Exklusiva jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exklusiva jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lamiglass-spöt var knappt ett år gammalt och borde enligt mig klara av att dänga 150 grams beten ibland, det var ju ändå klassat upp till 6 oz. 168 gram om jag inte missminner mig.
    Det ena Fordham-spöt du talar om har numera sin hemvist i Bålsta och besöker allt som oftast min båt. I sanning ett skönt spö. Styvt som s***n men ändå med gott om känsla. Ett av de bästa? Troligen. Synd att gubben blivit blind.( Kanske inte lever längre?)

//Stefan
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

• Vad som står på ett spö, och vad det verkligen fungerar bäst ihop med är två helt olika saker.

Ett oskadat spö ska aldrig gå av under normal användning. Oavsett om man fiskar med dubbelt så tunga beten som det är rekomenderat för.

Om ett spö som det står upp till 120g på inte skulle klara att fiska ett 200g bete, vill inte jag försöka sätta in ett mothugg med det.. Hur kan man ens överväga att fiska med ngt sådant? Bull shit! OF du är ute på ett sälja tre spö till varje fiskare korståg.

Köp ett bra spö istället, kommer fungera bättre till allt. Så slipper man släpa många spön med sig ut, trängas med dom i båten. Spöt man ska köpa skall vara så lätt som möjligt med supersnabb aktion, helst inte böja sig alls för maximal kontroll över fiskesituationen. Fiskar beten från 30-300g med mitt och det känns precis lika optimalt i varje fiskesituation.

Buster: läs på "vridande moment" och "hävstång" sätt sen in begreppen i en mothuggssituation. I rest my case, tills vi möts för spöpressar battle.
      Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av DavidL
        "Dubbel styrka i mothuggen: Med grundläggande kunskaper i fysik förstår man att det inte är så. Det handlar om ett jämnviktsförhållande, ett vridande moment i handen som håller i spöt. Kraften som krävs för att driva in krokarna * avståndet mellan hand och spötopp. Ett kortare avstånd ger ett lägre moment, lättare att driva in krokarna. Korta spön är bäst till att sätta press på fisken. Av den anledningen fiskar man big game med 5-6fots spön, framför sådana som är 8-9. Den som tvivlar kan göra ett fullskaletest. Sätt en fjädervåg i toppen på spöt och vrid med handleden, det kortare spöt kommer dra vågen längst."
        Kanske formulerade mig lite dåligt där, det jag menar är självklart inte att kraften i mothugget alltid är dubbelt så stor utan mer ett uttryck för att mothuggen blir bättre.

Det jag känner talar för ett längre spö i mothuggen är många saker. Först och främst då man fiskar, djupt som grunt och då man har lång lina ute är det omöjligt att ha linan ordentligt sträckt hela tiden. Blåser det t.ex. stark sidvind kommer löslinan att vara förödande med ett kortare spö.

Jämför man t.ex. Rudans mått på ett Figrig 6,10' och ett Lf Hvy 6' då ett mothugg skulle vara 90 graders spödragning oavsett håll, är skillnaden i hemtagen lina 3dm. 2,7m på Figrigen och 2,4dm på Lf spöet.

Visst måste betet bara flyttas 10cm i gäddans käft men under blåsiga förhållanden tycker jag att jag fångat väsentligt mer fisk sen jag bytte till ett längre spö p.g.a. att man kan sträcka upp en längre längd lina snabbare.

Samma sak då man t.ex. djupfiskar. Jag använder mitt 6,10 ganska allround och blandannat till djupare fisken med gummibeten (använder även 8,6' för detta fiske, men har börjat tycka det är för långt). Även där håller linan sig inte linjär då betet sjunker utan är kraftigt böjd (i princip slacklina!), även där känner jag att den extra längden behövs.

Ska dock nämna att innan jag köpte mig ett riktigt ordentligt jerkbaitspö hade jag flera olika spön från den svenska marknaden med längden 6' vilka jag idag inte ens tycker kan jämföras med mitt Figrig, varav jag kanske förespårkar längden 6,10' mer än om jag ägt ett ordentligt 6' spö med.

Hur som helst tror jag inte något spö är bäst, självklart måste valet vägas in av en mängd faktorer och det viktigaste är ju bara att man är nöjd och trivs med sin utrustning!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Uberola
          Någon länk där man kan titta på dom? Ska iväg och känna på ett 8 fots loomis på fredag.
          Musky Shop is a retailer of Musky Fishing Tackle and Equipment. Rods, Reels, Baits, Tackle Boxes, Hooks, Clothing and Other Equipment can all be found at the World's Largest Musky Shop.

Kommentera

• Visst är är en linbåge mellan betet och spöt ett problem under fisket. och man bör göra vad man kan för att undvika det. Bromsa linan innan betet tar i vattnet så linan sträcks. Hålla spötoppen lågt för att hindra vindfång. Rikta spöt mot betet för bäst utgångsläge for krokning.

Visst stämmer det att man samlar upp mer lina med ett längre spö än med ett kortare. Problemet ligger i att en gädda inte automatiskt krokas för att linan mellan spötopp och bete bildar en rak linje.

De flesta stora gäddor som missas på stora beten missas för att man inte krokat tillräckligt hårt. Kontaktytan mellan ett stort bete och en bred gäddkäft blir stor, kraften i gäddans käkar är också stor. Fiskar man med halvmjuka träbeten sjunker gäddans tänder in i trät, och det krävs ännu mer för att flytta det och driva in krokarna.

Ställ dig på land. Plocka av krokarna på ett stort bete, håll i betet så hårt som man kan tänga sig att en gäddkäft nyper om det. Be kompisen gå 20m bort och dra till med ett mothugg. Du kommer bli förvånad över hur lite kraft som betet flyttas med, tänk också på att betet inte bara skall flyttas utan att en eller flera krokar också skall drivas in där det är mer eller mindre hårt.

Jag har missat ett antal gäddor som bara stått och gungat med mjukare spön, därför är krokningsegenskaper främsta prio för mig. Men problemet existerar igentligen bara vid fiske med stora beten, fiskar man med mindre beten krokas fisken i de flesta fall ändå. Men tråden började med spön att fiska M&E och liknande..
            Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Nu är jag helt med igen! Jag missförstod det där med betena och trodde det var lite mindre beten vi pratade och inte dom i magnumstorlek.

Just det du beskriver om gäddor som biter sig fast i betet har jag fått erfara väldigt många gånger. Dock tycker inte jag att det är så farligt vid jerkbaitfisket alls utan främst med softbaits som typ bulldawgen på senhösten då många gäddor tar den från sidan och bara biter in tänderna i gummit så den blir omöjlig att rubba. Jag har mest fiskat med regularbulldawgen och tycker den fungerar sådär med mitt 6,10'. Men har nu även börjat fiska mer med magnumvarianten men där kan jag på en gång säga att Figrig spöet är på tok för klent! Utkast, mothugg, beteskontakt m.m. Så för magnumbeten står jag definitivt på din sida, 6,10' är nog för långt.

Det du skriver om att känna mothugget i handen är intressant David. Jag minns för något år sedan gjorde jag en rad såna tester, men det intressantaste testen jag gjorde och rekommenderar alla att göra är att fästa en krok i en våg och dra krokspetsen genom ett föremål, sen nyper man bort hullingen och ser hur stor skillnaden blir i dragstyrka. Väldigt intressant och lärorikt experiment!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rudan
                Lamiglass-spöt var knappt ett år gammalt och borde enligt mig klara av att dänga 150 grams beten ibland, det var ju ändå klassat upp till 6 oz. 168 gram om jag inte missminner mig.
                Det ena Fordham-spöt du talar om har numera sin hemvist i Bålsta och besöker allt som oftast min båt. I sanning ett skönt spö. Styvt som s***n men ändå med gott om känsla. Ett av de bästa? Troligen. Synd att gubben blivit blind.( Kanske inte lever längre?)

//Stefan
                Gratulerar Rudan till vinstlotten att komma över ett av Tony Fordhams Custom Built jerkspön! Det var inte länge sedan vi talades vid och då var Tony absolut inte blind, bara lite gammal, trött och less på att bygga annat än flugspön. Vill du ha flera Tony Fordham jerkspön kan jag försiktigt fråga honom och be att han bygger något 6`Sportex jerkspö att skicka tillsammans med mina 11 fots Pike Furusund byggda på Sportex Carbon Kevlar klingor. Han bör få vintern på sig!
                Go for the best!
                Old Firehand

Kommentera

• Tony Fordham bygger jerkspön på st croix klingor åt friendlyfisherman,dyra men jävligt fina.Finns tre fyra modeller på friendlyfishermans butik.
                  Kjelle Lundberg

Gädda allt annat är agn!

We're born alone, we live alone, we die alone. Only through our love and friendship can we create the illusion for the moment that we're not alone.
                  Orson Welles

Kommentera

• Ursprungligen postat av Jompe
                    Ok! Jag ska försöka ta mig dit på ett eller annat sätt. Vad tog de för det?
                    tror det ligger på 1700 eller nå sånt. Värt vart enda öre =)

Kommentera

• Kul läsning

Måste bara säga att detta är nog den roligaste/intressantaste tråd jag följt.
                      Själv har jag det gamla pigsticket som jag tycker är det skönaste spö jag käntpå. Jag vet att minst en av er tycker det är rena skämtet pga av att det är för mjukt Bara man har kul när man är ute så tycker jag inte det spelar någon roll vad man har för grejer?
                      Finns det någon som vet om det går att få tag på det gamla pigsticken eller han som byggt det (tror han heter paul fi___ någonting)
                      (Kjelle inte surfa bara snida åt mig )
                      Pigstick+ Pig jr what can go wrong!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      279 908 visningar
                      0 gillar