Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

    Hur mkt lina fick du på den grunda 2500S spolen?
    Dom anger:
    Braided.
    0.06 - 200m
    0.10 - 190m
    0.13 - 140m

    Nylon.
    0.16 - 150m
    0.18 - 120m
    0.20 - 100m

    Jag har för mig att jag spolade på 0.10 - ~150m, med nylon i botten.

    Kommentera


    • Ok 150 m 0,10 låter ju ok, tänkte köpa just en 2500S men det blev den lite djupare 2500 och den fick jag bara på precis 120 m 0,13 (S 832) fast den enligt spoluppgifter ska rymma 190 m 0,13... ingen fara för mig men man vill inte ha en alltför liten kapacitet...

      Kommentera


      • Kan ha varit ~135m av 0.10 också.
        De siffror jag angav var de som står på kartongen, har inte verifierat, man blir lite tveksam då du bara fick på 120m av 0.13 på den spolen då de skriver att S ska klara 140m, hmmmm.

        Kommentera


        • Dubbelkollade, det var 150m av 0.10 Daiwa J-Braid X8 jag spolade på.

          Kommentera


          • Ja det räcker ju mer än väl om man kör runt 0,10 men som sagts förr, man kan tyvärr inte lita på spoluppgifter. 0,15 kan det bli trångt med, sagt som en upplysning till dem som går i köptankar.

            Kommentera


            • Ptja jag grundade ett 10 tal varv med 0.20 nylon. Sen vevade jag på 120m sufix 832 0.08. Var nog 2 mm kvar till vart jag hade velat sluta på spolen. Men orkade inte göra om allt för så lite. Körde 08 då ja va lite osäker på vad den klarade av och klassningarna inte alltid stämmer. Eller så är linan tjockare än angivet det är ju inte heller ovanligt.

              Kommentera


              • Ja 120 meter räcker långt om man klarar sig med runt 0,10. Att flätlinor är tjockare än angivet vet ”alla” vilket t o m JanNilssons tabell ovan visar, den rymmer mer 0,16 nylon än 0,14 flät...
                Än värre är att min rulle inte ens var i närheten av linkapaciteten angiven på rullen... blir att köpa grisen i säcken, vilket kan bli helt åt fanders, speciellt om man importerat och extraspolar kostar multum.

                Har gnällt om detta förr men Daiwa har ju egna linor så de borde kunna lägga på nån av dem och ange reell linkapacitet efter det... den ”0.13” lina de säger att 190 meter kan läggas på min rulle finns nog inte...

                För övrigt lägger jag på flätlina först, sedan nylon och vänder på hela linan t ex med andra rullar... lite mer bök men alla mina haspelrullar ska vara välfyllda annars känns det som om jag gett en kompetent, modern rulle motsvarande ”70-profilsdäck”.

                Kommentera


                • Anteman jo precis dedär med flera rullar har jag tänkt ett par ggr. Men när man väl lägger på linan så är det som bortblåst kan ju va så att det blir något fel i översättningen med då många linor utomlands mäts i p.e och inte millimeter. Enda linan ja tycker håller sig någorlunda till angiven tjocklek är sufix nanobraid.

                  Kommentera


                  • Prylfiske taget till en helt ny nivå:

                    https://youtu.be/6DlgnrIUZfY

                    Kommentera


                    • Den här skönheten fick jag hem igår. Beställd via Digitaka som skickade hem rullen fraktfritt på 5 dagar. Jag har haft ögonen på en Daiwa Emeraldas MX ett bra tag nu så det känns kul att äntligen ha den i handen.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 391 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 084 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X