Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Jag "hängde på låset" igår och fick möjlighet att provkasta en liten stund inomhus på kastbanan. Jag kastade inte mer än kanske ett 20-tal kast sammanlagt, vilket förstås är på tok för lite för att kunna göra en ens i närheten rättvis recension.

Min första spontana reaktion var dock följande:

1. Rullen kändes gedigen och välbyggd.

2. Med det tyngre betet (minns inte hur mycket det vägde, 40 g kanske?) och helt utan spolbroms så blev det inledningsvis små tendenser till linresning under kastet och vid nedslaget, särskilt när jag kastade sidokast med lite mjukt knyck (ungefär som när man har begränsat utrymma bakåt och uppåt och inte kan ladda spöt fullt ut). När jag däremot kastade med svepande sido- eller överhandskast, där draget far iväg i en lite vidare bana och dalar ned i slutet av kastet, så fungerade det mycket bättre och tummen behövde inte användas alls under kastet, inte ens vid nedslaget.

3. Eftersom jag var inomhus så vågade jag inte ladda på ordentligt och dessutom hade jag svårt att se var draget landade, så kastlängderna kan jag inte uttala mig om.

4. De flesta kasten gjorde jag med det lättare draget, tror det var 10 g. Där tyckte jag det kändes väldigt tydligt att rullen och kastbromsen inte riktigt hängde med. Utan spolbroms behövde jag inte provocera särskilt mycket för att få små överslag och till slut också ett ordentligt skatbo. När jag drog åt spolbromsen lite grann, ungefär som jag skulle gjort på mina multirullar, så gick det bättre, men på rejäl bekostnad av kastlängd. (Det ska dock också i sammanhanget sägas att spöt inte alls var anpassat för ett så litet drag.)

Min slutsats efter de få kast jag gjorde är att rullen i nuvarande konfiguration säkert fungerar bra som gäddrulle, vilket den väl är tänkt för, men inte lika bra med lättare beten.

En jämförelse med mina egna, ofta väl inkörda, multirullar som jag har och har haft under de senaste drygt 50 åren blir inte rättvis och jag tillhör sannolikt inte heller målgruppen.

Om rullen i nuvarande konfiguration är enklare att använda för rena nybörjare, eller andra som av olika anledningar inte blir vän med multirullar med någon av de olika "konventionella" kastbromsar som finns på marknaden, har jag svårt att avgöra, men omöjligt tror jag inte att det är, i alla fall så länge man använder betesvikter i "gäddstorlek".

Kommentera

• Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
      Jag "hängde på låset" igår och fick möjlighet att provkasta en liten stund inomhus på kastbanan. Jag kastade inte mer än kanske ett 20-tal kast sammanlagt, vilket förstås är på tok för lite för att kunna göra en ens i närheten rättvis recension.

Min första spontana reaktion var dock följande:

1. Rullen kändes gedigen och välbyggd.

2. Med det tyngre betet (minns inte hur mycket det vägde, 40 g kanske?) och helt utan spolbroms så blev det inledningsvis små tendenser till linresning under kastet och vid nedslaget, särskilt när jag kastade sidokast med lite mjukt knyck (ungefär som när man har begränsat utrymma bakåt och uppåt och inte kan ladda spöt fullt ut). När jag däremot kastade med svepande sido- eller överhandskast, där draget far iväg i en lite vidare bana och dalar ned i slutet av kastet, så fungerade det mycket bättre och tummen behövde inte användas alls under kastet, inte ens vid nedslaget.

3. Eftersom jag var inomhus så vågade jag inte ladda på ordentligt och dessutom hade jag svårt att se var draget landade, så kastlängderna kan jag inte uttala mig om.

4. De flesta kasten gjorde jag med det lättare draget, tror det var 10 g. Där tyckte jag det kändes väldigt tydligt att rullen och kastbromsen inte riktigt hängde med. Utan spolbroms behövde jag inte provocera särskilt mycket för att få små överslag och till slut också ett ordentligt skatbo. När jag drog åt spolbromsen lite grann, ungefär som jag skulle gjort på mina multirullar, så gick det bättre, men på rejäl bekostnad av kastlängd. (Det ska dock också i sammanhanget sägas att spöt inte alls var anpassat för ett så litet drag.)

Min slutsats efter de få kast jag gjorde är att rullen i nuvarande konfiguration säkert fungerar bra som gäddrulle, vilket den väl är tänkt för, men inte lika bra med lättare beten.

En jämförelse med mina egna, ofta väl inkörda, multirullar som jag har och har haft under de senaste drygt 50 åren blir inte rättvis och jag tillhör sannolikt inte heller målgruppen.

Om rullen i nuvarande konfiguration är enklare att använda för rena nybörjare, eller andra som av olika anledningar inte blir vän med multirullar med någon av de olika "konventionella" kastbromsar som finns på marknaden, har jag svårt att avgöra, men omöjligt tror jag inte att det är, i alla fall så länge man använder betesvikter i "gäddstorlek".
      Tack för att du provade vår rulle. Mycket uppskattat.
      ​​​

Det visade sig vara en sprucken bakelitbricka som ställde till det för oss i dina tester. Efter åtgärd har det fungerat.

Vi fick inte lov att kasta på Kastbanan och när vi sedan gick ut blev det mycket enklare.

Ärligt är jag själv lite överraskad hur bra det gått. Man har verkligen försökt provocera fram trassel utan att lyckas. Utom en gång men då lossnade draget under kastet och orsakade sisådär 10 varvs 'trassel'.

Har du möjlighet att komma förbi igen att testa?

Kommentera

• En uppmaning till alla som provat vår rulle: köp den på Kickstarter och dela med er av er erfarenhet till andra sportfiskare. Det kan betyda allt.

Om vi inte når vårt mål i kampanjen blir det kanske ingen rulle alls.

Ni kan stötta oss och samtidigt vara del i något helt nytt från Sverige.

Stort tack på förhand.

Patrik

Kommentera

• Ursprungligen postat av svivlo Visa inlägg
          En uppmaning till alla som provat vår rulle: köp den på Kickstarter och dela med er av er erfarenhet till andra sportfiskare. Det kan betyda allt.

Om vi inte når vårt mål i kampanjen blir det kanske ingen rulle alls.

Ni kan stötta oss och samtidigt vara del i något helt nytt från Sverige.

Stort tack på förhand.

Patrik
          Hur mycket krut har ni lagt på utlandslansering?. Sverige är trots allt en liten marknad.

Kommentera

• Ursprungligen postat av svivlo Visa inlägg

Tack för att du provade vår rulle. Mycket uppskattat.
            ​​​

Det visade sig vara en sprucken bakelitbricka som ställde till det för oss i dina tester. Efter åtgärd har det fungerat.

Vi fick inte lov att kasta på Kastbanan och när vi sedan gick ut blev det mycket enklare.

Ärligt är jag själv lite överraskad hur bra det gått. Man har verkligen försökt provocera fram trassel utan att lyckas. Utom en gång men då lossnade draget under kastet och orsakade sisådär 10 varvs 'trassel'.

Har du möjlighet att komma förbi igen att testa?
            Jag hade bara en endagarsbiljett, men kan tänka mig komma förbi någon gång efter lunchtid idag för nytt test. Skicka PM med tid och plats så kan jag möta upp då.

Kommentera

• Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg

Jag hade bara en endagarsbiljett, men kan tänka mig komma förbi någon gång efter lunchtid idag för nytt test. Skicka PM med tid och plats så kan jag möta upp då.
              Hej. Såg inte ditt inlägg förrän nu. Det har varit supermycket att göra i montern. Kan du i morgon?

Kommentera

• Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

Hur mycket krut har ni lagt på utlandslansering?. Sverige är trots allt en liten marknad.
                Vi marknadsför just nu i en hel del länder däribland USA och Japan. Vi behöver en eller flera influencers för att nå ut snabbare. Detta jobbar vi på.

Kommentera

• Jag var på sportfiskemässan i fredags och klämde på rullen och tror absolut att det finns potential. Jag gick precis in på Kickstarter och beställde en. Det som inte framgick på mässan, i alla fall inte vad jag såg, är att kickstarter bara håller på till 6e april. Ni som är intresserade borde agera beställa på en gång. Kommer det inte in tillräckligt med beställningar så faller det. I alla fall denna gång.

Kommentera

• Ursprungligen postat av NickF Visa inlägg
                    Jag var på sportfiskemässan i fredags och klämde på rullen och tror absolut att det finns potential. Jag gick precis in på Kickstarter och beställde en. Det som inte framgick på mässan, i alla fall inte vad jag såg, är att kickstarter bara håller på till 6e april. Ni som är intresserade borde agera beställa på en gång. Kommer det inte in tillräckligt med beställningar så faller det. I alla fall denna gång.
                    Tack för att du tydliggör detta.

Det är helt rätt att kampanjen endast pågår till den 6e.april. Uppnår vi inte målet, får ni tillbaka era pengar och rullen kommer sannolikt ta mycket längre tid innan den kommer ut på marknaden. Vi behöver ert stöd.

Kommentera

• Jag riskar gärna några slantar på 150-modellen om den finns till beställning.

Kommentera

Foton

Collapse

• Bokajsson
                        Strulande Revo Toro
                        av Bokajsson
                        Goddag,

I höstas när jag servade min Revo Toro (inte för första gången) så återstod fortfarande...
                        2023-04-29, 15:35
                      • Alman
                        Svar till Fladen maxximus 777 ar.
                        av Alman
                        Köpte en äggformad fladen 777a när jag såg denna tråd. Nyfikenhet tog över då jag ville se hur dom såg...
                        2023-04-21, 05:35
                      • Felkanl
                        Revo inshore problem!!
                        av Felkanl
                        Har problem med min revo inshore (den silvriga) vet ej när den kom ut men har några år på nacken....
                        2023-03-12, 01:12

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      42 svar
                      9 337 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK

Startad av Spy, 2009-10-14, 13:31
                      20 svar