Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Någon som vet hur pass lika varandra XR och E/X versionerna av 7-32g multispöna är? Tänker mest på aktion och så, vet att de har lite olika hårdvara.
    Och hur bra stämmer kastvikten?

    Kommentera


    • Hej!
      Ska nog köpa mig ett daiwa prorex ags Classic -spö, spinn, men har inte helt bestämt mig för viktklass.

      står väl i nuläget mellan
      https://www.dogger.se/rullar-och-spo...ssic-772hfb-as (30-70g)

      eller

      https://www.dogger.se/rullar-och-spo...ic-802hxhfb-as
      40-100g

      Kommer användas till lite lättare gäddrag, tänk mcrubber jr, mcpike jr, Westin swim osv, så cirka 50-70gram. Ev mchybrid 74g, men inte nödvändigtvis. Någon med lite input? Det spö som är mest optimalt för 50-70g är väl det jag är mest intresserad av.

      Senast ändrad av Nilad; 2020-12-26, 08:01.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
        Angående Prorex så äger jag ett XR 20-60 gram i haspelversion med en Twin Power 4000XD i rullfästet.
        Eller ja, spöt och rullen är frugans men jag kanske använder det ibland.
        Tycker faktiskt det håller sin klassning bra om klassningen syftar till vad det klarar av att kasta. Jag hade dock inte föredragit att stå och trycka iväg beten på 55+ med spöt då jag tycker det saknar lite kraft över 50.
        Nu köpte jag det som ett 25-45-spö framför allt och då jag innan köp kände på det misstänkta jag att det också var där det skulle trivas men det klarar de beten vägandes 50-55 som kommer kastas ibland.
        Hade spöt främst varit tänkt till 40+ hade jag definitivt gått upp en klassning!
        Får väl revidera mitt snart två år gamla inlägg en aning.
        Eller lägga till lite av mina erfarenheter och åsikter efter att ha använt spöt till och från en något längre tid.

        För det första upptäckte jag efter några månader att första spöringen var sned. Spöt är verkligen lyxfiskat och har inte utsatts för några smällar eller stötar utan var troligen sådant från fabrik men olyckor kan ske osedda också.
        Då jag inte synar mina haspelspön så noga som nya i allmänhet och inte mina gäddhaspelspön i synnerhet är det ingen större grej för mig, får skylla mig själv även om jag är extremt noga med prylar jag äger. Har dock sett flera Prorex (även AGS) med sneda öglor i butik, de har dock inte varit så tydligt på sniskan som på mitt spö.

        Andra reflektionen är att spöt fortfarande känns lätt, balanserar bra med ett förvånansvärt stort spann av vikt på rullar samt hanterar sin uppgivna betesvikt dugligt till mycket dugligt men trots det kastar det inte riktigt så bra som förväntat.
        Utan att mäta (ankrad båt, kast diagonalt för att nå vasskant) kastade jag senaste turen på sjön grovt uppskattat likvärdigt eller något längre med custom-MHX Muskie på 7 fot (klassat till 2.5oz och betydligt mer bastant) och ej helt inkörd Ambassadeur 4500 med bland annat Slider 10 och några andra gäddbeten runt samma vikt (cirka 30-45 gram). Det alltså jämfört med Prorex 20-60 gram 8 fot med Twin Power XD4000 i fästet vid tillfället. Kairiki 0.28 på haspeln, ligger fint på spolen, mot J-Braid X8 Multicolor liknande dimension med något sämre uppläggning på 45an.
        Det förvånade mig å det grövsta då flera omständigheter borde tala för haspelprylarna men avspeglar å andra sidan tankar jag haft om prestandan tidigare, det här var dock första gången jag bytte tvärt mellan dessa båda utrustningar under samma förutsättningar.
        Det ska sägas att jag är en bättre multi- än haspelkastare så jämförelsen haltar betänkligt. Ska även mäta upp skillnaden, ta alltså ovanstående jämförelser som anekdotisk bevisföring med en skopa salt så länge.

        Jag tycker spöt är godkänt, till och med bra och jag hade trots/tack vare facit i hand troligen betalat priset det betingade då jag fick det. För mig var kombinationen relativt kort spö, 20-60 gram samt fördelaktig bytesaffär mot nytt spö från butik naturligtvis omöjlig att motstå.
        Customvägen, möjligen baserat på billig MHX-lätt saltvattensklinga samt dugliga ringar, hade efter sondering av marknaden varit en av få vägar att gå mot liknande spö då jag skaffade Prorex, hade troligen bättrat det jag skriver om nedan men varit betydligt dyrare och krångligare.

        Det finns ett visst problem vid jämförelse med flera andra av mina spön, samt diverse spön jag testat/testar, dessa haltar också men varför inte jämföra äpplen och päron då alla andra gör det...
        Prorex är "dött" i jämförelse med spön som gamla Powermesh 6'6" -3oz och Zillion gen1 -2oz jag tog hem för längesedan. Här jämför jag ändå Granny Smith mot Aroma och Gravensteiner då spöna ändå är av samma märke och relativt lika klassning (PM bör anses något överklassat, Zillion möjligen något under till aktivt fiske).
        Prorex har svårt att hävda sig i känsla, beteskontroll och ren harmoni som en sömlös del av utrustningen mot dessa, och flera andra, någorlunda liknande spön.

        Flumprat, jag vet, kan också vara influerat av min tydliga multirullebias men jag tvivlar ändå på det.
        Ett bra bruksspö, kanske inte något för den som är som jag och kan spendera flera år med att bygga upp rätt spö/rulle/lina-kombination men för att dänga lätta till medellätta gäddbeten med haspel gör det verkligen sitt jobb men är uppseendeväckande medelmåttigt enligt mig.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Får väl revidera mitt snart två år gamla inlägg en aning.
          Eller lägga till lite av mina erfarenheter och åsikter efter att ha använt spöt till och från en något längre tid.

          För det första upptäckte jag efter några månader att första spöringen var sned. Spöt är verkligen lyxfiskat och har inte utsatts för några smällar eller stötar utan var troligen sådant från fabrik men olyckor kan ske osedda också.
          Då jag inte synar mina haspelspön så noga som nya i allmänhet och inte mina gäddhaspelspön i synnerhet är det ingen större grej för mig, får skylla mig själv även om jag är extremt noga med prylar jag äger. Har dock sett flera Prorex (även AGS) med sneda öglor i butik, de har dock inte varit så tydligt på sniskan som på mitt spö.

          Andra reflektionen är att spöt fortfarande känns lätt, balanserar bra med ett förvånansvärt stort spann av vikt på rullar samt hanterar sin uppgivna betesvikt dugligt till mycket dugligt men trots det kastar det inte riktigt så bra som förväntat.
          Utan att mäta (ankrad båt, kast diagonalt för att nå vasskant) kastade jag senaste turen på sjön grovt uppskattat likvärdigt eller något längre med custom-MHX Muskie på 7 fot (klassat till 2.5oz och betydligt mer bastant) och ej helt inkörd Ambassadeur 4500 med bland annat Slider 10 och några andra gäddbeten runt samma vikt (cirka 30-45 gram). Det alltså jämfört med Prorex 20-60 gram 8 fot med Twin Power XD4000 i fästet vid tillfället. Kairiki 0.28 på haspeln, ligger fint på spolen, mot J-Braid X8 Multicolor liknande dimension med något sämre uppläggning på 45an.
          Det förvånade mig å det grövsta då flera omständigheter borde tala för haspelprylarna men avspeglar å andra sidan tankar jag haft om prestandan tidigare, det här var dock första gången jag bytte tvärt mellan dessa båda utrustningar under samma förutsättningar.
          Det ska sägas att jag är en bättre multi- än haspelkastare så jämförelsen haltar betänkligt. Ska även mäta upp skillnaden, ta alltså ovanstående jämförelser som anekdotisk bevisföring med en skopa salt så länge.

          Jag tycker spöt är godkänt, till och med bra och jag hade trots/tack vare facit i hand troligen betalat priset det betingade då jag fick det. För mig var kombinationen relativt kort spö, 20-60 gram samt fördelaktig bytesaffär mot nytt spö från butik naturligtvis omöjlig att motstå.
          Customvägen, möjligen baserat på billig MHX-lätt saltvattensklinga samt dugliga ringar, hade efter sondering av marknaden varit en av få vägar att gå mot liknande spö då jag skaffade Prorex, hade troligen bättrat det jag skriver om nedan men varit betydligt dyrare och krångligare.

          Det finns ett visst problem vid jämförelse med flera andra av mina spön, samt diverse spön jag testat/testar, dessa haltar också men varför inte jämföra äpplen och päron då alla andra gör det...
          Prorex är "dött" i jämförelse med spön som gamla Powermesh 6'6" -3oz och Zillion gen1 -2oz jag tog hem för längesedan. Här jämför jag ändå Granny Smith mot Aroma och Gravensteiner då spöna ändå är av samma märke och relativt lika klassning (PM bör anses något överklassat, Zillion möjligen något under till aktivt fiske).
          Prorex har svårt att hävda sig i känsla, beteskontroll och ren harmoni som en sömlös del av utrustningen mot dessa, och flera andra, någorlunda liknande spön.

          Flumprat, jag vet, kan också vara influerat av min tydliga multirullebias men jag tvivlar ändå på det.
          Ett bra bruksspö, kanske inte något för den som är som jag och kan spendera flera år med att bygga upp rätt spö/rulle/lina-kombination men för att dänga lätta till medellätta gäddbeten med haspel gör det verkligen sitt jobb men är uppseendeväckande medelmåttigt enligt mig.
          Att ringarna är tveksamt monterade verkar tyvärr vara genomgående. Slutade med att jag inte köpte Dawia Air efter att ha haft hemma två olika och det jag fick som ersättning var värre än det jag klagade på.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

            Att ringarna är tveksamt monterade verkar tyvärr vara genomgående. Slutade med att jag inte köpte Dawia Air efter att ha haft hemma två olika och det jag fick som ersättning var värre än det jag klagade på.
            Vad tråkigt att monteringen av spöringar är så bristfällig på så fina spön. Köper man ett spö med en sån fin klinga hoppas man ju att ringarna inte bara är medskickade utan faktiskt rakt och fint monterade på rätt ställe. Jag tänker att jag nästan hellre skulle köpa spöt utan ringar och låta en duktig spöbyggare jag känner montera ringarna och lacka.

            Tyvärr gäller det inte bara Daiwa. Köpte ett fint Fenwick med skön klinga men en ring sitter snett eller är böjd. Jag tror i det fallet mest på böjd eftersom spöfodralet är sytt med en för trång öppning för den spödelen. Gissningsvis gick det lite trögt att få i spödelen i fodralet i fabrik men det var ju bara att ta i lite hårdare.

            Kan det vara såhär att klingan kan tillverkas var som helst i världen men från klinga till färdigt premiumspö krävs ett hyfsat spöbyggarhandlag?

            Kommentera


            • På mina Daiwa xr och ags-spön sitter ringarna perfekt!!
              Testade nya sidekick xr 150 idag i 4 minus och det var precis lika skönt som föregångaren !!!!

              Kommentera


              • Hallå gott folk!

                Har precis investerat i ett AGS 180 här förra veckan så nu kliar de i fingrar över att få öppet vatten så man kan testa detta. Var dock på en omtalad butik här i lördags och vi frågade spontant butikspersonalen om hur mycket detta spö kan dänga. Fråga löd ifall man kunde dänga drag som väger 200g med spöt och vi fick till svars att AGS 180 inte klarar att dänga så mycket mer än just 180 om man inte vill riskera att knäcka ringar/klingan. Jag har bytt ut mitt nuvarande Verdict 8,6 180g mot AGS i hopp om att jag skulle få en bättre upplevelse (vilket jag absolut tror jag får endå) men ville kolla om någon/några har erfarenheter kring detta? Det lät även som att AGS har haft endel brister i just klinga/spöringarna. Dömmer ingen och har goda förhoppningar för denna klinga men om det är någon som varit med om detta skulle de va super hjälpsamt lite tips och trix hur man ska hantera detta spö på bästa sätt.

                skall tillägga att jag kommer köra Shimano tranx 301 på detta spö och efter besöket på butiken valde jag att plocka ur mina Ulm Gigabyte v2 (175g) för att inte riskera någonting.

                ha det super allihopa!

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Jerky93 Visa inlägg
                  Hallå gott folk!

                  Har precis investerat i ett AGS 180 här förra veckan så nu kliar de i fingrar över att få öppet vatten så man kan testa detta. Var dock på en omtalad butik här i lördags och vi frågade spontant butikspersonalen om hur mycket detta spö kan dänga. Fråga löd ifall man kunde dänga drag som väger 200g med spöt och vi fick till svars att AGS 180 inte klarar att dänga så mycket mer än just 180 om man inte vill riskera att knäcka ringar/klingan. Jag har bytt ut mitt nuvarande Verdict 8,6 180g mot AGS i hopp om att jag skulle få en bättre upplevelse (vilket jag absolut tror jag får endå) men ville kolla om någon/några har erfarenheter kring detta? Det lät även som att AGS har haft endel brister i just klinga/spöringarna. Dömmer ingen och har goda förhoppningar för denna klinga men om det är någon som varit med om detta skulle de va super hjälpsamt lite tips och trix hur man ska hantera detta spö på bästa sätt.

                  skall tillägga att jag kommer köra Shimano tranx 301 på detta spö och efter besöket på butiken valde jag att plocka ur mina Ulm Gigabyte v2 (175g) för att inte riskera någonting.

                  ha det super allihopa!

                  Har inte testat klassningen i fråga utan 40-80 o med det går det att dänga 100g max i mitt tyckte, man får ju dock vara medveten om att man dänger med övervikt o bör således inte "snärtkasta" men de e ju lite common sense... Finns folk som förstör allting o det är sällan hela sanningen kommer fram om man vill ha ut garanti osv.

                  Förövrigt kollat över mina 4 AGS spön i olika klassningar, butikens AIR spön samt ett XR spö, inga av dessa hade noterbart sneda öglor, kanske handlar om en batch? Finns det några bilder på hur snea dem är för referens?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Jerky93 Visa inlägg
                    Hallå gott folk!

                    Har precis investerat i ett AGS 180 här förra veckan så nu kliar de i fingrar över att få öppet vatten så man kan testa detta. Var dock på en omtalad butik här i lördags och vi frågade spontant butikspersonalen om hur mycket detta spö kan dänga. Fråga löd ifall man kunde dänga drag som väger 200g med spöt och vi fick till svars att AGS 180 inte klarar att dänga så mycket mer än just 180 om man inte vill riskera att knäcka ringar/klingan. Jag har bytt ut mitt nuvarande Verdict 8,6 180g mot AGS i hopp om att jag skulle få en bättre upplevelse (vilket jag absolut tror jag får endå) men ville kolla om någon/några har erfarenheter kring detta? Det lät även som att AGS har haft endel brister i just klinga/spöringarna. Dömmer ingen och har goda förhoppningar för denna klinga men om det är någon som varit med om detta skulle de va super hjälpsamt lite tips och trix hur man ska hantera detta spö på bästa sätt.

                    skall tillägga att jag kommer köra Shimano tranx 301 på detta spö och efter besöket på butiken valde jag att plocka ur mina Ulm Gigabyte v2 (175g) för att inte riskera någonting.

                    ha det super allihopa!
                    Tjena, här kan jag ge ett kvalificerat svar känner jag, jag har fiskat med ett AGS 180 som huvudsakligt spinnspö i 4 säsonger, körde först en Lexa med sufix 0,33 sedan Tranx 301 och nu senaste säsongen med en Tranx 301 HG, båda med SZ pro infused 0,35.

                    Är ett grymt spö, vissa kallar det för armeringsjärnet o att det skulle vara tråkigt pga detta men tycker inte det stämmer, alla har sin smak förstås, har fiskat med andra spön som varit kralliga o liknande kastvikt som har vart trista med de gäddor som man oftast får, men upplever faktiskt inte AGS:et som tråkigt, är bra känsla i klingan även med mindre fisk. Sen är det klart att samma gädda på ett lättare spö blir det mer åka av, men det är att jämföra äpplen o päron.

                    Då jag började fiska med det så kastade jag nog som mest med kanske max 160g, o i början såklart så är man försiktig innan man lärt känna spöt, men upplevde det som inga problem att kasta upp till 180. Efter några månader råkade jag ut för ett spöbrott, skulle göra ett kortare kast med shallowriggad jigg på 130g, o förvisso om man ska vara helt ärlig är det möjligt att jag slarvade lite i utkastet men som sagt var inget monsterkast, skulle lägga ut det typ 10-15m från båten kanske mot en vasskant, vart REJÄLT förvånad, var som att det gick av för ingenting, o small till som ett pistolskott bakom huvet på en. Var inget skatbo, gummit flög iväg fint o landade där jag siktade.
                    Var inte holken som small heller utan toppdelen som gick helt i tu. Jag tror inte heller att jag innan t.ex. råkat slå i spöt i relingen eller att det skadats under transport ell. likn. och orsakat en försvagning, även om det såklart inte kan uteslutas, är väldigt försiktig av mig, och hade stått o dragit många kast innan, o de flesta avsevärt längre kast, utan o lägga ner spöt emellan. Aja nån anledning måste det ha funnits.

                    Mailade Happy angler där jag beställt det, hade köpt på chansning, hade bara känt en del på Prorex i allmänhet på mässan innan. Fick ny spötopp utan problem och fort gick det.

                    Har nu då fiskat som sagt i flera år med nya toppen utan problem, i början var jag lite nojjig ifall det skulle smälla igen men släppte ganska fort, o tänkte ändå att vill det smälla får det göra det, är inte värt o oroa sig.
                    Har nu också under åren fiskat mycket med beten även över 180g, ofta med en av mina egna jiggar på 170g med skalle på 35g så totalt med stinger o krok förmodligen typ 210g, dänger järnet o känns hur bra som helst, är dock nära gränsen, skulle jag köra 220-230g+ så ska man nog vara försiktig, ska man köra såna vikter finns andra spön som är bättre lämpade.
                    Man får såklart ta det med en nypa salt, kanske varierar från spö till spö (som min första topp kanske visade) o mellan produktionsserier, men de här vikterna kastar jag med mitt spö iaf. Jag förstår dock att butikspersonal svarar som de gör, de har kanske fått ett antal reklamationer redan, o skulle de säga att man kan kasta mer än det som står skrivet på klingan skulle de få fler, för folk skulle ge sig ut dag 1 o haka på sina tyngsta beten o dänga yxhugg.

                    Är väldigt nöjd, tycker längden är bra allround, har ibland dock tyckt det kunde vart lite längre framför rullen, längden på bakhandtag är perfekt i mitt tycke. Saknar också framhandtag, och medföljande krokhållaren var som bekant ren skit, borra hål i triggern är ett måste. Nyare serier kanske dock har fått vettig krokhållare?
                    Kan tillägga med att jag aldrig tar isär nåt av mina spön, trycker ihop hårt en gång, o kör sen med spöstrumpa.

                    Har efter AGS 180 även köpt AGS 30-70 8’ haspel, AGS 7-28 8’ haspel, XR 150g 6’9” samt XR 40-80 7’6”, är nöjd med alla, har inga problem med snea ringar eller annat på något av dem. Är som jag nämnde ovan dock minus för alla spinnspöna att de saknar framhandtag samt att medföljande krokhållaren inte funkar för större beten.

                    Kommentera


                    • Någon större skillnad i känsla, kastvikternas riktighet spöna är angivna i, ev övriga ändringar när det gäller XR classic 2019/2020 mot dom nya för 2021?
                      Främst 20-60 och 50-100 spöna som önskas info om.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 934 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 957 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 392 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 672 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 085 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X