Ju fler c-vikter aktiverade desto mindre risk för linresning.Du måste helt enkelt lära dig skruva med rullen.Annars är det haspeln som gäller...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Häjp med rullen!!
Collapse
X
-
Kom på att du kanske har för mycket lina på spolen? Ibland spolar de på för mycket.. Det ska max vara så det är ett par mm till spolens kant, annars blir det lätt trassel.Ursprungligen postat av poppers man Visa inläggJag ska testa alla råd ni har gett mig i morgon utom o skruva isär den. Jag väntar lite med det. Det kan ju vara så att min teknink när jag kastar inte är den bästa heller, och som en annan i tråden skrev så får jag ju lätt trassel så då kan det väl inte ha nåt med c-vikterna att göra. Blir det inte bättre så ringer jag affären och frågar om råd.
( Har inte vart hemma och haft på datorn på timmar, och jag är inloggad när jag startar den?? )
(Automatisk inloggning, logga ut, kryssa ut rutan och logga in igen. Annars kan du rensa all internethistorik, funkar det med.)
Vh/Isak
Kommentera
-
Vågar du inte skruva isär rullen får du nog hålla dig till hängande rullar, dom är konstruerade för att man skall skruva sönder dom vid inställning, mek-bromsen som är den ända bromsen du kommer åt från utsidan klämmer bara fast spolen och sliter på prylarna.utom o skruva isär den
Tvivlar starkt på att butiken du köpt rullen i kan mer om rullar en den sammanlagda erfarenheten som finns här på FS men du kanske kan be dom visa dig hur man monterar sönder och sätter ihop rullen så du vågar sen.
Kommentera
-
Det gick faktiskt bättre idag. Tror det till största del beror på min teknik när det gäller multi. Jag fick två overruns när jag tog i som faen, och en när ålen slog ner framför fötterna.
Släpper jag spolen mer och mer när jag kastar så kommer jag i alla fall en 20 meter nu. Och det är klart en förbättring. Fast tycker det är skumt att linan som är 0.33 kan skära så djupt in vid overruns.
1 Nej, linan ligger inte så nära spolen så att det är för mycket lina på.
2Tror heller inte att sportfiskeaffären jag köpt rullen ifrån skulle vara bättre än er.
3 Har inga kompisar som fiskar med multi. Har knppat nån kompis som fiskar, förutom ibland nån varm sommarkväll.
Hade faktiskt tänkt att lossa skruvarna på gaveln för att bli "varm" så att säga. Men nu ( för 5 min sen ) så märkte jag ju att jag ej har nån mejsel som passar. Typiskt.
Finns det nån bra bild på hur jag ska göra när jag öppnat gaveln till dom 6 vikterna? Vet liksom inte vad jag ska göra när jag kommer in där?
Kommentera
-
Jag har skruvat på varje j*vla skruv som finns. Och allt sitter fast som om det är fastgjutet? Men det känns just nu som om det kvittar. Jag vet ändå inte vad jag ska göra, eller leta efter för fel när jag kommer in till vikterna.
Toneyex, jag har den guiden, men tack ändå. Jag fattar inte liksom varför allt sitter som det är gjutet när ingen skruv håller fast det? Vågar inte ta i mer. Lägger det på is för ikväll. Kanske jag har tid efter jobbet i morgon och försöka mig på det igen.
Kommentera
-
Du kanske redan vet det här, men gaveln vrids av! Man lossar den genomgående skruven och sen när man har tagit bort den så vrider man gaveln uppåt så lossnar den.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
276 734 visningar