Enkel knivkunskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel knivkunskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Man kan göra på flera olika sätt. Jag har alltid förordat att sätta fast slipverktyget på mitten av bladet – och att man inte skall flytta på det, men, jag är pedant när det gäller eggar.

På senare tid har jag experimenterat lite med olika slipningar. En sak som jag gillade var att fästa Basic intill skaftet och sedan inte flytta på Basic. Därmed blir eggen lite annorlunda… T.ex. om jag då slipar i 12 grader intill skaftet – så kommer slipvinkeln att bli lägre ju längre ut på bladet jag kommer med brynet, med ett långt blad kan jag få ca 2 graders förändring på detta sätt, alltså 12 grader intill skaftet – och 10 grader ute på buken och spetsen.

Då får jag et stark egg där jag använder mest kraft – och en lite svagare, men vassare egg, där jag använder minst kraft. Jag blev rätt förtjust i den slipningen, den fungerar praktiskt mycket bra.

Du kan alltså utnyttja en ”brist” till din fördel genom att slipa på det sättet.

Thomas
    Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

• Jag har nu kommit ut med ett nytt slipverktyg, det heter Forest och är ett mellanting mellan Basic och Chef.

Forest har magnetslipbord som håller fast kniven, rörligt knivnackestöd så att man kan slipa även små knivar och fällknivar. Forest slipar blad upptill 18 cm i bladlängd och har naturligtvis en gradskala. Forest är också justerbar för olika bladbredder på samma sätt som Chef. Det går att klämma fast Forest i ett vinklingsbart skruvstäd så att man har båda händerna fria när man slipar.

Forest passar ute i skog och mark likaväl som hemma och kan slipa båda parallella och trekantiga knivblad samt både raka och konvexa eggar. Forest kan slipa konvexa sfärer i grader samt man kan bestämma hur många grader man vill ha på skäreggen.

Forest är mer avancerad än Basic – men inte lika avancerad som Chef. Besök www.edgepal.com för att titta på Forest!

Konvexa eggar har fått en myt fixerad vid sig som den bästa typen av egg samt att en konvex egg är både mer hållbar och vassare än vad raka eggar är – och det är alltså en myt och har ingenting med verkligheten att göra.

Jämför t.ex. en Fällkniven F1 som har ca 20 graders eggsida (40 grader totalt) och 6 graders konvex sfär - med en Bark River som har ca 2 graders konvex egg med ca 24 graders skäregg. Båda är konvexa – men det är en oerhörd skillnad mellan dem när de används.

En konvex egg där skäreggen håller t.ex. 24 grader har alltså mindre material i sin egg än en rak egg som håller 26 grader. USA- knivars eggar ligger idag normalt på 40 grader, alltså 20 grader per eggsida. Moraknivar har 11 grader per sida = 22 grader totalt.

Konvexa eggar är lika känsliga för sina grader på skäreggen som en rak egg är. Problemet är att de inte har varit möjligt att mäta konvexa sfärer eller hur många grader de har på sin skäregg. Denna brist har skapat denna myt om att konvexa eggar är bättre än raka eggar samt att de är mer slitagetåliga (mer material i eggen).

Det är ju själklart för den som läst denna tråd att ju högre slipvinkeln är – ju mer material finns det i eggen – och ju tåligare blir eggen mot slitage – men, den penetrerar material sämre än vad lägre slipvinklar gör.

Konvexa eggar är mycket bra på bältesknivar eftersom dessa är allroundknivar och skall klara av att utföra det mesta. Konvexa eggar är mycket bra för att skära och stycka kött – men dåliga på grönsaker – och konvexa eggar är rent ut sagt dåliga för finare träarbeten – men det går utmärkt att skära till en grillpinne. Jag använder t.ex. konvexa eggar på mina bältesknivar – men har raka eggar, och olika slipvinklar, på mina knivar i snickarboden.

Det är allstå vad man använder kniven till att utföra som bestämmer typen av egg – och hur många grader skäreggen skall hålla.

Thomas
      Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

• Intressant läsning och mycket kunskap som delas ut... keep up the good work..

Kommentera

• Jag måste bara tacka för mycket intressant läsning i denna tråd. Är själv väldigt intresserad av knivar, eggvinklar och knivslipning.

Kommentera

• Hej Thomas,

För nån som skulle behöva ett slipverktyg bara för "vanliga" ändamål hemma (läs mest i köket) vilket verktyg skulle passa bra?

Jag tittade på alla dina verktyg och Chef är rent sagt underbart men dyrt (för mig), Forest är jätte kompetent men fortfarande ganska dyrt, och för Basic kompletterat med gradskalekittet kommer priset i den nivå jag skulle kunna tänka mig att betala.

Men, till min fråga: för köksknivar, i huvudsaken, skulle det räcka med Basic plus gradskalekittet? Efter allt jag hade läst på din sida och här i tråden tror jag att det skulle bli tillräckligt. Men hur blir det med att kunna slipa konvexa eggar tillsammans med gradskalekittet? Gradskalekittet kommer med bara rak styrpinne, eller?

Alla mina knivar (om jag minns rätt) har bara parallella knivblad men jag har några knivar som har ca 1 cm längst ut en konkav del men eggen är fortfarande parallell. Går det att slipa sådana knivar med Basic?

Det är klart att jag skulle vilja köpa Chef men jag måste få vara realistisk och köpa nåt som är så "praktisk" som möjligt i relation till priset. Efter mycket bollade fram och tillbaka kom jag på att Basic med gradskalekittet skulle bli bäst.
            Tight lines!
            CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

• Enkel knivkunskap

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
              Hej Thomas,

För nån som skulle behöva ett slipverktyg bara för "vanliga" ändamål hemma (läs mest i köket) vilket verktyg skulle passa bra?

Jag tittade på alla dina verktyg och Chef är rent sagt underbart men dyrt (för mig), Forest är jätte kompetent men fortfarande ganska dyrt, och för Basic kompletterat med gradskalekittet kommer priset i den nivå jag skulle kunna tänka mig att betala.

Men, till min fråga: för köksknivar, i huvudsaken, skulle det räcka med Basic plus gradskalekittet? Efter allt jag hade läst på din sida och här i tråden tror jag att det skulle bli tillräckligt. Men hur blir det med att kunna slipa konvexa eggar tillsammans med gradskalekittet? Gradskalekittet kommer med bara rak styrpinne, eller?

Alla mina knivar (om jag minns rätt) har bara parallella knivblad men jag har några knivar som har ca 1 cm längst ut en konkav del men eggen är fortfarande parallell. Går det att slipa sådana knivar med Basic?

Det är klart att jag skulle vilja köpa Chef men jag måste få vara realistisk och köpa nåt som är så "praktisk" som möjligt i relation till priset. Efter mycket bollade fram och tillbaka kom jag på att Basic med gradskalekittet skulle bli bäst.
              Kolla in spyderco sharpmaker!
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Efter mycket bollade fram och tillbaka kom jag på att Basic med gradskalekittet skulle bli bäst.
                Vilken typ av knivar är det du vill ha ordning på ?

Kommentera

• Jag tror inte på Spyderco. Man kan inte ändra vinkeln på slipningen och har inte 100 procentig kontroll över vinkeln. Edge Pals verktyg tycker jag är bäst på att få kontroll över slipningen.

Jag hittade andra system också (t.ex. Tormek) men inget system hade så bra kontroll över slipningen som EdgePal. En till fördel med det sista är att man kan återskapa samma slipning om och om igen.

Som jag skrev: köksknivar för det mesta men jag har lite andra knivar också. Och nej, jag vill inte slipa för hand. Jag gör det redan men jag vill ha bättre kontroll över slipningen. Jag tycker inte att jag får samma resultat från gång till gång. Det är en "personlig" sak: jag är trött på att knivarna blir slöa fort. Även de dyra.
                  Tight lines!
                  CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

• Enkel knivkunskap

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
                    Jag tror inte på Spyderco. Man kan inte ändra vinkeln på slipningen och har inte 100 procentig kontroll över vinkeln. Edge Pals verktyg tycker jag är bäst på att få kontroll över slipningen.

Jag hittade andra system också (t.ex. Tormek) men inget system hade så bra kontroll över slipningen som EdgePal. En till fördel med det sista är att man kan återskapa samma slipning om och om igen.

Som jag skrev: köksknivar för det mesta men jag har lite andra knivar också. Och nej, jag vill inte slipa för hand. Jag gör det redan men jag vill ha bättre kontroll över slipningen. Jag tycker inte att jag får samma resultat från gång till gång. Det är en "personlig" sak: jag är trött på att knivarna blir slöa fort. Även de dyra.
                    Nej det må vara hänt. Men många verkar tycka att det bra nog, och bra "Bang for the bucks"
                    Man har olika preferenser.

Jag har ingen aning, har bara forskat lite i ämnet då jag varit intresserad av att slipa enkelt, billigt och bra. Men har inte gjort slag i saken än.
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

-Okänd

Kommentera

• Jag hittade andra system också (t.ex. Tormek)
                      Jag slipar enbart med vattenkylda stenar, Tormek värkar helt ok. Ända nackdelen är om man har för mjuka blad tex. en morakniv, på dom försvinner mycket av bladet vid varje slipning, även andra billiga knivar med dåliga blad kan uppföra sig konstigt, dom kan börja spruta gnistor och bli brända..

Men med ok knivar går det snabbt och blir bra tar, inte många minuter att slipa en kniv så den får rakbladsskärpa..

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Plums, 2015-01-23, 12:11