Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Morta Visa inlägg
    Här utlyser jag någon kunnig att upplysa mig om detta. Vad egentligen är skillnaden på fazlite och alconite? Friktion, hållbarhet?
    Det är nog tämligen svåra frågor att få svar på i dagsläget, inte bara i Sverige.

    Är själv hemskt intresserad av ringar, ringmaterial och annat som hör customspön till samt äger bland annat flertalet spön med Fujis titan/Torzite.
    Fazlite gäckar mig dock, finner otroligt lite information överhuvudtaget om materialet i fråga vilket gör det svårt att placera in ringen mellan mer etablerade varianter.

    Som jag förstår det rör det sig om en typ av aluminiumoxid men med bättre hållfasthet än tidigare samt kompatibilitet med Fujis KR-ringsättning samt deras sätt att säkrare fästa keramiken i foten (större anliggningsyta) som då bör vara fötter ur K-serien.
    Detta ihop med ett förmodat lågt pris ska väl antagligen kunna leda till en mer avancerad ringfunktion på billiga spön.
    Om jag nu inte fått det om bakfoten och det är "New Guide Concept" som gäller.

    Det finns en hel del information att hämta om Fujis två vanligaste premiummaterial; SiC (kiselkarbid) och Torzite.
    Redogörelser för hållfasthet, hårdhet, flexibilitet, porösitet och dylikt dels för materialen i sig samt jämfört med varandra är inte svåra att finna.
    Information men framförallt jämförelser mellan Alconite, O, Fazlite och Hardloy är betydligt mer svårfunna.

    Jag har i flera år i butiker och på fiskemässor pratat med otaliga säljare, företagsrepresentanter, importörer och även spöbyggare utan att få ut särskilt mycket kall fakta kring ringars geometri samt keramikens egenskaper.
    Reklamsnack som "lätta", "hållbara", "det är ju Fuji, alltså kvalité" haglar medan en mer vetenskaplig diskussion lyser med sin frånvaro.
    Nu kanske jag själv inte är kompetent nog för sagda diskussion men det vore ändå trevligt om någon i branschen hade mer än billiga superlativ att ta till.

    Äh, får väl köpa hem en uppsättning av Fujis limiterade titanringar med insatser av syntetiskt rubin för 8 000 kronor, vara nöjd, och hålla mina funderingar och frågor till mig själv.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av wetblunt Visa inlägg
      Buster Ni har inte nya samt vettigare beteshållare ni skickar ut? Tog inte många pass innan den rök på mitt XR-spö.
      "Rök" som i ramlade av eller gick sönder? Kolla, zooma bilden på sidan 37. Förstod att o-ringar i gummi skulle fallera så lindade snabbt och mindre noga fast den med svart flätlina och ett gäng halvslag inför en fisketur och den satt bra.

      Men de i stål som i bilder strax ovan är både snyggare, nättare och mer hållbara...

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

        "Rök" som i ramlade av eller gick sönder? Kolla, zooma bilden på sidan 37. Förstod att o-ringar i gummi skulle fallera så lindade snabbt och mindre noga fast den med svart flätlina och ett gäng halvslag inför en fisketur och den satt bra.

        Men de i stål som i bilder strax ovan är både snyggare, nättare och mer hållbara...
        Minns faktiskt inte om den gick sönder eller om den bara ramlade av. Har den inte kvar iaf.

        Vart hittar man de i stål du hade bild på och hur fäster man en sådan?

        Kommentera


        • Click image for larger version  Name:	ECE55BB0-EC2D-4637-A1F6-7313D82D36F0.jpeg Views:	1 Size:	67,9 KB ID:	2485499
          Vet inte men Hilevel har en variant från Pacbay som jag funderar på http://www.hilevel.se/en/rod-buildin...eper-long.html

          Fördelen med Pacbaymodellen är att den är längre än de i tidigare bilder och torde hålla fast ett Texasbly bättre, påminner om den på bilden ovan. Foten är lite kort och bör nog fästas med en stark tråd och penslas med epoxilim. Att Linda/fästa tråden är inte så svårt, youtuba typ spölindning så ser du hur man börjar och avslutar genom att dra tampen under en del av lindningen med en ögla.

          Kommentera


          • De där krokhållarna i plast med gummiringar var ju århundradets tankevurpa. Försvann direkt. Köpte nya. Försvann direkt. Borrade triggern istället.

            Kommentera


            • Ni som undrat. Nu finns spöna ute I butikerna så ni kan gå dit och känna in dem samtliga om ni är sugna.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
                Ni som undrat. Nu finns spöna ute I butikerna så ni kan gå dit och känna in dem samtliga om ni är sugna.
                Har gjort precis det, hade med mig några rullar också som provmonterades.
                Måste säga att AGS 30-70 gram var en mycket trevlig bekantskap även om jag spontant tyckte det kändes mer som 20-60.

                Var annars mest imponerad över Prorex X, nu har jag alltså inte fiskat med dem och då ska man ju inte säga för mycket men dropshotspöt (tror det var benämnt så på klingan) i haspelversion som jag tror klassas 3-20 gram kändes riktigt bra som ett potentiellt allroundspö för abborre, om det nu inte var 5-25 jag fick fatt i.
                Det var även mitt första möte med Fujis Fazlite-ringar, blev imponerad över hur tunn keramiken var i något som ändå beskrivs som en budgetring.
                Inte dumt alls för spön som kostar en dryg tusenlapp!

                Kommentera


                • Håller med ! Tror de blir nya storsäljarna !

                  Kommentera


                  • Frågan är om det är tillräckligt stor skillnad på gamla XR mot nya?

                    Kommentera


                    • Vad menas med tillräckligt stor skillnad? XR är en bra spöserie, varför hålla på att ändra för mycket? Är i stort sett bara spöhandtaget som är förändrat om jag inte missminner mig.

                      Sen råder viss förvirring med seriernas namn för mig fortfarande. Alltså X är väl ändå samma som XR. Enligt katalogen så är ju det som följer från upp till ner: AGS/AGS Classic -> X/X classic -> E -> S

                      De spöserier jag fått se är ju alltså AGS, XR, E samt S. Vad gäller AGS och XR är det ju bara små justeringar på spöhandtagen, förutom Classic då, där spöna är bestyckade med korkhandtag.

                      Jonta, du skriver Prorex X och Fazlite. Dom spöna jag såg så hade X-serien inte Fazlite, men däremot den snäppet billigare E-serien.

                      Rörigt detta blev.

                      Men jag antar du menar E-serien i ditt inlägg. Och vill instämma, även i mitt tidigare inlägg att jag tror mest på den nya "E"-serien (vilket jag tror den heter) som för sin prislapp blir en mycket prisvärd spöserie.

                      Buster. Styr upp nu så vi vet vilket spö som heter vad

                      Kan ju helt enkelt vara fel i katalogen med...(!?!)
                      http://mortasfiske.blogspot.com

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 918 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 271 svar
                      260 059 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      831 svar
                      137 034 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 530 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 216 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X