Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svivlo, ny svensk multirulle med Alphabrake kastbroms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av svivlo

    Anledningen till att vi använder mindre och grövre lina på spolen är för att hårdtesta CastGuard. Bromskraft finns det ett överskott av, så utmaningarna ligger mer i höga hastigheter kombinerat med snabb linretardation. Vi har lagt upp flera klipp där det kastas i motvind, sidvind och medvind. I filmen från Sportfiskemässan kastar alla i motvind. Det finns andra klipp på Youtube och sociala media som visar samma sak.

    Vi är lite nyfikna på vad du skulle behöva se för att köpa rullen.
    Hoppas & önskar att ni lyckas med er rulle

    Men utan att se vad den verkligen går för är jag ointresserad

    Att ha en extra grov lina & mindre lina på rullen det är 2 onödiga bromskrafter som reducerar en rulles potential väldigt mkt
    Det blir som att sälja en sportbil men man får bara provköra den med dåliga däck, det är inte riktigt varför man köper en premium produkt om man inte kan utnyttja dess potential

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

      Hoppas & önskar att ni lyckas med er rulle

      Men utan att se vad den verkligen går för är jag ointresserad

      Att ha en extra grov lina & mindre lina på rullen det är 2 onödiga bromskrafter som reducerar en rulles potential väldigt mkt
      Det blir som att sälja en sportbil men man får bara provköra den med dåliga däck, det är inte riktigt varför man köper en premium produkt om man inte kan utnyttja dess potential
      Fast hur visar man vad den verkligen går för? Ännu viktigare, hur visade andra tillverkare vad deras produkter går för, vad såg du som fick dig att investera, jag själv är på tok för dåligt insatt för kunna bedöma dessa frågor och finesser.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Gesus Visa inlägg

        Fast hur visar man vad den verkligen går för? Ännu viktigare, hur visade andra tillverkare vad deras produkter går för, vad såg du som fick dig att investera, jag själv är på tok för dåligt insatt för kunna bedöma dessa frågor och finesser.
        Med Svivlo är bromsens den stora grejen & att inte maxa rullen för visa dess fulla potential får mig att tappa intresse, deras sälj argument att man slipper hålla på med justering av bromsar & man slipper overruns, med dagens rullar är det ett väldigt litet problem då dom flesta rullarna har ett ibland två bra bromssystem som inte behöver justering när man väl har ställt in den. Hade denna rulle kommit för typ 20 år sedan då hade jag köpt deras argument.

        När jag köper en ny modell av rulle idag då blir det oftast en Daiwa eller Shimano redan där har man ett hum av vilken kvalité man får, sen har rullarna testats ett tag & det finns redan info & omdömen innan dom kommer ut på marknaden

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg

          Med Svivlo är bromsens den stora grejen & att inte maxa rullen för visa dess fulla potential får mig att tappa intresse, deras sälj argument att man slipper hålla på med justering av bromsar & man slipper overruns, med dagens rullar är det ett väldigt litet problem då dom flesta rullarna har ett ibland två bra bromssystem som inte behöver justering när man väl har ställt in den. Hade denna rulle kommit för typ 20 år sedan då hade jag köpt deras argument.

          När jag köper en ny modell av rulle idag då blir det oftast en Daiwa eller Shimano redan där har man ett hum av vilken kvalité man får, sen har rullarna testats ett tag & det finns redan info & omdömen innan dom kommer ut på marknaden
          Håller helt med. Om det nu stämmer, och jag har verkligen ingen anledning att betvivla ett rullproffs som JontaK's gräv, att det är en Omoto i prisklassen 1000-1500kr så känns det rätt saftigt att betala 3-4 lakan för ett kastbromssytem som inte förefaller förändra fisket särdeles. Att fiskare ägnar en massa tid åt att "ställa in rullen" är väl en nu relativt välpunkterad myt liksom att det skulle ägnas en massa tid åt trassel. Visst det händer även mig att jag står där med några varv lina för mycket för att jag inte var på hugget men i 9 fall av 10 är det ett resultat av att jag önskar leva på absoluta gränsen för bromsen. Är jag trött och vill safe'a är trasselfria kast ingen raketforskning.

          Det skulle så klart vara väldigt spännande både att få se hur rullen fungerar vid vattnet, likväl som att sätta skruvmejseln i den och plocka ner till beståndsdelar. Men med nuvarande aura finns dessvärre inte mycket som lockar och även med en prissättning på 1500kr känns en Tatula TW SV både säkrare och potentiellt mer raffinerad. Inte heller Svivlos försök att avskriva distansköplagen genom att vägra kunden retur om hen packar upp och testar varan (vilket är en rättighet enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (SFS 2005:59)) gör ett köp lockande. Jag har köpt rätt många grisar i rätt många säckar för avsevärt mer kulor (läs japanimporterat). Önskar att jag kunde få ett bra argument för att göra detsamma med denna rulle.

          Men den som lever får se. Hoppas verkligen den kommer ut i handeln någon gång.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av svivlo
            "Den största nyheten på ICAST någonsin"

            Lovorden fullständigt haglade över oss och de blev speciellt förälskade i Draken ONE.

            Nu är det 100% verifierat att man kastar minst lika långt som en intrimmad vanlig multi dessutom utan att behöva använda tummen eller gör några justeringar.

            Det var allt ifrån nybörjare till Tournament Anglers och ledande rulltillverkare som bekräftade det vi påstår.

            https://youtube.com/shorts/9EMSfG6Tegk?feature=share

            Vi kommer ordna nya testtillfällen under sommar/höst. Skeptiker är speciellt välkomna.
            Jättekul att det gått bra. Och välkommen tillbaka hit. Tvärtom vad du och vissa andra här så tycker vi "skeptiker" att det är riktigt kul med denna uppfinning och hoppas verkligen att det går riktigt bra. Även om jag fortfarande hyser vissa tvivel om val av rullar du väljer att sätta din broms i. Men det får tiden utvisa hur det är med den saken. Även om min tumme sitter i muskelminnet efter decennier av kastande och nu aldrig går av vänja av så skulle jag tycka det är kul att provkasta den och se vad bromsen går för. Så uppdatera gärna tråden när du kommer ha fler testtillfällen. Jag provar den gärna.

            Kommentera


            • Grymt kul för er! hejja hejja !!

              Kommentera


              • Har förbeställt en bara för att jag är grymt nyfiken. Kul om det kommer ny teknik. Har fiskat med traditionella multirullar hela mitt fiskeliv, alltså drygt 40 år. Allt från riktigt gamla ambassadörer och Shimano tranx. Så visst ska det bli spännande även om inte po är ett större problem.

                Kommentera


                • Såg att man äntligen gjort sak av tipsen och tagit fram en rulle i 100 strlk där det faktiskt ibland blir trassel även för oss mer rutinerade fiskare. Blåser det mycket och jag fiskar lätta vobblers drar jag mig ibland för att ta i fullt även med min tatula type-r. Kör då hellre haspel vilket funkar bra med multi är roligare.

                  Om bara priset kommer ner till runt 1500 kr för vad som är en otestad kinarulle man lagt in vad som verkar vara ett bromssystem som uppenbarligen funkar i så kan det här faktiskt vara intressant. Söders har ju exempelvis haft svårt att sälja motsvarande typ av OEM-rulle för 800 kr fast med magnetbroms så mycket mer kan man nog inte ta för innovationen i dagsläget.

                  Går det inte att få ner priset är nog bästa alternativet att skänka ut några rullar till influensers med erkänd ryggrad och låta dem köra rullarna något år och rapportera tillbaka och göra videor. Eller skicka en rulle till "tackle advisors" om han gör videor fortfarande eller "The reel test".

                  Alternativt ha typ 180 dagars "inga frågor" pengarna tillbaka policy om man nu är väldigt säker på sin produkt. En rulle ska ju hålla minst 10 år i den prisklassen så 180 dagar borde vara noll problem. Speciellt med det låga inköpspriset.

                  Kanske blir något av detta tillslut
                  Senast ändrad av havreboll; 2023-08-24, 11:32.

                  Kommentera


                  • Är lite nyfiken om det är någon här på FS som köpt och använt rullen under praktiskt fiske ett tag?

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                      Är lite nyfiken om det är någon här på FS som köpt och använt rullen under praktiskt fiske ett tag?
                      Jag har använt den tre gånger än så länge, det kvalar kanske inte riktigt in på "ett tag". Hittills är jag väldigt nöjd, det är verkligen enkelt att kasta med rullen. Kastlängden har jag inga bekymmer med, snarare tvärtom.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 136 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 082 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X