Ambassadeur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo, jag vet att lundgrens har men till det priset kan det ju kvitta.
    Jag vet att priset får det att bli rena skämtet, för 3000 kr kan man få betydligt bättre grejer en den kaffekvarnen.

Även 2000 kr är alldeles för mycket.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Jag vet att priset får det att bli rena skämtet, för 3000 kr kan man få betydligt bättre grejer en den kaffekvarnen.

Även 2000 kr är alldeles för mycket.
      Ja det är ju fritt att tycka vad man vill om 2500C och priset på dom.

Bara för att du använde din 25'a till att mala kaffe så kan det ju faktiskt hända att trådskaparen tänkte fiska med sin rulle och då tycker jag ändå att han ska ta en titt på 25'orna för jag fick uppfattningen om att han uppskattade klassisk Ambassadeur och dess utseende och ville ha bra egenskaper för lättare beten.
      ....och då är 25'an en kandidat enligt mig.

Jag vet inte om reelman har 25'or till salu men om TS är intresserad kan han ju alltid skicka ett mejl till honom och kolla. Jag har däremot inte inte en susning om vad de i så fall kostar.

Kommentera

Bara för att du använde din 25'a till att mala kaffe
        Nej jag fiskar faktiskt en del med den.

En grå 2500 C med IAR har inte kollat årsmodell, har den som metrulle.

Du har rätt i att den är snyggare en tvålkopparna från Korea.

Jag gav 700 kr för min begagnad i butik, till det priset tycker jag den är ok.

Kommentera

Ambassadeur 1500 och 2500 rullarna är otroligt bra rullar. Men det är inget jag rekommenderar om man inte av nostalgiska själ gillar 70- talsteknik.
          Varför:
          De tillverkas inte längre.
          De flesta har inte iar
          De flesta har för låg utväxling.
          De är relativt dyra.

Rullarna kan byggas om och trimmas, men det blir dyrt. Mycket dyrare än en modern lågprofilare.
          Så låt entusiasterna och samlarna hålla på med sina 15/25 rullar ifred.

För att återgå till ämnet.
          Klart att du ska köpa en rund ambassadeur. En 5500 rulle passar utmärkt till vanligt svenskt fiske. Sätt den på ett spö som klarar 15-60g. Till abborrarna/regnbåge använder du reflex 18g spinnare och jiggar med 15-20g skalle. Till gädda finns mängder med wobler, spinnerbaits och shadjiggar runt 40-60g. Till havsöringen tar du kustbeten på 30-40g. Gös får du som bifångst vid abborre fisket.

Välj en modell du tycker är snygg. Rocket modellerna rekommenderas. Vänstervevade modeller är populära.

Click image for larger version

Name:	IMG_20130913_105424.jpg
Views:	2
Size:	730,6 KB
ID:	1770806

Kommentera

Ursprungligen postat av Team Isotopes Visa inlägg
            Rullarna kan byggas om och trimmas, men det blir dyrt. Mycket dyrare än en modern lågprofilare.
            Så låt entusiasterna och samlarna hålla på med sina 15/25 rullar ifred.
            Ja du har så rätt, låt dessutom bli att lägga bud på dom på tradera, det är ett elände när priserna sticker iväg!
            Köp en rocket, skitbra rulle som går att hitta överallt (.....och hur kul är det?)
            Ju färre som upptäcker tjusningen med 1500/2500 rullarna desto lättare blir det för mig att få tag på dom!

Kommentera

Äh..finns att köpa nya för 2200:-...Inte så farligt om man gillar sådana rullar :-)

Kommentera

Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
                Äh..finns att köpa nya för 2200:-...Inte så farligt om man gillar sådana rullar :-)
                Schyyyy...

Kommentera

Haha...

Kommentera

Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
                    Håller med. Riktigt snygg är den också och inte mycket dyrare.

Vad är mycket dyrare? Om du håller fast vid tanken att köpa C4:an på dogger så räcker mellanskillnaden till ett hyfsat spö också (kanske med någon hundralapps tillägg). Frågan är ju hur mycket du är beredd att lägga så här i begynnelsen... För som någon skrev, du ska vara beredd på att aptiten växer medan du äter! Nej låt du nördarna tvista vidare och köp en bra rulle till ett bra pris hos Dogger. Ett något förbättrat högfartssystem ger förmodligen en något bättre rulle, men är det värt ett spö?

Kommentera

De nya C3, C4 och Record har jag inte sett priset på, men de har 25% lättare spolare och linspridare av Alu..sånt som brukar kallas trim i Amba-världen. Alltid ngt att hurra för! Ska även ha tåligare drev om jag fattat allt rätt..men det får tiden utvisa.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 894 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13