Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
    ....är nog egentligen inte ute efter att kasta de allra lättaste dragen.....mer att rullen inte skall upplevas alltför "överdimensionerad"....
    Helt uppenbart har du en plan. Utan att ha kännt på en core 51a så inbillar jag mig att skillnaden på den o en 101a tangerar det akademiska både i upplevd vikt och i form. En chronarch 101 är ju ett ordentligt kliv uppåt i vikt .... så för att få något annat mot de rullar du redan har, på riktig, så "måste" det bli en 51a. Tänker inte ge mig på att uttala mig om hur rullarna balanserar olika bra på olika spön. .. något säger mig att jag inte skulle tänka på skillnaden efter 5 min praktiskt fiske.

    Kommentera


    • #42
      När ni är klara med chronarchen/core då kan ni komma upp calcutta världen, då väntar följande rullar:
      Calcutta 51 Conquest ( Best of the best för att fiska med lätta beten, enligt rullkännare världen över, jag skriver under)
      Calcutta 101 Conquest ( skulle passa Silverbågen perfekt ( jag har en sådan oxå)) Denna är en lyxigare modell till Chronarch 101.
      Calcutta 51 DC
      Cardiff 51 DC
      Calcutta 51 S

      Sen jag vet inte om DC tekniken levererar tillräckligt långa kast runt 10g, de ät ju kanske därför många väljer bort dessa skönheter och kör med mag eller centrifugalbroms istället.

      Sen har vi Daiwa och deras 1000 olika variationer på Daiwa Millionaire 103 , vissa bättre än andra. Alla dessa rullar skulle fungera kanon till det SB vill ha rullen för.

      Jag återkommer till kärnfrågan igen, en Chronarch 101D7 är värd alla pengar man betalar för den. Det ni får absolut inte glömma är att för att kunna få dessa rullar att glänsa , då måste man ha ett spö som motsvarar rullens kvalite oxå.

      Häls //T


      PS: I min signatur gömmer sig många bra trådar om ämnet som jag har samlat på under några år.
      Senast ändrad av tonyex; 2013-06-25, 08:37.

      Kommentera


      • #43
        Det ni får absolut inte glömma är att för att kunna få dessa rullar att glänsa , då måste man ha ett spö som motsvarar rullens kvalite oxå
        Om vi vänder på det och jag köper ett Hardy Bait - 18gr med mörkgrön klinga.

        Och behöver en rulle som matchar spöet både prestanda och färgmässigt.

        LP rullar är inte av intresse.

        Ska tåla saltvatten.

        Kommer mest att köra jigg med 10 gr skallar.

        Har ni några vettiga förslag ??

        Kommentera


        • #44
          Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Om vi vänder på det och jag köper ett Hardy Bait - 18gr med mörkgrön klinga.

          Och behöver en rulle som matchar spöet både prestanda och färgmässigt.

          LP rullar är inte av intresse.

          Ska tåla saltvatten.

          Kommer mest att köra jigg med 10 gr skallar.

          Har ni några vettiga förslag ??
          Ok, då har jag rullen för dig! //T

          Click image for larger version

Name:	Daiwa_Millionaire_Green.JPG
Views:	1
Size:	19,4 KB
ID:	1768909

          Model Gear ratio Weight (g/oz) Ball/Roller bearings Line Capacity
          103 5.8:1 240g 8.5oz 10+1 12lb (0.320mm)-100y    
          103L 5.8:1 240g 8.5oz 10+1 12lb (0.320mm)-100y


          Rullen heter Daiwa Millionaire CV-Z103 Green Gold limited, year 2002 limited model 


           
          Senast ändrad av tonyex; 2013-06-25, 09:09.

          Kommentera


          • #45
            Rullen heter Daiwa Millionaire CV-Z103 Green Gold limited, year 2002 limited model 
            Var hittar man en sådan ??

            Den var i alla fall färgmässigt helt perfekt , har du någon aning om hur pass den kastar ?

            Kommentera


            • #46
              Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
              Var hittar man en sådan ??

              Den var i alla fall färgmässigt helt perfekt , har du någon aning om hur pass den kastar ?
              Den kastar riktig bra , precis som de flesta kloner från originalen Daiwa CVZ. Nackdelen att den är svår att hitta. Man ska lite tur och vänta tills en är till salu på någon av de stora auktionssajterna. Rullen kostar ganska mkt pengar redan från början och den har ett högt samlarvärde i vissa kretsar.

              Häls //T
              Senast ändrad av tonyex; 2013-06-25, 09:16.

              Kommentera


              • #47
                Nackdelen att den är svår att hitta.
                Jag får först åka och kolla på spöet så jag inte gör bort mig, det var ett tag sedan jag kollade på Demon serien så jag kommer inte ihåg alla detaljerna..

                Om det ser ut som mina Marksman skulle även en mässingsfärgad liten Calcutta kunna funka den har då samma färg som texten på spöet, men när jag kollar hemsidan blir jag osäker..

                Kommentera


                • #48
                  Eller den här: http://www.ebay.com/itm/SHIMANO-CALC...item20d3307d33

                  Dessa nya D modeller är riktig bra. Ska man ha en 101 modell , då skulle jag satsa på japan varianten , för att den har möjlighet att justera c-bromsen på det gamla sättet, dvs utan skruvmejseln.

                  //T

                  Kommentera


                  • #49
                    För att återgå till spöfrågan Nån som fiskat med ett St Croix Premier PC60MLF2? Det är klassat 1/8-1/2oz, alltså 3,5-14g, och två delat. Alltså borde det passa mina behov rätt bra. Förutsatt att det inte viker sig på mitten om man kastar 20g med det.
                    Det eller Bosco Nuovo-spöt som nämndes tidigare känns som heta alternativ. De flesta bass-spön från staterna är ju tyvärr 1-delade, så de går bort för just det här ändamålet.

                    Kommentera


                    • #50
                      Jag har ett st croix premier upp till 3/4 oz. Detta spö passar mina behov mkt bra. Klassningen stämmer ganska ok. Jag kan kasta upp till 25g med det, sen tar det slut och spöt är tillräckligt styvt för att fiska med dom metoder jag använder spöt till. Det finns många spön som är bättre såklart. Det är värt att skriva att jag kastar med det ner till en 4 g rapala mini fat rap och kommer ganska långt med dom oxå. Många spön jag gillar väldigt mkt är odelade, så jag måste stå över .....

                      När jag funderade över ett lite lättare spöt , då testade jag även det premier som du nämnder, men jag har gått lite åt andra hållet, dvs att de flesta beten jag fiskar abborre med ligger just precis runt 7-10g och i många fall närmare 20g, så valet föll på just 3/4 unsare.

                      //T

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 620 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 402 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 583 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 141 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 301 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X