Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilket trim eller modifikationer kör ni på era rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
    Kan rekommendera 6,8-utväxling om du vill minska tokvevandet. Fins att beställa från ABU. Pinjongdrevet passar ihop med 6-stiftsbroms så har man den äldre 2-stiftsvarianten får man även beställa detta. Kan återkomma med reservdelsnummer om det är av intresse.
    Vet inte om det räknas som trim att 'slöa ner' men vet någon om abu säljer lägre utväxling med 6-stift?

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
      Vet inte om det räknas som trim att 'slöa ner' men vet någon om abu säljer lägre utväxling med 6-stift?
      Det finns 4,67-utväxling för 6-stiftsbromsen men det krävs en spolaxel med grövre axel just där pinjongdrevet sitter. Finns till 40- och 60-storlek men tyvärr inga i 50-storlek (slut hos ABU och tillverkas inte längre säjer de)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
        Finns till 40- och 60-storlek men tyvärr inga i 50-storlek (slut hos ABU och tillverkas inte längre säjer de)
        Då sket det sej.. Hade velat ha lite lägre till långsamt spin..blir lite rastlös av o veva så jävla sakta..

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
          Då sket det sej.. Hade velat ha lite lägre till långsamt spin..blir lite rastlös av o veva så jävla sakta..
          Men om du vill ha i 50-storlek så är det bara att ropa hem en gammal 5000/5500 på Tradera. Viktigt att hålla koll på rullfotsnumren bara...Modellerna med denna förträffliga spolaxel tillverkades 1989-1991.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
            Men om du vill ha i 50-storlek så är det bara att ropa hem en gammal 5000/5500 på Tradera. Viktigt att hålla koll på rullfotsnumren bara...Modellerna med denna förträffliga spolaxel tillverkades 1989-1991.
            Aha! Det är axeln som är slut men dreven finns att få tag på?
            Och axeln är bara grövre i ena ändan då antar jag? Annars passar den väl inte min 'moderna' spole?

            Edit: gissar nu att du menar att jag ska buda hem och använda HELA rullen att fiska med..*gul gubbe som slår sej i pannan*
            Senast ändrad av Jefvelberg; 2015-07-16, 11:31.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Jefvelberg Visa inlägg
              Aha! Det är axeln som är slut men dreven finns att få tag på?
              Och axeln är bara grövre i ena ändan då antar jag? Annars passar den väl inte min 'moderna' spole?
              Precis! Dreven är av dagens design (sitter i Record RCN 6600HC). Men för att passa i andra rullar krävs den äldre typen av spolaxel som är grövre i "pinjongänden" (passar i den vanliga spolen)

              Kommentera


              • Och för att fortsätta på samma spår, finns det lägre utväxling som passar med 2-stiftsbrickan?

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Emil Visa inlägg
                  Och för att fortsätta på samma spår, finns det lägre utväxling som passar med 2-stiftsbrickan?
                  Ja, både 4,67 och 3,81

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                    Precis! Dreven är av dagens design (sitter i Record RCN 6600HC). Men för att passa i andra rullar krävs den äldre typen av spolaxel som är grövre i "pinjongänden" (passar i den vanliga spolen)
                    Dåså! Tack för hjälpen! Hoppas inte jag gick OfT med mitt down-triming..

                    Kommentera


                    • Hur är det med hybridlager?
                      Ska man smörja dem eller inte?

                      Köpte ett gäng och det står
                      "Stainless Steel, Removable Metal Shields, Ceramic Balls, Without Grease(Lube Dry), ABEC-5(ISO P5)"

                      Vilket man kan tolka på två sätt.

                      Antagligen är de torra från fabrik och de ska smörjas eller så är de torra från fabrik och de ska fortsätta vara det.

                      Råkade nämligen dra på lite olja innan jag läste detta.... så chansen är ju överhängande att jag gjort fel.

                      Hur rädda det isf?
                      Ingen fisk är chans för fisk.
                      https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                      Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                      https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 289 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 142 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 283 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 267 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 367 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X