Håller med dig ganska mycket där Musky.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Exklusiva jerkspön
Collapse
X
-
Antar det jaUrsprungligen postat av The Loomis ManFörmodar att du pratade med Storfetisen
/Lillfetisen
, får väll se om han kan ordna nått skoj annars blir det nog ett custom på någon fin klinga. Ska man göra nått ordentligt ska man i regel göra det själv
Kommentera
-
Allanballan är väldigt kvalitetsmedveten även om han i huvudsak flugfiskar. Han brukar kunna ordna bra saker.Ursprungligen postat av UberolaAntar det ja
, får väll se om han kan ordna nått skoj annars blir det nog ett custom på någon fin klinga. Ska man göra nått ordentligt ska man i regel göra det själv 
G.Loomis - Fear No Fish
Kommentera
-
David, va inte med i matchen nere i blekinge hade haft för mycket jobb innan,missade mothuggen helt.Ursprungligen postat av DavidLtk Slungan, MASTAPIKE: Hög tapp frekvens, upplevt att gäddan kliver av många gånger vid fiske med stora softbaits..
Missar man fisk efter fisk måste man analysera sitt fiske och se var det brister. Och rätta till bristerna, inte bara köra på och tycka "fan vilket grymt spö jag har". Det är inte säkert det är spöt det beror på, men man måste jobba för att hålla en bra statestik.
Lär man sig att hitta fisken under de flesta förutsättningar. Lyckas med att få den att hugga. Sätter kroken och drillar framgångsrikt då kommer även de riktigt stora få syna insidan på båten.
Spön är något personligt, och inget är fel så länge man själv trivs. Jag började mina tungspinndagar med ett Adexa tempest 10' som jag kapade 10cm i toppen, och 10cm i botten. Fick inte extremt många stora, men jag tappade inte många heller. Bytte till Pike Furusund som är betydligt lättare, känsligare, men också mjukare. Fiskade med det under två säsonger och fick ingen över tio. Tappade en i järnafjärden på stor SwimWhizz, hade på den i 10-15sek. Den stod på samma fläck som den högg på och bara gungade. Sen var det ytterskärgårdsfiske i blekinge. Samma sak händer, fast den här gången var det en westins jätte. Pike furusund är ett jättefint spö, men värdelöst att fiska stora gäddor med stora beten med. Dammade av Adexat efter det, och fler gäddor hängde med till båten.
Förutom på 1 fisk (va nog mitt livs gädda) men tappade den vid båten,satte mothugget för sent betet satt med 1 krok i en skinnflik.
Men nästa år bokar jag inte in så mycke jobb innan blekinge, då tar jag dom.Slungan
Kommentera
-
Hej David L.; Enligt min åsikt bör man inte överbelasta ett spö som man fiskar med och är rädd om! 11 fots Pike Furusund tillverkad av Tony Fordham i England på en alldeles speciell Sportex Carbon Kevlar klinga bör man kanske inte kasta alltför tunga beten med. Jag fiskar själv helst med beten mellan 20 och 50 gram när jag använder originalspöt Pike Furusund. 12 fots spöt Mörrum som också är byggt av Tony Fordham på en Sportex Carbon Kevlar klinga är lite grövre och kraftigare och lämpar sig bäst för beten mellan 40 och 70 gram. Det längsta Tony Fordhambyggda Sportexspöt i samma serie, 13 fots Älvkarleby kan man gärna använda lite tyngre beten till som väger mellan 60 och 100 gram och vid älvfiske i nödfall ända upp till 120 gram. Att som du skriver använda samma spö för betesvikter mellan 30 och 300 gram låter för mig lite kuriöst, men var och en blir ju salig på sin tro.Ursprungligen postat av DavidLtk Slungan, MASTAPIKE: Hög tapp frekvens, upplevt att gäddan kliver av många gånger vid fiske med stora softbaits..
Missar man fisk efter fisk måste man analysera sitt fiske och se var det brister. Och rätta till bristerna, inte bara köra på och tycka "fan vilket grymt spö jag har". Det är inte säkert det är spöt det beror på, men man måste jobba för att hålla en bra statestik.
Lär man sig att hitta fisken under de flesta förutsättningar. Lyckas med att få den att hugga. Sätter kroken och drillar framgångsrikt då kommer även de riktigt stora få syna insidan på båten.
Spön är något personligt, och inget är fel så länge man själv trivs. Jag började mina tungspinndagar med ett Adexa tempest 10' som jag kapade 10cm i toppen, och 10cm i botten. Fick inte extremt många stora, men jag tappade inte många heller. Bytte till Pike Furusund som är betydligt lättare, känsligare, men också mjukare. Fiskade med det under två säsonger och fick ingen över tio. Tappade en i järnafjärden på stor SwimWhizz, hade på den i 10-15sek. Den stod på samma fläck som den högg på och bara gungade. Sen var det ytterskärgårdsfiske i blekinge. Samma sak händer, fast den här gången var det en westins jätte. Pike furusund är ett jättefint spö, men värdelöst att fiska stora gäddor med stora beten med. Dammade av Adexat efter det, och fler gäddor hängde med till båten.
go for the big ones!
Old Firehand
Kommentera
-
OF: Jag tog ut svängarna lite när jag skrev 30-300g.. Även om det är möjligt så ligger i stort sett alla mina beten mellan 60-strax under 200g och dom känns sköna att fiska med ett och samma spö, efter som det är lätt och känsligt. Och har kraft att flytta alla beten i alla gäddkäftar och driva in alla krokar. Angående Pike Furusund: beten på 20-50g är säkert helt rätt till det spöt. bomber, mellan zalt, 15cm shadar etc. Men när det annonserades om det lanserades det som ett tungspinnspö. Stod det kastvikt upp till 100g på 11' och 150g på 10'? Visst har tiderna förändrats och fler använder kanske större beten idag? När jag fiskade med mitt hängde jag på en 100g westinare och fiskade på. övertygad om att jag hade det bästa lämpade spöt för ändamålet.
Man skall inte bry sig om vad det står på ett spö, det har bara lite förankring i verkligheten.
tk: Lätt hänt, då skall man bryta, äta
, sova, dricka kaffe och kliva in i matchen när man känner att man är i fas.
MT: Kul att du kom igång med metet! Tror du lider av sviterna från att ha flugfiskat för länge? Hårt är bra, hårdare bättre, men hårdast är bäst! Om du inte tror mig, får du fråga flickvännen vad hon tycker?
Senast ändrad av DavidL; 2006-08-24, 21:29.Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.
Kommentera
-
starta en tråd med nått bättre att diskutera då! som får 125 svar.....Ursprungligen postat av BigfisherJag ska gråta över att det är över 125 svar på den här tråden om jerkspön, att det inte finns något bättre att diskutera då jag fan tror att om ni vill ha ett exklusivt jerkspö så bygg det sjäv!
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
275 002 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av engqvist
2025-09-21, 16:38
|
||
|
Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
|
13 svar
2 925 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Gädd-jos
2025-09-12, 20:08
|
||
|
Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
|
39 svar
3 282 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Mathias 70
2025-12-07, 18:31
|
||
|
Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
|
1 008 svar
153 717 visningar
18 gillar
|
Senaste inlägg
av Test005
2026-06-05, 09:13
|
||
|
Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
|
1 055 svar
203 315 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Bilbo
2025-09-14, 21:13
|
?
Kommentera