Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddspön en tråd om gäddpåkar, pinnar och kanske kvastskaft

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Peppanomaly
    replied
    Ursprungligen postat av Letho Visa inlägg

    Jag har inte hunnit kasta så mycket med den än så kan inte garanterat säga. Spontana känslan är att den klarar upp till 240-250g. Baserat på kast med just det spöt men även lång erfarenhet av deras 110g & 140g som är mycket underklassade.

    Vill du ha definitivt svar så får jag återkomma efter nästa fiskepass som jag inte riktigt vet när det blir

    Mvh
    Hur höga vikter kan man kasta med 110-grammaren?

    Lämna en kommentar:


  • Sundström76
    replied
    Söker ett trevligare spö än prorex xr sledgehammer -220 , skickar troligtvis iväg det under helgen och söker ett i samma kastviktsklass eller något högre som är trevligare att kasta med om det finns ?
    föll tillbaks på trotjänaren roots multi pike och lättare beten under säsongen då sledgehammer’n inte lockar alls längre och jag kan inte sätta fingret på vad jag inte gillar mest med det .
    alternativa spötips som inte är snarlika roots för då rensar jag hellre bort dom tyngre betena

    Lämna en kommentar:


  • trcolka
    replied
    Ingen som kan/vill säga något om spön listade uppe? De är kanske lite för extrema, och används då av inte alltför många.

    Själv kan jag nu också bidra till databasen med mitt eget vanliga spö:

    St. Croix LEM86MHF odelad (vilket jag uppskattar), lagom kastvikt för vanliga beten. Klassad för 21-85g, 40g-100g passar bättre enligt min smak. Lite tyngre funkar också, jag kastar upp till 150g med den, men då får jag hålla igen. 20g funkar inte alls för mig, det har testat.
    Den är visst ganska så snabb/toppig men hur utpräglad det är kan jag svårt beskriva, jag har inte kastat med andra spinnspön i den viktklassen än.
    Riktigt stora gäddor har jag inte fångat med den inte än, tyvärr, men det känns som att den skulle kunna hantera vilken gädda som helst.
    Handtagen är ganska så tjocka, det känns oftast skönt men ibland lite störande också. Men helt okej i längden. Däremot är handtaget alldeles för kort för min smak, borde kunna vara 10cm längre. Bra rullfäste där man kan greppa rullen med hela handen. Sedan känns spön väldigt lätt i förhållande till sin styrka, lyxigt helt enkelt.

    God jul till alla
    Olaf

    Lämna en kommentar:


  • Letho
    replied
    Någon som har erfarenhet av AGS 8,3" 200g Big Allround? Lätt och styvt kan jag tänka mig men är den rätt klassad? Skulle ni säga att den klarar mer än så?

    Lämna en kommentar:


  • RUSTY HOOK
    replied
    Ursprungligen postat av Kulfisk Visa inlägg
    Någon som testat Sportex Absolut haspel till gäddfiske?
    Ja, 9 fot 30-50 gram versionen har jag(förra modellen inte NT), grymt spö till gummibeten, extra fast action och jävla ryggrad. Ganska kort bakhandtag så det passar bra om man fiskar i tighta utrymmen från land lr exempelvis kajak och inte vill att ändbutten skall trassla i tröjan/jackan när man jobbar med spöt, behöver en lite tyngre rulle för balansens skull. Gillar oxå den gula klingan då den blir som en extra nappindikator jämfört mot kolfiber färg typ.

    Lämna en kommentar:


  • Kulfisk
    replied
    Någon som testat Sportex Absolut haspel till gäddfiske?

    Lämna en kommentar:


  • trcolka
    replied
    Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
    Någon som vet någon som har här nere?
    tyvärr inte något jag kan hjälpa med.

    Själv siktar jag lite tyngre just nu. När isen och minusgrader har kommit, och åtminstone jag inte längre fiska då, så passar det ju bra att fundera/planera/fantisera inför nästa säsong. Och då har jag kommit på att jag vill gärna kasta tyngre beten också. Säkert lite inspirerad av dem underhållande youtube-filmerna från Boatside-killarna, där de kastar riktigt stora saker. Behöver visst inte gå riktigt lika långt som de gör kanske.

    En "spö-lös" Ambassadeur 7001 ligger också hemma, så behövs bara ett passande spö. Med mitt vanliga spö kastar jag 100g bekvämt, 120g funkar, 150g funkar också hyfsat, men då börjar det bli lite jobbigt. Så vettigt skulle nu säkert vara att kombinera med något i 250g-klassen. Men livet är lite för kort för att göra bara vettiga saker, så jag tänkte sikta lite mer åt 400-500g. Fördelen (om man nu vill kalla det så) blir då också att urvalet blir inte så stort längre. Speciellt med tanken att det hela helst ska inte kosta så överdriven mycket, det är ju ändå lite av en chansning. Alltså begagnat eller åtminstone tillgängligt i Sverige eller Europa.

    Förutom kastvikten är nog greplängden jag tänkte titta på först, att kunna kasta bekvämt känns angelägen i den viktklassen. Odelad eller åtminstone assymmetriskt delat skulle inte vara så tokigt för att minimera svaga punkter. Och helst sådär 275 cm (9 ft) eller lite längre.

    Jag hittade då följande:

    Svartzonker Black Series 400g, 9.1ft: rätt längd, rätt kastvikt, finns tillgängligt nu, dessutom på rea och inte så dyrt. Har också nämnts några gånger positivt här i forumet. Handtaget sådär 40cm (grovmätning på bildskärmen), i kortaste laget i sammanhanget, men det kan funka.
    Är den rätt klassad och användbart för 400g enligt er som har den?

    Savage Gear Alpha SG6 Monster. Klassad upp till 600g, det var inte illa det. Om det nu stämmer. Är ganska så ny på marknaden om jag har förstått det rätt. En bra bit högre i pris än Svartzonker, Borde egentligen finnas i Sverige, men bara Söder har den listad, och så som inte på lagret. Bara 8½ ft, men handtaget har sådär 44 cm, grovmätning igen på bildskärmen

    Shimano Compre, klassad till "bara" 340g, så kvalar inte egentligen inte riktigt in. Men ska vara snarare underklassad om jag förstått det rätt vad jag kunde hitta om den. Den har visst sålts förut i Sverige, har även sålts här via forumet som begagnat. Några bra omdömen har jag hittat också, och så är den prisvärt, det kunde ju vara något. 40 cm handtag på 8½ft versionen (och det väl den som har finns i Sverige). Finns också som 10ft med riktigt lång handtag i USA.

    Shimano Skixx, lyxigare Shimano spön, alltså dyrare än Compre. Men nu upp till 510g kastvikt i kraftigaste versionen, 9ft lång och 43 cm handtag. Låter trevligt, men tror inte att den har funnits i Sverige, eller hur?

    Tackle industries: De har visst funnits i Sverige någon gång, eller hur? Klassad för 450g, 9ft långa, finns odelat och 2-delat

    Tillbaka till Sverige, här har vi monsterversionen av Wolfcreek spön. 3m/10 ft lång, bra längd på handtaget. Den har jag åtminstone kunnat provsvinga på sportfiskemässan, verkar vara ett trevligt spö. Men prismässigt också en bra bit över Svartzonker & Co. såklart. Och dessutom inte på lagre någonstans just nu, men det borde ju komma nya där skulle jag tro. Klassad för 450g, och det verkar ju också stämma, eller hur?

    St Croix kan också bidra med en kandidat, Blue Ox versionen är klassad till 680g, och då är ju St Croix snarare underklassad. Det där borde alltså räcka och blir över. Odelat också. Och rejäl längd på handtaget (vilket St Croix annars gärna snålar med annars). Sedan har den en lite ovanligt rullfästehandtaget, men det kan man säkert leva med. Just den versionen har visst inte sålts i Sverige skulle jag tro, och prismässigt ännu högre än vad Wolfcreek ligger.

    Ska det vara ännu mer exotiskt så har NFC en X-ray klinga klassad för 680g. 9ft, tyvärr inte odelat, men åtminstone icke-symmetriskt delat. Spelar ändå inte så stor roll, för den finns visst inte i Europa vad jag kunde se. Längden på handtaget blir perfekt nu när man får/måste bygga själv. Men priset för ett färdigt spö vill jag inte ens tänka på. Finns också en "lillebror" med icke-värsting kolfiber, denna gången rentav odelad. Och klassad till "bara" 450g.

    En annan byggasjälv-klinga hittade i Tyskland från Sportex, klassad till 400g, 9 ft, osymmetriskt delat. Den ser trevligt ut, men priset är såklart även där lite mer åt det hållet att man verkligen måste veta innan, att det blir något man vill använda lite oftare. Tillgängligt åtminstone.


    Någon som har erfarenheter med någon av spön listade däruppe? Eller andra kandidater? Kommentarer emotses.

    Hälsningar från Örebro
    Olaf




    Lämna en kommentar:


  • Mijni
    replied
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Jag har fiskat en del med 8'6" 2-6 oz, tror det är angiven kastvikt upp till 170g.
    Ett spö med en något mer progressiv klinga än trenden är idag.
    Så gillar du den typen av klingor och kör uteslutande gummi så är det kanske inte rätt typ av spö för dig.
    Om du som jag kör mest hård och tailbeten och vill ha lite mera böj i klingan så kommer du inte att bli missnöjd.
    Kastar lätt beten från 50g och det tyngsta jag har dängt iväg är någon amerikansk crank på 160g men då känns det även ansträngt.

    ​​​​​Palmingtriggern kändes lite udda till en början, men numera föredrar jag den före en klassisk trigger.

    Det rejäla framhandtaget kommer väl till pass när det är kallt, för mig som endast kör ambassadeur till gäddfiske så är det guld värt när gavlarna blir för kalla att greppa.

    Det känns väldigt robust och stryktåligt sen är det grymt fin design om man föredrar old school istället för foamhandtag och ny trendig design.

    Skulle man tex göra en liknelse så är daiwa prorex en Nissan gtr, medan wolfcreeks spön är gamla Audi rs4


    Jag gillar liknelsen där med bilar.
    Är också inne på Damnyou-rodsen från WC som en liten julklapp till sig själv

    Men har tyvärr ingen här nere i Malmö-området som har några så man kan känna på dom

    Någon som vet någon som har här nere?

    Lämna en kommentar:


  • Reekie
    replied
    Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
    Är det någon som fiskat wolfcreeks ”damn you rod”? Kikar på 9 fot spö eller eventuellt 8 fot till fiske med tailbeten,typ ACE Hell Tail osv…
    Jag har fiskat en del med 8'6" 2-6 oz, tror det är angiven kastvikt upp till 170g.
    Ett spö med en något mer progressiv klinga än trenden är idag.
    Så gillar du den typen av klingor och kör uteslutande gummi så är det kanske inte rätt typ av spö för dig.
    Om du som jag kör mest hård och tailbeten och vill ha lite mera böj i klingan så kommer du inte att bli missnöjd.
    Kastar lätt beten från 50g och det tyngsta jag har dängt iväg är någon amerikansk crank på 160g, då börjar det kännas att man närmar sig dess övre potential.

    ​​​​​Palmingtriggern kändes lite udda till en början, men numera föredrar jag den före en klassisk trigger.

    Det rejäla framhandtaget kommer väl till pass när det är kallt, för mig som endast kör ambassadeur till gäddfiske så är det guld värt när gavlarna blir för kalla att greppa.

    Det känns väldigt robust och stryktåligt sen är det grymt fin design om man föredrar old school istället för foamhandtag och ny trendig design.

    Skulle man tex göra en liknelse så är daiwa prorex en Nissan gtr, medan wolfcreeks spön är gamla Audi rs4
    Senast ändrad av Reekie; 2023-12-14, 13:01.

    Lämna en kommentar:


  • trcolka
    replied
    Jag glömde att det finns ju en test i FishEco, men den har du kanske redan hittat själv.

    Sedan finns två utförliga bidrag i ett tysk forum, en för 340g varianten, den andra för 180g versionen. Går säkert att googleöversätta för att få ut det väsentliga.

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
2 310 svar
263 363 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
857 svar
139 534 visningar
0 gillar
Senaste inlägg gaddivar  
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
1 031 svar
193 851 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Sundström76  
Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
7 svar
2 150 visningar
0 gillar
Senaste inlägg billion
av billion
 
Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
79 svar
12 357 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Torekrok  
Arbetar...
X