Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bästa multirullen för havsöringsfiske (huvudsakligen fr land)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Är det bara kastlängder som är prio så slår ju inget Haspel. Jag fiskar själv med Multirulle (rundgavlade från svängsta) men har nu denna höst återupptaget mina Hasplar, kommer köra Haspel till Havsöring och Borre, sen Multirulle till Gösen :-)

    Jag hade en Shimano CC DC 51 för en tid sedan och den kastade långt utan större ansträngning :-)
    Har även haft Morethan rullen som folk nämnde här (plastigaste rullen jag någonsin haft)

    En annan du kan kolla efter är Amba 4600/4601 DDL som är den lättase i 4000-klassen som Svängsta gjort. Utan trim kastar den mycket bra ner till 10-12g
    men slänger du i bättre lager och lagrad evighetsskruv kastar du väldigt långt :-)

    Men jag skulle välja en bättre Haspel till Havsöring :-)

    Jag kör Shimano Stradic C3000HG och en Shimano Vanford C3000HG just till havsöring numera :-) inga superdyra rullar men oj vad mycket rulle för pengarna :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #12
      Testa en Svivlo 100 så får vi en bra recension av den, just HÖ fiske från land (trycka på ordentligt) i riktigt kallt väder i jobbiga vindar (med handskar etc) är kanske den enda intressanta applikationen av kastsystemet som jag kan komma på iaf.

      Kommentera


      • #13
        Vill du bara köra ABU eller kan du tänka dig andra fabrikat?
        Är kastlängd prio ett? Hur mkt får det kosta?

        https://japantackle.com/casting-reel...exsencedc.html

        Rekommenderas av Jun på japantackle, för kompakta drag runt 30gram. Vill du ha längst kastande så är det Daiwa IZ limitbreaker. I alla tester som jag sett så slår den de bästa DC-rullarna med åtminstone 5% ibland uppemot 10% och verkar dessutom jäkligt stabil.

        Haspel är ju annars ett safe bet. Bara smaska på i kasten.

        Kommentera


        • #14
          Havsöringsfiske på östkusten är ett pannbensfiske. Daiwas IZ limitbreaker klarar ca 700 kast och med lite Svensk kyla klarar den typ 400 kast och då har man knappt hunnit bli varm i kläderna. ;-)

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg
            Testa en Svivlo 100 så får vi en bra recension av den, just HÖ fiske från land (trycka på ordentligt) i riktigt kallt väder i jobbiga vindar (med handskar etc) är kanske den enda intressanta applikationen av kastsystemet som jag kan komma på iaf.
            Svivlo 100 kan vara intressant alternativ! Men finns den att köpa nånstans ännu..? Och marknadsförs som sötvattenrulle.. något att bry sig om ..?

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Ahkka Visa inlägg

              Svivlo 100 kan vara intressant alternativ! Men finns den att köpa nånstans ännu..? Och marknadsförs som sötvattenrulle.. något att bry sig om ..?
              Ingen aning, kolla med dem.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Julle68 Visa inlägg
                Havsöringsfiske på östkusten är ett pannbensfiske. Daiwas IZ limitbreaker klarar ca 700 kast och med lite Svensk kyla klarar den typ 400 kast och då har man knappt hunnit bli varm i kläderna. ;-)
                Jaså, så batteriet tar slut så snart? Då får man köpa två eller tre rullar och växla när det är dax för kaffe...

                Använder (ibland haspel men) mest en 2012 Shimano Exsence DC som kastar bra och ffa utan att vara nervös.
                Så även i hyfsad motvind med kastbromsen på lägsta läget (så det hade varit intressant med 1-2 lägre nivåer)
                Prövade även en Daiwa Zillion TWS 1000 i våras och även den kastade tryggt och bra men knappast längre än Exsence, kanske ungefär lika? (dock ej gjort några direkta kastjämförelser så säkert vet jag inte, en uppskattning)
                Senast ändrad av anteman; 2023-12-06, 20:24.

                Kommentera


                • #18
                  Har i två års tid fiskat öring med mgx extreme och är grymt nöjd. Lätt, inga skatbon (om man ställer in allt rätt), som att veva i smör. Tar endast fram haspeln vid minusgrader.

                  Kommentera


                  • #19
                    Blev det en ny rulle till vårfisket? 22 Excence DC ligger nog bra till i kastlängd, även nyfiken på vad en SLP Works Mag-Z boost spole skulle göra i en 21 Zillion.

                    Kommentera


                    • #20
                      Jag köpte en färdigtrimmad 55:a ProRocket ifrån Sportfiskeboden som jag tänkte använda till HÖ men blev mycket besviken på den rullen, tyckte inte alls den fungerade bra där och sålde den ganska snart. Idag när jag använder multi på kusten så är det en billig Black Max3, fungerar långt mkt bättre än UT ambissen tycker jag. Magnetbroms är helt överlägset centrifugalbroms i blåsiga förhållanden, trots att det kostar de sista metrarna i kastlängd.
                      Trodde aldrig att jag skulle komma att gilla den billiga rullen så mkt som jag gör.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      11 svar
                      3 446 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg PrN-Sweden  
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      217 svar
                      29 954 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg MathiasJK  
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      537 svar
                      89 891 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Kimmen
                      av Kimmen
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 519 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X