Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Skulle vara intressant om dom som provkastar rullen på mässan delar med sig av upplevelsen och vad dom tycker om bromssystemet

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
      Skulle vara intressant om dom som provkastar rullen på mässan delar med sig av upplevelsen och vad dom tycker om bromssystemet
      Vi kommer samla in vad man tycker om rullen i stort och tekniken i sig. Dessutom kommer ni på lördag söndag kunna prata med Hampus Rosberg som fiskat med rullen.

Kommentera

• Vad är det för spö och vilken kastvikt på mässan? Det kan inte vara några tyngre vikter om kastbanan bara är 50 meter tänker jag...

Kommentera

• Ursprungligen postat av svivlo Visa inlägg

Hej Gabbu,

Branschen (tillverkare) är fixerad på kastlängd. Sportfiskare är det inte. I alla fall inte de vi pratat med. De vill att draget ska vara längre tid i vattnet och kunna fiska av större ytor snabbare. Det är väldigt svårt att filma så att man ser verklig kastlängd och det är egentligen anledningen. Eftersom vi är tillverkare kommer våra mätningar ända tas med en nypa salt. Andra tillverkare lovar ju längre kast utan trassel vilket är omöjligt med teknik som enbart baseras på hastighetskontrollerade bromsar. Man måste adressera orsaken - dvs att det slutar dra i linan. Det är exakt det som CastGuard gör då den detekterar transversala accelerationer och använder Eulerkraft att aktivera bromsen. Vill man sätta sig in i hur det fungerar kan man börja med att studera våra patent.

Men eftersom det kommer många frågor kring just kastlängd kommer vi jämföra med två marknadsledande rullar. Frågan vi ställer oss är såklart om det räcker?

Vi har inte själv jämfört med DC-rulle utan återger vad de som jämfört sagt. De säger att man kastar minst lika långt men utan att få trassel, utan justeringar eller användande av tumme. Det är ju ändå fiskarna som bestämmer om det är bra eller inte. Ta gärna kontakt med någon av de som gjort mer utförliga tester av rullen.

Vill man ha en rulle som, med risk för trassel och onödig tid på justeringar, kastar längre än alla andra, ska man kanske inte välja vår. Vill man ha draget längre tid i vattnet är det något annat.

Du är varmt välkommen till Sportfiskemässan och säg till om du vill ha en biljett. Du kommer kunna prova vid kastbanan som är 50m lång.

Hoppas det var svar på dina frågor.

/Patrik
          Tack för svar! Jag ska verkligen försöka ta mig in till mässan och det är nog enbart p.g.a intresse för eran rulle. 50 meter är tillräckligt för att man ska kunna bilda sig en uppfattning om prestandan. Jag tar glatt emot den erbjudna biljetten, vi kan kanske ta det i PM?

//Gabbu
          Senast ändrad av gabbu; 2023-03-08, 23:11.
          "Man är aldrig en bättre fiskare än det vattnet man fiskar i" - D.Lundqvist

Kommentera

• Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
            Vad är det för spö och vilken kastvikt på mässan? Det kan inte vara några tyngre vikter om kastbanan bara är 50 meter tänker jag...
            Vi kommer använda drag som inte är aerodynamiska för att visa hur CastGuard hanterar linsresning. Kanske från 15g upp till 80g. Håller just nu på att välja ut något som representerar en bredd av olika situationer.

Kommentera

• Ursprungligen postat av svivlo
              Branschen (tillverkare) är fixerad på kastlängd. Sportfiskare är det inte. I alla fall inte de vi pratat med. De vill att draget ska vara längre tid i vattnet och kunna fiska av större ytor snabbare. Det är väldigt svårt att filma så att man ser verklig kastlängd och det är egentligen anledningen. Eftersom vi är tillverkare kommer våra mätningar ända tas med en nypa salt.
              Det fetstilta: Intressant slutsats.
              Jag har kastat med multirulle i över 30 år, servat, reparerat, renoverat och modifierat stort antal rullar över lång tid. I den relativt stora fiskekrets jag rört mig i under denna tid har frågan om längre kast varit ständigt närvarande från fiskare.
              Tycker snarare branschen trycker på onödiga finesser i allmänhet inte långa kast i synnerhet, det talas naturligtvis om kastlängd men jag har sett mer "fixering" från fiskare än fiskebransch. Kanske är jag ensam om det synsättet.

Dokumentera kastlängd trovärdigt är inte särskilt svårt: ett antal olika rullar, allt annat lika, en plan yta samt mätutrustning.
              Självklart kan utfallet anklagas vara fabricerat till er fördel men jag är naiv nog att tro att ni inte har anledning att ljuga. Skulle ni jämföra er rulle med vanligt förekommande produkter från andra tillverkare, på vanligt förekommande spön är ju ert potentiella resultat enkelt att återskapa.

Ursprungligen postat av svivlo
              Men eftersom det kommer många frågor kring just kastlängd kommer vi jämföra med två marknadsledande rullar. Frågan vi ställer oss är såklart om det räcker?
              Tvivlare kommer alltid finnas, rena förnekare också.
              Många av oss skulle ta en grundligt utförd jämförelse på högsta allvar.

Vi har inte själv jämfört med DC-rulle utan återger vad de som jämfört sagt. De säger att man kastar minst lika långt men utan att få trassel, utan justeringar eller användande av tumme. Det är ju ändå fiskarna som bestämmer om det är bra eller inte. Ta gärna kontakt med någon av de som gjort mer utförliga tester av rullen.
              Har ni tagit hjälp av duktiga fiskare eller duktiga kastare (de tu är långt från synonyma)?
              Är det personer vars syn på rullar är i form av verktyg eller i någon mån entusiaster med långtida samt bred erfarenhet av olika multirullar?
              Säger inte att något alternativ är bättre än det andra, eller att alternativen utesluter varandra, är bara allmänt nyfiken.

Vill man ha en rulle som, med risk för trassel och onödig tid på justeringar, kastar längre än alla andra, ska man kanske inte välja vår. Vill man ha draget längre tid i vattnet är det något annat.
              I mina ögon är er kastbromslösning hyperintressant, rullen den sitter i är det dock inte.

En tidig video visar en prototyp monterad i en Ambassadeur CA, kommer nuvarande teknik bli tillgänglig som eftermarknadsdel till befintliga rullmodeller?
              Mitt egna rullintresse, i mitt fall ett eget intresse bortkopplat från fisket, täcker i stort sett enbart rullar från upphovslandet, det vill säga svenska rullar tillverkade i Sverige och så vidare även om revolutionerande produkter/detaljer självklart kan vara intressanta oavsett upphovs/tillverkningsland.

Jo, ett par frågor till:
              I vilket land tillverkas den färdiga rullen?
              Finns det planer på andra modeller, exempelvis runda rullar eller rullar med stativ/vevgavel/gavlar av metall?
              När kommer sprängskiss över rullen finnas tillgänglig (är hemskt nyfiken på den del av konstruktionen som inte har med kastbromsen att göra)?

Kommentera

• Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Det fetstilta: Intressant slutsats.
                Jag har kastat med multirulle i över 30 år, servat, reparerat, renoverat och modifierat stort antal rullar över lång tid. I den relativt stora fiskekrets jag rört mig i under denna tid har frågan om längre kast varit ständigt närvarande från fiskare.
                Tycker snarare branschen trycker på onödiga finesser i allmänhet inte långa kast i synnerhet, det talas naturligtvis om kastlängd men jag har sett mer "fixering" från fiskare än fiskebransch. Kanske är jag ensam om det synsättet.
                Nu kanske jag är lite skadad efter att ha haft denna dialog med flera tillverkare. Jag kommer tydligt ihåg ett samtal med en av de största där produktchefen sa "om man inte kan kasta längre med er rulle är vi inte intresserade".

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                Dokumentera kastlängd trovärdigt är inte särskilt svårt: ett antal olika rullar, allt annat lika, en plan yta samt mätutrustning.
                Självklart kan utfallet anklagas vara fabricerat till er fördel men jag är naiv nog att tro att ni inte har anledning att ljuga. Skulle ni jämföra er rulle med vanligt förekommande produkter från andra tillverkare, på vanligt förekommande spön är ju ert potentiella resultat enkelt att återskapa.
                Under vilka förutsättningarna ska ett test göras? Vi kommer såklart kräva att de görs utan användning av tumme med olika vikter på drag samt helt utan justeringar. Testet avslutas när förste kastare kommit till 100 kast. Därefter räknas den sammanlagda kastlängden ihop. Ska man stå på en fotbollsplan med måttband blir det som man mäter räckvidd på elbilar, eller processorhastigheter på mobiler - inte förankrat i verkligt användande.

Detta är såklart mitt perspektiv.

Tvivlare kommer alltid finnas, rena förnekare också.
                Många av oss skulle ta en grundligt utförd jämförelse på högsta allvar.
                Så är det och vi kommer inte i första hand försöka övertyga de som tvivlar eller förnekar. Vi vet vad vi har och jobbar för att göra fiske enklare och mer tillgängligt för alla. Jag skulle vilja veta hur en grundligt utförd jämförelse skulle ske, för jag vet ärligt inte.

Har ni tagit hjälp av duktiga fiskare eller duktiga kastare (de tu är långt från synonyma)?
                Är det personer vars syn på rullar är i form av verktyg eller i någon mån entusiaster med långtida samt bred erfarenhet av olika multirullar?
                Säger inte att något alternativ är bättre än det andra, eller att alternativen utesluter varandra, är bara allmänt nyfiken.
                Du kan avgöra själv genom att se deras inlägg på Instagram och Facebook där de är taggade i några inlägg. Hampus kan du dessutom fråga på Sportfiskemässan på lördag och söndag.

I version 1 av CastGuard fokuserar vi på upplevelse, enkelhet och att kunna ha draget så lång tid i vattnet som möjligt utan att vara expert på teknik. Vad nästa version kommer vara kapabel till kan jag inte avslöja.

I mina ögon är er kastbromslösning hyperintressant, rullen den sitter i är det dock inte.

En tidig video visar en prototyp monterad i en Ambassadeur CA, kommer nuvarande teknik bli tillgänglig som eftermarknadsdel till befintliga rullmodeller?
                Mitt egna rullintresse, i mitt fall ett eget intresse bortkopplat från fisket, täcker i stort sett enbart rullar från upphovslandet, det vill säga svenska rullar tillverkade i Sverige och så vidare även om revolutionerande produkter/detaljer självklart kan vara intressanta oavsett upphovs/tillverkningsland.
                Första prototypen, gjord av Sten-Thore, sattes mycket riktigt i en Ambassadeur CA. Själva kastbromsen handgjordes i mässing. Som litet företag kommer vi i nuläget inte ha resurser att göra eftermarknadsbromsar då dessa kräver modifiering av sidostycket. Men vill tillverkare ha den i egna rullar kan det vara möjligt genom ett nära samarbete.

Jo, ett par frågor till:
                I vilket land tillverkas den färdiga rullen?
                Finns det planer på andra modeller, exempelvis runda rullar eller rullar med stativ/vevgavel/gavlar av metall?
                När kommer sprängskiss över rullen finnas tillgänglig (är hemskt nyfiken på den del av konstruktionen som inte har med kastbromsen att göra)?
                Den färdiga rullen tillverkas i Asien av en väletablerad OEM. Bromsen tillverkas i Sverige och vi har spenderat mycket utvecklingstid på att göra den generisk så att anpassningar till andra rullmodeller blir enklare. Sprängskiss kommer senare i vår när alla delar är godkända. Om det går som vi vill kommer vi lansera flera olika modeller, däribland runda. Helst vill vi ta fram helsvenska rullar i egen regi.

Tack för dina frågor. Jag uppskattar dem även om det kanske inte alltid ser så ut i mina svar :-)
                Senast ändrad av svivlo; 2023-03-11, 15:05.

Kommentera

• Under vilka förutsättningarna ska ett test göras? Vi kommer såklart kräva att de görs utan användning av tumme

den där meningen gör en ju skeptisk , det är klart att en vanlig rulle inte kastar långt om du ska ställa bromsen så hårt att linan stannar när betet kommer i vatten , är inte jättelängesen jag började med multirulle men det lärde man sig direkt att lätta på bromsar för att få kastlängd och vara med med tummen ingen svår inlärning direkt .
                  nej det ska bli kul att höra synpunkter om det är det den ska jämföras med är det ju tyvärr en dyr rulle för icke intresserade vilket jag hoppas det inte är för ingen står och kastar med maxade kastbromsar

Kommentera

• Vad är världsrekordet i längd tvåhands med multi? ;-)

Det spelar ju faktiskt ingen roll om rullen kastar 5 meter kortare eller 5 meter längre än någon annan multirulle... tanken är ju att rullen ska ge brukaren/kastaren/operatören flera problemfria kast så att då hänga upp sig på hur långt man kan kasta blir lite avigt.

Jag hoppas att fler kommer vilja använda multi för att bredda sitt fiske tack vara den här rullen...

Kommentera

• Ursprungligen postat av svivlo Visa inlägg

Du är varmt välkommen till Sportfiskemässan och säg till om du vill ha en biljett. Du kommer kunna prova vid kastbanan som är 50m lång.
                      Hej Patrik kommer det någon biljett som du lovade?

"Man är aldrig en bättre fiskare än det vattnet man fiskar i" - D.Lundqvist

Kommentera

Foton

Collapse

• Bokajsson
                        Strulande Revo Toro
                        av Bokajsson
                        Goddag,

I höstas när jag servade min Revo Toro (inte för första gången) så återstod fortfarande...
                        2023-04-29, 15:35
                      • Alman
                        Svar till Fladen maxximus 777 ar.
                        av Alman
                        Köpte en äggformad fladen 777a när jag såg denna tråd. Nyfikenhet tog över då jag ville se hur dom såg...
                        2023-04-21, 05:35
                      • Felkanl
                        Revo inshore problem!!
                        av Felkanl
                        Har problem med min revo inshore (den silvriga) vet ej när den kom ut men har några år på nacken....
                        2023-03-12, 01:12

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      42 svar
                      9 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK

Startad av Spy, 2009-10-14, 13:31
                      20 svar