Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist
    skulle ex Abu sätta en gammal ambassadeur 2500 i händerna på fränstam och co och berättar hur fantastisk den är så skulle det bli ett riv efter dem också. Det jag menar och få ut av detta inlägg är att jag tror att leverantörerna bestämmer vad vi ska köpa och vad som passar oss.
    Precis så är det ju och där blir man lite orolig om det nu kommer en Millionaire utan bland annat Magseal som i övrigt trycks fram rätt hårt.
    Kommer inte rullarna aktivt marknadsföras när inte "rätt" finesser finns eller de ligger i linje med tillverkarens huvudsakliga tekniska utveckling?

Hörde senast här om dagen att en butik blivit avrådda från att ta in Shimano Bantam MGL, jag fick ingen anledning till detta och var naturligtvis väldigt nyfiken på varför.
    Gudarna ska veta att jag inte är någon större fantast av moderna Shimano men Bantamen, även om den blir oskäligt dyr i Sverige, är ju en rulle som potentiellt är otroligt användbart till en mängd olika fisken i inlandet där jag bor.
    Däremot är den inte så lik Shimanos allt lättare (och bräckligare?) andra rullar, den står ut tack vare sin solida konstruktion och kalla mig gärna konspiratorisk men ibland känns det som att dessa mer högkvalitativa rullar vilka kan tänkas ha en mycket bra hållbarhet över tid motarbetas...

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    När ändå priser diskuteras så är det inte sällan man får höra, de rullarna säljer dåligt eller det finns ingen marknad för dem här. Så priserna blir därefter eller vi tar inte ens in dem.
    Jag tror själv att allt nu för tiden handlar om reklam. Vad vill tillverkarna/grossist vi ska köpa. Man sätter det man vill sälja i händerna på sina "pro team " som sen syns och hörs överallt. Och sen vill alla köpa samma. Pikefight/perchfight är klockrena exempel.
    Bara se direkt efter i butikerna och även önskas köpa annonser här vad folk köper.

skulle ex Abu sätta en gammal ambassadeur 2500 i händerna på fränstam och co och berättar hur fantastisk den är så skulle det bli ett riv efter dem också. Det jag menar och få ut av detta inlägg är att jag tror att leverantörerna bestämmer vad vi ska köpa och vad som passar oss. Givetvis gäller det inte alla men majoriteten.
    Kan tänka mig att ofta prioriteras rullar som antingen är billiga i tillverkning eller annars bra marginaler på. Visserligen inget konstigt alls med det.

Men jag uppmanar dock alla till källkritik på allt ni ser och läser..

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av F Sjöborg
    Eller vad som nu kan va orsaken till vissa priser.
    Ja, det kan man ju ibland fråga sig även om man kanske vet anledningen.

Just som Alphas SV jag tog upp tidigare, det har ju lite bäring på tråden då nya CT
    ändå verkar följa till viss del i SV's fotspår.

Alphas har alltid varit riktigt bra bruksrullar till vettigt pris som garanterat mycket för pengarna.
    Alltid tillverkade i Japan, förutom Alphas 150 tror jag, och av lika hög kvalitet som dyrare pjäser
    men lite enklare specifikation.
    När standard TD-Z kostade 45 000 yen kostade Alphas F och Alphas 103 en bit under 30 000, till
    och med vråltjusiga Alphas R kostade under 40 000.

Att därför ens sälja nya Alphas SV för 4 000 i Sverige är totalt vansinne, det tar bort all charm och
    allt syfte med modellen.
    Flera svenska sidor, inklusive Daiwa Scandinavia, skriver dessutom att SV har ett stativ i magnesium
    vilket inte stämmer så länge inte vi har fått någon specialvariant med unikt stativ.
    Hade det varit av magnesium hade rullen i princip varit en SS eller Pixy, Alphas-serien har alltid haft
    stativ av aluminium.

Ursprungligen postat av Mankan G Visa inlägg
    70/100 är väl shimanos nomenklatur för de olika storlekarna.
    100 har Daiwa använt till och från bland annat för Monoblock, Zillion, Aggrest, T3, TD-Z, Saltiga med flera men 70 känner jag inte igen.
    Möjligen är det så att Shimanos princip kopieras, om nu rullens ens kommer heta 70...
    Senast ändrad av JontaK; 2019-01-06, 20:18.

Lämna en kommentar:

• Mankan G
    replied
    70/100 är väl shimanos nomenklatur för de olika storlekarna. Grunden brukar vara 50/100/200 etc och 30/70 etc har samma form som närmast högre storlek men istället har en grundare spole med mindre linkapacitet. Tex Aldebaran 50 som även finns som 30. Samma chassi men en annan och grundare spole...

Lämna en kommentar:

• niinmita
    replied
    https://www.youtube.com/watch?v=vlWgz36CMKs lite om Daiwas nya rullar för 2019, Tyvärr förstår jag inte ett ord

Lämna en kommentar:

• Buster
    replied
    Näää inte på Daiwa. Daiwa har inga mellanhänder längre utan alla generalagenturer är borta. Vi köper saker till samma priser från fabrik oavsett från vart i världen vi kommer. Vissa varor som vi däremot inte kan sälja i större antal får vi köpa in från andras lager. Och då kan priserna bli lite högre då de vill ha betalt för extra frakt, lagerhållning osv. Dock oftast överkomligt. Oftast gäller detta dyrare rullar som tillverkas i mindre serier. Dock påverkas slutpriser av saker som moms samt butikernas påslag som vi inte kan påverka. Kom ihåg oxå att handel bedrivs på olika sätt på olika platser i välden vilket påverkar butikernas marginaler.

Lämna en kommentar:

• F Sjöborg
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    MYCKET intressant information, tack för den!
    Instämmer. Man undrar rätt ofta om vi i sverige får skitpriser från andrahansleverantörer. Om GM i sverige/europa är giriga och överprissätter saker. Eller vad som nu kan va orsaken till vissa priser.

Lämna en kommentar:

• JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Yapp tyvärr är det så att domestic rullar har lite straffskatta om vi inte kommer upp i minimum antal från fabrik
    MYCKET intressant information, tack för den!

Lämna en kommentar:

• engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Jag har sett specarna å ingen magseal i rullen. Dock mycket annat gott som än så länge är hemligt
    Det talar ju lite för att det är en rulle för de gamla daiwa kunderna. Vet att daiwa vunnit många nya kunder genom alla sina tekniska detaljer och lösningar men många av oss gamla fans ser bara dem som ondo och helt bojkottat de nya rullarna. Kan kanske komma utan massa onödigt för att locka tillbaka dem kanske? Precis som sv103 var en fjäsk rulle för de amerikanska kunderna när den kom.

Lämna en kommentar:

• Buster
    replied
    Yapp tyvärr är det så att domestic rullar har lite straffskatta om vi inte kommer upp i minimum antal från fabrik

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
41 svar
32 392 visningar
18 gillar
Senaste inlägg Micki.S