Exklusiva jerkspön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Exklusiva jerkspön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Rudan
    Lamiglass-spöt var knappt ett år gammalt och borde enligt mig klara av att dänga 150 grams beten ibland, det var ju ändå klassat upp till 6 oz. 168 gram om jag inte missminner mig.
    Det ena Fordham-spöt du talar om har numera sin hemvist i Bålsta och besöker allt som oftast min båt. I sanning ett skönt spö. Styvt som s***n men ändå med gott om känsla. Ett av de bästa? Troligen. Synd att gubben blivit blind.( Kanske inte lever längre?)

//Stefan
    Hej Rudan; Jag talade för en liten stund sedan med Tony Fordham, UK i telefon (2006.08.24 kl. 14.10). Han både gladde och lugnade mig med att berätta att han fortfarande ser som en korp. Han inviterade mig dessutom att följa med honom och fiska med torrfluga på vakande öring i Chile nästa sommar. Beträffande jerkspön kunde han tillverka några åt mig till nästa vår och skicka dem tillsammans med beställda 11 fots Pike Furusund. Tony har reserverat ett gäng 11 fots Carbon Kevlar klingor åt mig. En av dina lokala kompisar ringde och sa att han nu har låst in sitt 6´Fordham Heavy Duty jerkspö i SEB-s inre bankvalv! Koden får du inte!
    Go for Sparin!
    Old Firehand

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand
      Hej Rudan; Jag talade för en liten stund sedan med Tony Fordham, UK i telefon (2006.08.24 kl. 14.10). Han både gladde och lugnade mig med att berätta att han fortfarande ser som en korp. Han inviterade mig dessutom att följa med honom och fiska med torrfluga på vakande öring i Chile nästa sommar. Beträffande jerkspön kunde han tillverka några åt mig till nästa vår och skicka dem tillsammans med beställda 11 fots Pike Furusund. Tony har reserverat ett gäng 11 fots Carbon Kevlar klingor åt mig. En av dina lokala kompisar ringde och sa att han nu har låst in sitt 6´Fordham Heavy Duty jerkspö i SEB-s inre bankvalv! Koden får du inte!
      Go for Sparin!
      Old Firehand
      Vad kostar ett spö om man är intr
      Pigstick+ Pig jr what can go wrong!

Kommentera

• Håller med mycket intressant läsning

Kommentera

• tk Slungan, MASTAPIKE: Hög tapp frekvens, upplevt att gäddan kliver av många gånger vid fiske med stora softbaits..

Missar man fisk efter fisk måste man analysera sitt fiske och se var det brister. Och rätta till bristerna, inte bara köra på och tycka "fan vilket grymt spö jag har". Det är inte säkert det är spöt det beror på, men man måste jobba för att hålla en bra statestik.

Lär man sig att hitta fisken under de flesta förutsättningar. Lyckas med att få den att hugga. Sätter kroken och drillar framgångsrikt då kommer även de riktigt stora få syna insidan på båten.

Spön är något personligt, och inget är fel så länge man själv trivs. Jag började mina tungspinndagar med ett Adexa tempest 10' som jag kapade 10cm i toppen, och 10cm i botten. Fick inte extremt många stora, men jag tappade inte många heller. Bytte till Pike Furusund som är betydligt lättare, känsligare, men också mjukare. Fiskade med det under två säsonger och fick ingen över tio. Tappade en i järnafjärden på stor SwimWhizz, hade på den i 10-15sek. Den stod på samma fläck som den högg på och bara gungade. Sen var det ytterskärgårdsfiske i blekinge. Samma sak händer, fast den här gången var det en westins jätte. Pike furusund är ett jättefint spö, men värdelöst att fiska stora gäddor med stora beten med. Dammade av Adexat efter det, och fler gäddor hängde med till båten.
          Jag ær mer æn jag verkar vara, och all værldens styrka och kraft vilar innom mig.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Fredrik j
            Måste bara säga att detta är nog den roligaste/intressantaste tråd jag följt.
            Själv har jag det gamla pigsticket som jag tycker är det skönaste spö jag käntpå. Jag vet att minst en av er tycker det är rena skämtet pga av att det är för mjukt Bara man har kul när man är ute så tycker jag inte det spelar någon roll vad man har för grejer?
            Finns det någon som vet om det går att få tag på det gamla pigsticken eller han som byggt det (tror han heter paul fi___ någonting)
            (Kjelle inte surfa bara snida åt mig )
            Tror att ( nästan säker) det är Paluch Fisheries i Gävle som byggde "original" Piglet, Pigstick samt ev. nåt enstaka Vildsvin.De hade även en serie spön som gick under namnet Purple Haze.Du kan nå dem via Gävle Fiskeredakap. Tricast-kloingorna som bla ditt spö är byggt på har fått ge vika för andra ämnen.

//Stefan
            Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

• Ursprungligen postat av Old Firehand
              Go for Sparin!
              Old Firehand
              Se där. Vad bra. Hmm, undrar vem som lurat i mig att han knappt hade ledsyn? Nåja, men ska inte tro på allt man hör, det är iaf säkert.
              Det var inte jag utan min medkombattant Karpan som lyckats lura till sig ett Fordhamspö. Han fick det aldeles för billigt.....
              Själv har jag för tillfället alldeles för många jerkspön och alldeles för ansträngd ekonomi så jag står över. I allafall för tillfället. Men det var ett trevligt erbjudande du kom med.
              Har en svag känsla av att det finns intresse för såna spön även om jag står över.

//Stefan

Edt; Stavfelen bjuder jag på.
              Senast ändrad av Rudan; 2006-08-24, 16:35.

Kommentera

• För er som är intresserade i "exklusiva jerkspön" så har Sportfiskecenter i Kalmar haft ett Free Spirit inne. Värkligen ett spö för tunga beten. Snyggt, stilrent och dyrt.

Sportfiskecenter är vad jag vet Sveriges enda återförsäljare av FreeSpirirt.

G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

• Ursprungligen postat av mangeboy79
                  Tror du verkligen dom håller? mycket skeptisk till telespön. Butiken i mörrum va trevlig även om inget som passade mig fanns hemma, men han skulle ringa runt lite.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Uberola
                    Tror du verkligen dom håller? mycket skeptisk till telespön. Butiken i mörrum va trevlig även om inget som passade mig fanns hemma, men han skulle ringa runt lite.
                    Ola, där fanns ju även spön som inte var tele.Och förmodligen är det spön där delningen är gjord strax ovanför det främre handtaget. Klingan skjuts ner bara 1-1,5 ft i handtaget. Inte helt ovanligt på spinnerbaitspön.

//Stefan

Kommentera

• Adexa Tempest, min gamla gäddpåk! Man blir nästan rörd till tårar när man ser namnet som du skrev i ditt inlägg DL. Den står där den står nu bland de 15 andra, för det blev gäddflugfiske för hela slanten när påken/påkarna lades på hyllan. Men nu helt plötsligt är det bara jerk som gäller! Har inte provat allt ännu, men till hösten kommer fullsatsningen igång. Nu har jag tunga G Loomis, lätta och korta B Stiff för landfiske längs steniga kuster och Diamondback 6,9 för båtfiske + diverse annat inte värt att nämna vid namn även om märkena har gott rykte. Började jerkfiska förra senhösten, bästa som finns är att utmana allas rekommendationer... jag är i full gång att göra detta, tackar för en mycket trevlig tråd! DL dina råd är alltid kompetenta, min satsning för något år sedan på gäddmete gav nya dimensioner efter dina råd.

Egna erfarenheter säger och nu snackar vi jerkpåkar inga softvarianter:

Kort spö, sämre krokningsegenskaper! Borde kanske vara tvärt om (naturens lagar), men man får mer tryck i krokningen med ett längre spö samtidigt som gäddan inte med lätthet/stor risk ruskar betet ur käften vid headbang. Det kortare spöet medför att reflexen i krokningen måste vara klockren för att fisken skall sitta perfekt. Beror också av naturliga skäl på hur fisken attackerat betet.

Längre spö (rätt längd = omptimal längd), oerhört skönt att kasta med. Sämre om man inte kommer upp (i höjd) till feelingnivå vid jerk.

Sammanfattningsvis är mina korta erfarenheter av jerkfisket: Längre spö, megapåk och som väger nada är rätt medicin om du har en båt som är balanserad att du kan stå på sitsarna och jerka (annars bör du nog byta båt).

Och jag snackar om beten under 140 gram!

MVH

/MT
                      Senast ändrad av Muskytracker; 2006-08-24, 21:08.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      276 104 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13