BFS/UL fiske och utrustning! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFS/UL fiske och utrustning!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • När det kommer till kast för i princip alla beten under 12 g tycker jag känslan av "frihet" under kastet gör allra mest för fiskekänslan. Jag är absolut inte en av dem som skulle påstå att Daiwas rullar är överbromsade, särskilt inte Alphas Air TW och Steez Air. Däremot gillar jag hur fritt och luftigt kasten med FTB-bromsen känns. Samma sak gäller Abus BFS broms. Alphas Air TW känns luftigast till det allra lättaste, men Aldebaran BFS och Revo ALC BF7 känns friare från friktion när man kliver upp på beten över 4 g. Majoriteten av betena jag kastar till BFS väger ca 3-5 g, alltså övre spektrumet av BFS. Det är på dem här meriterna jag dömer kastbromsarna. Alltså, en högst subjektiv bedömning. Om någon däremot känner igen sig i hur jag fiskar, då rekommenderar jag FTB bromsen högre än det andra jag prövat hittills. Jag tror dock det har mycket med vana att göra.

    Kommentera


    • How to catch Trout and Grayling on micro lures? - YouTube

      Kommentera


      • Hej, har precis inhandlat UL spö och en rulle (haspel) kastvikt på spöt är 0,5-4g, tänkte fiska främst abborre men blir nog lite öring/harr också. Tänkte kolla med er om ni har lite tips på beten?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Sweswe Visa inlägg
          Hej, har precis inhandlat UL spö och en rulle (haspel) kastvikt på spöt är 0,5-4g, tänkte fiska främst abborre men blir nog lite öring/harr också. Tänkte kolla med er om ni har lite tips på beten?

          Kul! Kör själv med ett haspel upp till 4g. Jag skulle rekommendera Rapala Countdown 3cm, Flytande Original kan du köra upp till 7cm varianten. Original är lite mer svårkastad men perfekt att ha i strömmande vatten. Låta betet flyta med strömmen brukar funka bra!

          Jag byter ut mina trekrokar mot Decoy Troutin Single krokar. Har endel dåliga erfarenheter med små trekrok och sedan försöka lyckas med C&R. Små Abborrar tar gärna hela trekroken också...

          Söder har även Gunkis små skeddrag som är gjorda för Regnbåge i Put n Take. Slide heter ena och väger 3.5 gram. Hullinglösa. Dom tycker jag är trevliga!

          Sen sist men inte minst Vibrax minsta spinnare i koppar/guld funkar ju alltid!


          Kommentera


          • Kul att fler hittar till denna tråd. Rapala har många bra vobbler. Mini fatrap är inte dum, myrans lilla my är fantastisk spinnare i små strömmar. Sen har ju smith små men grymma vobbler och skedar.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Sweswe Visa inlägg
              Hej, har precis inhandlat UL spö och en rulle (haspel) kastvikt på spöt är 0,5-4g, tänkte fiska främst abborre men blir nog lite öring/harr också. Tänkte kolla med er om ni har lite tips på beten?
              Det här är en av mina favoriter till abborre: https://www.amazon.de/-/en/Abu-Garci...0083H4REW?th=1

              Det är ett litet jerkbait. Du knycker alltså hem den med ett par vevstopp emellan knycken. Extremt kul fiske med denna typ av bete och huggen är förvånansvärt hårda.

              Mitt absolute favorit BFS/UL bete är dock Lunker City Grubster 5 cm riggat på en Savage Gear Micro Dart Jighead 2 g.

              Länk till båda:

              Grubster 5 cm: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...BoC1gwQAvD_BwE

              Micro Dart Jighead: https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...ad-5-pack.html

              När det kommer till öring och harr har Savage Gear en samling bra micro-skedar till UL. Du bör byta krokarna mot enkelkrok, helst hullinglös sådan. Länk till dessa micro-skedar finns här: https://sportfiskeboden.com/collecti...ro-spoon-10pcs

              Kommentera


              • För övrigt, någon som har erfarenhet av Major Craft Troutino? Jag håller på kika på ett sådant lite smått. Det hade varit kul till regnbågsfisket, men också till eventuellt bäckfiske efter öring.

                Kommentera


                • Tack för alla tips, uppskattas Decoy Troutin Single verkar vara svår o få tag på inom Sverige, men trekrokar ska bytas ut.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
                    För övrigt, någon som har erfarenhet av Major Craft Troutino? Jag håller på kika på ett sådant lite smått. Det hade varit kul till regnbågsfisket, men också till eventuellt bäckfiske efter öring.
                    Kan bara svara för mitt Benkei :-) 6,5 fot 1-7g odelat
                    Underbart spö till bågen och borren :-)
                    Märks att det finns ryggrad i spöt, jävla gädda på 3-4kg som tyckte min lilla spinnare såg god ut, skitkul drillning men tog en stund :-) haha

                    Har beställt några Westin D360 5,5g som skall bli skitkul att testa med detta spö. Parar spöt med min Calcutta 51 DC och dom lirar riktigt bra :-)
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

                    Kommentera


                    • Japan tackle har massor med små skedar och wobblers för strömmande vatten, fiske i bergströmmar är ju stort i Japan.
                      Nörderi såklart, men dom fungerar faktisk precis för det dom är gjorda. Olika djup, olika strömt, finns skedar för allt
                      Kan intyga att dom fungerar i Norska strömmar också
                      Min blogg!

                      Http://www.fishin.se

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 299 svar
                      262 570 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg barnmorskan  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 365 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 140 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X