Tips på multirulle från Kina - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på multirulle från Kina

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Som Hasse säger så är påslagen vid import rätt höga. Jag kan dela med mig av mina egna erfarenheter. Vi importerade produkter från ett grannland i öster. Vi hade 60% marginal vid försäljning av dessa. Alltså lite dryga 120% påslag.

Jag vill också understryka att ni som tror att våra fiskeprylar verkligen kostar vad vi betalar i butik (eller något vi öht handlar i butik) så har ni fel.

Därför blir jag så jävla förbannad när det ofta visar sig vara ren skit.

Kommentera

Som Hasse säger så är påslagen vid import rätt höga.
      Jag har lagt märke till att Kineserna numera ofta får rullar ink. märkesrullar gjorda i Afrika för att hålla kostnaderna nere.

För ganska många år sedan gjorde jag en snabbkoll på skor, Ett par Nike kostade Ca:400 kr när dom lämnade Thailand, då hade fabriken,arbetarna och Nike fått sina pengar, när samma skor dök upp på hyllorna här kostade dom 1500-1700 kr

Om skorna hade tillverkats i Kina hade vinstmarginalen kunnat va högre.

Kommentera

Det finns ju ett rätt hypeat bete just nu som importeras direkt från Aliexpress/alibaba och säljs med ett rätt schysst påslag här i Sverige t.e.x
        Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Låt mig slänga in min tvåöring!

Jag tycker att det är rätt kul att läsa recensioner och intryck av rullar som framstår som både prisvärda och roliga som dessutom kostar mindre än ett skapligt bete.
          Jag ställer mig dock lite frågande till påståendet att man kan få en rulle för 3500kr till 1/5 av priset eller mindre på valfri kinaimportsida. En rulle består av en rad komponenter vilka alla kan vara av varierande kvalitet. Ett vanligt fenomen vi ser bland de etablerade märkesrullarna som tillverkas i Japan är att de vid export till USA eller Europa utrustas med sämre komponenter, för att hålla priserna nere. Något förenklat kan man också ta en rulle, och rakt igenom utrusta den med dåliga komponenter. Den kan vid en första anblick se riktigt fin ut, men det kommer med användning visa sig att komponenterna håller lägre kvalitet. En rulle för 150kr har ett plaststativ. Köper man en rulle för 750kr som har ett plaststativ så är man lurad.
          Det finns så klart stora vinstmarginaler i många led. Ofta är påslagen abnorma. Dessutom är det så att vissa produkter går aldeles utmärkt att göra utan marknadsledande produktionsteknik. Man har dock helt fel om man tror att de som arbetar med eller intresserar sig för något inte kan göra skillnad på hög och låg kvalitet.
          Plastrullen från kina må se exakt lika sofistikerat ut som ett CNC-fräst aluminiumstativ. Men det är av plast. Köper man en rulle enbart efter utseende förstår jag att det kan kännas vansinnigt att betala hutlösa pengar för en till synes likadan produkt på en kinaimportsida. Skillnaderna syns dock kanske inte bara på utsidan.

Kör in med en sådan till Autoropa Sportvagnsservice och säg att du vill ha din Ferrari servad. Den kan se hur frän ut som helst, men att säga att enda skillnaden mellan sin "Farrari" och originalet är ett par 100% vinstmarginal är inte helt korrekt.

Därför säger jag; Det är fanstastiskt och bra att man kan köpa prisvärda rullar som ser riktigt läckra ut. Men att tro att man kan tokfynda kvalitetsgrejer för en spottstyver är nog inte helt sunt.

Kommentera

Tack Barnmorskan!

Att tro att man köper en rulle motsvarande Daiwas Zillion när man får en Black Brax-kopia är lite skrattretande.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-10-02, 08:58.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag kommer att plocka isär multirullen när jag får den och ta bilder samt skriva vad det är för material på de olika delarna.

Det ni säger köper jag inte innan jag granskat detta själv med tidigare erfarenheter av andra prylar jag och mina bekanta köpt från kina.

Kan dra upp många exempel men sparar det då det är svårt att ta in för vissa som inte ser utanför sin bubbla.

Kommentera

Gös_Hasse,
                även jag köper en hel del direkt från kina (flätlina, grodor, spinner baits, rullar) och jag vet att jag sparar en slant på just de grejerna. Pajar min groda som kostade 5 kr så blir jag inte ledsen.
                Men dyrare rullar än 300 kr vågar jag inte köpa. Ofta skiljer det bara på antalet kullager och så är rullarna uppe i 700 kr. För 700 kr får man en helt OK rulle i Svea Rike och slipper oroa sig för garantiärenden.
                sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Några korta tankar från mig kring det hela. Jag är smått allergisk mot "uppenbara kopior" och med uppenbara menar exempelvis ovan "Daiwa Zillion ripoff".. Sen är jag medveten om att det kan vara skitsvårt att veta vad som är orginal och en kopia. Kräver typ ett visst intresse eller så för att genomskåda..

Så i min värld är det helt ok att köpa en "no name" rulle av valfritt slag från ngt Kinaföretag, men jag skulle personligen INTE köpa en uppenbar kopia. Detta gäller såväl för rullar och även för beten, typ de uppenbara kopior som Fladen gör av kända beten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Tack Barnmorskan!

Att tro att man köper en rulle motsvarande Daiwas Zillion när man får en Black Brax-kopia är lite skrattretande.
                    Ja, i alla fall inte helt övertygande.

Nu blev min post nästan en billigakinagrejer-bash vilket inte var riktigt meningen. Jag vill absolut inte snacka skit om billiga grejer som funkar. Får man en rulle som håller för fikapengar har man onekligen gjort ett fynd.

Jag känner mig dock ganska trygg i min gissning att den som tycker att en 150kr-rulle är som en 2500kr rulle förmodligen aldrig använt en 2500kr-rulle. Det betyder som sagt inte att den billigare rullen är dålig eller att den andra är 2350kr bättre.
                    To each his own...

Kommentera

Kan ju slänga in ett spötips att matcha alla kinarullar med. Fick hem detta idag från Happy Angler. Extremt prisvärt! Trevlig kolfiberklinga och Fuji-ringar för 199kr. Kommer bli perfekt till lättare gäddfiske med jigg och småwobblers.

Recension på denna kommer senare ikväll när jag hunnit skruva lite med den. Första intrycket var ganska plastigt men vi får väl se när jag hunnit öppna den.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 329 visningar
                      18 gillar
                      Senaste inlägg Micki.S