Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!
Collapse
X
-
Nu är du väl inte riktigt rättvis. Jag skrev riktpriser, och du jämför med bästa pris i Japan. Jag tror rullarna kommer säljas 10-15% billigare här än vad riktpriserna säger. Sen tillkommer väl både frakt, moms samt tull när du beställer rullar från utanför EU. Vidare har väl Japan 8% moms medans vi 25%.
-
Jag tror, eller kanske snarare tycker, att Alphas var/är för det medellätta fisket vad den runda Ambassadeuren var/är för det ordinära gäddfisket här hemma.Ursprungligen postat av UtterVad tror ni?
En relativt enkel men bra bruksmodell som har precis det den behöver för att konkurrera, dessutom till ett bra pris.
Det sistnämnda har ju funnits som en röd tråd genom hela modellserien.
I ärlighetens namn, har man fiskat med en Steez 103H/HL och Alphas 103/F/R så vet man att största skillnaden var/är just priset.
Jag gillar sådant, särskilt med tanke på allt rullskruvande jag håller på med.
Modeller som tekniskt och prestandamässigt ligger otroligt nära toppen utan vare sig kladdande magnetvätskor, sneda linspridare eller plastdelar som äter upp sig själva.
Bitter?
Ja.
Bitter med viss rätt?
Ja.
Åter till prisfrågan då.
Roade mig med att jämföra lite till, den här gången förhållanden mellan rullarnas priser i Sverige och Japan.
Alphas CT SV
Sverige -
3 990 = 47 842 yen
Japan -
31 200 yen = 2 602 kronor
Millionaire CT SV
Sverige -
5790 = 69 425 yen
Japan -
52 500 yen = 4 379 kronor
Dagsfärsk yenkurs.
Här har jag översatt de japanska riktpriserna till kronor och de svenska riktpriserna till yen.
En lustighet framträder direkt.
Alphas är 53.4% dyrare i Sverige än i Japan.
Millionaire är 32.2% dyrare i Sverige än i Japan.
Prisskillnaden mellan de respektive rullarna i respektive länder i kronor/yen är också intressant.
Alphas är 16 642 yen (1 388 kronor) dyrare i Sverige än Japan.
Millionaire är 16 925 yen (1 412 kronor) dyrare i Sverige än Japan.
Jag hade trott att skillnaden i pris skulle hamna på ungefär samma procentsats (vilket är logiskt om priser baseras på skatt/momssatser) och därmed vitt skilda summor.
I min inskränkta hjärna bekräftar det Utters teori om att Alphas har "gentrifierats", från bruks till semilyx.
Från geek to chic, helt enkelt!
Tatula är den nya "tråkrullen" som bara ska funka utan att höja ögonbryn. I mitt tycke en rejäl förskjutning åt det sämre jämför med när gamla Alphas
axlade samma roll.
Inget fel i sig på Tatula men jämfört med gamla Alphas är kvaliteten inte ens jämförbar, igen i mitt tycke...
Vänta du bara min gode vän...Ursprungligen postat av UtterItö
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Svindyra! JontaK gjorde ju en klok och funderat analys av prissättningen och marknadsföringsstrategin av de här två serier och jämförd med Shimanos konkurrensrullar. Det lämnade en lite undrande varför Daiwa positionerar de högre nu. Produktionskostnader tror jag inte mycket på trots att de har lite högre kostnader genom maskinanpassningar och marknadsföring.
Min tanke är att Tatulaserien gör att de behöver hitta en ny plats i sin line- up för dessa. Gäller framförallt Alphas som lp rulle. Tatula 100sv verkar vara den nya " gamla" Alphas.
Vad tror ni?
En annan sak: det mesta jag lärd mig om Alphas plattformen lärde mig JontaK, och såklart fs och några andra forum. I min jakt på andra källor stötte jag på denna sida:
som innehåller mycket om JDM/USDM och specialupplagor typ Itö o.a. Omfattar Daiwa/Shim/MB, haspel å bc. Kul läsning i sängen.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Det kan man verkligen säga, även om jag gissade lite högre på Millionairen som får ett relativt bra pris medan Alphas blir dyrare i jämförelse.Ursprungligen postat av stahre87 Visa inläggSatan vilka priser!
I Japan kostar Alphas CT SV cirka 59% av Millionairens pris, i Sverige cirka 69% (om jag räknat rätt). Lite lustigt förhållande mellan förhållandena.
Jaja, jag sörjer till viss del Millionaire CT SV men samtidigt har jag mitt på det torra då tre Alphas och en Millionaire dök upp hos mig idag för en summa som inte är en spottstyver men i relation till de nya modellerna är just en spottstyver.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Nu är det i alla fall klart vilka modeller som kommer och när. Nytt under säsong blir som tidigare nämnts
Alphas SV 70 H/HL /SH /SHL
Alphas SV 105 SH SHL
rekade 3990:- lev mitten april
Steez 700 H / HL XH XHL
rekade 6990:- lev ca maj
Millionaire CT SV70 H/ HL
rekade 5790:- lev ca juni
Morethan PE 1000SH / SHL
rekade 6990:- lev ca juni
börja spara stålars.....
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Dubbelpost här men jag vill gärna både försvara och utveckla mitt gnäll om priser.
Sedan mitt intresse för japanrullar satte igång på allvar för nästan 20 år sedan har jag, som många andra, främst varit intresserad av två rullserier; Shimano Calcutta och Daiwa Millionaire.
Dessa två har funnits i olika grundmodeller och specialvarianter, sistnämnda särskilt i Millionairens fall, genom åren.
Pris och tänkt tillämpning har varit snarlikt.
Då Calcutta XT försvann från Japan 2004 kostade den cirka 31 000 yen, nära i tid sålde Daiwa CV-X för 28 000. Den silverfärgade Calcuttan kom 2005 och kostade 32 000, Daiwas CV-Z 37 500.
En vassare variant, men inte en limiterad modell, jag nämnt ovan är Bay Casting som kostade 42 000 yen. Den såldes även något dyrare en period.
Calcutta Conquest kostade 44 000, alltså i sin grundform mer än en specialversion av Millionaire.
Japanerna verkar gilla att följa varann när det gäller priser, kanske inte så konstigt.
När Scorpion 1000 kostade 23 000 kostade Alphas F 27 000, när Scorpion MG kostade 32 000 kostade Pixy 35 000.
Sen kom Ryoga, nya Ryoga och nya Conquest.
Priserna var då 51 000, 56 000 respektive 58 000.
Ganska jämnt således.
Flera Millionaire-varianter fanns kvar då Ryoga OG såldes och var då avsevärt billigare.
Vad är då min poäng med det nattliga sifferrabblandet?
Jo, poängen är att Calcutta utan tillägget Conquest och Millionaire enligt min traditionalistiska syn bör vara konkurrenter medan Conquest och Ryoga kan få stå ensamma på toppen och bråka om lyxfiskarnas gunst.
Calcutta D i mindre storlekar kostar idag 37 900 i riktpris, däromkring tycker jag Daiwa borde ha en Millionaire som följer traditionen och blir en direkt konkurrent till Shimanos Calcutta som inte är en Conquest!
Jag tycker det är synd att Daiwa släpper en med dagens mått mätt relativt enkel rulle i form av Millionaire CT SV men prissätter den så nära Ryogan.
Även om rullarna har olika användningsområden tror jag ändå många ser dem som "runda daiwor", särskilt i Sverige där Millionairen lär tryckas fram som någon form av "downsizerulle" till gäddfiske trots att jag misstänker att användningsområdet ligger mer i linje med det IZE Light var tänkt att ha.
Risken finns att vi får Millionaire CT SV som ett slags Ryoga 1016-substitut, åtminstone marknadsföringsmässigt, och det tycker jag är dumt.
Kommer den endast i storlek 70 kan kanske priset förklaras just av den skiljande tillämpningen men jag sitter ju i smyg och hoppas på en hederlig 203 vilken förvisso skulle äta 1016-Ryogor till frukost så det lär väl inte hända...Senast ändrad av JontaK; 2019-01-21, 03:19.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Då har Daiwa Japan släppt Alphas CT SV samt Millionaire CT SV för allmän beskådan.
Alphas ska släppas i februari och Millionaire i maj.
Det som kanske förvånar mest är storleken 70. I sina externa mått verkar både rullarna motsvara sina förfäder i storlek 103 men det märkligt är spolkonstruktionen,
eller snarare hur spolen är monterad.
Både förefaller ha spolar med gaveldiameter 30mm och distansringar mellan spole och rullkropp.
Äldre varianter har diameter på 33mm, lätta Alphas Air har en spole som mäter 32mm.
Anledningen till detta antar jag är vikt men det ser lite märkligt ut med distanser på en fabriksny modell.
Priserna är föga förvånande, positivt gällande Alphas, negativt gällande Millionaire.
Den förstnämna har ett riktpris på 31 200 yen vilket följer tidigare versioner. För 10 år sedan kostade en Alphas F nära 30 000 i riktpris, bra jobbat av Daiwa
att hålla det nya priset på liknande nivå!
Miljonären kostar dock 52 500 yen vilket endast är cirka 4 000 yen mindre än nya Ryoga, en rulle med mer "finesser".
Att jämföra med när CV-Z och första Ryoga såldes samtidigt 2008, då kostade Millionaire cirka 37 500 yen och Ryogan 51 000.
Trodde inte på samma prisskillnad nu men hoppas ändå på ett lite lägre pris för den runda.
Vikterna är också intressanta.
Alphas väger 170 gram vilket är 5 gram lägre än förra Alphas SV samt äldre Alphas F.
Millionaire CT SV väger in på 210 gram vilket är hyfsat lätt för en rund aluminiumklump. Gamla CV-Z 103 och tyngre specialversioner som Bay Casting 103
vägde cirka 240 gram medan IZE Light vägde strax under 200.
Priset här hemma då?
Ja, om dessa rullar kommer hit antar jag att både kommer bli riktigt dyra.
Då Ryoga har ett riktpris på 6990 kronor antar jag att Millionaire hamnar på 6000-6500 kronor.
Tråkigt för oss gamla Millionaire-entusiaster som inte är gjorda av pengar, får se om det blir ett köp för min del. Om så blir fallet lär rullen inte köpas i Sverige om den får priset jag resonerar kring här ovan...
Edit:
Om det kommer råda samma förhållande mellan Millionaire CT SV's japanpris och det svenska som det gör mellan dito för Ryoga kommer Millionaire kosta strax över 6500 kronor här hemma.
Räknar Daiwa Scandinavia och våra butiker likadant?
Återstår att se.Senast ändrad av JontaK; 2019-01-16, 22:03.
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Lyckades inte multicitera från telefonen. Men svarar dig å Jonta.Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Tydligen ska det vara uppenbart varför just alphas skulle vara dyrare. Vad gör den modellen speciell? Jag ser inte det uppenbara.
Vad är det för information du och den där "kocken" sitter inne på?
precis som John sa. Om villkoren blir så dåliga så finns ju inga skäl att ta in den.
Som jag skrev innan. Alphas köptes in när den utgått. Alltså dåliga eller inga möjligheter att köpa in volymer.
Det är en JDM vilket medförde straffskatt enligt Buster. Sen vet vi inte om dom köptes in av daiwa direkt eller av andrahand.
Så om man ska jämföra förutsättningarna med nya millionaire så är dom helt olika. Skulle vara förvånad om prissättningen diffar mer än på ex. Steez SV.
Jag och kocken vet allt.
Att det är en affärsmässig blunder råder däremot ingen tvivel om.
Lämna en kommentar:
-
Tydligen ska det vara uppenbart varför just alphas skulle vara dyrare. Vad gör den modellen speciell? Jag ser inte det uppenbara.Ursprungligen postat av F Sjöborg Visa inlägg
1. Det ska man ifrågasätta med alla rätt. Men både du och jag vet väl att just alphas sv är ett ''särexempel''. Att räkna ut varför just den modellen blir dyr här hemma kan man ganska enkelt räkna ut. Och därför också att ganska dåligt exempel att statuera kritik kring prissättning på.
2. Det är vi nog alla eniga om. En av dessa leverantörer håller jag väldigt lågt och skulle gärna höra vad dom säger i samma sits som buster.
Vad är det för information du och den där "kocken" sitter inne på?
precis som John sa. Om villkoren blir så dåliga så finns ju inga skäl att ta in den.
Senast ändrad av engqvist; 2019-01-09, 05:57.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 392 visningar