Exklusiva jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exklusiva jerkspön

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Håller med dig ganska mycket där Musky.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Uberola
      Tror du verkligen dom håller? mycket skeptisk till telespön. Butiken i mörrum va trevlig även om inget som passade mig fanns hemma, men han skulle ringa runt lite.
      Förmodar att du pratade med Storfetisen

      /Lillfetisen
      G.Loomis - Fear No Fish

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av The Loomis Man
        Förmodar att du pratade med Storfetisen

        /Lillfetisen
        Antar det ja , får väll se om han kan ordna nått skoj annars blir det nog ett custom på någon fin klinga. Ska man göra nått ordentligt ska man i regel göra det själv

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Uberola
          Antar det ja , får väll se om han kan ordna nått skoj annars blir det nog ett custom på någon fin klinga. Ska man göra nått ordentligt ska man i regel göra det själv
          Allanballan är väldigt kvalitetsmedveten även om han i huvudsak flugfiskar. Han brukar kunna ordna bra saker.
          G.Loomis - Fear No Fish

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av DavidL
            tk Slungan, MASTAPIKE: Hög tapp frekvens, upplevt att gäddan kliver av många gånger vid fiske med stora softbaits..

            Missar man fisk efter fisk måste man analysera sitt fiske och se var det brister. Och rätta till bristerna, inte bara köra på och tycka "fan vilket grymt spö jag har". Det är inte säkert det är spöt det beror på, men man måste jobba för att hålla en bra statestik.

            Lär man sig att hitta fisken under de flesta förutsättningar. Lyckas med att få den att hugga. Sätter kroken och drillar framgångsrikt då kommer även de riktigt stora få syna insidan på båten.

            Spön är något personligt, och inget är fel så länge man själv trivs. Jag började mina tungspinndagar med ett Adexa tempest 10' som jag kapade 10cm i toppen, och 10cm i botten. Fick inte extremt många stora, men jag tappade inte många heller. Bytte till Pike Furusund som är betydligt lättare, känsligare, men också mjukare. Fiskade med det under två säsonger och fick ingen över tio. Tappade en i järnafjärden på stor SwimWhizz, hade på den i 10-15sek. Den stod på samma fläck som den högg på och bara gungade. Sen var det ytterskärgårdsfiske i blekinge. Samma sak händer, fast den här gången var det en westins jätte. Pike furusund är ett jättefint spö, men värdelöst att fiska stora gäddor med stora beten med. Dammade av Adexat efter det, och fler gäddor hängde med till båten.
            David, va inte med i matchen nere i blekinge hade haft för mycket jobb innan,missade mothuggen helt.
            Förutom på 1 fisk (va nog mitt livs gädda) men tappade den vid båten,satte mothugget för sent betet satt med 1 krok i en skinnflik.
            Men nästa år bokar jag inte in så mycke jobb innan blekinge, då tar jag dom.
            Slungan

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av DavidL
              tk Slungan, MASTAPIKE: Hög tapp frekvens, upplevt att gäddan kliver av många gånger vid fiske med stora softbaits..

              Missar man fisk efter fisk måste man analysera sitt fiske och se var det brister. Och rätta till bristerna, inte bara köra på och tycka "fan vilket grymt spö jag har". Det är inte säkert det är spöt det beror på, men man måste jobba för att hålla en bra statestik.

              Lär man sig att hitta fisken under de flesta förutsättningar. Lyckas med att få den att hugga. Sätter kroken och drillar framgångsrikt då kommer även de riktigt stora få syna insidan på båten.

              Spön är något personligt, och inget är fel så länge man själv trivs. Jag började mina tungspinndagar med ett Adexa tempest 10' som jag kapade 10cm i toppen, och 10cm i botten. Fick inte extremt många stora, men jag tappade inte många heller. Bytte till Pike Furusund som är betydligt lättare, känsligare, men också mjukare. Fiskade med det under två säsonger och fick ingen över tio. Tappade en i järnafjärden på stor SwimWhizz, hade på den i 10-15sek. Den stod på samma fläck som den högg på och bara gungade. Sen var det ytterskärgårdsfiske i blekinge. Samma sak händer, fast den här gången var det en westins jätte. Pike furusund är ett jättefint spö, men värdelöst att fiska stora gäddor med stora beten med. Dammade av Adexat efter det, och fler gäddor hängde med till båten.
              Hej David L.; Enligt min åsikt bör man inte överbelasta ett spö som man fiskar med och är rädd om! 11 fots Pike Furusund tillverkad av Tony Fordham i England på en alldeles speciell Sportex Carbon Kevlar klinga bör man kanske inte kasta alltför tunga beten med. Jag fiskar själv helst med beten mellan 20 och 50 gram när jag använder originalspöt Pike Furusund. 12 fots spöt Mörrum som också är byggt av Tony Fordham på en Sportex Carbon Kevlar klinga är lite grövre och kraftigare och lämpar sig bäst för beten mellan 40 och 70 gram. Det längsta Tony Fordhambyggda Sportexspöt i samma serie, 13 fots Älvkarleby kan man gärna använda lite tyngre beten till som väger mellan 60 och 100 gram och vid älvfiske i nödfall ända upp till 120 gram. Att som du skriver använda samma spö för betesvikter mellan 30 och 300 gram låter för mig lite kuriöst, men var och en blir ju salig på sin tro.
              go for the big ones!
              Old Firehand

              Kommentera


              • Jag ska gråta över att det är över 125 svar på den här tråden om jerkspön, att det inte finns något bättre att diskutera då jag fan tror att om ni vill ha ett exklusivt jerkspö så bygg det sjäv!
                bf

                Kommentera


                • OF: Jag tog ut svängarna lite när jag skrev 30-300g.. Även om det är möjligt så ligger i stort sett alla mina beten mellan 60-strax under 200g och dom känns sköna att fiska med ett och samma spö, efter som det är lätt och känsligt. Och har kraft att flytta alla beten i alla gäddkäftar och driva in alla krokar. Angående Pike Furusund: beten på 20-50g är säkert helt rätt till det spöt. bomber, mellan zalt, 15cm shadar etc. Men när det annonserades om det lanserades det som ett tungspinnspö. Stod det kastvikt upp till 100g på 11' och 150g på 10'? Visst har tiderna förändrats och fler använder kanske större beten idag? När jag fiskade med mitt hängde jag på en 100g westinare och fiskade på. övertygad om att jag hade det bästa lämpade spöt för ändamålet.
                  Man skall inte bry sig om vad det står på ett spö, det har bara lite förankring i verkligheten.

                  tk: Lätt hänt, då skall man bryta, äta , sova, dricka kaffe och kliva in i matchen när man känner att man är i fas.

                  MT: Kul att du kom igång med metet! Tror du lider av sviterna från att ha flugfiskat för länge? Hårt är bra, hårdare bättre, men hårdast är bäst! Om du inte tror mig, får du fråga flickvännen vad hon tycker?
                  Senast ändrad av DavidL; 2006-08-24, 21:29.
                  Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Bigfisher
                    Jag ska gråta över att det är över 125 svar på den här tråden om jerkspön, att det inte finns något bättre att diskutera då jag fan tror att om ni vill ha ett exklusivt jerkspö så bygg det sjäv!
                    starta en tråd med nått bättre att diskutera då! som får 125 svar.....

                    Kommentera


                    • men skit lätt, skriver bara "exklusiva jerkrullar" eller "eklusiva jerkbeten" ?
                      bf

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      275 002 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
                      13 svar
                      2 925 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gädd-jos  
                      Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
                      39 svar
                      3 282 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      1 008 svar
                      153 717 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Test005
                      av Test005
                       
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 055 svar
                      203 315 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Bilbo
                      av Bilbo
                       
                      Arbetar...
                      X