Enkel knivkunskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Enkel knivkunskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Cdan, Basic är ett bra slipverktyg och gradskalekittet medför att man kan slipa upp till 18 cm långa blad - och skipa dem i grader. Även konvexa eggar kan slipas med gradskalekittet.
    Men, Basic klarar bara att klämma sig fast på parallella knivblad, alltså typ Moraknivsblad.

De flesta köksknivar har trekantiga knivblad, detta medför att de kan röra sig lite i Basics knivnackeklämma - och då blir slipningen inte bra + att gradskalan inte kommer att visa rätt antal grader.

För din räkning rekommenderar jag Forest. Forest slipar både parallella och trekantiga knivblad och har magneter som håller fast bladen på slipbordet.

OM dina knivar har parallella blad, alltså två platta ytor, en på var sida av bladet, som är parallella med varandra - då kan du använda Basic och få ett perfekt resultat - samt få kontroll på slipvinkeln.

Blir dina knivar slöa fort så har du för låg slipvinkel på dem. Alltså, du har för lite material i eggen. Eftersom du har slipat för hand så vet du inte vilken slipvinkel du har på dina eggar, men blir de slöa fort så vet du att slipvinkeln är för låg.

Basic med gradskalekit ger dig slipvinkeln i grader. Det innebär att du kan slipa om dina eggar till det gradtal du vill ha. Blir det fortfarande slött fort så kan du slipa om dem och öka slipvinkeln 1 grad. Då vet du vad du gör i varje steg - och från detta lär du dig mycket om slipning, orsak och verkan.

Bowen, för att få kontroll på slipvinkeln måste kniven vara låst i slipverktyget och även slipvinkeln måste vara låst, då gäller fysiska lagar och det kan inte bli annat än rakt och i just de grader som gradskalan visar. Alla andra sätt räknar jag som frihandslipning, dvs du wobblar minst 3 grader när du slipar - vilket innebär att eggen blir konvex.

Thomas
    Jag är konstruktör och tillverkare av EdgePal Sharpening Tools.

Kommentera

• Jösses! Jag såg just att denna tråd har blivit läst snart 10.500 ggr! Det känns kul!

Jag hoppas att jag kunnat förmedla lite kunskap om både knivar och slipning!

Hälsningar
      Thomas

Kommentera

• Juste, precis: jag är trött på att slipa för hand. Jag kan inte ha kontroll över det, oavsett vad andra säger. Att ha kontroll är för mig, som du Thomas skriver, att jag vill kunna slipa samma vinkel hela tiden. Genom detta man kan också slipa så lite som möjligt för att förlänga knivens livslängd och dessutom få en perfekt rak egg.

Nej, alla mina knivar har parallella blad. Kanske de jätte dyra har trekantiga blad men inte mina. Det med att klämman inte biter på trekantiga blad går att motverka genom att ge stöd till kniven från undersidan. Det går att hitta en lösning. Jag klarar av det om jag skulle behöva.

Men, som jag skrev, längst ut mot eggen mina knivar har en konkav yta på ca 8mm bredd. Den ytan är maskinslipad, tror jag. Alltså bladen är fortfarande parallella.

Jag vet allt detta med vinkeln och slitage, att de hänger ihop. Det är därför vill jag ha ett system som ger mig kontroll över slipningen. Jag har läst allt du skrev på din sida och här i tråden.

Har gradskalekitet böjd styrpinne? Det står ingenting om det på sidan.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

• Ja, gradskalekittet har en böjd styrpinne också, i och med att avståndet mellan egg och pivåpunkten ökar måtste det till längre styrpinnar och de följer med gradskalekittet..

Konkav yta på eggen innebär att de är skålslipade. Du har alltså parallella blad som är skålslipade. Då är dina eggar tunna eftersom skålslipning innebär just detta. vad du behöver göra är att lägga på en brynegg på 2-3 grader per sida längst ut på eggen, då får du en betydligt tåligare egg. Det kan du göra med Basic + gradskalekittet.

Oss två emellan Cdan, INGEN kan slipa på frihand och få en 100% flat egg. Det är en fysisk omöjlighet. Vissa männsikor förstår detta efter bara några få slipningar, andra kämpar ett helt liv innan de tillslut förstår... :-)

Jag skrev, ovan någonstans att när vi slipar på frihand är 34 leder + muskler och senor inblandade när man slipar på frihand + två "vikter" = kniv och bryne. Allt detta rör sig fritt i luften. Det är totalt omöjligt att hålla en konstant slipvinkel när så mycket är inblandat i rörelsen. Vi männsikor kan inte komma under 3 graders wobbel - och för att komma ned till 3 graders wobbel måste man ha tränat väldigt mycket - under många år.

Thomas

Kommentera

• Hej EdgePal,

Grattis till nämningen i “Ny Teknik” nr 24. I delen ”Mackapärer: Precision vid spisen” din EdgePal Chef blev omnämnd.

Det gjorde att jag kom på att jag fortfarande behöver köpa ett slipverktyg. Men nu är det Forest som har fångat mitt intresse. Jag får se.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

• Tack för informationen Cdan!

Antalet besök på min hemsida gjorde ett skutt uppåt idag och jag underade varför - du gav mig förklaringen!

Jag kommer inom några veckor att visa nya tillbehör till Chef på min hemsida, bland annat har jag konstruerat ett tillbehör som medför att Chef kan slipa i noll grader, till och med under noll grader. Det är en "plattform" som fästs på slipbordets magneter. På denna plattformmkan man sedan fästa olika fillbehör, t.ex. Saxslip, stämjärnsslip ( raka stämjärnseggar) yxslip och annat jag kommer att ta fram som rillbehör till plattformen. Detta innebär att Chef blir basen rill ett helt system av olika tillbehör för att kunna slipa fler eggverktyg, knte enbart knivar :!

Thomas

Kommentera

• Ursprungligen postat av EdgePal Visa inlägg
                ...Basic är ett bra slipverktyg och gradskalekittet medför att man kan slipa upp till 18 cm långa blad - och skipa dem i grader. Även konvexa eggar kan slipas med gradskalekittet.
                Men, Basic klarar bara att klämma sig fast på parallella knivblad, alltså typ Moraknivsblad.
                OM dina knivar har parallella blad, alltså två platta ytor, en på var sida av bladet, som är parallella med varandra - då kan du använda Basic och få ett perfekt resultat - samt få kontroll på slipvinkeln.

Thomas
                EdgePal: Jag fortsätter mina frågor här istället för epost så kan fler ta del av svaren.

Då borde väl tex EKA-modellerna Swede 60, Swede 82, Swede 92 gå bra i Basic. Dvs bladet har parallella sidor mot ryggen. Stämmer det?

Vilken yta behöver det vara ungefär? Även Swede 88 har parallella sidor fast mindre yta.

Går också en sån här (EDI Genesis II) som jag just fått av Tim i California (när han fick några EKA av mig) har en liten yta mot ryggen närmast skaftet där bladet har parallella sidor.

Kommentera

• Hej!
                  Har din kniv parallella ytor i bladnacken så kan Basic klämma sig fast, och därmed kan du slipa bladet.
                  Kniven på bilden har parallella ytor intill skaftet ungedär 1/3 av blasets längd. Det räcker mer än väl för Basic att klämma sig fast.

Basics käft är 15 mm bred.

Jag kan inte alla knivars bladdesign så kag kan inte svara på dina frågor om just de knivar du frågar om. Har de parallella ytor på bladnacken så kan Basic klämma sig fast. Du måste själv avgöra om dina blad är parallella eller inte.

Trekantiga bladprofiler kan Basic klämma sig fast på - men då kan bladet "vagga" inne i klämman vilket inte är bra för slipresultatet. Är knivnackens sidor svagt sluttande mot knivnacken kan man lägga lite kontaktlim i klämman, stryka ut det till ett tunt lager och låta det torka. Då har klämman fått en tunt lager av "gummi" vilket gör att även dessa blad kan slipas med Basic.

Om jag förstått dig rätt så har du både parallella blad trekantiga blad (kildormade) och mitt råd är då att du behöver en Forest. Då kan su slipa alla sina knivar i samma slipverktyg.

Alla slipverktyg har begränsningar. inga slipverktyg kan slipa allt. Så ser verkligheten ut. Basic slipar enbart parallella blad upp till ca 12 cm, med gradskalekittet upp till 18 cm. Forest slipar både parallella och kilformade blad upp till 18 cm bladlängd, båda slipar även konvexa eggar. Chef slipar i princip alla knivar och bladprofiler upp rill 25 cm bladlängd (utan att kniven flyttas på slipbordet).

De knivar du har bestämmer alltså vilket slipverktyg du behöver ha för att kunna slipa dem korrekt. Du kan naturligtvis välja att slipa enbart en av de bladprofiler du har och slipa de andra bladprofilerna på annat sätt.

Thomas
                  Senast ändrad av EdgePal; 2013-07-24, 22:44.

Kommentera

• Ett "problem" med Forest är att den är handhållen. Jag vill gärna kunna ha den på bordet och att den står av sig själv. För 2 000 kr vill jag ha ett verktyg som står stadigt på bordet. Jag vill kunna lämna ifrån mig/lägga den på bordet utan att jag rubbar kniven som redan står i verktyget. Jag måste lista ut en metod att lösa detta. Alltså det är Forest som jag vill ha. Chef är ganska dyr för mig.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

• edgepal, min typ av snubbe.
                      är själv besatt av knivar då jag har en samling för över 250 tusen.

men.

din chef är i princip en http://www.edgeproinc.com/
                      din forrest är väll ganska unik men lånar teknik från lansky och wicked edge.
                      din edgepal basic är rent av en lansky clamp sharpener.

inget nytt precis. bara kopierad teknik.

sorry om ja va elak nu.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av MAW, 2014-11-12, 18:13
                      14 svar
                      1 976 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist