Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tråden om ABU's runda Max-modeller!
Collapse
X
-
Har för mig XXX är beskrivet i dåtidens Napp & Nytt.Ursprungligen postat av Nila Visa inläggMax rullarna finns med olika system för linföraren. I XXX-systemet har föraren högre utväxling och står still vid utkast. Är det någon som har använt båda systemen och kan ge en utvärdering?
Det ska nog också vara omskrivet i någon tråd här på forumet men vi vill gärna ha in informationen i denna tråd också.
Kan tänka mig att Hippo har en bra förklaring.
Som jag minns, möjligen felaktigt, ska den snabba linspridaren "korsa" linan för att förhindra nedgrävning i undre lager. Lite som det fungerar hos många haspelrullar samt japanska multirullar specifikt tänka för PE-lina (alltså superlinor).
Lämpligheten att ställa spridaren still vid utkast är något diskutabelt då det gäller breda, runda rullar med förare nära spolen.
Edit:
Kul att tråden kommer igång samt att de större varianterna diskuteras. Trots att jag haft ett hyfsat antal av dem hemma är min kunskap tämligen begränsad, alltid kul att lära sig mer!
Kommentera
-
Det enda du egentligen behöver byta om rullen är i nyskick är lamellerna.Ursprungligen postat av Alman Visa inläggHar en blak max 1600 som är på väg hem till mig. Såg ut att vara I nyskick.
Finns det några delar som bör uppgraderas. Ska användas till cranks på mitt st croix bass glas 7.2f 21g.
Kommentera
-
Ok. Då kör jag på det och spolar rent lagrerna. Då borde den funka för borrecrank mellan 10-20gUrsprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Det enda du egentligen behöver byta om rullen är i nyskick är lamellerna.
Kommentera
-
Fick hem denna lilla skönheten idag :-)
Som ny. Men jäklar vad dåligt frispinn på spolen. Kan det bero på centrufigal bromsarna? Är ganska stora/tunga i förhållande till den lilla spolen.
Öppnade den och såg ett lager på spolen men hittade inte det andra lagret. Verkar sitta gömt på ickevevgavelsidan. Är det någon som kan bekräfta detta?
- Gillar 1
Kommentera
-
Svarar på min egna fråga. Verkar inte sitt på någon av gavlarna. Så då är min fråga vart i helvete sitter det andra lagret?
Står att det ska vara tre lager. Förstår att nållagret räknas av abu av någon konstig anledning som ett kullager. Sen sitter det andra lagret på spolen. Men det tredje lagret går inte att hitta. Kan det verkligen vara så att bussningen som sitter fastnitat på icke vevgavelsidan räknas som ett kullager?
Så i verkligheten har den lilla oäktingen ett lager, det som sitter i spolen? Gråtande garvande smiley :-)
Missförstå mig rätt. Kan få snurr på rullen ändå men jäkla sjukt att stämpla rullen med 3 ballbearing märke när det i verkligheten verkar vara ett kullager.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 402 visningar