Daiwa Prorex-spön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Prorex-spön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tjenare.
    Tragiskt nog har jag en spricka på mitt Daiwa AGS spö , underdelen. ( PX AGS 772HFB-AS). Finns det någon som har över så köper jag gärna. Kollat med den lokala fiskebutiken och det gick inte att få tag på längre tyvärr.
    Uppskattar om någon kan/vill hjälpa mig.
    Tack på förhand. MVH Blomman

    Kommentera


    • Hej,
      Någon som har erfarenheter och kunskap om AGS 9fot spöna? Mitt tyngsta bete kommer vara BullTeez 24cm med 10-20g bly och Miuras Mouse med 10-20g bly.
      Fiskar sällan så tunga beten men det händer, och jag vill att mitt nya spö ska palla trycket.
      Majoriteten av mina beten ligger runt 60-90g och därför känns som att AGS 120g är ett givet val men blir osäker när jag vill ladda med ovannämnda beten.

      9'0 120g
      eller
      9'7 170g

      All hjälp och tips uppskattas!

      Mvh

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg
        Hej,
        Någon som har erfarenheter och kunskap om AGS 9fot spöna? Mitt tyngsta bete kommer vara BullTeez 24cm med 10-20g bly och Miuras Mouse med 10-20g bly.
        Fiskar sällan så tunga beten men det händer, och jag vill att mitt nya spö ska palla trycket.
        Majoriteten av mina beten ligger runt 60-90g och därför känns som att AGS 120g är ett givet val men blir osäker när jag vill ladda med ovannämnda beten.

        9'0 120g
        eller
        9'7 170g

        All hjälp och tips uppskattas!

        Mvh
        Spöna är rimligt klassade. Att ladda 60-90 g bör inte vara några problem på 120 g. Ska du ofta fiska över 100 g skulle jag välja 170 g modellen. Om du inte är säker, välj 170 g spöet.

        Kommentera


        • Det har pratats väldigt mycket om AGS och XR 8.6 fot 150 grams spön. nån som kört x serien (1000:- klassen) och kan säga nåt om det? ännu lite mjukare aktion än XR?
          kvalité å känsla?
          jag är helt såld på X serien på borre. har dropshot varianten, klassat 5-21 gram eller nåt sånt. och hur skönt som helst. känns som ett klart mycket dyrare spö och kvaliten känns gedigen. har hållt i 2 års tid å säkert 50 borre pass för mig å bogserat upp massa arga 2-4 kilos gäddor. fiskar allt borrefiske med detta spö men skulle nog inte köra 15grams skalle + jigg med spöt.
          Senast ändrad av olivar; 2022-09-21, 19:14.

          Kommentera


          • Inte X men S, helt ok finish köpte S 8’6” -150g för det var lätt och tänkte, hoppades att det kanske har lite mer långsam djup aktion. Så kanske det är jämfört med X XR, AGS men inte så djupt och långsamt som jag hade hoppats men tillräckligt nöjd iaf. Kastat 120g ut att det ”svampar” men det begreppet är ju diffust och individuellt …

            Kommentera


            • Ifall nån undrar så köpte jag ett X spö 8.6 fot upp till 150 gram, hade kanske önskat att kastvikten hade vart upp 120 gram, då tyngsta betena jag kastar ligger en bit under 100 gram. Men det kastar lätta beten cirka 50 gram förvånansvärt bra. Kastar jag westin swim landar betet i knivsta kommun. men även 50 grams jigg med 10 grams skalle kastade otroligt bra.
              Det är inte lika "elektriskt" som ett ags men jag tycker det känns väldigt gediget och bra.
              kaaanske ett en spööggla på toppdelen sitter några mm i fel vinkel. ordentligt med ryggrad å inga tendenser till att kännas svampigt vid 110 grams beten. imponerande lätt vikt för prislappen! inte så djup å långsam aktion alls.
              kör spöt med en amba 5601, sportfiskebodens variant.
              har ganska små händer och kan inte så mycket om rullfästen å vilken sort man vill ha men jag får väldigt bra grepp om spö och rulle vid fiske.

              enda kombon som nu behövs tas med på gäddfiske. och känner mig väldigt nöjd med det då det va målet. önskar jag vetat detta innan jag testat 4-5 spön innan.
              skulle de släppas S eller X serie i 8.6 fot eller 9 fots varianter med kastvikt upp till 100-120 gram skulle jag hugga ett sånt direkt.

              Kommentera


              • Anyone have tried the 9,7 / 170 gr. Prorex AGS?

                I wonder if the action is like the 'Old' 8,3 / 180, which is more like a iron-stick, or more like the 8,6 / 150 which is alot slower and parabolic than the 180 gr.
                Im hoping for something in between!

                Kommentera


                • Hur är prorex xr sidekick? Stämmer klassningen så man kan kasta 140-150gr ledigt?

                  Kommentera


                  • Det kliar en hel del i fingrarna efter att klicka hem ett XR haspel till abborrjigg. Min go-to jigg är shadteez 9cm med 12g-skalle, så jag kommer mest att fiska med typ 20 gram, men vill även kunna klämma på en 20g skalle. Pallar ett Skinny worm 3-21 att fiska effektivt med ungefär 27 gram eller lär jag gå upp på ett Duckfin 7-32, som jag läst ska vara rätt duktigt överklassat? Jag vill gärna kunna gå ned på 7g skalle också, och vill då kunna hålla kontakten med ca.14 gram.
                    Kollar man spöbeteckningarna så ser ju vibe 5-25 ut att ha snabb aktion det också, skulle det också funka till jiggfiske? Vad säger ni som smakat på lite olika modeller?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg
                      Hej,
                      Någon som har erfarenheter och kunskap om AGS 9fot spöna? Mitt tyngsta bete kommer vara BullTeez 24cm med 10-20g bly och Miuras Mouse med 10-20g bly.
                      Fiskar sällan så tunga beten men det händer, och jag vill att mitt nya spö ska palla trycket.
                      Majoriteten av mina beten ligger runt 60-90g och därför känns som att AGS 120g är ett givet val men blir osäker när jag vill ladda med ovannämnda beten.

                      9'0 120g
                      eller
                      9'7 170g

                      All hjälp och tips uppskattas!

                      Mvh
                      Då har man gjort ganska många pass med 9'0 120g spöt under höst och vinter.
                      Fint lätt spö men inte riktigt vad jag söker efter. Den riktiga klassningen är snarare 140-150g, vilket jag gillade.


                      Spöt är väldigt toppigt och snabbt, någonstans mellan fast och extra fast, påminner om mitt lättare spö när jag jiggfiskar abborre/gös på större djup med tyngre skallar.
                      Kastar ok, upplever inte att spöt hjälper mig dänga iväg betena nämnvärt vilket är synd.
                      Saknar ett greppvänligt handtag framför rullen, med 9fot spön vid riktigt långsamt spinnfiske kan det ibland vara skönt att greppa framför rullen, men där är det en liten fläck EVA och sedan vilar större delen av handen på en iskall klinga.
                      Drilla fisk är inte särskilt kul, med en stum flätlina och den toppiga snabba aktionen upplever jag spöt som väldigt väldigt styvt och känner hur jag när som helst kan tappa fisken jag håller på drilla, spöt absorberar inte huvudskakningarna som jag vill och jag upplever att jag tappar mer fisk.


                      Utseende 4 av 5
                      Kast 2 av 5
                      Krokning 4 av 5
                      Drillning 2 av 5
                      Komfort 3 av 5
                      Känsla 3 av 5

                      Spöt värt pengarna? Nej inte enligt mig, förväntade mig mer av ett spö över 3000kr.


                      Är det någon som kan tipsa om en 9fotare som har djupare aktion, laddar bra vid kast och som har ett handtag framför rullfästet?
                      Kastvikt 120-170g

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 847 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 352 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 067 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X