Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Oändliga historien om vilken lina som egentligen är bäst...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

    Om det inte är allt för mycket växter där du fiskar hade jag valt en lina av flourcarbon till den typen av fiske.

    Eftersom du ställer frågan gissar jag att du inte har testat den typen av fiske så mycket. Berkley flouroshield mellan 0.25 och 0.30 skulle jag föreslå att du börjar testa med.

    Eller börja med den linan du har :-)

    Tack, har aldrig provat FC lina, kanske för att det påminner om nylon. Men har aldrig provat, så jag har ingen aning, .

    Kommentera


    • #82
      Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg



      Har köpten Shimano Miravel 2500 och ett Perchzilla ned 7,6 3-15 g kommer bli mycket Ned, Dropshot, carolina... Och även lite andra finnese.
      Sufix är en mkt bra lina, 0,10 kommer att hålla för borre men känner du att det är stenigt & mkt bråten som linan kan ta skada av hade jag valt 0,13

      Kommentera


      • #83
        Jag har testat Siglon Adv och är mycket nöjd med linan. Den tar upp väldigt lite vatten och kastar jätte bra.
        Men såg två recensioner på Söder Sportfiske att två tyckte att den blir sliten fort. Tänkte handla en rulle till för att köra till Landfiske efter lax i Vättern till min andra rulle. Men nu blev jag fundersam om jag ska fortsätta med Sufix 131 istället.

        https://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...riant=63054420

        Recensioner

        Stäng
        Joel2022-12-04

        Väldigt fin lina. Håller dock med ovanstående att den verkar nötas snabbt. Har den på mitt haspelspö till jiggfisket. Ser fransig o nött ut efter en halv säsong. Väldigt synd.

        christopher2022-10-09

        Väldigt skön lina. gick tyst mellan ringarna. men nöttes sönder väldigt snabbt

        Kommentera


        • #84
          Jag tycker du ska fortsätta med ADV och sen berätta när den blev sliten för dig och hur ofta den kördes. Antar att de flesta linor som håller väta hyfsat borta är hård flätade och har en beläggning/"impregnering". Det senare lär slitas med tiden.

          Vore intressant att veta vad "slitas snabbt" verkligen innebär. Kör man enbart samma lina/rulle 2-3 dar i veckan, hela fiskedagar, många kast så kanske 6 månader är ganska ok om den tar med sig mindre väta än andra linor? Sen kan man om man lagt på 100-150 meter, vända på den, rekommenderas!

          Själv kör jag flera olika rullar till olika fisken så varje lina/rulle körs inte så ofta så då kan den nog funka något år eller mer tror jag (med hyfsat bibehållen "våtprestanda" )

          För övrigt fiskar jag sällan (flätlina) i kallgrader där en "torrare" lina uppskattas mest. De vanliga linor jag kör mest som ligger på rullarna är bl a SWSS 8 och Sufix 832. De är inte kända som speciellt torra (tar upp lite vatten) men jag upplever dem inte heller som speciellt "våta" utan helt OK i tunnare dimensioner.

          En äldre 832 jag hade på en gäddrulle, ca 50lb/0,34 tog upp en hel del vatten efter ett par års fiske men höll bra iaf.

          Kommentera


          • #85
            Har använt linan i 2 år och inte upplevt den som att den blir fransig eller nöt. Då tycker jag att Sufix ä131 är en mycket sämre lina , när det gäller nötnings beständighet. Adv är den ända flätlinan jag använder vid minus grader, eftersom den knappt suger någon vatten och upplevs nästan som en nylonlina.

            Kommentera


            • #86
              Jag är inne på samma spår som anteman och funderar över vad man har jämfört med för lina och vad det är som har nött linan så mycket... dåliga spöringar? Stenig botten?

              Kommentera


              • #87
                Skönt att höra. Jag fiskar bara djupt vatten med den, så det är minimal kontakt med sten. Såg ett test då den på nätet där advance fick bra i nötningstålighet. Hittar inte det igen men tog en skärmdump.

                Kommentera


                • #88
                  Testet

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av Hepper2 Visa inlägg
                    Testet
                    Här är länken till länken
                    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...ine-laboratory

                    Kommentera


                    • #90
                      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                      Just det, tack

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 310 svar
                      263 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 534 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 850 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 150 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 354 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X