Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Cabelas.com fick in en ny batch av st.croix pimpelspön av den äldre modellen med dubbelfästade spöringar, framförallt 32" modellen. Letar ni ett deluxe pimpelspö för ul-haspel men avsikt att fiska grövre röding, kanadaröding, båge, öring på isen med myska/blänke/etc är det här verkligen "spöt". Har ett st.croix med nappindikator från förra årets line sedan innan och det är ett grymt spö för enbart myska med nylon. Men 32" medium är verkligen outstanding. Tyvärr finns det bara som ett "set" med en kass ul haspel men spöt är endå trots frakt, tull och moms (samt en värdelös ul rulle) värd priset för den som siktar på ädelfisk i +2 klassen.

    http://www.cabelas.com/product/Fishi...3Bcat104543280

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
      Jo, det är en Megabass, men skillnaderna är i huvudsak kosmetiska.
      Är det fiske efter "normalfisk" med "normalbeten" som gäller tror jag på en ryoga 1016 alla dagar i veckan. Jag tycker problemet med 201DC är att den känns lite stor i förhållande till linkapacitet. Dessutom tycker jag är utväxlingen i underkant för att vara passande för "universalfiske". Det fanns 7,1:1 till 51an och och 101an förut, men de verkar vara slut och aldrig komma åter.

      Tycker annars att 101an täcker det nedre spannet ganska bra så en 1016 kanske blir överflödig. Är det större beten , som wideglide du huvudsakligen vill ha en rulle till är det 2020 som gäller. Sedan köper du en 2012-spole http://all.daiwa21.com/fishing/item/..._ie/rcsb_2014/ så slipper du spola på 200m lina. Sen är du hemma
      Jag håller nog med dig om utväxlingen, vill nog ha högre för att få "till jerket" och annan teknik. Min tanke är nog att ha 2 spön riggade, Det nya Technium DFCX 7-21gr och då ha 101:an till detta med 0.10 eller 0.13 lina. En grövre rulle till Edge spöt, samt en ev jerkpinne i framtiden, sonens Yasei Jerkbait MH är ju lite "vekt", riktigt skönt att drilla fisk på, men tyngre drag kämpar spöt med, det går ju att kasta ner på låga 20 gram utan "problem", men en Buster Jerk känns för tung...
      Choices, choices...

      Just nu går tankarna i Conquest 201 DC, Conquest 201 utan DC, Ryoga Z2020HL, Calcutta OCEA 201HG...
      Senast ändrad av Rhino69; 2013-10-11, 23:56.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Rhino69 Visa inlägg
        Just nu går tankarna i Conquest 201 DC, Conquest 201 utan DC, Ryoga Z2020HL, Calcutta OCEA 201HG...
        Du lär ju bli nöjd, oavsett vilken av rullarna du väljer!
        Skulle som sagt själv valt bort DC av linkapacitets- och bromsanledningar. Kört min Calcutta TEDC till beten uppåt 70g men tycker egentligen inte den kommer till sin rätta vid de vikterna. Tycker bromssytemet närmast blir egalt vid kastvikter över 50g.

        Kommentera


        • Javisst , en lyx rulle ska en DC broms! Inget snack om den saken! När jag jerkfiskar med beten upp till 80g med min 201 TEDC kastar jag med handleden bara, annars finns det risk att jag spolar av linan som finns på rullen och jag har 100+ meters lina spolad på den.

          Förut brukade jag tänka så här att DC bromsen är gjord och ska användas enbart för lätta beten, men jag hade så fel. DC bromsen fungerar ypperligt för de flesta beten i nästan alla möjliga viktklasser, sen kan vi diskutera om det behövs när man kastar beten tyngre än 40g. Men vill man kasta längst av alla , men stor precision och utan backslag, då är det DC bromsen "da sh1t".
          Annars sök på shimano trinidad DC på google.

          Häls //T
          Senast ändrad av tonyex; 2013-10-12, 14:08.

          Kommentera


          • Senaste tillskottet landade i brevlådan igår. Första känslan är att rullen känns väldigt trevlig för att kosta dryga tusenlappen, linuppläggningen var riktigt fin när jag drog på linan idag. Storleksmässigt ser den ut som en Curado 200 men den känns som en i 100 storlek. Tror att detta beror på att fronten är ganska bred (t-wings förtjänst) men bakdelen är smalare och profilen låg så den ligger riktigt fint i handen. Återkommer med mer tanker efter testfiske.

            Click image for larger version

Name:	IMG_0862.jpg
Views:	1
Size:	236,9 KB
ID:	1770742
            Den som har mest prylar när han dör vinner

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
              Återkommer med mer tanker efter testfiske.
              Gör det! Är mycket nyfiken på att få höra hur den kastar med den nya spolkonstruktionen...

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
                Återkommer med mer tanker efter testfiske.

                [ATTACH=CONFIG]60397[/ATTACH]
                Ska bli väldigt intressant att höra vad du tycker om den. En del intressanta lösningar i den rullen. Har varit sugen på en Tatula Type-R sen jag hörde om den i våras.

                Kommentera


                • Jag tycker T-wing system är en av de största innovationerna sedan DC-systemet. Fungerar så jävla bra. Man riktigt känner skillnaden i kastet. Vet inte om man kastar så mycket längre men med mindre kraft och så lite friktion att det känns "luftigare".
                  Som sagt, återkom med rapport! En type R känns inte otänkbar när den kommer...

                  Kommentera


                  • Här kommer en bild på mitt senaste inköp! Landade i fredags och kommer med största sannolikhet att provfiskas under morgondagen.

                    Click image for larger version

Name:	uploadfromtaptalk1381666954172.jpg
Views:	1
Size:	34,4 KB
ID:	1770747

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av thejocce Visa inlägg
                      Här kommer en bild på mitt senaste inköp! Landade i fredags och kommer med största sannolikhet att provfiskas under morgondagen.
                      Åh. Måste få testa när du drar förbi hufvudstaden. Den är ju bara SÅ FET. Vad ska du ha den till?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 886 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 374 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 076 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X