre kölrullen stödjer allra längst ut på kölen, kanske har 3cm utstickande bara.

                  Instyrningsrullarna är verkligen att rekommendera. Har ensam dragit upp båten fast båten hunnit stått i 90 grader i halv storm när man kommit till veven.
                  Vevar man saaaakta om det händer så orkar den vrida upp båten rakt med hjälp av däcken utan att riskera skador.

                  Kommer man det minsta fel ändå så fungerar de som fendrar och skonsamt puttar ut båten så är det bara släppa efter och dra in på nytt.

                  Dina länkade rullar ser väldigt små ut och klena? Tål de verkligen belastningen när båten klättrar upp?
                  Går det inte kombinera en klassisk kölrulle med hjul eller gavlar i ändarna som gör att den inte kan spåra ur?. Att sikta på enbart den ser svårare ut än en vanlig rulle?

                  Du kan inte flytta axeln på trailern eller flytta bakre kölrullen längre bak? Halvmeter överhäng låter lite mycket.
                  Tack för svar, som jag misstänkte. Länkade hjul ska vara homogent gummi som ska klara i- och upptagning men jag lutar mer och mer åt en vagga med instyrningshjul då kultrycket säger nej å axeln sitter max framåt... Tyvärr bara två hål...

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av daikai1 Visa inlägg
                    Vsrt får man tag i den vaggan? vill ha och "behöver"
                    TK trailer. www.tktrailer.se

                    Tvåa på bollen ser jag nu

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Ja, jag har i första hand faktiskt tänkt just så! En kort 3-rullars vagga som Emil har torde ge mig ca 15 cm eller en lite längre modell med i vart fall tre rullar som når lite längre bakåt som "aktersupport".
                      Jag får för högt kultryck om jag flyttar fram tornet (blir nog så med 2x80 Ah i fören...) Lite komiskt att behöva bygga om en ny trailer men det var ju en "snikmodell" det visste jag...

                      Kanske en vagga med 2-3 kölrullar och tillhörande instyrningshjul som avslutning, typ en sådan här fast med klart större instyrningshjul ?:

                      [ATTACH=CONFIG]89044[/ATTACH]

                      (en bild du för övrigt haft som varnande exempel... )
                      Å vet du vad det jävligaste är?
                      Jag har precis köpt mig en sån trailer!!!

                      En nödlösning det ska erkännas. Men som "stolt" ägare av en TIKI kan jag numer med säkerhet säga att det är en av de absolut sämsta kärrorna på marknaden.
                      Men jag ska inte räkna upp alla brister på den här, det är egentligen en ny tråd.

                      Att man får bygga om en trailer, ibland ganska rejält, innan den passar båten är tyvärr ganska vanligt.
                      Det kan bli både dyrt och tidsödande innan allt är klart.

                      Jag har tidigare bedyrat vikten av ordentliga instyrningshjul och det står jag fast vid. Precis som Tybling skriver underlättar det trailandet avsevärt. Och om det kombineras med större sidostödshjul långt bak på trailern kan inte båten skadas mot kärran på något sätt. Skulle det blåsa funkar det att veva upp båten även om den skulle stå 90 grader snett mot kärran. Det blir en hävstångseffekt mot hjulen som bryter båten rätt. Det kan se brutalt ut men funkar.

                      I ditt fall kanske det skulle gå att tillverka nya fästen mellan originalbalken och en vagga. Tyvärr uppstår ju då problemet med galvning. För det finns ingen vagga bland tillbehören som passar direkt?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                      20 svar
                      837 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda
                       
                      Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                      35 svar
                      1 751 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskare Bob  
                      Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                      10 svar
                      476 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                      8 svar
                      478 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                      16 svar
                      857 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X