Visa upp era ambassadeurer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Visa upp era ambassadeurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
    Oroliga rullar fixas lätt med en magnetbroms :-)
    Mina rullar har Magnetbroms och då kan samtliga C-vikter avaktiveras :-)
    Vet du tagit upp det tidigare, jag har inte undersökt det närmare eller fördjupa mig i det.
    Blir det sådan stor skillnad allså?
    Finns det företag inom Sveriges gräns eller måste jag importera denna mirakelmanicken?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg

      Vet du tagit upp det tidigare, jag har inte undersökt det närmare eller fördjupa mig i det.
      Blir det sådan stor skillnad allså?
      Finns det företag inom Sveriges gräns eller måste jag importera denna mirakelmanicken?
      Import är nog der som gäller, om man inte bygger en själv :-) finns dom här inne som byggt själv och lyckats bra :-) jag kör själv på import :-)
      Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
      Flugfiske är en Livs-stil
      2016 har jag blivit Multifrälst

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Wilier75 Visa inlägg
        Finns det företag inom Sveriges gräns eller måste jag importera denna mirakelmanicken?
        Den vanligaste varianten kommer från Avail i Japan och går att köpa hos Japantackle även till vänstervevade rullar.

        Det finns säkerligen kopior och/eller andra varianter också.
        Eller så bygger man om sin rulle med skjutreglage för knarr i icke vevgavel till ABU's egna Magtrax som är justerbar utifrån.

        Click image for larger version  Name:	45CT01b.jpg Views:	0 Size:	374,8 KB ID:	2544201

        Kommentera


        • Detta är min erfarenhet.Det där med vatten på bromsbanan kan begränsas genom att att applicera ett väldigt tunt lager olja med en tops,oljan stöter bor en del vatten.Sedan så kan man använda dom äldre bromsklutcharna i vävbakelit med 2-pinnars bricka,istället för dom i plast vävbakeliten suger till sig vattnet.

          Sedan så är JontaK,s förslag utmärkt har själv provat det på mina rullar den magnetbromsen på bilden är nästan för effektiv,samt är omständig att reglera man måste plocka av gaveln för justering om man inte borrar ett hål i gaveln.

          Jag har själv problem med flätlina på multirulle,kan avhjälpas om man har en chocktafs i nylon på ca. 5 meter mellan flätlina och bete,nylonlinan fjädrar lite och rycker inte igång spolen på samma sätt som flätlina.

          Som sagt mina erfarenheter.

          Kommentera


          • På mina rullar märker jag ingen skillnad i kastlängd oavsett hur många av dom sex centrifugalvikterna jag aktiverar förutom på 4601;an när jag kastar en Berkley Cutter på 11 gram men jag kanske tappar 2-4 meter med 6 vikter aktiva istället för en eller två vilket är försumbart när man fiskar från båt. Dessutom är det väldigt skönt med en harmonisk rulle.

            Jag upplever inte att nån av mina rullar skulle bli orolig av att få vatten i sig oavsett hur länge jag fiskar eller vilket väder det är. Någon skrev här på forumet att veven skulle vändas mot marken vid utkast och det här jag tagit fasta på och gör så nästan alltid, jag upplever att kasten blir lite längre då.

            Bättre att använda fler centrifugalvikter och ingen spolbroms. Det är ju eventuella overruns tidigt i kastet som ställer till värst skatbon och spolbromsen gör ju i stort sett bara nytta när betet slår i vattnet men där gör nog tummen mer nytta.

            Se till så det inte finns fett eller olja på själva bromsbanan som centrifugalvikterna löper mot. Med olja på bromsbanan blir även mina rullar lynniga. Jag tror att många häller i lite för mycket olja i lagren vilket såklart till slut hamnar där det inte ska vara.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Se till så det inte finns fett eller olja på själva bromsbanan som centrifugalvikterna löper mot. Med olja på bromsbanan blir även mina rullar lynniga. Jag tror att många häller i lite för mycket olja i lagren vilket såklart till slut hamnar där det inte ska vara.
              Så är det!
              Undertecknad brukar ha en förmåga att droppa på lite väl mycket raketolja.
              Fast det är väl alla fall bättre än raketost!

              Kommentera


              • Tycker inte det är speciellt jobbigt att ställa in magnetbromsen. Jag har ju mina rullar fördelade på vikten över dom drag jag kastar. 1 inställning funkar då klockrent. Visst, lite pill i början innan man får den exakt där man vill ha den. Men sen är det bara kasta och vara glad :-)
                Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                Flugfiske är en Livs-stil
                2016 har jag blivit Multifrälst

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Classe69 Visa inlägg
                  Tycker inte det är speciellt jobbigt att ställa in magnetbromsen. Jag har ju mina rullar fördelade på vikten över dom drag jag kastar. 1 inställning funkar då klockrent. Visst, lite pill i början innan man får den exakt där man vill ha den. Men sen är det bara kasta och vara glad :-)
                  Smidigt, finns fördelar att inneha flera rullar!
                  Så är det väldigt trevligt äga många olika Ambassadeur.

                  Kommentera


                  • Prova så får ni se.

                    https://www.fiskesnack.com/forum/fis...rja-eller-inte

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
                      Bättre att använda fler centrifugalvikter och ingen spolbroms. Det är ju eventuella overruns tidigt i kastet som ställer till värst skatbon och spolbromsen gör ju i stort sett bara nytta när betet slår i vattnet men där gör nog tummen mer nytta.
                      Nej. För mycket centrifugalbroms kommer att döda kastet direkt. Den ska kombineras med magbroms (eller t.o.m. mekbroms) om man vill kasta långt. Det finns anledningar till att magnetbroms används vid distanskastning och det handlar inte enbart om att det går att justera den under själva kastet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Laxen, 2002-08-31, 22:30
                      2 svar
                      2 492 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av Johan77, 2004-05-23, 14:28
                      24 svar
                      3 826 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg uffe62
                      av uffe62
                       
                      Startad av Johan77, 2004-05-24, 16:09
                      39 svar
                      5 642 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg OGRudan
                      av OGRudan
                       
                      Startad av Lecnac, 2014-05-20, 11:40
                      468 svar
                      107 652 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Startad av gabbu, 2015-12-04, 08:57
                      3 547 svar
                      228 672 visningar
                      12 gillar
                      Senaste inlägg Classe69  
                      Arbetar...
                      X