Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Millionaire CT & Daiwa Alphas CT!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av F Sjöborg
    1. Det ska man ifrågasätta med alla rätt. Men både du och jag vet väl att just alphas sv är ett ''särexempel''. Att räkna ut varför just den modellen blir dyr här hemma kan man ganska enkelt räkna ut. Och därför också att ganska dåligt exempel att statuera kritik kring prissättning på.
    Jag köper det ändå inte.
    Om Daiwa Scandinavia nu köpt Alphas SV antingen från mellanhand eller färre ex än minsta antal, varför?
    Varför medvetet köpa in en modell på väg ut till ett inköpspris så högt att det helt självklart leder till ett hutlöst rekpris jämfört med priset i ursprungslandet?
    ...och detta handlar om en modell som också ska vara svår att sälja volymer av?
    Nej, i det fallet har jag svårt att acceptera påstått förmildrande omständigheter då jag anser hela förfarandet verka totalt ologiskt och dumt, i brist på bättre uttryck.

    Därför är den väl ur ett kundperspektiv det allra bästa exemplet att statuera?
    Särskilt med tanke på att Alphas SV pressades ner till 22-23 000 yen i Japan i slutet av tillverkningen. 1500 kronor jämfört med 3 600 kronor för exakt samma produkt tycker jag ALLTID är ett bra exempel, oavsett förutsättningar.

    Lämna en kommentar:


  • F Sjöborg
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
    Vilken spågubbe!
    Vem kunde tro att en, när Alphas SV kom, 10 år gammal modellserie som i dessa tio år fungerat utmärkt och haft prestanda på absolut toppnivå skulle prestera bra då den fick en än mer kompetent spole!

    Snark...var snarare att han pinpointade in prissättiningen som var poängen.

    Lämna en kommentar:


  • F Sjöborg
    replied
    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg


    1.Som jag ser det levereras nödvändig kritik, eller snarare ett sunt ifrågasättande!
    Vill man som konsument vara ett får som följer tillverkare, grossister och säljled blint så är man välkommen att göra det men jag tycker det är bättre när medvetna konsumenter ställer krav på företagen.
    Hur ifrågasättande tolkas är förvisso personligt men från min sida försöker jag alltid upprätthålla konstruktivitet. Jag är inte ung nog längre att kasta skit men däremot gammal nog att klaga på allt jag ser som upprör mig.

    2.Buster är just nu utan tvekan ett föredöme som svarar på både bekväma och obekväma frågor här.
    Gudarna ska veta att jag personligen hade levererat minst lika stingsliga inlägg mot representanter för både Normark och ABU om sådana vågat visa sig här.
    1. Det ska man ifrågasätta med alla rätt. Men både du och jag vet väl att just alphas sv är ett ''särexempel''. Att räkna ut varför just den modellen blir dyr här hemma kan man ganska enkelt räkna ut. Och därför också att ganska dåligt exempel att statuera kritik kring prissättning på.

    2. Det är vi nog alla eniga om. En av dessa leverantörer håller jag väldigt lågt och skulle gärna höra vad dom säger i samma sits som buster.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Ursprungligen postat av F Sjöborg
    Minns att kocken tjatade hål i huvet på mig att köpa en alphas sv. Han förutspådde redan då att det skulle prestera grymt bra och förmodligen bli svindyr om den hittade hit.
    Vilken spågubbe!
    Vem kunde tro att en, när Alphas SV kom, 10 år gammal modellserie som i dessa tio år fungerat utmärkt och haft prestanda på absolut toppnivå skulle prestera bra då den fick en än mer kompetent spole!

    Ursprungligen postat av F Sjöborg
    Men blir mkt skit mot Buster och daiwa tycker jag. Daiwa i den nya regimen har gjort mkt rätt. Tydligt mer konkurrenskraftiga priser än tidigare. Förut var ju inte ens standardrullar i mittsegmentet vettigt prissatta.
    Som jag ser det levereras nödvändig kritik, eller snarare ett sunt ifrågasättande!
    Vill man som konsument vara ett får som följer tillverkare, grossister och säljled blint så är man välkommen att göra det men jag tycker det är bättre när medvetna konsumenter ställer krav på företagen.
    Hur ifrågasättande tolkas är förvisso personligt men från min sida försöker jag alltid upprätthålla konstruktivitet. Jag är inte ung nog längre att kasta skit men däremot gammal nog att klaga på allt jag ser som upprör mig.

    Buster är just nu utan tvekan ett föredöme som svarar på både bekväma och obekväma frågor här.
    Gudarna ska veta att jag personligen hade levererat minst lika stingsliga inlägg mot representanter för både Normark och ABU om sådana vågat visa sig här.

    Lämna en kommentar:


  • Buster
    replied
    Hej! Tack för ris å ros! Försöker svara på det jag kan utan att göra reklam vilket inte alltid är så lätt. Dock ska ni veta att det är aldrig hur mycket vi tjänar som avgör om vi tar upp en modell till försäljning. Vi avgör det utifrån om vi tror vi kan sälja dem eller ej, ibland om vi vill sälja dem även om vi förstår att det blir i väldigt litet antal. Själv försöker jag få hit grejor jag gillar, som jag själv vill fiska med oavsett. Dock är det svårt att komma upp ibantal på vissa saker. Rullar över 200e (2000 SEK) springer inte iväg av sig själva. Tror vi har som min order 300st av vissa modeller typ Alphas och det ör svårt att sälja i sverige. Att däremot sälja 500 Lexa eller tatula HD för gädda är desto lättare. När fler vill gå över till multi från haspel växer marknaden å vi kan ta hem flera dyra rullar. Men som sagt, hänger gärna här för att ta del av vad ni gillar och vill ha hit, då jag inte vet nått bättre ställe för info. Tack!

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Vet inte om Buster får så mycket skit. Dock ställs frågor direkt till honom. Han finns här på forumet, gör reklam för daiwas produkter och självklart blir det ibland kritiska frågor. Tycker det är jättebra att man kan fråga direkt till leverantörer. Borde fler ta efter.
    Och daiwa generella prisbild tror jag ingen klagat på.

    Lämna en kommentar:


  • F Sjöborg
    replied
    Till daiwas försvar så är ju alphas sv ur produktion. Och dom kom ju till Sverige först när dom var påväg ut såvitt jag vet.
    Alltså har det köpts in av andra eller kanske tredjepart. Alt från något restlager i Japan.
    min gissning är att det inte kommit in några volymer till Sverige och finns heller ingen möjlighet till att köpa in volymer. Och därav blir priset lidande.

    Minns att kocken tjatade hål i huvet på mig att köpa en alphas sv. Han förutspådde redan då att det skulle prestera grymt bra och förmodligen bli svindyr om den hittade hit.

    Men blir mkt skit mot Buster och daiwa tycker jag. Daiwa i den nya regimen har gjort mkt rätt. Tydligt mer konkurrenskraftiga priser än tidigare. Förut var ju inte ens standardrullar i mittsegmentet vettigt prissatta.

    Lämna en kommentar:


  • JontaK
    replied
    Håller med engqvist här.
    Exemplet Alphas SV återigen, beställer jag en sådan idag från Japan till aktuellt pris kommer jag betala cirka 2 700 kronor inklusive alla avgifter som
    frakt, tull och moms. Det om jag beställer av en firma med relativt dyr fraktkostnad, troligen ner mot 2550 kronor om jag letar efter bättre förutsättningar
    kring frakten.
    Samma rulle kostar som billigast 3600 kronor i Sverige.
    Ovanstående tycker jag är helt orimligt, nära tusen kronors skillnad när jag betalat alla aktuella importavgifter.

    Blir förutsättningarna sådana kan jag tycka att lokala aktörer, oavsett om de heter Daiwa Scandinavia eller Normark kan strunta i att ens ta in den aktuella modellen.
    Det förvirrar den typiska konsumenten och ger en oseriös bild i ögonen på oss mer insatta.

    Vem är då jag att predika för de stora drakarna?
    Ingen alls egentligen men jag har rört mig i fiskebranschens periferi i femtontalet år och har genom mitt idoga importerande och skruvandet av åtskilliga
    hundratals rullar fått viss insyn och främst passion, egenskaper som gör att jag måste tycka till när jag får chansen.
    Stor eloge ändå till Buster som "finns till" här på forumet och möter såväl beröm som kritik. Det borde andra företag ta efter.

    Lämna en kommentar:


  • engqvist
    replied
    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Näää inte på Daiwa. Daiwa har inga mellanhänder längre utan alla generalagenturer är borta. Vi köper saker till samma priser från fabrik oavsett från vart i världen vi kommer. Vissa varor som vi däremot inte kan sälja i större antal får vi köpa in från andras lager. Och då kan priserna bli lite högre då de vill ha betalt för extra frakt, lagerhållning osv. Dock oftast överkomligt. Oftast gäller detta dyrare rullar som tillverkas i mindre serier. Dock påverkas slutpriser av saker som moms samt butikernas påslag som vi inte kan påverka. Kom ihåg oxå att handel bedrivs på olika sätt på olika platser i välden vilket påverkar butikernas marginaler.
    Lite roligt när vi diskuterade priset på alphas sv som ni tyvärr satte ett riktigt rövarpris på. En rulle som sålt otroliga mängder i bla Japan.
    Jag citerar dig.. vissa varor som vi däremot INTE kan sälja i större antal..
    Varför skulle ni inte kunna sälja den i större antal här? Det handlar ju självklart om vilja. Ville ni sälja den så hade ni ju gjort precis som med många av era andra rullar. Köpt in den i det antal som krävs för att priset ska bli skäligt och sen precis som med era andra produkter gjort reklam och tryckt fram den och satt den i händerna på sponsorfiskare.
    När mycket av era andra produkter är riktigt bra prissatta så är detta en liten nagel i ögat. Blir otroligt spännande sen hur ni prisätter nya millionair när den väl kommer.
    Blir den prissatt som mycket av era andra produkter så är det inte omöjligt att min tredje millionair köps i Sverige. Blir det alphas prissättning så blir det Japan.

    Lämna en kommentar:


  • Mankan G
    replied
    Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

    skulle ex Abu sätta en gammal ambassadeur 2500 i händerna på fränstam och co och berättar hur fantastisk den är så skulle det bli ett riv efter dem också. Det jag menar och få ut av detta inlägg är att jag tror att leverantörerna bestämmer vad vi ska köpa och vad som passar oss. Givetvis gäller det inte alla men majoriteten.
    Eller så blir det som i årets Pike Fight när Främstam skottade upp fisk med Mc Hybrid. Gissningsvis utan att Abu kände till det. Snacka om taskig timing när Abu meddelade att big Mc Hybrid utgår ur sortimentet samtidigt som Pike Fight visades på Youtube. Alla handlare jag har pratat med säger samma sak: De hade kunnat sälja hur många Big Mac Hybrid som helst om ABU bara hade haft några. Samma sak med Rad Dog under förra årets Pike Fight. Hyllan där Rad Dog hängt under lång tid orörda hos Söders tömdes blixtsnabbt,

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 275 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 118 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 270 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 949 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 349 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X